• Svar på tråden Tantvarning del 8
  • passionsblomman



    Funkia (Hosta) Golden Tiara
    RosenlijaSkuggviolrutaAlunrot PlumpuddingAlunrot PetitepearlfairyHöstsilverax

    Jag ska göra en rabatt runt min Magnolia tänkte jag framöver.
    Först ska det komma vårlökar i olika omgångar. Mörklila tulpaner tex som jag har hittat i trädgården här och där. Själva Magnolian naturligtvis, men sedan Löjtnantshjärta dessa olika bladverk och blommor allteftersom plus en Astilbebuske som redan står där. Den sista bilden här är Höstsilverax. Om ni har en trädgård rekommenderar jag varmt en sådan planta! Den bli typ 1,20 hög, mörkröda blad och doftar sagolikt och blommar SENT när man vill att det fortfarande ska hända något i trädgården. Apsnygg ihop med Höstanemoner och sådant.

  • passionsblomman

     


    Aleta skrev 2010-06-02 19:43:45 följande:
    Fina bilder Passionsblomman! Jag ska tipsa mamma.

    Ja GÖR det! Jag tänkte faktiskt på henne när jag satt med bilderna,"Aletas mamma skulle nog gilla Höstsilverax också" hihi!
    Blommar hennes Rhododendron snart tro?

  • Sonja68

    Härliga växter Blommis Måste kolla om Höstsilverax växer i zon VI också.

  • passionsblomman

     


    Sonja68 skrev 2010-06-03 08:07:07 följande:
    Härliga växter Blommis Måste kolla om Höstsilverax växer i zon VI också.

    Det har iallafall komit någon ny sort nu som visstska vara lite härdigare än tidigare. Förresten vet du väl att man alltid kan prova? Växterna vet alltid inte vad människorna bestämt att de inte tål. Ungefär som humlorna som flyger trots allt...

    Min mamma har en massa saker som inte borde vilja bo i hennes täppa.

  • Sonja68

    Jo men visst kan man prova. Det är bara så trist när man sätter ner något och så kommer det inte upp nästa år eller har dött.
    Inget av det jag satte (inte så megamycket, men ändå) förra året har klarat sig
    Jo, det som jag vet är härdigt, som alla andra har i området  Spireahäcken tex har klarat sig, varenda buske Det brukar annars vara någon som stryker med under vintern. Men man skulle ju gärna vilja ha något som ingen annan har ibland :-S
    Nu hade vi en extremt kall vinter, och länge hade vi kallt, i år så det kanske inte är så konstigt att mina lökar och andra växter dog.

    Men ibland har man tur. Om man har ett skyddat läge som ligger lite högre (bra avrinning) och gärna där det är varmt och gossigt, ja då kan zon V-växter klara sig hos oss.

  • passionsblomman

    Jo, fukten är oftare ett problem än kylan ju. Väldränerat och skyddat brukar hjälpa långt. Men helt klart bor du ju verkligen i en kall zon.

  • Sonja68

    Dfk; hur har det gått med alla teaterföreställningar?
    Din dotter verkar ordentligt teaterbiten, så kul

  • Sonja68

    Snart ska jag iväg på Astrid Lindgren-föreställning på dagis. När vi kom i morse stod det en liten shetlandsponny på dagisgården och käkade gräs. Kan bli riktigt spännande det här K ska vara Annika i Pippi.

Svar på tråden Tantvarning del 8