• mirre0­1
    Äldre 10 May 19:32
    17744 visningar
    85 svar
    85
    17744

    48 per bröllop elegant men under 15000 ????

    jag har läst mycket på forum om allas budget, det som chokar mig är att folks budget är så hög :/ jag har valt att ha ett bröllop för 48 personer bjudna vi kommer äta toastskagen till förätt sedan marinerad fläskfilespett potatis gratäng med rödvinsås & sallad, (allt är hemlagat av min killes mamma) till efterätt serveras tårta och olika hembakade choklad bakelser bla


    samt att vi kommer bjuda på 5 drinkar 3 glas vit vin 3glas rött vin & skumpa till alla gäster i våran budget är även killen & tärnors kläder inräknade, allt utom min klänning och vi kommer inte upp i mer än 13000 i budget


    hur kommer ni upp i sådana höga kostnader ?`


    är det för ni anlitar firmor som sköter allt ?


    nyfiken :)

  • Svar på tråden 48 per bröllop elegant men under 15000 ????
  • mirre0­1
    Äldre 15 May 01:55
    #71

    kan upplysa dig om att min brudkläning kostat 345 kr från tradera och hans kläder va betyyydligt dyrare !!!!!!


    Josefin521 skrev 2012-05-14 22:31:10 följande:

    Håller helt med. Var på ett bröllop där brudparet inte visste så mkt om vin/inte dricker vin och hade valt det billigaste som fanns. Det slutade med att allt vin vaskades...inget man vill ska hända på sin stora dag.


    En fråga! Hur kommer det sig att ni lägger så mkt mer pengar på brudens kläder jämfört med brudgummens? Är inte passform/material/utseende lika viktigt för honom? Ni skriver att ni köpt brudgummens kläder från dressman? Har era killar någonsin testat en kostym från en riktig herrekipering och sett skillnaden? Alla män borde kosta på sig/förtjänar en ordentlig kostym inför sin stora dag, de fotona kommer följa efter en hela livet.


     


  • mirre0­1
    Äldre 15 May 01:57
    #72

    tråden har spårat ut totalt mkt svarsjuka verkar det som och irretation, vi kommer ha en awesome bröllop vi gifter oss av kärleken inte av pengarna som är lagda <3 TRU LOVE <3

  • Äldre 15 May 07:17
    #73

    Jag tycker också att den här tråden spårat ut och förstår inte varför Mirre ska förhöras om varje liten utgift. Kanske inte hon tog med allt i sin första lista. Jag har inte tagit med allt i i vår budget heller, mest för att det är svårt att minnas och seriöst så är knappast färg till bläckpatroner nått jag tänker på i en bröllopsbudget. Om Mirre och den blivande klarar att fixa ett bröllop för det priset är det väl jättebra.


    Jag tyckte det var kul att se folks budget så jag går tillbaka till att presentera det. Här är vår. Vi är 22 st.


    Mat och dryck: 26 000 kr (På restaurang i slottsmiljö. Vi har valt ett dyrt alternativ här, jag vet.)


    Kläder: Brud 2500 kr, brudgum 2500 kr, tärna (klänning) + bestman (väst) 300 kr (svärmor syr till de två sista så det är bara tyg). (Det här är bara kostym och klänning, ev kommer det till en ny skjorta, nya skor osv, men om vi köper det är det nått vi behöver ändå och dessutom inte så dyrt)


    Ringar: 8000 kr


    Fotograf: 5000 kr


    Sång på vigsel: 2000 kr


    Övernattning: 2000 kr


    Blommor: 1000 kr (har tänkt en ganska måttlig brudbukett + blommor till honom och tärnan)


    Smink och hår: 1000 kr (fixar smink själv men måste köpa lite nytt, får håret kammat av min vanlig frisör, ej uppsättning)


    Presenter: 1000 kr (till tärna, bestman, morgongåva, den sista har vi bestämt ska vara mest symbolisk runt 200 kr)


    Inbjudningar: 200 kr för porto, trycket fixade bestmannen på sitt jobb


    Sånt vi glömt: 5000 kr (en reservpost eftersom vi tror vi glömt nått)


