• Anonym (Illa!­)
    Äldre 22 Feb 01:35
    23127 visningar
    119 svar
    119
    23127

    "Längtar efter att få bära ringen" - ser hemskt illa ut!

    Jag tittar ofta i bildtrådar där man kan se vilka ringar blivande brudar ska ha. Det är alltid roligt, även om allt "bling" inte är riktigt i min smak (och nej, jag är absolut inte avundsjuk, tycker bara personligen att det inte är så snyggt. Jag föredrar enklare ringar).

    Men det är inte det jag hakat upp mig mest på, utan vad tjejerna skriver i sina kommentarer. De allra flesta skriver hur de "längtar efter att få bära ringen", ytterst få skriver att de längtar efter att få gifta sig med sina (förhoppningsvis) drömmän. Nu hoppas jag ju att det är vad som avses, men jag tycker detta "Längtar efter att få bära ringen"ser så otroligt illa ut, som om det är ringen som är det viktiga och inte äktenskapet. Och rätt ofta verkar ringen vara det viktigaste, det ska vara stora diamanter o s v. Jag hade en stor diamant (en bra bit över 1 carat) när jag gifte mig ("ärvde" min svärmors ring, hade aldrig valt en sådan själv). Inte höll äktenskapet för det! Nu är jag omgift sedan 15 år tillbaka, med enkla anspråkslösa ringar. Och jag är lika lycklig idag som när vi gifte oss. Det hänger ju inte på ringen!

    Finns det någon som tycker som jag? Och ni som skriver så, förstår ni själva hur illa det ser ut?

  • Svar på tråden "Längtar efter att få bära ringen" - ser hemskt illa ut!
  • Äldre 11 Mar 09:53

  • Anonym (Illa!­)
    Äldre 11 Mar 18:14
    bettansss skrev 2014-03-11 09:53:01 följande:


    Mycket lustigt. Som sagt, vill att deras åsikter ska respekteras men de gör inte likadant mot den som tycker annorlunda än de.

    Hur klarar ni er ute i verkliga världen? Säger ni till folk att de är fåniga för att har en annan åsikt om saker och ting där också? Viftar ni med "skämtbilder" framför näsan på dem och hånar dem? Det skulle ni nog inte drömma om eftersom det är så oerhört barnsligt och respektlöst (för att inte tala om att att ni knappast skulle våga).

    Jag kan respektera andras åsikter även om jag inte håller med, men det är tydligt att majoriteten i den här tråden inte klarar av det. Men jag har förklarat vad jag menar så grundligt att det borde gått in hos alla nu, så jag lämnar tråden.
  • Äldre 11 Mar 19:49
    Anonym (Illa!) skrev 2014-03-11 18:14:41 följande:
    Mycket lustigt. Som sagt, vill att deras åsikter ska respekteras men de gör inte likadant mot den som tycker annorlunda än de.

    Hur klarar ni er ute i verkliga världen? Säger ni till folk att de är fåniga för att har en annan åsikt om saker och ting där också? Viftar ni med "skämtbilder" framför näsan på dem och hånar dem? Det skulle ni nog inte drömma om eftersom det är så oerhört barnsligt och respektlöst (för att inte tala om att att ni knappast skulle våga).

    Jag kan respektera andras åsikter även om jag inte håller med, men det är tydligt att majoriteten i den här tråden inte klarar av det. Men jag har förklarat vad jag menar så grundligt att det borde gått in hos alla nu, så jag lämnar tråden.
    Jag viftade inte med skämtbilden för att håna dig eller dina åsikter, förlåt. Jag ville mest säga (till alla inblandade!) att det känns som att tråden inte kommer någon vart och ville göra det på ett lättsamt sätt.  Men, kanske bara jag som tyckte det var roligt. Skäms
  • Äldre 11 Mar 19:52
    bettansss skrev 2014-03-11 19:49:54 följande:
    Jag viftade inte med skämtbilden för att håna dig eller dina åsikter, förlåt. Jag ville mest säga (till alla inblandade!) att det känns som att tråden inte kommer någon vart och ville göra det på ett lättsamt sätt.  Men, kanske bara jag som tyckte det var roligt. Skäms
    Jag tyckte det var roligt. Och tror att ALLA parter i den här diskussionen (som i de flesta andra här inne just nu) skulle må bra av att ta sig själva och sin ståndpunkt på lite mindre allvar. Slappna av och le lite. 
  • kouki
    Äldre 11 Mar 20:37
    bettansss skrev 2014-03-11 19:49:54 följande:
    Jag viftade inte med skämtbilden för att håna dig eller dina åsikter, förlåt. Jag ville mest säga (till alla inblandade!) att det känns som att tråden inte kommer någon vart och ville göra det på ett lättsamt sätt.  Men, kanske bara jag som tyckte det var roligt. Skäms
    Sjukt roligt :D Så skäms inte för det ;)
    FrökenW skrev 2014-03-11 19:52:39 följande:
    Jag tyckte det var roligt. Och tror att ALLA parter i den här diskussionen (som i de flesta andra här inne just nu) skulle må bra av att ta sig själva och sin ståndpunkt på lite mindre allvar. Slappna av och le lite. 
    Hear hear!
  • Äldre 11 Mar 20:37

