• Martinaa

    Hjälper din man till i hemmet?

    Denna omröstning vänder sig främs till KVINNOR som lever ihop med MÄN, men ni andra får självklart svara också (bara svara hur det är mellan dig och din partner).


    Det är ju ett typiskt samtalsämne på tjejkvällar, hur får man sambon att hjälpa till och städa, diska, tvätta och allt sånt. Överlag verkar det vara tjejen som ser till att det blir gjort och gör mest, men hur är det hemma hos er?? :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälper din man till i hemmet?
  • sun moon

    jag röstade på att jag inte behöver tjata men det betyder inte att min sambo gör det mesta.. nej det är jag som gör det mesta här hemma och det beror på hur vi jobbar. Jag jobbar natt och är mkt hemma därför gör jag det mesta. 


    Vi är båda slarviga men min sambo är snäppet slarvigare.. visst är det skönare att sitta i soffan framför datorn/tvn än att städa? Det tycker väll vi alla? Men han ser när det är stökigt, något positivt.

  • knyttan

    Rufsas 27/5 som svar på ett av mina tidigare inlägg: 


    "Cut the course... Skulle vara superbra om du läste hela tråden. Det är inte ens i närheten av vad TS menar. "


     


    Rufsas 14/5 som svar på mitt senare inlägg:


    "Tycker du att ditt inlägg bidrar med ny information som vi inte redan avverkat i denna tråden?"


    och så det senaste från Rufsas:


    "Självklart har man rätt att tycka saker och ting. Men jag tycker allt att jag fick ett näbbigt svar på något som inte ens var riktat till henne (knyttan)."


    Jag har inte riktat någonting till dig personligen Rufsas. DU däremot har nu vid tre tillfällen varit ytterst otrevlig i din ton mot mig, riktat personligen och direkt till mig. Jag tycker att det är DU som ska "cut the course" och sluta näbba dig.


    Många har spontant reagerat över TS ordval, TS har sen försökt bortförklara sig med att hon inte menar "hjälpa till" utan "hjälpas åt", jag tycker att problemet med hela frågan kvarstår eftersom det är så uppenbart tydligt att i TS värld så är det män som ska fås, medelst tjat, lock och pock att göra något hemma. För min del ser inte världen ut så och det får jag tydligen inte uttrycka för dig utan då kommer du med mobbarfasoner och ska "trycka till" mig.... JAG tycker att det skulle kunna vara en intressant diskussion om hur vi alla ser på mäns och kvinnors fördelning av arbetet hemma, men så fort någon påpekar något om detta kommer du Rufsas och mular till dem med något som bara hårfint skiljer sig från "du ,håll tyst det där har nån annan redan sagt innan och det är iallafall inte intressant, för i den här tråden bestämmer jag vad som får sägas"


    JAG tycker att det är superviktigt hur man uttrycker sig, TS har uppenbarligen uttryckt sig på ett sätt som får många att reagera och då skulle man väl kunna tillåta andra som inte var med från början att komma in i tråden och säga vad man tycker.... Men nej, enligt Rufsas så är det extremt viktigt att i JUST DEN HÄR tråden måste varje inlägg vara unikt och tillföra en helt ny vinkel... Hmmmm tänk så många EXAKT likadana inlägg som finns i brudöverlämningstrådarna, där varje nytillkommen anhängare kommer in och säger "Jag tycker minsann det är fint sådeså så då ska jag få ha brudöverlämning på MIN DAG". Konstigt att inte Rufsas är lika nitisk försvarare av diskussionsetiketten där....


    Rufsas, sluta bete dig otrevligt mot folk som inte tycker exakt som du! Det är inte DU som bestämmer över diskussionen och vad folk vill säga.


     


     


     

  • Aleta

    Knyttan, jag har märkt under min tid här på BT att det är väldigt många tjejer som reagerar starkt negativt så fort man lyfter fram jämlikhetsfrågor. Många säger att det inte gäller dem eller att det inte gör så mycket. Och om man framhärdar och försöker få till en vettig diskussion, då börjar glåporden hagla, jag törs inte ens upprepa allt man kallas. Sorgligt nog så verkar en del anse att feminist är ett skällsord konstigt nog.


    Jag tänker fortsätta diskutera, för jag föredrar att försöka att ändra på världen med ord och argument. 