    Totalt 55 800 kr (Jag har kanske glömt nått, döda mig inte )


     


    För att svara på mirres ursprungliga fråga om varför vår budget är högre så är det dels för att vi valt till en del grejer ni inte valt, tex sång på vigsel samt att vi valt en del dyrare alternativ. Utan någon som helst tvekan ligger den stor skillnaden i mat och dryck. Vi har valt ett dyrt alternativ. Men jag hittade inga billiga. Vi ville inte göra maten själv och oavsätt vilken kombination av lokal+ catering + personal vi tittade på så blev det inte billigare än 850 kr per kuvert, delvis för att vi bestämt oss för ganska få gäster och lokalkostnad/personalkostnaden inte blir billigare för det. Sen bor vi i en dyr del av landet. Då bestämde vi oss för att vi likabra kunde köpa en helheltslösning på ett relativt lyxigt ställe. MEN vi har pengarna. Jag förstår att ifall man har en relativt tajt budget är man mindre benägen att göra så.

  • Cosy
    Äldre 15 May 08:52
    #74
    mirre01 skrev 2012-05-15 01:57:24 följande:
    tråden har spårat ut totalt mkt svarsjuka verkar det som och irretation, vi kommer ha en awesome bröllop vi gifter oss av kärleken inte av pengarna som är lagda <3 TRU LOVE <3
    Jag tror inget annat än att ni kommer ha en bra dag och jag hoppas inte du tog illa upp av  mina fråger men jag behöver verkligen hjälp med min egna budgett eftersom det har tillkommit utgifter som inte vart med från början. Även om vi har gått igenom de mesta hjälp guider som finns är det gäller budgett till bröllop
    yavanna81 skrev 2012-05-15 07:17:03 följande:

    Jag tycker också att den här tråden spårat ut och förstår inte varför Mirre ska förhöras om varje liten utgift. Kanske inte hon tog med allt i sin första lista. Jag har inte tagit med allt i i vår budget heller, mest för att det är svårt att minnas och seriöst så är knappast färg till bläckpatroner nått jag tänker på i en bröllopsbudget. Om Mirre och den blivande klarar att fixa ett bröllop för det priset är det väl jättebra.


    Jag tyckte det var kul att se folks budget så jag går tillbaka till att presentera det. Här är vår. Vi är 22 st.


    För att svara på mirres ursprungliga fråga om varför vår budget är högre så är det dels för att vi valt till en del grejer ni inte valt, tex sång på vigsel samt att vi valt en del dyrare alternativ. Utan någon som helst tvekan ligger den stor skillnaden i mat och dryck. Vi har valt ett dyrt alternativ. Men jag hittade inga billiga. Vi ville inte göra maten själv och oavsätt vilken kombination av lokal+ catering + personal vi tittade på så blev det inte billigare än 850 kr per kuvert, delvis för att vi bestämt oss för ganska få gäster och lokalkostnad/personalkostnaden inte blir billigare för det. Sen bor vi i en dyr del av landet. Då bestämde vi oss för att vi likabra kunde köpa en helheltslösning på ett relativt lyxigt ställe. MEN vi har pengarna. Jag förstår att ifall man har en relativt tajt budget är man mindre benägen att göra så.


    Kan bara prata för mig själv. Och jag beumdrar folk som kan hålla en budgett oavsett vad de har satt för siffra på budgeten. 

    MEn nu är det så här att jag har bara 40.000kr Och vi har nästan 70 gäster

    Vår budget ser ur så här

    Kläder Totalt 10.000
    För mig Kläning, skor och underkläder ungefär 4000kr
    För fästmanen Kostym plus väst ungefär 3000kr
    Dessa poster redan köpta
    Bukett max 700kr (har presentkort men skriver upp det iaf)
    Frisör 2000kr ( Upsättning samnt att hon sminkar mig med mitt egnda smink)
    Naglar 300kr

    Mat 15.000kr estimerat
    Caterad buffe samnt Godis buffe och tårta dricka.. allt typ av förtärings föremål   Vilket ger en kostnad för ungerfär 210kr per person.

