• jordgubben

Varför friar han inte :(

Hej allihopa...

Jag är trettio år gammal och har hittat min själsfrände. Han
    är världens finaste, och med risk för att låta klyschig så är han allt jag
    någonsin drömt om. Vi bor ihop sedan två år tillbaka och har det hur bra som
    helst. Vi båda vet att vi kommer att bli gamla tillsammans och att vi hör ihop.
    Vi har pratat om att skaffa barn i framtiden, kort sagt, vi vill ha en framtid
    tillsammans. Nu till problemet. Jag vill så gärna gifta mig…har aldrig velat
    det i tidigare relationer, har inte ens tänkt tanken, men nu när jag hittat den
    rätta, så känns det så naturligt. Han VILL gifta sig, men vet inte när. Har
    frågat upprepade gånger när han tror att han kommer vilja, men han säger att
    det är en känsla som han bara kommer att få en dag. Vi har tittat på lite
    ringar, vi var tom inne i en juvelbutik utomlands osv…för mig så är det lite
    märkligt att han säger och visar på alla sett att det är mig han vill ha en
    framtid med och älskar…så varför friar han inte? Jag sitter jämt här på BT och tittar på
    alla bild-trådar och blir så avundsjuk på alla som visar upp sina
    brudklänningar och ringar…plus att jag som sagt är trettio år och vill inte
    vänta hur länge som helst med att skaffa barn…aja, behövde bara få skriva av
    mig lite…

• Svar på tråden Varför friar han inte :(
  • SandraElisabet
    sommar2014 skrev 2013-02-27 14:01:55 följande:
    Obs! Allt jag skriver nedan är generellt och INTE riktat till någon person i tråden! Det verkar ju för övrigt ha löst sig till det bästa för dig Jordgubben, toppen toppen!

Det handlar absolut om makt om mannen 1) inte vill ha barn innan han är gift och 2) inte känner sig redo för giftermål trots att han är 30+. Ska kvinnan vänta och vänta i flera flera år på att mannen ska växa upp och riskera att bli barnlös? Vad händer om mannen aldrig känner sig redo? Eller om han lämnar en när man är 40, och plötsligt då känner sig redo och skaffar barn med en ny kvinna? Då står man där och det är förmodligen för sent att få egna barn. Om min kille hade varit 30+, vi hade haft stadig ekonomi, levt tillsammans några år etc. och han inte kände sig "redo att gifta sig" skulle jag allvarligt överväga om han bara var tillsammans med mig i väntan på något bättre liksom... Inte att han verkligen aktivt söker efter andra, mer att han är rädd för att "settle down", binda sig etc. och att därmed gå miste om annat i livet.
  • sommar2014
    SandraElisabet skrev 2013-02-27 13:54:40 följande:
    För jag tror att om man upplever att man inte vill gifta sig, eller "att det inte är så viktigt" då kanske det finns andra saker i grunden som borde hanteras. Det skulle kunna (betonar: skulle kunna) vara "commitmentissues" alltså rädsla för att ge sig själv till någon fullt ut, och då är inte vigseln/äktenskapet problemet.... Och dessa insikter om sig själv kan tillämpas på alla aspekter av ens liv.
    Precis, man är rädd att binda sig vid något fullt ut, och kan ju lika gärna avspegla sig i rädsla för att satsa fullt ut i andra aspekter också: jobb, andra relationer etc etc.
  • Johanna78
    SandraElisabet skrev 2013-02-27 12:56:40 följande:
    Jag är glad för din skull och att ni ska gifta er. Men då har ju någon form "sida vunnit" tillslut...?

Ja, jag tycker att det är oansvarigt att inte se till så att ens partner och barn har bästa möjliga juridiska skydd och det värsta skulle hända. Lever man redan som gifta så varför inte ta steget ut och skörda frukterna av det?

Det är inget personligt påhopp, men jag har ju efter en tid på BT märkt av att det finns många som nöjer sig med att vara sambos eller förlovade. Alla bestämmer själva, men jag anser att det är oansvarigt gentemot sin familj.
    SandraElisabet!

Man kan ha precis lika gott skydd om sin familj även om man inte är gift. Här bör du läsa på juridiken.
    Däremot är det väldigt många som är allt för okunniga om att skaffa det skydd man behöver som ogifta, vilket iof kan anses vara oansvarigt, det håller jag med dig om, fullständigt!

Men - samma skydd går att få som ogift!
  • SandraElisabet
    Johanna78 skrev 2013-02-27 17:04:02 följande:
    SandraElisabet!