  • knyttan
    Aleta skrev 2010-06-14 19:21:57 följande:
     Jag tänker fortsätta diskutera, för jag föredrar att försöka att ändra på världen med ord och argument. 
    Well said, sister!
  • 090208
    Sebastiána skrev 2010-06-13 20:20:48 följande:
    Är likadan. Min sambo kommenterar ibland min städning. Han är är väldigt noga och märker om jag missat en fläck. Irriterande. Han tar det mesta både inne och ute, plus allt med bilde (men det är å andra sidan hans bil som jag aldrig använder).
    Grejen ar den att min man inte ar sa noga. Han stryker garna sina egna skjortor och gnaller inte om jag gor det for honom nan gang- att det inte ar perfekt menar jag. Han har inte koll pa damm och sana grejer, men han ar mest pa mig om dammsugningen. Som jag hatar!!! Kan ju tillagga att vi bor i kollektiv och har 1 enda litet rum att dammsuga. Men fan, jag pallar inte.

    Och eftersom vi ar 2 pa ett litet rum sa blir det mycket prylar. Smink och harprylar som skulle varit i badrummet far vi ju trycka in har, plus skor och ytterklader. Och han pallar inte att jag slanger av mig jacka, sjal och vaska i sangen med en gang nar jag kommer hem... Javla gnat!


     


    Men ibland kanner jag -fy vad hemskt att leva med nan som jag.

  • Rufsas
    knyttan skrev 2010-06-14 19:08:34 följande:
    Rufsas 27/5 som svar på ett av mina tidigare inlägg:  "Cut the course... Skulle vara superbra om du läste hela tråden. Det är inte ens i närheten av vad TS menar. "   Rufsas 14/5 som svar på mitt senare inlägg: "Tycker du att ditt inlägg bidrar med ny information som vi inte redan avverkat i denna tråden?" och så det senaste från Rufsas: "Självklart har man rätt att tycka saker och ting. Men jag tycker allt att jag fick ett näbbigt svar på något som inte ens var riktat till henne (knyttan)." Jag har inte riktat någonting till dig personligen Rufsas. DU däremot har nu vid tre tillfällen varit ytterst otrevlig i din ton mot mig, riktat personligen och direkt till mig. Jag tycker att det är DU som ska "cut the course" och sluta näbba dig. Många har spontant reagerat över TS ordval, TS har sen försökt bortförklara sig med att hon inte menar "hjälpa till" utan "hjälpas åt", jag tycker att problemet med hela frågan kvarstår eftersom det är så uppenbart tydligt att i TS värld så är det män som ska fås, medelst tjat, lock och pock att göra något hemma. För min del ser inte världen ut så och det får jag tydligen inte uttrycka för dig utan då kommer du med mobbarfasoner och ska "trycka till" mig.... JAG tycker att det skulle kunna vara en intressant diskussion om hur vi alla ser på mäns och kvinnors fördelning av arbetet hemma, men så fort någon påpekar något om detta kommer du Rufsas och mular till dem med något som bara hårfint skiljer sig från "du ,håll tyst det där har nån annan redan sagt innan och det är iallafall inte intressant, för i den här tråden bestämmer jag vad som får sägas" JAG tycker att det är superviktigt hur man uttrycker sig, TS har uppenbarligen uttryckt sig på ett sätt som får många att reagera och då skulle man väl kunna tillåta andra som inte var med från början att komma in i tråden och säga vad man tycker.... Men nej, enligt Rufsas så är det extremt viktigt att i JUST DEN HÄR tråden måste varje inlägg vara unikt och tillföra en helt ny vinkel... Hmmmm tänk så många EXAKT likadana inlägg som finns i brudöverlämningstrådarna, där varje nytillkommen anhängare kommer in och säger "Jag tycker minsann det är fint sådeså så då ska jag få ha brudöverlämning på MIN DAG". Konstigt att inte Rufsas är lika nitisk försvarare av diskussionsetiketten där.... Rufsas, sluta bete dig otrevligt mot folk som inte tycker exakt som du! Det är inte DU som bestämmer över diskussionen och vad folk vill säga.      
    I sann Janne Josefsson-anda plockar du ihop citat och bygger upp en egen historia. Men okej, varsågod om du känner att du måste göra det.