    #103 jag tyckte det var kul. Min blivande också

  • Äldre 3 May 12:10

    Äh, va fasen - jag längtar halvt ihjäl mej tills vi gifter oss - men vi lever redan tillsammans och älskar varann, och DET kommer inte förändras av en vigsel.

    Däremot har vi köpt LÖJLIGT snygga ringar, tycker jag (de ser precis lika ut, bara att hans är större) och jag hade troligen köpt min även om jag INTE planerat att ha den som vigselring. Så nu har jag ett smycke jag halvt avgudar som jag inte FÅR ha på mej på över ett år.

    Klart jag längtar tills jag får sätta på mej den.

    Det betyder ju inte att jag inte längtar tills vi gifter oss, eller att jag värderar ringen högre än min hane :) 

  • Äldre 2 Jul 23:16

    Jag tänker nog mer att de som skriver att de längtar efter att få bära ringen menar att de längtar efter det för vad den symboliserar, att visa för världen att man hör ihop och älskar varandra.

    Vet inte om det är så men så tolkar jag det.

  • Anonym (hålle­r med)
    Äldre 3 Jul 08:52
    Anonym (Illa!) skrev 2014-02-22 01:35:06 följande:

    Jag tittar ofta i bildtrådar där man kan se vilka ringar blivande brudar ska ha. Det är alltid roligt, även om allt "bling" inte är riktigt i min smak (och nej, jag är absolut inte avundsjuk, tycker bara personligen att det inte är så snyggt. Jag föredrar enklare ringar).

    Men det är inte det jag hakat upp mig mest på, utan vad tjejerna skriver i sina kommentarer. De allra flesta skriver hur de "längtar efter att få bära ringen", ytterst få skriver att de längtar efter att få gifta sig med sina (förhoppningsvis) drömmän. Nu hoppas jag ju att det är vad som avses, men jag tycker detta "Längtar efter att få bära ringen"ser så otroligt illa ut, som om det är ringen som är det viktiga och inte äktenskapet. Och rätt ofta verkar ringen vara det viktigaste, det ska vara stora diamanter o s v. Jag hade en stor diamant (en bra bit över 1 carat) när jag gifte mig ("ärvde" min svärmors ring, hade aldrig valt en sådan själv). Inte höll äktenskapet för det! Nu är jag omgift sedan 15 år tillbaka, med enkla anspråkslösa ringar. Och jag är lika lycklig idag som när vi gifte oss. Det hänger ju inte på ringen!

    Finns det någon som tycker som jag? Och ni som skriver så, förstår ni själva hur illa det ser ut?


    Som allt annat i livet har det mesta blivit en tävling.
    Vem har finaste bilen, lägenheten, dyraste skorna eller ringen. Alldeles för mycket kretsar kring materiella ting idag. Man fokuserar på summor och prestige som man tror finns i materiella ting.

    Lyckan finns i att dela livet med sin partner inte hur mycket bröllpet gick på eller ringarna kostade eller hur många gäster man hade.

    Vi smyggifter oss själva precis ett år före bröllopet (vi kallar det förlovningsvigsel), sedan på vår ettårsdag har vi bröllop och gifter oss officiellt. Vi har inga ringar förrän då. Vi vill bara tillhöra varandra, bära ett gemensamt namn och på nått sätt tillhöra varandra djupare än som "bara" sambos. Denna dag längtar vi oerhört efter, sedan tycker vi det skall bli kul och mysigt med bröllopet, men vår lilla vigsel är något oerhört speciellt för oss. Utan ringar, utan gäster utan fansy menyer eller krims krams. Hon jag våra två vänner som vittnen och sedan mys mys mys..
  • Äldre 3 Jul 10:33
    Anonym (håller med) skrev 2014-07-03 08:52:27 följande:
    Som allt annat i livet har det mesta blivit en tävling.
    Vem har finaste bilen, lägenheten, dyraste skorna eller ringen. Alldeles för mycket kretsar kring materiella ting idag. Man fokuserar på summor och prestige som man tror finns i materiella ting.

    Lyckan finns i att dela livet med sin partner inte hur mycket bröllpet gick på eller ringarna kostade eller hur många gäster man hade.