    Lokal 3000kr (ingår poslin)

    Trycksaker Estimerat 2000kr
    (inbjudningar, sånghäften, festhäften och tackkort)
    Har märkt att de flesta bara skriver vad inbjudningarna kommer att kosta inte resteande trycksaker men det kanske bara är jag som vill ha flera häften och kort

    Utsmyckningar för lokalen estimerat till 2000
    (dukar bordsdekorationer, servetter, blommor)

    Serverings personal1500-2000
    (3-4 personer)

    En a cappella grupp 2000kr
    (500kr per person vi räknar med ungefär 4stycken)


    Övrigt redan köpt
    Såbubblor 327kr
    Skrivare 1000kr

    Buffert Budgett för oförutbara händelser 5000kr
    Kanske en onödig post men jag tror det är bra om den finns.

    Här Är budgetten 42327kr

    Det jag önskar är en ring som kostar 3800kr, hade inte tänkt ha en ring från början då min förlovningsring är veldig nätt.

    46127kr blir totall summan då håller inte budgetten, den höll inte utan ring heller. Så jag vet inte hur jag ska kapa utgifter så vi kan få budgeten att stämma därför försker jag fråga folk som har en liten nätt budgett hur det lyckas.
     

    Så för att förtydliga det så vill jag bara ha tips på hur man kappar i budegetn utan att kapa poster 
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • mirre0­1
    Äldre 15 May 11:22
    #75

    ska kika om jag jag har några br atips, :)


    Cosy skrev 2012-05-15 08:52:17 följande:
    Jag tror inget annat än att ni kommer ha en bra dag och jag hoppas inte du tog illa upp av mina fråger men jag behöver verkligen hjälp med min egna budgett eftersom det har tillkommit utgifter som inte vart med från början. Även om vi har gått igenom de mesta hjälp guider som finns är det gäller budgett till bröllop
    yavanna81 skrev 2012-05-15 07:17:03 följande:

    Jag tycker också att den här tråden spårat ut och förstår inte varför Mirre ska förhöras om varje liten utgift. Kanske inte hon tog med allt i sin första lista. Jag har inte tagit med allt i i vår budget heller, mest för att det är svårt att minnas och seriöst så är knappast färg till bläckpatroner nått jag tänker på i en bröllopsbudget. Om Mirre och den blivande klarar att fixa ett bröllop för det priset är det väl jättebra.


    Jag tyckte det var kul att se folks budget så jag går tillbaka till att presentera det. Här är vår. Vi är 22 st.


    För att svara på mirres ursprungliga fråga om varför vår budget är högre så är det dels för att vi valt till en del grejer ni inte valt, tex sång på vigsel samt att vi valt en del dyrare alternativ. Utan någon som helst tvekan ligger den stor skillnaden i mat och dryck. Vi har valt ett dyrt alternativ. Men jag hittade inga billiga. Vi ville inte göra maten själv och oavsätt vilken kombination av lokal+ catering + personal vi tittade på så blev det inte billigare än 850 kr per kuvert, delvis för att vi bestämt oss för ganska få gäster och lokalkostnad/personalkostnaden inte blir billigare för det. Sen bor vi i en dyr del av landet. Då bestämde vi oss för att vi likabra kunde köpa en helheltslösning på ett relativt lyxigt ställe. MEN vi har pengarna. Jag förstår att ifall man har en relativt tajt budget är man mindre benägen att göra så.


    Kan bara prata för mig själv. Och jag beumdrar folk som kan hålla en budgett oavsett vad de har satt för siffra på budgeten.

    MEn nu är det så här att jag har bara 40.000kr Och vi har nästan 70 gäster

    Vår budget ser ur så här

    Kläder Totalt 10.000
    För mig Kläning, skor och underkläder ungefär 4000kr
    För fästmanen Kostym plus väst ungefär 3000kr
    Dessa poster redan köpta
    Bukett max 700kr (har presentkort men skriver upp det iaf)
    Frisör 2000kr ( Upsättning samnt att hon sminkar mig med mitt egnda smink)
    Naglar 300kr

    Mat 15.000kr estimerat
    Caterad buffe samnt Godis buffe och tårta dricka.. allt typ av förtärings föremål Vilket ger en kostnad för ungerfär 210kr per person.

