gloriousgirlgirl skrev 2013-02-27 08:45:25 följande:
Grattis TS!
Känner att jag kanske ska förtydliga en del i detta. På er låter det som att den enkla lösningen är att dumpa och gå vidare för att barn ska man skaffa och man får inga barn efter 30... (okej, jag raljerar, men det låter lite så). Jag är helt och fullt medveten om riskerna med att vara äldre, men jag vet också riskerna med att skaffa barn och gifta sig INNAN båda är redo. Det slutar ofta inte bra. Och då är jag hellre barnlös och ogift än skild med 1-2 ungar på halsen. Jag vill aldrig ha det så. Kommer från en stor familj med många skilsmässor och jag har svurit att aldrig ha det så själv. Därför respekterar jag även min sambos vilja i detta fall. Han VET precis vad det är jag vill, när jag vill det och hur min livsplan är. Det är inte problemet. Hans livsplan ser bara lite annorlunda ut och jag har valt att dela mitt liv med honom. Då ingår det att dessa aspekter är med i beräkningen för min del.
Jag tycker att jag har funnit den rätta mannen för mig, och jag är säker på att vi en dag gifter oss och skaffar barn. Men i en relation så måste även ett kontrollfreak som jag släppa på tyglarna och låta honom hinna med mig och fria när han själv vill. Jag vill att han ska vilja det också, känns så meningslöst annars.
Någor ultimatum tänker jag inte ge, tror det skapar en oerhörd stress hos min sambo som bara är negativ. Tänk er själva om någon kom med ett ultimatum till er? Sen fattar jag ju vad ni menar, men det är alltid enklare att stå utanför såna här saker och komma med tyckanden när man egentligen aldrig upplevt det hela. Och skulle det inte bli barn, nä, då får väl livet bli bra ändå?
Det var aldrig meningen att dömma just DIG, jag tog citat ur din text för du hade skrivit extra tydligt. TS hade ju beskrivit något liknade i sin första text, men din var som sagt lite tydligare - därav att jag tog citat från din text.
Det jag ville förmedla med mitt inlägg är att jag tycker att det är hemsgt att en man ska ha en sådan makt i en sådan situation (framför allt när det gäller barn).
Hade ni varit 20 - 25 så hade det varit en annan sak eftersom då börjar inte "tiden rinna ut" man är fortfarande väldigt fertil och har många år kvar av hög fertilitet. Men när man är 30 - 30+ så sörjar tiden att rinna iväg.
Som kvinna blir det då svårare att få barn som fertilitetskurvan som Sara 120707 visade. Det tråkiga är ju då att mannen kan komma på att han vill ha barn då kvinnan inte längre är speciellt fertil längre, och kan då välja att lämna relationen för att bilda familj med någon som kan ge honom det han vill ha, då män inte är förbundna med någon tidsaspekt där man lättare kan få barn.
Nu säger jag INTE att ddet är något som din kille skulle göra och att detta kanske inte kommer att hända er.
Det enda jag vill ha sagt är att OM mannen skulle vilja ha barn efter 40 så går det alldeles utmärkt för honom, men för en kvinna som är runt 35 så börjar det bli svårare.
Kvinnan har inte samma möjligheter som mannen.
Självklart ska man inte tvinga någon in i varken äktenskap och föräldrarskap. För det är som du säger det kommer inte att sluta på ett bra sätt.
Det är bra att han vet vad du vil. Men hade jag varit i hans kläder så hade jag hatat mig själv för att jag kanske inte kan ge min blivande några barn om jag vet att det är något som denna önskar få.
Då är det egoistikt. I min värld så är det bland det elakaste man kan göra mot någon, att frånhålla den att få barn. Gifta sig kan man ju alltid göra oavsett hur gammal man är, men inte få barn.
Men det låter på dig som att det där med barn är inte så viktigt OM det skulle leda till att du förlorar honom.
Jag tycker att det är tråkigt att han har en sådan makt över dig. Men det viktiga är att du är lycklig, och är du lycklig med honom utan barn så är det bra. Det är ju DU som lever DITT liv inte vi andra.
Gör de val som är bäst för dig. Du tycks ju ha tänkt över saken och är medveten av konsekvenserna av dina val.
Men får jag fråga om du och din kille har prtat om att om han väntar så kanske det finns en sannolikhet att ni inte får några barn? Hur ställer han sig till det?