• mirre01

    48 per bröllop elegant men under 15000 ????

    jag har läst mycket på forum om allas budget, det som chokar mig är att folks budget är så hög :/ jag har valt att ha ett bröllop för 48 personer bjudna vi kommer äta toastskagen till förätt sedan marinerad fläskfilespett potatis gratäng med rödvinsås & sallad, (allt är hemlagat av min killes mamma) till efterätt serveras tårta och olika hembakade choklad bakelser bla


    samt att vi kommer bjuda på 5 drinkar 3 glas vit vin 3glas rött vin & skumpa till alla gäster i våran budget är även killen & tärnors kläder inräknade, allt utom min klänning och vi kommer inte upp i mer än 13000 i budget


    hur kommer ni upp i sådana höga kostnader ?`


    är det för ni anlitar firmor som sköter allt ?


    nyfiken :)

  • Svar på tråden 48 per bröllop elegant men under 15000 ????
  • aniara
    Amor in aeternum skrev 2012-05-11 20:37:15 följande:
    Oj, nu blev jag lite provocerad av ditt inlägg Förlåt om jag kommer att låta bitskt..

    Men vad menar du egentligen? Bara för att man letar efter extrapriser så betyder det väl inte att man lagar äcklig mat? Du gör väl precis som du vill, men du kan ju inte komma in i en tråd och domdera och tro att du är bättre än människor som fixar maten själva för billigare peng, eller?

    Vi kommer också ha GOD och LYXIG mat, men en nota som känns bättre i plånboken för oss.
    Men vi är inte direkt PK och inte heller umgås vi i såna kretsar där det spelar någon roll.

    Vi kommer också ha svenskt kött och bra råvaror, men vi har en budget och den följer vi. Vi lever ju som sagt ett liv efter dagen D också, känns bättre på att fokusera på resten av livet än bara bröllopsdagen. Vi har det gott ställt och behöver inte heller vända på varenda krona, men kalla mig ekonomisk eller snål då. Vår budget ligger på max. 20.000 och 6000 av dem är för maten, vi bjuder 50 personer. 

    Och du, sluta vara så otrevlig, det finns folk här som måste vända på varenda krona och bara för att inte ni behöver det så har du ingen rätt att dissa dom personerna ifråga. De vill också kunna gifta sig och yttra sig här, utan att du ska komma med pekpinnen, din sanning är inte alla andras sanning. 
    Jag uppfattade TS som att hon inte kunde förstå varför folk lägger så mycket pengar på mat och vin, m.m. när man kan få en BiB för 89 kr. Jag undrar om TS ens har smakat vinet? Jag fick intrycket att hon bara valt det absolut billigast möjliga. Det ÄR skillnad på vin som kostar 400 kr per flaska och vin som kostar 89 för en BiB. Det ÄR skillnad på Euroshoppper/Eldorados produkter och småskaligt, ekologiskt odlad mat. Det ÄR skillnad på mat lagad av en hobbykock och en proffskock. Jag köpte uteslutande Euroshopper och billigt vin när jag var student. Det funkade då. Nu gör jag det inte längre, för att jag har råd och har insett att det finns så mycket godare råvaror (som dessutom är bättre för vår miljö!) om man betalar lite mer. GIVETVIS ska man anpassa sig till sina ekonomiska förutsättningar. Men personligen skulle jag nog bjuda till en enklare fest om jag hade det så skralt att jag var tvungen att ta billigast billiga av allt för att få det att gå runt. Jag har som sagt varit student, och ganska många år också. Och jag har druckit tillräckligt med fulvodka och billigt vin i mina dagar för att veta hur dålig man blir av det. Otrevlig? Det får stå för dig.
  • knyttan
    aniara skrev 2012-05-12 17:02:40 följande:
    Jag uppfattade TS som att hon inte kunde förstå varför folk lägger så mycket pengar på mat och vin, m.m. när man kan få en BiB för 89 kr. Jag undrar om TS ens har smakat vinet? Jag fick intrycket att hon bara valt det absolut billigast möjliga. Det ÄR skillnad på vin som kostar 400 kr per flaska och vin som kostar 89 för en BiB. Det ÄR skillnad på Euroshoppper/Eldorados produkter och småskaligt, ekologiskt odlad mat. Det ÄR skillnad på mat lagad av en hobbykock och en proffskock. Jag köpte uteslutande Euroshopper och billigt vin när jag var student. Det funkade då. Nu gör jag det inte längre, för att jag har råd och har insett att det finns så mycket godare råvaror (som dessutom är bättre för vår miljö!) om man betalar lite mer. GIVETVIS ska man anpassa sig till sina ekonomiska förutsättningar. Men personligen skulle jag nog bjuda till en enklare fest om jag hade det så skralt att jag var tvungen att ta billigast billiga av allt för att få det att gå runt. Jag har som sagt varit student, och ganska många år också. Och jag har druckit tillräckligt med fulvodka och billigt vin i mina dagar för att veta hur dålig man blir av det. Otrevlig? Det får stå för dig.
    Ja visst är det skillnad på Euroshopper och närproducerat, 89 krs BiB och årgångsvin, hobbykock och proffskock - men om det nu är så att man är släkt med en proffskock och får all mat lagad till råvarupris, köper årgångsvinet i Tyskland (samma vin fast utan svensk alkoholskatt) och så vidare... Är det då lite sämre standard för att man har betalt mindre pengar? För det är lite så man kan uppfatta ditt inlägg.
    Saker blir inte exponentiellt bättre för att priset blir högre. På samma sätt som att allt inte är skräp bara för att det är billigt eller gratis.
  • Amor in aeternum
    aniara skrev 2012-05-12 17:02:40 följande:
    Jag uppfattade TS som att hon inte kunde förstå varför folk lägger så mycket pengar på mat och vin, m.m. när man kan få en BiB för 89 kr. Jag undrar om TS ens har smakat vinet? Jag fick intrycket att hon bara valt det absolut billigast möjliga. Det ÄR skillnad på vin som kostar 400 kr per flaska och vin som kostar 89 för en BiB. Det ÄR skillnad på Euroshoppper/Eldorados produkter och småskaligt, ekologiskt odlad mat. Det ÄR skillnad på mat lagad av en hobbykock och en proffskock. Jag köpte uteslutande Euroshopper och billigt vin när jag var student. Det funkade då. Nu gör jag det inte längre, för att jag har råd och har insett att det finns så mycket godare råvaror (som dessutom är bättre för vår miljö!) om man betalar lite mer. GIVETVIS ska man anpassa sig till sina ekonomiska förutsättningar. Men personligen skulle jag nog bjuda till en enklare fest om jag hade det så skralt att jag var tvungen att ta billigast billiga av allt för att få det att gå runt. Jag har som sagt varit student, och ganska många år också. Och jag har druckit tillräckligt med fulvodka och billigt vin i mina dagar för att veta hur dålig man blir av det. Otrevlig? Det får stå för dig.
    Men bara för att något är billigare betyder det då i sin tur att det är sämre? Nej, det betyder det inte. Om man är en person som gillar att fynda och letar billigare priser för att det är kul, vem är du som sagt att ifrågasätta det?