    Aleta, om du kände mig IRL skulle du veta att jag aktivt arbetar mycket med jämställdhets- men framför allt frihetsfrågor. Jag har alltså definitivt inga problem att diskutera kring jämställdhet utan gör det gärna. Min poäng var bara att vissa personer tolkar in lite väl mycket i saker och ting och det är frustrerande för oss andra. Jag skulle vilja lyfta diskussionen till en högre nivå än om hur någon råkade formulera sig. Och ja. Jag vet att du tycker det är viktigt hur man formulerar sig. Kan absolut hålla med dig där, men TS och andra har redan förklarat.


    För mig handlar det om at tjejer överhuvudtaget är dåliga på att gå vidare i sina diskussioner. Det ska ältas och dissikeras. Och medan vi gör det, jobbar männen på och får mer lön, utrymme och makt i samhället. Mycket klassiskt och mycket tragiskt.

  • Pyttsan

    Jag gör nästan allt i hemmet, men röstade ändå för att vi har delade uppgifter. Han jobbar mer än heltid och jag jobbar inte alls. Han sköter räkningar och har stenkoll på papper och försäkringar-och ÄLSKAR det. Han stryker, tvättar rätt ofta och diskar rätt ofta och lagar mat på helgerna, jag lappar kläder, viker tvätt, dammsuger, torkar damm och sköter växterna samt handlar och lagar oftast middagen. Det har bara blivit uppdelat så.


    Vår deal just nu är att jag sköter hemmet så mycket jag hinner på dagarna, så att vi kan göra annat på kvällar och helger när han är ledig. Det jag inte hunnit/orkat gör vi tillsammans, men jag spenderar hellre tiden tillsammans med att göra nånting annat än att städa. 


    Jag hade en svår dust med min inre självständiga kvinna när jag stod inför valet att sluta mitt jobb för att följa med honom utomlands (ett tidsbundet jobb iofs, bara några månader kvar) eller att be honom inte ta drömjobbet, alternativt leva som särbos. Att leva helt av någon annans lön tog hårt på i början, men sen när jag väl var här har det fungerat utmärkt och jag är ganska säker på att han skulle gjort det samma för mig. Jag skulle gladeligen betalat hans uppehälle för att få med honom på ett liknande äventyr om jag hade fått erbjudande om mitt drömjobb. Jag hoppas den chansen kommer, jag tror på att det jämar ut sig, även om inte allt är jämlika just NU.


    Men i korthet: jag sköter hushållet. Det jag inte hinner med hjälps vi åt med. Det funkar jättebra och jag känner inte att jag missskött mig för att jag istället gjort någon roligare en dag, så att han måste "hjälpa till" mer. Han är bara glad att jag har roliga saker för mig också. Annars skulle jag nog bli bitter och knäpp. =)


    Ingen av oss tjatar, men det händer att vi båda ber den andra göra nåt vi inte orkar med just då. Eller så lämnar vi det till senare..

  • fibobs

    tror att jag svarat för läääänge sen, men så här har vi det.
    Jag gör det jag är bra på
    min gubbebubbe gör det han är bra på.
    Det funkar för oss :o)