    Lokal 3000kr (ingår poslin)

    Trycksaker Estimerat 2000kr
    (inbjudningar, sånghäften, festhäften och tackkort)
    Har märkt att de flesta bara skriver vad inbjudningarna kommer att kosta inte resteande trycksaker men det kanske bara är jag som vill ha flera häften och kort

    Utsmyckningar för lokalen estimerat till 2000
    (dukar bordsdekorationer, servetter, blommor)

    Serverings personal1500-2000
    (3-4 personer)

    En a cappella grupp 2000kr
    (500kr per person vi räknar med ungefär 4stycken)


    Övrigt redan köpt
    Såbubblor 327kr
    Skrivare 1000kr

    Buffert Budgett för oförutbara händelser 5000kr
    Kanske en onödig post men jag tror det är bra om den finns.

    Här Är budgetten 42327kr

    Det jag önskar är en ring som kostar 3800kr, hade inte tänkt ha en ring från början då min förlovningsring är veldig nätt.

    46127kr blir totall summan då håller inte budgetten, den höll inte utan ring heller. Så jag vet inte hur jag ska kapa utgifter så vi kan få budgeten att stämma därför försker jag fråga folk som har en liten nätt budgett hur det lyckas.

    Så för att förtydliga det så vill jag bara ha tips på hur man kappar i budegetn utan att kapa poster
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Charli­e13
    Äldre 15 May 17:45
    #76

    Kan ju skriva in vår budget också, det jag kommer på!


    90 gäster + 6st serveringspersonal som ställer upp gratis!


    Maten: 4000 (får köttet av blivandes föräldrar<3 så vi köper bara till förrätten lite ingredienser samt sallad och potatisgratäng, tårtan köper vi också ingredienser till och m2bs syster gör den)


    Blommor: 1500 kr för tre tärnbuketter, min brudbukett och fyra knappnålsblommor (från ebay, i tyg, jättefina!!) Sen har en av blomaffärerna här i stan lovat att vi får blommor som inte är fina nog för att säljas (men helt klart fins nog att ha som deko på borden!)


    Kläder: Brudklänning 2000 kr från Tradera, skor 120kr på REA, kan inte ha bh till klänningen så jag tar bara ett bar vita trosor hemifrån!
    Kostym från Dressman 999 kr, skor har han hemma
    Väst, kravatt och 4st näsdukar + tre slipsar för 700 kr från england


    Dekoration: 5000 (typ lakan till stolsöverdrag som jag syr, markväv till väggarna, dukar av krossad velour från jysk och lite småkraffs)


    Trycksaker: ca 1500 (festhäften- fick papper från mammas jobb men köpte rosa papper som är själva pärmen, inbjudnignskort- skrev helt enkelt ut från datorn och klistrade på ett kort med lite små dekorationer på, som jag köpt billigt från tadera och ebay. 12 st frimärken, resten delade vi ut för hand här i stan. )


    Lokal: Hyr via pappas jobb så typ 600 kr allt porslin ingår


    Sen har vi två bartenders som ställer upp för 300 kr var


    En tjej från estet som ska fota hela dagen för 500 kr, hon får använda våra bilder på sin blogg osv


    En tjej från estetmusik som sjunder i kyrkan för 300 kr


    Sen har ju jag underbara föräldrar som betalar liveband 4000 kr, fotograf 3000 kr, frisör 3000 kr.


     


    Nu har ju vi en väldans tur med snälla föräldrar och folk som ställer upp för små/inga summor. Men ni kanske kan få ngt tips från någon av de andra posterna?

