• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Lapinette

    Tror jag har hört det där med barn som ramlat från sängen, skötbordet eller gudarna vet varifrån från nästan varenda kompis. Händer inte det alla?

  • Telis

    Lappis, haha, nej jag har alltid mått illa av att tvingas åka till skolan/jobbet tidigt på morgnarna.

  • Fru FruLLan

    Hejsan tjejer
    Håller tummarna för frejan idag!

    BS: kul med en kisse till!

    Nenne: Vill ni bara ha raskatter eller kan ni inte köpa en "bondis" redan nu som sällskap till nancy?

    Cicci: Åhhhh gumman jag menade inget illa, kändes som du tog lite illa vid dig angående hela sjukskrivningsköret.
    jag hade verkligen missuppfattat det hela totalt och trodde att du blev sjukskriven för att livmoderhalsen var kortare och mjukare och detta innebar att det som med victor var en risk att du skulle föda tidigare.
    Jag hade verkligen uppdfattat det som så att det var just det som var grejen, att det var risk att även den här bebisen skulle komma för tidiigt. Och att föda för tidigt är ju faktiskt en riskt.

    men då hade jag återigen missuppfattat det hela. Det fanns alltså ingen risk för för tidig födsel utan enbart obehag? för dig.
    Sossy gumman.

    fast jag menade ju inget illa om det HADE varit en risk för bebisen ändå, bara så att du vet!

    men men
    angående sjukskrivningar så blev jag haltidssjukskriven fram till den 5/6 sen får vi se vad som händer.
    Men jag har inte riktigt bestämt mig än om jag ska vara sjukskriven eller ej. ...

    helt KLART att man tar det lugnt på olika sätt.
    I mitt fall är ju värk och ont orsaken till sjukskrvning och då är det ju VILA som är ordinationen. just för att slippa det onda, det finns ju inga andra risker elelr obehag.

    Nåja

    AM: blev precis som sweetan jätte rörd av ditt inlägg igår. Det var så rakt och ärligt och från jhärtat.
    Jag kan verkligen relatera till det du skriver. Känner PRECIS som du gör.

    Är detta verkligen sista gången jag får uppleva hela mirkalet med graviditet, förlossning och bebis?
    och precis som kokos så känner jag nästan panik över att borren växer så fort. Jg vill ibland spola tillbaka tiden bara för det gått så fort och jag inte hängt med.
    jag har verkligen panik över det här. För faktumet är ju att jag inte egentligen vill ha tre barn, jag vill ju bara få vara gravid igen....

    till och med jakten på pluss känns som nåt jag vill uppleva igen.. vilket är SJUKT eftersom den jakten bara fått mig att må dåligt egentligen.

  • Lapinette

    Vem fasen vill uppleva jakten på plus??!! För mig totalt obegripligt.

  • FruCicci

    Frullan, jag kände att det var mycket snack hela tiden om min bebis och att den tog stryk av detta, men det var snarare fjag som skulle vila lite.
    Men självklart så ville de jú inte att denna bebis skulle komma tidigare, vilket det finns en liten risk för närman får utplånad tapp, men den risken var inte lika stor denna gången som med Victor, då hade jag en infektion, dalande DF kurva och annat med. Men, lite rätt har du
    Det är så många som har varit på mig (make, mamma och vänner mfl) så jag går i försvarställning hela tiden, jag orkar inte med att alla ska tycka så satans mycket och VETA bättre än jag själv vad som är bra eller ej...
    Så sorry tillbaka PUSS

  • Fru FruLLan

    kokisen: Va kul att nya kissen kommer i kväll!!!!! åhhhhhhh

    Cicci: har slemproppen gått
    och med lite brunt i
    ha ha ha
    DÅ tror jag verkligen att det är på gång.

    Min slemptropp gick ju också i bitar. en klar del kom veckan eller faktiskt nästan två veckor innan borren kom.
    Men resten som var brunblandad kom samma dag som borren....

    Så vi får vel se om det blir kalas eller BB på lördagskvällen för din del

    Vilken vecka är du i? och hur vet man att bebisen är färdig? Hmmmm, hur kan man veta så lite efter alla år i tråden?

    Håller tummarna för tillväxt UL. Men kom verkligen ihåg att det inte alls är någon exakt vetenskap. Vi fick ju beskedet att borren var 20% för liten vilket började bli en risk, men han var ju npomal 3500g när han kom. Visserligen 10 dagar för sent... men ändå.

    Jag ska på tillväxt UL på måndag.
    Är dock inte orolig över att roffe är för liten. Tror att mätnbingarna blir fel för att han SITTER!

  • _koko_

    Ja, fruLlan, att du vill uppleva jakten på plusset igen är faktiskt lite sjukt. Vill du att jag ska påminna dig om ångesten och hur dåligt du mådde?
    Och jag tror inte det har att göra med något annat än att det är något du inte kan påverka, hur mycket du än anstränger dig, och det gör ju att insikten att det gått vägen två gånger inte gör någon skillnad. Men det har vi ju redan pratat om.

    Hur som helst är jag så sjukt nyfiken på telis eventuella symptom, kan inte hålla mig från att nämna det!!! Det är bara att ignorera mig, hjärtat.

    Cicci - Slemproppen, aha! Vad coolt det vore om båda barnen kom efter blöta fester, så DU på något sätt!

  • fru AM
    Lapinette skrev 2009-05-15 10:28:13 följande:
    Tror jag har hört det där med barn som ramlat från sängen, skötbordet eller gudarna vet varifrån från nästan varenda kompis. Händer inte det alla?
    Precis - det är ju det jag säger: det händer alla MINST en gång. Innan dess fattar man inte att ens lilla kålrot har förmåga att förflytta sig snabbare än vad man kan kontrollera ...
    Storsonen föll ur vuxensängen vid 9 månader (visste inte att han kunde hasa på rumpan) och ur vagnen vid 11 månader (hade inte hajat att han behövde sele än då). Livia föll från vår säng när hon var 6 månader - och ett antal gånger nattetid.
  • Fru FruLLan

    cicci:
    Förstår PRECIS att du går i försvarsställning. skulle göra exakt detsamma.

    OCH
    det är ju absolut det roligate( dåligt ordval) med mig.
    Att jag är SÅPÅÅÅÅÅÅÅÅÅ jävla bra på att veta rätt åt andra men inte lyssnar ett endaste dugg när det gäller mig själv!
    Då tycker jag folk ska fatta att JAG vet bäst!

    Och jag ville absolut inte vara en pain i aset jag ber verkligen om ursäkt.
    MEN gumman, se det som omtanke.
    För jag ÄLSKAR dig ditt troll och jag blir OROLIG för jag vet vilket tempo du kör i och din enorma livsaptit och livsglädje gör ju att du kan trilla såååååå hårt och göra dig såååå illa, men du är bara glad och reser dig upp och borstar av dig ändå.
    vilket ju är BRA.
    Men ibalnd kanske man ska stanna när benet är brutet, gråta lite eventuellt . Inte bara le, och hoppa vidare på ett ben för att det andra är av.

    tro mig, du är gudabenådad i din underbara livssyn och positivism... men jag tror att ditt stackars hjärta skulle vilja att din puls sjönk under 160 iallafall NÅN gång i månaden

    Så förlåt att jag varit jobbig!

Svar på tråden Livets stora och små frågor