Man kan ha precis lika gott skydd om sin familj även om man inte är gift. Här bör du läsa på juridiken.
    Däremot är det väldigt många som är allt för okunniga om att skaffa det skydd man behöver som ogifta, vilket iof kan anses vara oansvarigt, det håller jag med dig om, fullständigt!

Inte när det gäller arvsrätt.
  • sommar2014
    Johanna78 skrev 2013-02-27 17:04:02 följande:
    SandraElisabet!

Jag är inte juridiskt utbildad på något sätt (så jag kan ha fel!) men utifrån länkarna nedan tolkar jag det som att även om man testamenterar allt man äger till sin sambo så får eventuella barn ändå ut sin laglott direkt. Är man gift så får ju eventuella gemensamma barn inte ut något arv förrän båda föräldrarna gått bort. Kan bli besvärligt om ens vuxna barn ärver halva bostaden när man går bort och ens sambo då inte har råd att bo kvar. Är man sambo och äger en bostad tillsammans bör man nog kolla upp sådant här med en jurist!

www.regeringen.se/sb/d/8953/a/110697
    www.swedbank.se/privat/mer-om-privatekonomi/familj/arv-och-gava/sambors-arvsratt/index.htm
  • SandraElisabet

Det stämmer att bröstarvingar får ut sin laglott direkt om inte ens båda biologiska föräldrar är gifta, för då ärver maken/makan allt och barnen denne när den sedan går bort. Har ena partern dessuom barn sedan innan blir det ännu mer komplicerat.

Man kan aldrig skriva avtal eller liknande som kringår lagen. Det verkar vara många som tror det, men det är tyvärr inte fallet. Det innebär att om ett par är sambos och har 2 vuxna barn tillsammans, när den ene dör så ärver båda barnen minst 50%. Jag tror att man har rätt att testamentera 25% av sina tillgångar som man vill. Men det kan ha ändrats.

• dream85

Vad glad jag blir för din skull jordgubben! Grattis!

Jag hoppas verkligen min sambo kommer på samma tankar snart men det verkar inte som det. Frågade honom igår och då sa han att han så mkt saker han vill göra innan han gifter sig typ resa m.m. men enligt mig kan man ju göra det iaf fast man är gift. Vi var på min bästa kompis bröllop i somras och det var otroligt påkostat (ca 200 000 kr) och han verkar tro att vi måste göra något liknande. Jag har sagt att jag helst vill ha ett litet bröllop med bara våra familjer men det verkar inte riktigt gå in. Kanske ska nämna att han är världens mest veliga person och har svårt att ta steget, tog otroligt lång tid att ens få honom att tänka sig bo ihop. Men sen när vi väl flyttade ihop så trivs han jättebra med det och säger "detta skulle vi gjort tidigare".
    Ännu jobbigare är det väl när en kompisar och släktingar är på och alltid frågar När ska ni gifta er? m.m. Speciellt eftersom jag så gärna vill! Vi var i thailand i somras och det var så många som pikade då på facebook att han kommer fria där och vi kommer komma hem förlovade. Man skäms ju nästan när man kom hem utan ring.

Drömmer om bröllop!
  • FruForsmark
    dream85 skrev 2013-02-28 09:53:41 följande:
    Frågade honom igår och då sa han att han så mkt saker han vill göra innan han gifter sig typ resa m.m. men enligt mig kan man ju göra det iaf fast man är gift.
    :) killar är så lustiga. Varför tror så många att livet tar slut när man gift sig? Man kan resa hur mycket som hellst. Smekmånaden kommer ju där t.ex. ;) . Kan du inte bjuda hem ett gift par på middag eller par som planerar bröllop? Tror killar pratar alldeles för lite sinsemellan om sådana här saker, tror det är mest osäkerhet kring ämnet som gör att de avvaktar. Alla bröllop är väldigt olika och man kan ha det precis som man vill, finns inga krav på ett stort fluffigt prinsessbröllop. Många rymmer ju utomlands och gifter sig på en sandstrand.
  • jordgubben