  • Äldre 15 May 18:35
    #77
    Cosy skrev 2012-05-15 08:52:17 följande:
    Jag tror inget annat än att ni kommer ha en bra dag och jag hoppas inte du tog illa upp av  mina fråger men jag behöver verkligen hjälp med min egna budgett eftersom det har tillkommit utgifter som inte vart med från början. Även om vi har gått igenom de mesta hjälp guider som finns är det gäller budgett till bröllop
    yavanna81 skrev 2012-05-15 07:17:03 följande:

    Jag tycker också att den här tråden spårat ut och förstår inte varför Mirre ska förhöras om varje liten utgift. Kanske inte hon tog med allt i sin första lista. Jag har inte tagit med allt i i vår budget heller, mest för att det är svårt att minnas och seriöst så är knappast färg till bläckpatroner nått jag tänker på i en bröllopsbudget. Om Mirre och den blivande klarar att fixa ett bröllop för det priset är det väl jättebra.


    Jag tyckte det var kul att se folks budget så jag går tillbaka till att presentera det. Här är vår. Vi är 22 st.


    För att svara på mirres ursprungliga fråga om varför vår budget är högre så är det dels för att vi valt till en del grejer ni inte valt, tex sång på vigsel samt att vi valt en del dyrare alternativ. Utan någon som helst tvekan ligger den stor skillnaden i mat och dryck. Vi har valt ett dyrt alternativ. Men jag hittade inga billiga. Vi ville inte göra maten själv och oavsätt vilken kombination av lokal+ catering + personal vi tittade på så blev det inte billigare än 850 kr per kuvert, delvis för att vi bestämt oss för ganska få gäster och lokalkostnad/personalkostnaden inte blir billigare för det. Sen bor vi i en dyr del av landet. Då bestämde vi oss för att vi likabra kunde köpa en helheltslösning på ett relativt lyxigt ställe. MEN vi har pengarna. Jag förstår att ifall man har en relativt tajt budget är man mindre benägen att göra så.


    Kan bara prata för mig själv. Och jag beumdrar folk som kan hålla en budgett oavsett vad de har satt för siffra på budgeten. 

    MEn nu är det så här att jag har bara 40.000kr Och vi har nästan 70 gäster

    Vår budget ser ur så här

    Kläder Totalt 10.000
    För mig Kläning, skor och underkläder ungefär 4000kr
    För fästmanen Kostym plus väst ungefär 3000kr
    Dessa poster redan köpta
    Bukett max 700kr (har presentkort men skriver upp det iaf)
    Frisör 2000kr ( Upsättning samnt att hon sminkar mig med mitt egnda smink)
    Naglar 300kr

    Mat 15.000kr estimerat
    Caterad buffe samnt Godis buffe och tårta dricka.. allt typ av förtärings föremål   Vilket ger en kostnad för ungerfär 210kr per person.

    Lokal 3000kr (ingår poslin)

    Trycksaker Estimerat 2000kr
    (inbjudningar, sånghäften, festhäften och tackkort)
    Har märkt att de flesta bara skriver vad inbjudningarna kommer att kosta inte resteande trycksaker men det kanske bara är jag som vill ha flera häften och kort

    Utsmyckningar för lokalen estimerat till 2000
    (dukar bordsdekorationer, servetter, blommor)

    Serverings personal1500-2000
    (3-4 personer)

    En a cappella grupp 2000kr
    (500kr per person vi räknar med ungefär 4stycken)


    Övrigt redan köpt
    Såbubblor 327kr
    Skrivare 1000kr

    Buffert Budgett för oförutbara händelser 5000kr
    Kanske en onödig post men jag tror det är bra om den finns.

    Här Är budgetten 42327kr

    Det jag önskar är en ring som kostar 3800kr, hade inte tänkt ha en ring från början då min förlovningsring är veldig nätt.

    46127kr blir totall summan då håller inte budgetten, den höll inte utan ring heller. Så jag vet inte hur jag ska kapa utgifter så vi kan få budgeten att stämma därför försker jag fråga folk som har en liten nätt budgett hur det lyckas.
     

