• nennesjuttioåtta

    Lös biljett till barnkarusellen!

    Välkomna nya som gamla tivolibesökare!

    Nu drar en ny tur av barnkarusellen igång! Kliv på och du får uppleva en galet snurrig tid: Att bli illamående, spy, klämma ut vattenmeloner genom små hål och vinna högsta vinst på Tombolan och efteråt tycka att det var en jäkla häftig upplevelse och direkt efter det sätta sig i den familjevänliga berg- och dalbanan. En del tycker den är hysteriskt rolig, även om vissa bitar av turen kan kännas lite jobbiga. Men hur vanligt är det att få sova när man är på nöjesfält - EGENTLIGEN? Det är bara att gilla läget, och har du väl klivit på kommer du aldrig av!

    Vissa av oss har, enligt lagen om all tings jävlighet, ställt oss i fel kö och väntar fortfarande på att få kliva på...

    Men i väntan på att det ska bli dags för nästa tur så finns ju förstås Flumride som alla får åka med gratis (även de som redan sitter på bergbanan får respit för en tur då och då, utan att passera Gå). En helt fantastisk skapelse där vi glada i hågen får åka stock, bli våta och få en hisnande avslutning som killar rejält i magen, förhoppningsvis med en hel del sprut och om det känns bra så får vi åka ett varv till.

    Nu åker vi!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 17:37
    Attans, jag glömde ju nämna att vi som står i fel kö såklart hamnar av misstag i kön till Fritt fall ibland. Otäck upplevelse men vet inte om väntan innan nedsläpp är värst eller själva nedfärden. *ryser* Dock landar vi med fötterna på jorden till slut, mycket tack vare alla ni andra som tar emot oss så vi landar mjukt.

  • Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!
  • viktualia

    Lappis - har förresten grubblat över din beskrivning av tre timmars galen värk på badrumsgolvet och det påminner väldigt mycket om mitt missfall i somras. Det var nog runt tre timmar som var riktigt ÖVERJÄVLIGA innan jag lyckades få värktabletter och vetevärmare att lugna det hela.

    Min känsla efteråt är att förlossningssmärtor inte känns lika skrämmande. Visst är det så att jag inte har en aning om hur en ev förlossning kommer kännas/vara.. men jag har i alla fall testat att ha osannolikt ont och på nåt sätt gick det också. Tre timmar är ju inget emot förlossningar som ofta tar mycket längre tid.. men tre timmar är tillräckligt länge för att jag skulle bli närmast rastlös av frustration och värk....

    ...jag tillbringade - garva om ni vill - dessa tre timmar framför datorn. Underhöll mig med att då och då värma vetevärmaren men annars satt jag mest och dumsurfade plus chattade med två pers. Den ena var en killkompis och med honom flamsade jag som vanligt. Den andra var Anne på Grönkulla här på BT och för henne beskrev hur ont det gjorde... henne var det lite synd om nästan.. men men.. hon är av en tålig art så hon klarade det....

  • Lapinette

    Vickan - jag kunde omöjligt sitta när jag hade dessa värkar. Jag satt på toalletten och slet i mitt hår, skakade och var helt sjöblöt trots att jag frös. Har aldrig haft så ont, inte ens vid njurbäckeninflammtion ... fast vid njurbäcken så varade värken längre. Gud ske lov gick denna värk över.

    Blivande fru L - vi tog hjälp av en inredningstjej (kollegas kompis) när det gällde val till badrummet och möbler till vardagsrummet. Ångrar det inte en sekund. Det finns aldeles för mycket valmöjligheter!

  • Izzie

    Japp, här en till som använder Ikea Home Planner. Maken och jag håller på att planera vårt kök. Hade tänkt att slå ner väggen till matsalsrummet och därmed få ett ganska stort L-format kök. Jag hade bla tänkt mig en köks-ö, men tack vare home planner har jag insett att den drömmen går i stöpet. Det blir helt enkelt för trångt.

    Vi har eg inte pengarna att göra om köket nu, men det känns ändå bra att planera det. Våra vitvaror i köket har precis passerat 20-årsstrecket och kan med andra ord lägga av precis närsom. Kan vara bra att veta vad vi vill ha istället så det passar det nya som ska komma så småningom.

    Ang granen så åkte den ut på trettondagen. Jag är extremt osentimental när det gäller julgrejer efter nyår. Nu vill jag ha vår! Har bytt textilier överallt, min vana trogen, och nu går allt i vitt, beige, lime och lila. Känns mycket vårigare

    BS - Jösses. Vilken följetong med stackars dig och dina krämpor... Det var ingen liten sticka du fått! Vilken tur att maken lyckades få ut den. Du måste vara lite rädd om dig, hör du det?!

    Frejis - Blir spännande den här månaden i vilket fall då. Antingen jobb eller frysis! Håller tummen!

    Lappis - Vilken skön eftermiddag det lät som ni hade igår. Här är en till som gärna kan erkänna att man saknar lite egentid till den typen av aktiviteter.
    (Allt som innehåller mat låter dessutom som himmelriket just nu )

    Vickan - Vet att jag retade mig nåt enormt på det där när folk sa: "Men vad gör du med all tid???" innan jag fick barn... Tyckte inte jag hade mycket till fritid då heller. Var tid har sina "måsten" och även om jag nu i efterhand kan se att jag är mer låst nu än innan, så är skillnaden egentligen inte superstor. Allt handlar om prioriteringar.
    Dessutom retade jag mig jättemycket (på jobbet) på att de personer med barn verkade tycka att deras tid var "viktigare" än de som inte har barn. Exempelvis lediga dagar, eller vem som skulle ställa upp extra om någon var sjuk. Svor att aldrig bli sån ifall jag fick barn någongång. Nu har jag ju det och ska def akta mig för den attityden...

