• Hilde

    Äntligen fredag del 8

    Äntligen fredag del 7

    VÄLKOMNA ALLA FREDISAR!! Del 8

    "tänk att det äntligen är fredag. vad ska man förgylla helgen med nu då...?
    motormässa...? *tror inte det*
    prommis *för hurtigt*
    tvtittande *för slött*

    nej ja vet; sitta å häcka framför datorn som en annan dönick och skriva kuliga saker i andras seriösa inlägg eller skämta om totalt opassande saker...

    nån som hakar på?"
    (mammacattas ursprungliga TS)

    Önskar er alla varmt välkomna till våran lya....*fluffar upp kuddarna, tar fram dom nybakta bullarna, visar stolt upp det nyinköpta tyget och alla gummistövlarna i hallen*

  • Svar på tråden Äntligen fredag del 8
  • mammacatta

    Jag är eg inte så bra på huvudräkning, edet är min käre make som är det. Men jag har ganska lätt för att greppa abstrakta grejer.
    Fast det beror på vad man jämför med.
    Det är lite svårt att förklara, men många tal och talföljder är begrepp i mitt huvud, snarare än uträkningar.
    Särskilt de som har med travet att göra.
    Tex 36, 48, 72 och 96. De är samtliga summor som en V5a kan bli. Så jag är väldigt bra på att lägga ihop just DE summorna.

    Snacka om idiot savant...

  • anne på grönkulla

    Sådär tror jag det är för många som är riktigt duktiga på nåt - man stirrar sig inte blind på småsaker utan ser det som begrepp och helheter.

    Jag är inte så bra på att lära mig prata språk t ex (är för harig och perfektionistisk för att våga prata på om jag bara kan liiite), men rätt bra på att lära mig förstå dem. Men det bygger ju på att jag tar in hela meningen folk säger och inte hakar upp mig på att det finns enskilda ord i den jag inte fattar - helheten och andemeningen kan gå fram ändå.

    Sen har jag knasigt bra sifferminne...

  • mammacatta

    Vet du vad anne? Jag kan sätta en peng på att du är musikalisk åxå.


    Matte, språkförståelse och musik brukar hägna ihop.
    Vet inte varför, men så är det.

  • mammacatta

    Sen kan jag rapportera att min mans misstankar om svåris var korrekta. De åkte förbi, men eftersom morsans bil stog här så kom de inte in.
    *hehe*

    *gör en STOR mental anteckning*
    :D:D:D:D

  • anne på grönkulla

    Jo, jag vet, men faktiskt inte i mitt fall. Maken lyssnar mycket mer aktivt på musik och talar om teman och tonskalor och en skilda inslag. Jag uppskattar det jag hör, men analyserar det inte särskilt och har aldrig lärt mig spela nåt eller så.

    Han är långt mycket mer språkbegåvad än jag, däremot, men mindre logisk/analytisk i det. Men så pratar han bättre, för han vågar mer. Och så är jag mer praktisk med att räkna på saker (i vardagsekonomin t ex).

  • mammacatta

    Anne du är alltför snäll, jag är inte riktigt duktig på just NÅT. Jo, att vara sjuk kanske då...
    *host host*

  • janos

    *janos vinkar och smiter till spisen*

    Jag läser ikapp senare. Kul att ses igen.....men fy vad kallt ni har det här ;)

  • Rystall

    Min mormor gick bort idag. (min plastmormor) Hon blev 97 år och avled i cancer. Det var dock min riktiga mamma som berättade det för mig och jag har inte fått tag i pappa ännu. Han hade ringt till min andra syster och hon hade pratat med mamma. Fast mormor Anna var så gammal och inte min riktiga mormor är det sorgsamt.

Svar på tråden Äntligen fredag del 8