    Så för att förtydliga det så vill jag bara ha tips på hur man kappar i budegetn utan att kapa poster 
    We did it on DreamHack. Geeky love
    Jag skulle prova detta i första hand:
    * Kläder 10.000 - ni har redan lagt 7000 totalt? Är det något ni absolut måste ha mer eller som saknas? Går det isf att låna det /sy själv eller köpa/hyra till mindre kostnad? Där går det kanske att spara någon tusenlapp?? (minus 1000 - 1500 kr)
    * Trycksaker 2000 - ok ni är många, men det kanske går att kapa här? Det finns massor av sätt att spara och pyssla i hop inbjudningar själv mm. Sånghäfte tror jag inte att ni behöver tex, kan ni inte ha det i festhäftet istället (inte för att det kanske sparar så jättemycket men det blir ju mindre material till framsida mm.)
    Ser också att ni har 1000 kr i budgeten för en skrivare, är det för att kuna skriva ut tryksaker? Kan ni låna någons istället? Elle rköp en billigare? Vi la 300 kr på våran skrivare (scanner + kopiator) och bättre behöver man inte för att skriva ut grejer med bra kvalité. (minus 500 - 1500 kr)
    * Utsmyckningar 2000 - se om ni kan hyra dukar o servetter av cateringfirman ist för att köpa. Använd saker som man kan hitta gratis som dekoration (kottar, blommor o blad, stenar, snäckor.. allt beroende på årstid och var ni bor). Fynda grejer på loppis. (minus 500 kr)
    * A capella grupp 2000kr - nu är det ju bara min åsikt, men om jag hade snortajt budget så skulle jag kapat denna post. Annars kan ni kanske bara ha 3 sångare ist för 4? (minus 500 kr)
    * Övrigt 5000 kr. Det är nog bra att ha en buffert för oförutsedda utgifter, men ni kanske kan halvera denna summa om ni är säkra på att ni har med åtminstone alla grejer som kan förväntas dra iväg. Om man har glömt budgetera för fotografen eller bröllopsnatten är det ju en sak, men man kommer inte råka spendera 5000 på servetter, om du fattar hur jag menar. (minus 3000 kr)

    Med dessa förrändringar så räknar jag med att ni kan kapa budgeten med 5 - 6000 kr. Men det är ju lätt för mig att kapa, det är bara så det ser ut att det skulle kunna gå att dra ner på de posterna.
  • Äldre 15 May 18:39
    #78

    Ah en grej till:
    Serveringspersonal: kan ni se om ni kan få folk att ställa upp mot gentjänster (barnpassning, biltvätt, kattvakt) istället, eller kanske mot en flaska vin eller en biobiljett? Ska ni ha sittande servering? Kan ni tänka er att ha buffe istället? Då skulle ni kanske kunna klara er med 2 pers istället för med fyra. Där kan ni kanske spara 500 - 1000 kr till.

  • Äldre 15 May 21:22
    #79

    Sälj brudklänningen efteråt, du kan kanske få igen halva kostnaden. Kanske finns det annat som går att sälja efteråt (dukar?)


    Du har uppenbart funderat på det här med ring men ett allmänt råd är annars att köpa silver, titan, brons eller nått annat billigare.

  • goyan
    Äldre 15 May 21:54
    #80

    Man kan absolut ha ett "elegant" bröllop för 48 personer för 15000 kronor. Vad som är elegant eller inte är ju upp till var och en! :)

  • Cosy
    Äldre 15 May 22:26
    #81

    KAn inte citera knyttan. Känns som vi har gått lite off topic hoppas inte ts tar illa upp

    Bra tips tyvär ser verkligheten ut någon annan

    Jag skulle prova detta i första hand:
    * Kläder 10.000 - ni har redan lagt 7000 totalt? Är det något ni absolut måste ha mer eller som saknas? Går det isf att låna det /sy själv eller köpa/hyra till mindre kostnad? Där går det kanske att spara någon tusenlapp?? (minus 1000 - 1500 kr)

    Kläderna är redan köpta. och vad jag vet så behövs det inte något mer, i de 10.000kr så är det sminking och bukett med. Det Jag skulle kunna dra ner på är sminkningen, men samtidigt så vill jag känna mig ompysslad under den dagen