  • Izzie

    Vickan - Tyckte nog den där artikeln var ganska träffande på många punkter faktiskt

  • Izzie

    Ja förlossningssmärtor (och missfallssmärtor med för den delen), är nog svårt att jämföra. Alla har ju olika smärttröskel och kroppsliga förutsättningar. Klart är att det gör helvetiskt ont helt enkelt. Men hjärnan är ju en smart grej, för man glömmer (eller förtränger) fort. Åtminstone det värsta. SKulle man minnas på pricken hur det var, skulle nog ingen ha mer än ett barn

  • kängu

    Tar en liten paus från plugget och tittar in här..

    Åh va kul det låter med renovering!! Jag längtar efter ett hus så jag håller på att dö...
    Vi bor ju i en ETTA (!!) visserligen en stor-stor etta, men ändå, inga väggar någonstans. Lägg till två hundar på det och en kommande bebis så kan ni tänka er cirkusen...

    Hoppas på att kunna hitta något nytt innan sommaren, men hus är inte riktigt aktuellt just nu. Förhoppningsvis hittar vi en hyfsat stor lägenhet (med väggar... ) någonstans i närheten av Göteborg, om än inte lika centralt som vi bor nu.

    Idag ska jag iaf belöna mig för att jag pluggat några timmar med att gå och kolla på en soffa med maken. Det är hög tid att köpa en ny, vi har liksom vuxit ut vår gamla. Jag har ganska höga krav dock, så räknar inte med att hitta något (ska ju helst vara i en rimlig prisklass också).

    Jag sitter för övrigt och kollar på resor i fabruari- både jag och mannen skulle behöva komma bort. Dock kan vi inte ta mer än en vecka ledigt. Alternativen just nu är:
    * Mauritius (känns lite långt att åka för bara en vecka dock...)
    * Guadeloupe (samma där, fast det är typ vårt drömresemål men frågan är om en vecka räcker?)
    * Kap Verde (också långt att åka...)
    * Egypten (inte fullt så långt)
    * Gambia

    Någon som varit på något av dessa ställen och vill ge lite input? I första hand handlar det om sola och bada, men eftersom vi båda är rastlösa själar så måste det finnas annat att göra också. Kan nämna att vi är naturälskare båda två.

    Tacksam för alla tips jag kan få! (vet att det är lite OT, sorry!)

  • Blivande fru L

    Jag tror faktiskt att vi ska ta hjälp av en inredare. Det svåraste tror jag blir att få en enhetlig känsla i hela huset. Efter badrummet väntar nämligen köket och tapetsering av samtliga rum. Jag tycker jag är jätteduktig när vi har hittat tapeter till vardagsummet men blir helt matt när jag inser att det är fem rum till som ska tapetseras. Och efter att tapetseringen ska rummen inredas också. Just nu är allt ett enda kaos med gipsdamm och saker uppradade längs väggarna vilket gör det extra svårt att se framför sig hur det blir när det är klart.

    På tal om förlossningsmärtor så tror jag att de är lättare att hantera (även om jag fattar att det gör VÄLDIGT ont) eftersom de leder till något positivt och faktiskt betyder att man kommer närmare sitt barn. Om man får missfall finns ju både rädsla och besvikelse med och gör smärtan tung rent mentalt också. En barnmorskas betraktelser. Får väl se vad jag säger efter att jag själv gått igenom en förlossning.

  • Blivande fru L

    Kängu: Vi var på bröllopsresa på Sal i Kap Verde i november. Vi njöt av att ligga stilla i solen i en vecka, hotellet och stranden var fantastiska! Resan kändes faktiskt inte så lång, 8 timmars direktflyg. Däremot finns det inte så mycket att se eller göra på Sal och ön är dessutom väldigt karg och platt. Ingenting för rastlösa naturälskare, alltså!

  • Lapinette

    Blivande fru L - visst så är det enklare (säger jag som inte har varit med om förlossning) för att man vet att något bra kommer ut av det hela. Nu hade ju jag ingen aning om att jag hade missfall men den smärtan var olidlig. Jag låg verkligen på badrumsgolvet och gnydde och maken fick inte komma in. Normalt har jag en hög smärttröskel och lyckades t o m ha tjejmiddag hemma innan jag upptäckte min njurbäcken (när väninnorna gick hade jag 40 graders feber och kunde knappt stå upprätt).

    Vi har renoverat varenda rum förutom köket som var renoverat när vi flyttade in. I början gjorde vi ganska mycket men det senaste året har vi lugnat ned oss. Senast (i november) renoverades gäst/kontorsrummet. Det som vi troligen gör under våren är att fixa hallen (igen) och sen är vi ute och letar vardagsrumsbord + matta.

    kängu - jag har varit på Guadeloupe i 10 dagar. Helt ok resmål men den ligger inte bland mina toppresor. Sen blir det ju lite jetlag när man åker dit till skillnad mot t ex Egypten och Gambia. Vill ni bara åka iväg och ligga och slöa på en sandstrand eller vill ni åka runt och se lite?

  • kängu

    Tack för info om Sal/Guadeloupe.
    Bra att tänka på även jetlag, tack för tips Lappis!

    Ska nog vara en kombination av sol/bad och att det ska finnas lite att se.. gärna fin natur också!

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!