    Vi smyggifter oss själva precis ett år före bröllopet (vi kallar det förlovningsvigsel), sedan på vår ettårsdag har vi bröllop och gifter oss officiellt. Vi har inga ringar förrän då. Vi vill bara tillhöra varandra, bära ett gemensamt namn och på nått sätt tillhöra varandra djupare än som "bara" sambos. Denna dag längtar vi oerhört efter, sedan tycker vi det skall bli kul och mysigt med bröllopet, men vår lilla vigsel är något oerhört speciellt för oss. Utan ringar, utan gäster utan fansy menyer eller krims krams. Hon jag våra två vänner som vittnen och sedan mys mys mys..

    Jag är nyfiken på hur ni ska kunna gifta er om ni redan är gifta.


    Man kan nämligen inte göra det - utan att skilja sig däremellan...
    Inget elakt, bara nyfiken :) 

  • Anonym (hålle­r med)
    Äldre 3 Jul 10:43
    Chicita skrev 2014-07-03 10:33:46 följande:

    Jag är nyfiken på hur ni ska kunna gifta er om ni redan är gifta.


    Man kan nämligen inte göra det - utan att skilja sig däremellan...
    Inget elakt, bara nyfiken :) 


    Vi skall viga oss på papper borgerligt ett år före sedan håller vi bröllopet ett år senare med en präst som är införstådd i att vi redan är gifta på papper men inte gjort det kyrligt ännu, så vi är ju redan gifta men.. ja du förstår nog
    om inte så fråga gärna igen :)
  • Äldre 3 Jul 11:53
    Anonym (håller med) skrev 2014-07-03 10:43:36 följande:
    Vi skall viga oss på papper borgerligt ett år före sedan håller vi bröllopet ett år senare med en präst som är införstådd i att vi redan är gifta på papper men inte gjort det kyrligt ännu, så vi är ju redan gifta men.. ja du förstår nog
    om inte så fråga gärna igen :)

    Ah, det blir alltså en kyrklig välsignelse över borgerligt ingånget giftemål :)


    Då hänger jag med :)
    Ja det går ju att göra välsignelseakten väldigt lik vigselakten, så det är ju ingen som behöver veta något om det tidigare bröllopet om ni inte själva väljer att berätta :) 
    Hoppas ni får 2 fina bröllopsdagar då :) 

  • Anonym (hålle­r med)
    Äldre 3 Jul 11:59

    Precis så.

    MEN under den borgerliga "förlovningsvigseln" kommer han inte få säga saker som, Jag förklarar er härmed...., och du får kyssa bruden.

    Han kommer få säga tex. Ni är nu vigda  osv osv.
    för det där andra skall bara sägas en gång, och det inför familj och vänner ;)

  • Äldre 3 Jul 12:09
    Anonym (håller med) skrev 2014-07-03 11:59:10 följande:

    Precis så.

    MEN under den borgerliga "förlovningsvigseln" kommer han inte få säga saker som, Jag förklarar er härmed...., och du får kyssa bruden.

    Han kommer få säga tex. Ni är nu vigda  osv osv.
    för det där andra skall bara sägas en gång, och det inför familj och vänner ;)


    Det där med "du får kyssa bruden" ingår inte i någon av vigselcermonierna egentligen så det är ju bara att säga till om att ni inte vill ha med :) 


    Men det andra är jag osäker på... 
    Vissa specifika delar måste sägas för att vigseln ska vara giltig. Men det är ju bara att fråga :) 

  • Anonym (hålle­r med)
    Äldre 3 Jul 12:15
    Chicita skrev 2014-07-03 12:09:07 följande:

    Det där med "du får kyssa bruden" ingår inte i någon av vigselcermonierna egentligen så det är ju bara att säga till om att ni inte vill ha med :) 


    Men det andra är jag osäker på... 
    Vissa specifika delar måste sägas för att vigseln ska vara giltig. Men det är ju bara att fråga :) 


    man kan säga meningen utan att säga orden.
    Jag förklarar er vigda/gifta osv tex utan att säga man och fru :D
    det kommer lösa sig..
  • Äldre 3 Jul 12:25
    Anonym (håller med) skrev 2014-07-03 12:15:23 följande:
    man kan säga meningen utan att säga orden.
    Jag förklarar er vigda/gifta osv tex utan att säga man och fru :D
    det kommer lösa sig..
    Det mesta löser sig om man bara har ett flexibelt och öppet sinne :)

    Ser fram emot bilder och berättelse om hur det blev sen ;) 
  • Alylly­ra
    Äldre 3 Jul 13:01

    Den borgerliga ceremonin har bara två versioner, en kort och en lång. Någon av dessa texter MÅSTE sägas för att viseln ska vara giltig. Och båda innehåller "jag förklarar er nu äkta makar".

    www.brollopstorget.se/artiklar/1.1027179-den-borgerliga-vigselceremonin

    Jag antar att ni trots detta har hittat en viselförrättare som är villig att göra ett frånsteg från detta?
    Är det någon särskild anledning till att det inte "får" sägas, enligt er? Ni kommer ju att vara gifta i lagens ögon efter ceremonin, oavsett vad ni själva tycker. Och om det inte ska gå lagligt till, varför ska ni då ha ceremonin?