    * Trycksaker 2000 - ok ni är många, men det kanske går att kapa här? Det finns massor av sätt att spara och pyssla i hop inbjudningar själv mm. Sånghäfte tror jag inte att ni behöver tex, kan ni inte ha det i festhäftet istället (inte för att det kanske sparar så jättemycket men det blir ju mindre material till framsida mm.)
    Ser också att ni har 1000 kr i budgeten för en skrivare, är det för att kuna skriva ut tryksaker? Kan ni låna någons istället? Elle rköp en billigare? Vi la 300 kr på våran skrivare (scanner + kopiator) och bättre behöver man inte för att skriva ut grejer med bra kvalité. (minus 500 - 1500 kr)

    Vi Gör inbjudningarna själva med hjälp av program och skrivpapper. Vi har köpt lite dyrare papper som pärmar till alla häften (50stycken 79kr). Sånghäft är egentligen psalmhäften för kyrkan. Vi var tvugna att införskaffa en skrivare för att kunna trycka själva och inte anlita en firma för det, och om vi ändå skulle skaffa en skrivare så ville vi ha någon som hade fått bra betyg i tester eftersom jag har fått dåliga erfarenheter av hemma skrivare.. Vi har ingen vi kan låna i från. I trycksaker så ingår öven frimärken för cirka 500kr var nog inte tillräckligt tydliga

    * Utsmyckningar 2000 - se om ni kan hyra dukar o servetter av cateringfirman ist för att köpa. Använd saker som man kan hitta gratis som dekoration (kottar, blommor o blad, stenar, snäckor.. allt beroende på årstid och var ni bor). Fynda grejer på loppis. (minus 500 kr)

    Vi kommer köpa knoppa lakan som dukar har hittat tyg till servetter för 120kr räcker till 60stycken. Alla blommor kommer vi plocka från naturen, vi har aluminium burkar som ljushållare som vi dekorerat med spillmateriall från tidigare pyssel så jag har inte räknat med det i budgetten för det var egentligen något som jag tänkt slänga. Det som har varit dyrt är alla ljus som kostar mycket även om vi hitta dem till extra pris. VI har nästan allt nu som vi behöver och vi har inte kommit till 1000kr så vi har antagligen översetimerat denna punkt.

    * A capella grupp 2000kr - nu är det ju bara min åsikt, men om jag hade snortajt budget så skulle jag kapat denna post. Annars kan ni kanske bara ha 3 sångare ist för 4? (minus 500 kr)

    Visst detta kanske är en onödig utgift, men denna post har betydelse för oss och är viktig

    * Övrigt 5000 kr. Det är nog bra att ha en buffert för oförutsedda utgifter, men ni kanske kan halvera denna summa om ni är säkra på att ni har med åtminstone alla grejer som kan förväntas dra iväg. Om man har glömt budgetera för fotografen eller bröllopsnatten är det ju en sak, men man kommer inte råka spendera 5000 på servetter, om du fattar hur jag menar. (minus 3000 kr)

    Jag är en en olycksfågel. Och jag vill ha en buffert som skulle vara tillräcklig om helvetet skulle braka lös just den dagen av någon anledning. Kanske är korkat men Samtidigt om inget händer så kommer inte dessa pengar spenderas och vi har då inte lagt mer än 35 000 Och har då en möjlighet att åka iväg på en minisemster lite senare.

    Serveringspersonal: kan ni se om ni kan få folk att ställa upp mot gentjänster (barnpassning, biltvätt, kattvakt) istället, eller kanske mot en flaska vin eller en biobiljett? Ska ni ha sittande servering? Kan ni tänka er att ha buffe istället? Då skulle ni kanske kunna klara er med 2 pers istället för med fyra. Där kan ni kanske spara 500 - 1000 kr till. 

    Serverings personalen är vänner till oss som jag ber om en tjänst och hjälp den dagen. Vi Behöver hjälp från dem cirka tolv timmar. Jag skulle själv ställa upp gratis om en vän frågade mig men jag kan inte be någon annan att göra det för mig utan att de få ersättning. De offrar en hel dag för oss utan att få något igen, det känns fel i min värld. Vi tror vi klarar oss på 3 men det är så mycket som de ska göra så jag vill inte att det ska vara för mycket för varje person att göra. Vill inte ytnytja någons vilja att hjälpa mig och min fästman.

