• solklart

Efterlyser BILDER på brudar under 160 cm i brudklänning!

Hej!

Är själv 157 cm  kort och på jakt efter en brudklänning. Min fundering är om jag kan välja vad som eller om jag måste hålla mig till en viss modell för att jag inte ska se ännu kortare ut än vad jag är. 

Så därför skulle jag bli jätteglad om det finns korta brudar som skulle vilja dela med sig av bilder på er i era klänningar?

Kom gärna med tips också på vad jag ska tänka på vid val av klänning :)  

• Svar på tråden Efterlyser BILDER på brudar under 160 cm i brudklänning!
  • karamell

Tack så mycket Solklart och Camilla01.

Jag är nöjd med klänningen :) Fördelen med att vara kort är att alltid kunna ha vilka klackar man vill och fortfarande vara mindre än killen =)

Det korta tjejer ska undvika i allmänhet är höga-skurningar vid halsen (t.ex. polotröja, rundringad vid halsen)
    det som passar oss bättre är v-ringade kläder och oftast något som är lite lägre ned och inte sitter precis vid halsen. Vi ska även undvika tjocka tyger, ribbade stickningar. Passar oftast bäst i ganska kroppsnära kläder.
    Vi ska undvika stora luftiga tunikor och tröjor dessutom.

Jag är ganska bred upptill (välbyggda axlar, stor byst och kurvor) men ganska smal nedtill.
    Jag tycker att det är så snyggt med stor tyllkjol så jag valde att köra på det, jag känner att den stora tyllkjolen gör att jag ser mindre ut upptill, samtidigt som korsett-aktig överdel på klänningen ger mig en mer smickrande figur. 
     (jag ska sy in klänningen lite grann så jag får ännu snyggare figur vid höfterna då den inte sitter lika tight som den skulle kunna) 

Camilla01 berätta mer om vad du har tänkt dig, visa förslag på klänning. Vad har du för kroppstyp?

• Sofiiiz

Jag är  157,5 cm och de var inga problem med klänning?
    Har storlek 38 upptill och 40 nertill så är väl normalstor. Hade strumpbyxor som höll in magen.
    5 cm klack på skorna.

Fotograf Natalie Salomons
    www.nataliesalomons.com

• daniiel

Jag är på pricken 160cm, så kanske lite "för lång" egentligen, och med skorna blev jag kring 168cm.

Här är min syster, som prövar två klänningar, och hon är kring 157cm och utan skor på bilderna. Klänningarna är dock lite stora, långa.

• daniiel

När det gäller att välja en brudklänning, så är det ju dock inte bara längden som spelar in. Man bör ju också tänka på vad man har för kroppsform och vad man tycker om. Du kan hitta en klänning som är väldigt smickrande på dig och får dig att se mkt längre ut, bara som exempel, en chiffongklänning i empiremodell, men om du inte känner dig bekväm och vacker i den, så spelar det ingen roll. Vill du hellre ha en A-linje i satin och är fullkomligt förälskad i en sån klänning, så kan det vara ett bättre alternativ ändå. Att man känner sig bekväm, vacker och utstrålar glädje i sin klänning är också oerhört viktigt.

Har du varit och pröva några klänningar? Annars tycker jag du ska börja där :)

• solklart
    Sofiiiz skrev 2013-01-16 11:10:12 följande:
    Jag är  157,5 cm och de var inga problem med klänning?
    Har storlek 38 upptill och 40 nertill så är väl normalstor. Hade strumpbyxor som höll in magen.
    5 cm klack på skorna.

Fotograf Natalie Salomons
    www.nataliesalomons.com
    Men haha! Jag är också 157,5 cm egentligen men ville inte skriva ut den där halvan för folk brukar skratta åt att jag tar med den men för mig är den viktig ;) Sen tror jag att jag också har samma i storlek. Väger just nu 62,4 kg.

