stormhelen skrev 2013-02-27 09:10:50 följande:
Det var aldrig meningen att dömma just DIG, jag tog citat ur din text för du hade skrivit extra tydligt. TS hade ju beskrivit något liknade i sin första text, men din var som sagt lite tydligare - därav att jag tog citat från din text.
Det jag ville förmedla med mitt inlägg är att jag tycker att det är hemsgt att en man ska ha en sådan makt i en sådan situation (framför allt när det gäller barn).
Hade ni varit 20 - 25 så hade det varit en annan sak eftersom då börjar inte "tiden rinna ut" man är fortfarande väldigt fertil och har många år kvar av hög fertilitet. Men när man är 30 - 30+ så sörjar tiden att rinna iväg.
Som kvinna blir det då svårare att få barn som fertilitetskurvan som Sara 120707 visade. Det tråkiga är ju då att mannen kan komma på att han vill ha barn då kvinnan inte längre är speciellt fertil längre, och kan då välja att lämna relationen för att bilda familj med någon som kan ge honom det han vill ha, då män inte är förbundna med någon tidsaspekt där man lättare kan få barn.
Nu säger jag INTE att ddet är något som din kille skulle göra och att detta kanske inte kommer att hända er.
Det enda jag vill ha sagt är att OM mannen skulle vilja ha barn efter 40 så går det alldeles utmärkt för honom, men för en kvinna som är runt 35 så börjar det bli svårare.
Kvinnan har inte samma möjligheter som mannen.
Självklart ska man inte tvinga någon in i varken äktenskap och föräldrarskap. För det är som du säger det kommer inte att sluta på ett bra sätt.
Det är bra att han vet vad du vil. Men hade jag varit i hans kläder så hade jag hatat mig själv för att jag kanske inte kan ge min blivande några barn om jag vet att det är något som denna önskar få.
Då är det egoistikt. I min värld så är det bland det elakaste man kan göra mot någon, att frånhålla den att få barn. Gifta sig kan man ju alltid göra oavsett hur gammal man är, men inte få barn.
Men det låter på dig som att det där med barn är inte så viktigt OM det skulle leda till att du förlorar honom.
Jag tycker att det är tråkigt att han har en sådan makt över dig. Men det viktiga är att du är lycklig, och är du lycklig med honom utan barn så är det bra. Det är ju DU som lever DITT liv inte vi andra.
Gör de val som är bäst för dig. Du tycks ju ha tänkt över saken och är medveten av konsekvenserna av dina val.
Men får jag fråga om du och din kille har prtat om att om han väntar så kanske det finns en sannolikhet att ni inte får några barn? Hur ställer han sig till det?
Jo det har jag faktiskt frågat honom om och han säger att han skäms lite för att han vet om att tiden går men att han samtidigt känner att han gör fel mot sig själv om han skaffar barn NU. Och det har mer med hans arbete att göra. För mig är relationen med min sambo viktigare än barn ja. Jag är en sån som egentligen inte hade funderat på barn alls förrän jag var runt 30, så jag känner ingen inneboende panik över just den frågan. Giftermål dock, DÄR är jag noga och vill verkligen NU. Allt har väl att göra med min bakgrund, jag vill inte sitta med flera barn och vara ensamstående. Jag har lagt ner stor möda och tid på att hitta just denna man och även om han har skavanker så är han rätt för mig. Jag kan väl tänka mig 1 barn, han säger att han vill ha 2 st. Vet inte hur han hade tänkt sig att vi ska hinna med 2 barn dock....
Håller med dig om att det i grunden är jätteelakt att hindra någon att skaffa barn och gifta sig osv, och jag är ju fri att gå när jag vill. Men jag väljer att stanna kvar av många skäl. Främst för att jag älskar honom.