    JAg tackar för tipsen men tyvärr så fungerar de inte i vårat fall och ursäktar ts för att jag lånar din tråd. TYvärr har vi inga som kan göra tjänster eller har de yrken som behövs i detta fall


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • J2012
    Äldre 15 May 23:15
    #82

    Jag tror absolut på att man kan få ett elegant bröllop för 15.000 kr, men det beror på helt vad man definierar som elegant! 
    Om vi hade haft 15.000 som budget hade vi nog använt kläder vi redan hade, köpt rosor på torget, gjort hår och smink själva, bjudit in per mail och telefon och haft en kvällsvigsel och bjudit hem våra närmaste på champagne, snittar, fina ostar och en riktigt lyxig tårta, sedan tagit in på ett fint hotell. 

    Jag tror absolut att man kan få ett billigt och bra vin i Tyskland, det är ju jättebra och smart att handla där så länge man inte bara tittar på prislappen utan faktiskt köper något som är gott. Känner en som köpte 30 flaskor Liebfraumilch till en stor personalfest och nästan inget gick åt, inte så lyckat!

    Som svar på din fråga TS, så är det väldigt lätt att komma upp i mycket större summor än dina :). Hade vi inte haft råd så hade vi skippat fotograf, musiker på festen, trerätters på restaurang osv. men eftersom vi har sparat ihop till detta så känns det väldigt mycket värt för oss att kunna unna oss att lyxa till det. Vi är väldigt intresserade av mat och vin, så det hade känts konstigt för oss att inte satsa på det och hade nog skippat middagen helt och hållet om vi inte hade råd att lägga det vi lägger nu (ca 1000 kr/ gäst).
    Men jag menar inte att ni inte kommer att bjuda på riktigt god mat! Jag tycker er meny låter jättebra, enkel och klassisk festmat som alla gillar. Vi hade bara aldrig lyckats få till det, har varken lokal eller någon som kan laga det gratis. Det jag mest undrar över är hur ni får maten så otroligt billigt? Så billigt hade det aldrig blivit om jag lagat samma mat hemma en kväll!

  • mirre0­1
    Äldre 16 May 01:00
    #83

    maten får ja tacka min mor för som räknat ut att det blir ca 45-50 kr per person, och lkommer laga i hopp allt dagen innan, dock är hon kock och kan sin sak, men när ja ser alla anras budget ser man att folk får anvädas sej av mer inhyrt folk än vi och förstår att det drar i väg ekonomiskt

  • Cosy
    Äldre 16 May 08:17
    #84

    Köper man alla tjänster som jag gör så drar det iväg. Jag hade hoppat av gjädje om jag hade haft samma möjligheter som ts.. det hade minskat min matbudget från 15.000 till 3.750


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Äldre 16 May 18:44
    #85

    Jag har tänkt så här:


     


    Man måste ha en vigselförrättare och man måste säga Ja på det kritiska stället och till rätt individ - allt annat är tillval som man kan ha eller låta bli beroende på om man vill och vilka tillvala man väljer påverkar budgeten.


     


    Så mitt råd om man vill hålla nere priset är att fundera på vilka saker man verkligen vill ha och behöver och vilka som känns mindre viktiga. Det är lätt att man får med grejer bara för att det brukar vara så. Någon annan var inne på det i tråden tidigare. Det går tex att ha en enkel klänning eller picknickbröllop med knytkalas eller ett litet antal gäster. (Sen har vi valt rätt mycket av standarsakerna, men inte allt. Det som gjort störst skillnad för oss är att vi dragit ner antalet gäster. )


     


    Jag inser dock att det inte hjälper Cosy som redan kommit rätt långt i planneringen och redan gjort de övervägelserna.


     


    Att önska sig pengar i bröllopsgåva kan också hjälpa på ekonomin, de flesta lägger nog ett par hundralappar, men det är ju lite osäkert.

Svar på tråden 48 per bröllop elegant men under 15000 ????