daniiel skrev 2013-02-27 19:47:18 följande:
Det beror ju nästan mest på vilka proportioner ens kropp har. Det finns korta människor som tex har långa ben i förhållande till överkropp också som kan passa utmärkt såna klänningar :)
Alvstina skrev 2013-02-06 21:13:08 följande:
Undvik dropwaist om du är kort! Provade en sån klänning och det såg ut som att min överkropp var dubbelt så lång som mina ben.. haha.
Nu kom citaten i fel ordning.
Men jag håller med daniiel...
Jag har en fd jobbarkompis som har väldigt lång överkropp. För att hon inte ska se oproportionerlig ut så måste hon tänka på att ha kläder som liksom "lyfter" midjan. Hon passar inte i kläder med hög midja eftersom hennes egen midja sitter såpass långt ner så att säga. Men kläder som har någon typ av markering där de flesta
normalt har midjan passar bäst på henne. Det balanserar liksom upp hennes kropp.
Om hon hade valt en klänning med dropwaist så hade det sett ut som om hon hade ben som började i knähöjd typ.
Och hon är rätt lång. I alla fall lite över 1,70.
Jag har en annan kompis med långa ben. Hon är lika lång som mig (dvs 1,60) och hon har ofta byxor som slutar på höften (hipsters-modell) och om hon har klänning så har hon gärna en som är helt rak och alltså inte markerar midjan alls, eller en med typ dropwaist. För det får henne att se mer proportiornerlig ut och därmed också längre