  • Anonym (hålle­r med)
    Äldre 3 Jul 13:25
    Alyllyra skrev 2014-07-03 13:01:31 följande:

    Den borgerliga ceremonin har bara två versioner, en kort och en lång. Någon av dessa texter MÅSTE sägas för att viseln ska vara giltig. Och båda innehåller "jag förklarar er nu äkta makar".

    www.brollopstorget.se/artiklar/1.1027179-den-borgerliga-vigselceremonin

    Jag antar att ni trots detta har hittat en viselförrättare som är villig att göra ett frånsteg från detta?
    Är det någon särskild anledning till att det inte "får" sägas, enligt er? Ni kommer ju att vara gifta i lagens ögon efter ceremonin, oavsett vad ni själva tycker. Och om det inte ska gå lagligt till, varför ska ni då ha ceremonin?



    Sista jag svarar på nu iom att det inte är topic.

    Förlovning är EGENTLIGEN  ett löfte om giftemål vilket skall ske innom ett år efter förlovningen (vilket de flesta inte gör). Vi har båda varit förlovade och vill därför inte göra det "igen" utan göra det på vårat sätt.
    Istället för att lova varandra att gifta oss, så gör vi det. Hon och jag, för att för varandra bilda vår lilla familj och ge varandra ett bevis på vår kärlek och intention om att leva ihop.

    Sedan har vi själva bröllopet för familj och vänner ett år senare med en präst som säger den långa vigseln,Tager du att leva med i nöd och lust......  och avslutar med inför gud förklarar jag er härmed man och fru. Vi vill att dessa fraser enbart skall utalas en gång av den som viger oss inför vänner och familj.

    därför blir den borgsliga vigseln självklart laglig, men istället avslutar han med. ni är härmed gifta/vigda, samma innebörd olika ord. förstår inte varför det itne skulle va lagligt. Alla vigselförättare kan säga ord som gör det personligt. Man måste inte använda samma ord, utan bara innebörden
  • Alylly­ra
    Äldre 3 Jul 13:52
    Anonym (håller med) skrev 2014-07-03 13:25:44 följande:

    Sista jag svarar på nu iom att det inte är topic.

    Förlovning är EGENTLIGEN  ett löfte om giftemål vilket skall ske innom ett år efter förlovningen (vilket de flesta inte gör). Vi har båda varit förlovade och vill därför inte göra det "igen" utan göra det på vårat sätt.
    Istället för att lova varandra att gifta oss, så gör vi det. Hon och jag, för att för varandra bilda vår lilla familj och ge varandra ett bevis på vår kärlek och intention om att leva ihop.

    Sedan har vi själva bröllopet för familj och vänner ett år senare med en präst som säger den långa vigseln,Tager du att leva med i nöd och lust......  och avslutar med inför gud förklarar jag er härmed man och fru. Vi vill att dessa fraser enbart skall utalas en gång av den som viger oss inför vänner och familj.

    därför blir den borgsliga vigseln självklart laglig, men istället avslutar han med. ni är härmed gifta/vigda, samma innebörd olika ord. förstår inte varför det itne skulle va lagligt. Alla vigselförättare kan säga ord som gör det personligt. Man måste inte använda samma ord, utan bara innebörden
    Förlovning är ju som du säger ett löfte om att gifta sig, det har ingenting med ringarna eller tidsperioden att göra. Så om ni har sagt att ni ska gifta er så är ni förlovade, svårare än så är det inte.

    Jag förstår fortfarande inte varför ordvalet är så viktigt, men det spelar ingen roll, det är ju inte jag som ska gifta mig :)
    Däremot finns det ju en anledning till att man standardiserar texten, så att alla vigselförrättare ska säga samma och inte hitta på egna ordval. De får lägga till egna ord, ja, men själva ceremonitexten måste finnas med.
    Så länge ni har en öppen diskussion med er vigselförrättare så är det väl lugnt antar jag. Men om ni inte har haft diskussionen än så kan det ju vara bra att vara beredda på att det eventuellt inte går att ändra, eller åtminstone att alla VF kanske inte är lika flexibla. Lycka till!
Svar på tråden "Längtar efter att få bära ringen" - ser hemskt illa ut!