Klänningen sitter skitsnyggt på dig! ;)
  • solklart
    Chicita skrev 2013-01-15 20:45:14 följande:
    Jag är i och för sig 160cm nästan precis.
    Och jag har laddat upp massor med bilder här på BT men jag kan dela med mig av en till Flört 

Det viktigaste när man är kort - om man vill se längre ut dvs - är att tänka på att försöka hitta en klänning som inte skär av en.
    Axelband eller ärm kan vara bra då det liksom blir en "längre klänning" då den går ända från axeln och till golvet.
    Man kan fuska med en liten platåsko under och vinna ett par cm på det (se bara till att mäta med de skor (eller den klackhöjd) ni ska ha på dagen sen.

Moderna brudklänningar brukar ha en inbyggd korsett som slätar ut alla extra kurvor man kan ha Flört 
    Annars brukar utslätande underkläder göra samma jobb riktigt bra.
    Så att ha en klänning som sitter tight mot överkroppen gör att man ser längre ut.
    var kjolen börjar är viktigare än vilken typ av kjol man har.
    Och där hänger det på vilka proprortioner man har själv.
    Om man har en lång överkropp så kan det vara jättesnyggt med en vid och puffig kjol som börjar ända uppe vid midjan (eller tja där midjan sitter när man tittar på såna där "mät mig-diagam" för att hitta sin storlek). Om man har en kort överkropp så kan det vara snyggt med en dropwaist, så att kjoldelen börjar vid höften.
    En fluffig kjol kan dölja om man tycker att man har tjocka ben eller tjock rumpa.
    Det går faktiskt att fuska sig till en mindre rumpa genom att välja en fluffig tyllklänning, men att välja en underkjol som inte ger volym förrän ungefär under rumpan eller vid låren.
    Det syns inte utanpå om det är din rumpa eller en underkjol som ger volymen liksom Flört  Så fluff kan vara din bästa vän om du är lite större faktiskt. Speciellt då i kombination med en tight överdel med inbyggd korsett som slätar ut dina "volanger" och ger dig getingmidja...
    Tack snälla för väldigt mycket bra information! 

Jag har funderat på det här med underkjol, men tror jag bestämmer mig för en klänning först och sen tar jag nästa "problem" ;)

• suewy

Jag är själv 1,57,5 cm!! :D
    Har ingen bild på min klänning ännu, jag har en liten klacksko (ca 5 cm) på min klänning, korsett i klänningen så man liksom får en rak och fin hållning, jag ser lång ut i den, tänk på det med axelband, det sa min atelje direkt till mig, om jag vill se längre ut så ta fina band över axlarna!
    Fuska annars med släta platådojor, men se till så dom är sköna och gå i och inte så instängda ;)

• Aniara4

Jag är för hemlig av mig för att vilja lägga ut bilder, men jag är 159,5 vilket naturligtvis alltid avrundas till 160 Flört , och jag tycker det också spelar roll vad man har för figur.  Några bra tips har du ju fått redan.

Annars kan man också göra som jag och se till att alla andra också är korta där framme. Min man är inte heller så lång (fast längre än jag), prästen var kort, de som läste texter var ännu kortare än jag, och solisten var ganska kort. Musikern var dock lång, så han fick sitta ner bakom flygeln! Koret i kyrkan var visserligen väldigt högt och storslaget och fick oss att se lite små ut, men eftersom vi verkligen var rätt små förstärkte vi å andra sidan intrycket av den mäktiga kyrkan.

Men nu känner jag att jag är farligt nära att hamna i tråden "Kan jag verkligen", så det är bäst att jag slutar med tipsen! Förvånad

• ThereseV
    solklart skrev 2013-01-15 20:14:47 följande:
    Jag har ju tänkt beställa en klänning via nätet, så känns lite sådär att gå till butik och testa och sen inte köpa där :( Eller brukar folk göra så?
    Självklart kan du det! Även om du har tänkt att köpa i butik så kan du ju behöva springa runt i 15 butiker innan du hittar något du gillar, så det är inte alls konstigt att du inte köper den där. Personalen är nog van vid veliga och kräsna brudar så det är nog vanligare att man inte köper än att man faktiskt köper den första gången man är där och testar. 
Svar på tråden Efterlyser BILDER på brudar under 160 cm i brudklänning!