• lyckligastebruden

    Finländska brudar!

    Finns här flera blivande brudar som bor i Finland?? Det skulle vara kul att höra era erfarenheter och tips! :)

  • Svar på tråden Finländska brudar!
  • Lioness *förlovad*

    morsian-brud: tyvärr har jag inte sett tvåspråkiga festprogram. Det enda tvåspråkiga bröllop jag har varit på klarades av utan program - det var väl innan man "måste" ha att sånt... ;) Men så svårt kan det väl inte vara? På vilket språk kommer det huvudsakligen att gå, eller kommer allt att ske på båda språken? Ifall största delen av gästerna är svenska kan ni ju göra programmet på svenska och sedan lägga in finska sånger och dikter eller vad ni nu har tänkt ha?

  • Ell

    morsian-brud: du har mail! :)

    Lioness *förlovad* och Netta79: tack för tipsen!! "Av längtan till dig" har ju en otroooligt vacker text, som passar så väl in, men det är bara textraden "alla famnar jag lämnat" som gör mej lite tveksam... jag har läst flera trådar här på bt där man bytt ut "famnar" mot "hamnar" så det blir "Tänk alla hamnar jag lämnat av längtan till dig" istället. Ska ta och diskutera med min lilla svägerska och hennes mamma lite. :)

  • morsian-brud

    Ell:
    Tyvärr har inte fått nån e-mail, addressen e rätt...

    Lioness *förlovad* :
    Vi kommer att köra allt två språkigt..de som kan finska kan ej svenska o de som kan svenska kan inte finska.

  • Assi

    Hej på er alla blivande brudar!

    Är numera lyckligt gift men tittar in här nu och då för att se om man hittar några bekanta...

    Såg att det diskuterades tvåspråkiga bröllop och framförallt festprogram. Vi hade ett tvåspråkigt bröllop där de som kunde finska inte förstord svenska och de som kunde svenska absolut inte förstod finska så vi gjorde två skilda festprogram. Vi hade två toastmasters som skötte allt prat på sitt eget språk, det funnkade jättebra. Vi översatte inga tal, fö vi ansåg att talen var till oss inte till gästerna.

    Det som vi däremot lämnade bort var sånger. Det skulle ha blivit lite jobbigt att sjunga på två språk och med 200 gäster tog maten och kaffet så lång tid att om vi skulle ha börjat sjunga så hade vi säkert suttit där än Mina mamma var skeptisk till en början, men när bröllopet var över sa hon att hon inte alls saknade sångerna.

    Det var ganska mycket jobb med att översätta allt, men det var roligt och vi kände båda att vi hade deltagit i planeringen.

    Lycka till och njut av den stora dagen!

  • ASG

    Råkar någon av er veta vem man skulle kunna köpa rökt fisk av till bröllopet, typ i nykarleby-trakten..?

  • tindra star

    ASG: Det finns en som heter Mietala som brukar vara på Nykarleby-torg några gånger i veckan. Annars så kan man ringa honom och beställa direkt. Vi har köpt rökt fisk flera gånger därifrån (inte till bröllop utan till andra fester). Var skall ni gifta er? Och när?

  • ASG

    tindra star:
    Vet du nåt förnamn på honom? Vet du av några fler?
    Vi gifter oss 15/7 i munsala.

  • tindra star

    ASG: Jag är inte helt säker, men jag tror att han heter Paul eller Pauli eller något sånt. Några fler kommer jag nog inte på just nu, det finns nog någon i Socklot också! Men sök på Mietala i telefonkatalogen så borde nog hitta honom i varje fall!
    Bor ni i Munsala?

  • ASG

    tindra star:
    Ok, tack! Pauli heter han tydligen... pratar han svenska oxå eller..?
    Nä, vi bor i Korsholm, men har villa i Vexala och tänkte ha festen där, så därför blev det munsala kyrka. Är du munsalabo själv eller?

  • tindra star

    ASG: Jag tror nog att han pratar svenska i varje fall. Jo, jag är själv nybliven Munsalabo. Flyttade hit från Åbo i söndags... Är egentligen från Nykarleby men nu bor jag här med min nyblivna sambo.

Svar på tråden Finländska brudar!