Tack alla för era lyckönskningar. Måste säga att jag kan inte riktigt tro att allt detta är sant! Är helt uppe i det blå!!! Dream85: håll ut! Jag trodde verkligen inte att min sambo hade planerat ett frieri! Jag förstår dig! Folk fråga oss jämt, speciellt våra familjer, om det skulle bli ett frieri då vi jämt är så kärleksfulla och det bara lyser om oss. Men eftersom min sambo alltid sa att det kommer nån dag osv så trodde jag inte att han var redo, visade sig bara att han väntade på rätt tillfälle och ville vilseleda mig lite så att jag skulle bli överraskad så man vet ju aldrig! Låt det ta den tid det tar vill han gifta sig med dig så KOMMER det! En liten rolig grej, eller vad man ska kalla det, är att jag fick reda på igår att min sambo har ett sparkonto för just bröllop, utöver pensionssparande och sin buffertsparkonto!!! Han har lagt undan sedan han var 16 år (hur sjukt låter inte det) så han har nu 300.000 kr för enbart bröllopet! Jag blev lite chockad! Det är ju galet mkt pengar att spendera på ett bröllop, även om vi nu kan det, men jag skulle vilja ha ett mindre, typ 40 pers, våra närmaste. Gärna utomhusceremoni, elegant, men ENDÅ personligt! Så vi får väl se vad det blir! Jag har själv börjat lägga undan för när vi flyttade ihop för jag visste redan att jag vill ha en Jenny Packham klänning..,gillar lite retro, vintage och old Hollywood glamour tema...

• Lenblo

Jordgubben:
    Grattis! Glöm nu inte att man ändå kan göra ett romantisk frieri på någon (för dig) oväntad stund när ni nu kommer att befinna er i Paris.

Jag och min man hade redan gjort upp om att ifall vi klarade av att gå i Sarek tillsammans utan att därefter vara färdiga att skära halsen av varandra skulle vi gifta oss.Oskyldig På en solig fjälltopp och glaciärerna glittrande omkring oss några dagar innan vi skulle komma ut friade han!

• CoG

Vår bankkontakt gav oss rådet att fixa en livförsäkring som täcker den delen av bostaden som barnen ärver (så att man kan köpa ut dom ur bostadsrätten/ huset) och även så att man klarar sig första tiden och inte behöver tänka på hur man ska klara av att betala räkningarna om man inte klarar av att jobba från början.

Vi är bara sambos nu och ska gifta oss till sommaren.
    Men han sa att även om man är gifta bör man ordna med livförsäkringar där pengarna går till den man levt ihop med.

sommar2014 skrev 2013-02-27 19:05:16 följande:
    Kan bli besvärligt om ens vuxna barn ärver halva bostaden när man går bort och ens sambo då inte har råd att bo kvar. Är man sambo och äger en bostad tillsammans bör man nog kolla upp sådant här med en jurist!

www.regeringen.se/sb/d/8953/a/110697
    www.swedbank.se/privat/mer-om-privatekonomi/f...
  • Johanna78
    SandraElisabet skrev 2013-02-27 19:29:48 följande:
    Det stämmer att bröstarvingar får ut sin laglott direkt om inte ens båda biologiska föräldrar är gifta, för då ärver maken/makan allt och barnen denne när den sedan går bort. Har ena partern dessuom barn sedan innan blir det ännu mer komplicerat.

Man kan aldrig skriva avtal eller liknande som kringår lagen. Det verkar vara många som tror det, men det är tyvärr inte fallet. Det innebär att om ett par är sambos och har 2 vuxna barn tillsammans, när den ene dör så ärver båda barnen minst 50%. Jag tror att man har rätt att testamentera 25% av sina tillgångar som man vill. Men det kan ha ändrats.

Hej!

Absolut, visst kan man inte ändra arvsrätten - helt korrekt. Men man kan skydda egendommen, tex huset. Genom att ha livförsäkring tex. Detta gör att om jag dör så har min M2B råd att bo kvar med våra barn då 2/3 av lånet skrivs av, dvs försäkringen löser det.

Dessutom gäller TGL-försäkringen till sambo  om man avlider så där kommer det också in en rejäl slant pengar. (För den som har en sådan försäkring såklart - men det har jag.)

Så det jag menar är att det går att säkra upp boende/bil mm mm så att den efterlevande föräldern kan leva kvar ett "likadant liv" även om partnern avlider. Har man väldigt stora tillgångar/skulder etc så kan det såklart se annorlunda ut. Det värsta är ju om båda dör och inget testamente är skrivet och det utses en god man till barnen som ska styra över pengarna/huset/bilen etc. Och detta inträffgar även då två smabos INTE har skrivit ett inbördes testamente. Då utses en god man som avgör vad som skall ske med halva huset/bilet etc.

Tror inte många vet och förstår hur illa till de sitter när man inte tecknat inbördes testamente eller struntar i livförsäkringar etc. Nu kommer vi gifta oss i sommar, inte av praktiska skäl utan för att vi vill, av kärlek - resten är bonus!

Svar på tråden Varför friar han inte :(