  • shakynose
    090208 skrev 2010-06-14 21:49:34 följande:
    Grejen ar den att min man inte ar sa noga. Han stryker garna sina egna skjortor och gnaller inte om jag gor det for honom nan gang- att det inte ar perfekt menar jag. Han har inte koll pa damm och sana grejer, men han ar mest pa mig om dammsugningen. Som jag hatar!!! Kan ju tillagga att vi bor i kollektiv och har 1 enda litet rum att dammsuga. Men fan, jag pallar inte. Och eftersom vi ar 2 pa ett litet rum sa blir det mycket prylar. Smink och harprylar som skulle varit i badrummet far vi ju trycka in har, plus skor och ytterklader. Och han pallar inte att jag slanger av mig jacka, sjal och vaska i sangen med en gang nar jag kommer hem... Javla gnat!   Men ibland kanner jag -fy vad hemskt att leva med nan som jag.
    Shit vad jag känner igen mig! Jag har dock blivit mycket bättre på att hålla ordning sedan vi flyttade ihop eftersom jag inser hur drygt det är när man inte hittar sina grejer och det blir svårt att hålla hygienen på en acceptabel nivå när det ligger prylar överallt. En sak när man bara har sin egen skit att hålla koll på, men två personer +husdjur genererar en hel del skräp och då funkar det inte att vara så lat som jag... Helt otroligt att dom står ut med mig egentligen.
  • knyttan
    Rufsas skrev 2010-06-15 10:15:59 följande:
    I sann Janne Josefsson-anda plockar du ihop citat och bygger upp en egen historia. Men okej, varsågod om du känner att du måste göra det. Aleta, om du kände mig IRL skulle du veta att jag aktivt arbetar mycket med jämställdhets- men framför allt frihetsfrågor. Jag har alltså definitivt inga problem att diskutera kring jämställdhet utan gör det gärna. Min poäng var bara att vissa personer tolkar in lite väl mycket i saker och ting och det är frustrerande för oss andra. Jag skulle vilja lyfta diskussionen till en högre nivå än om hur någon råkade formulera sig. Och ja. Jag vet att du tycker det är viktigt hur man formulerar sig. Kan absolut hålla med dig där, men TS och andra har redan förklarat. För mig handlar det om at tjejer överhuvudtaget är dåliga på att gå vidare i sina diskussioner. Det ska ältas och dissikeras. Och medan vi gör det, jobbar männen på och får mer lön, utrymme och makt i samhället. Mycket klassiskt och mycket tragiskt.
    Nej, jag bygger inte upp någon egen historia, jag bara visar att du vid upprepade tillfällen varit otrevlig mot mig i den här tråden (och även mot andra som har reagerat på liknande sätt som jag, men det har jag valt att hålla utanför).

    Jag välkomnar absolut en diskussion som tar sig förbi en enskild frågeställning, men ditt otrevliga sätt hjälper definitivt inte till "att lyfta diskussionen till en högre nivå". Alla diskussioner har sin utgångspunkt i något och ibland kan det börja i något så enkelt som hur någon uttrycker sig.
    Jag håller inte med dig om att tjejer skulle vara "dåliga på att gå vidare i sina diskussioner", jag vet inte vad du känner för människor men alla mina kvinnliga vänner är väldigt inteligenta som visst kan en debatt till en ny nivå, så den (lätt kränkande) analysen får stå för dig.


    I det här fallet har till exempel flera stycken personer försökt problematisera frågeställningen (vilket absolut är mycket intressantare än att alla jämför sina personliga erfarenheter av vem som dammsuger och byter däck hemma), men det går visst inte för sig enligt dig. Att man diskuterar hur man ser på hushållssysslor utesluter inte att man visst kan ha en diskussion om lön, utrymme och makt också. Tvärt om. En stor del av problemet är ju att många kvinnor helt oreflekterat tar på sig en massa obetalt gratisarbete i hemmet, och blir tacksam när mannen "hjälper till", och däför har kvinnor mindre tid och ork till att erövra den där makten, och det där utrymmet, och i förlägningen, få den där lönen. Det är också väldigt tragiskt. Jag tror att det har väldigt mycket med förväntningar att göra, om mna inte förväntar sig att mannen och kvinnan ska dela lika på skötsel av barn och hem, så kommer det inte bli delat lika på heller. Många kvinnor har fått lära sig sen de var pyttesmå att vara duktiga, liksom många män har lärt sig att de kan slippa undan. Så om någon ifrågasätter hur en fråga är ställd, kanske det kan få någon annan att reflektera över sina förväntningar och därigenom arbeta för faktiska konkreta förändringar.


    Det privata är politiskt helt enkelt. Vi gör våra val baserade på hur vi förväntar oss att världen ska se ut, och eftersom kvinnor fortfarande förväntas ta så stort ansvar för hem och barn, förväntar sig en arbetsgivare att hon ska lägga mindre tid på sitt arbete och därigenom får alla kvinnor lägre lön. Allt hänger samman.


    Slutligen vet jag också att tjejer kan vara oerhört duktiga på att vara taskiga och trycka ner sina medsystrar. Så jag skulle, i jämnstäldhetens namn, uppskatta om du, Rufsas, betedde dig lite trevligare och respekterade de andra som debatterar här...

Svar på tråden Hjälper din man till i hemmet?