    Och bara för att något är billigare så behöver det inte betyda att det är eldorado/euroshopper.. det är din definition på det hela, men om jag har bestämt mig för att köra buffé och jag ska köpa och laga allt själv (för jag tycker det är roligt) så köper kött och råvaror när det är extrapris, vad spelar det för roll om köttet går ut inom ett par dagar, när det ändå hamnar i frysen tills det är dags att laga till det? Det är också klimatsmart, att inte köpa nytt hela tiden utan faktiskt ta till de råvaror som redan finns.

    Nej, om det är någon som är otrevlig så är det faktiskt du, jag ser inte ner på människor som har det sämre ställt än mig själv. Självklart är det skillnad på en hobbykock och en proffessionell kock, men måste det vara sämre för det?

    Lite skillnad på pris, eller hur?!

    www.vingrossen.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl&artnr=2004
  • Nikkita

    Nu har jag inte läst hela tråden men vill gärna lägga in min & min blivandes tankar om detta Glad (utan att för den sakens skull klanka ner på någon annans planer).

    När vi först började prata om hur bröllopet skulle vara trodde vi naivt nog att det skulle hamna runt 50-70.000kr för 50 pers. Men ganska snabbt kom vi fram till omkring 120.000kr. Dett på grund av att vi vill göra så lite som möjligt under dagen & har hyrt ett slott (litet mitt i Malmö, så inget "mega-sago-slott") med personal & 3-rätters middag & fri dricka hela natten.

    Vi har inte valt att begränsa vår budget, men jag handlar dock lite små saker på E-bay för att jag tycker det är kul när man kan hitta samma saker för en billigare peng Glad Min klänning gick dock på 15.000kr, men jag hade gladeligen betalt enbart en tiondel om jag hittat en likadan för det priset (jag hade jätte svårt att hitta klänning & det var den sista jag tänkte prova i min frustration då jag fann min drömmklänning till det hiskeliga priset Flört)
    Haha, jag hade aldrig trott att jag/vi skulle lägga 15.000 för en klänning, den ska ju enbart användas EN dag & max 8 timmar. Men jag älskar den & det får helt enkelt vara värt det för att jag ska känna mig bekväm & som världens vackraste  Solig 

    Min syster gifte sig förra året & de valde att ha en borgerlig utomhus vigsel i en park (handplockad bukett & en gammal klänning) med alla sina vänner som ville vara med! Sedan gick de som ville vidare till en restaurang där alla betalade för sin egen mat. detta var en underbar dag både för brudparet & för oss som gäster!

    Det behöver verkligen inte kosta en förmögenhet för att det ska vara minnesvärt. Huvudsaken är att Du/Ni är nöjda med Er dag & får fira kärleken till varandra {#emotions_dlg.flower} Alla bröllop är fina på sitt sätt & det är såå kul att se hur olika alla planerar & utformar Sin dag. Jag tycker snarare att det är kul om det speglar de som gifter sig & man ser hur lyckliga de är. 

    Det jag tycker så mycket om här inne på BT är att man kan få tankar & idéer av andra som inte alls har samma uppfattning som en själv. sedan är det är Mitt & Ditt ansvar att själv lyssna & ta till oss det som vi vill & känner att vi kan stå för.  

    Så snälla ni var trevliga mot varandra, ge tips & idéer utan att dömma andra! Diskutera men låt alla få ha sina åsikter även om Du inte håller med. 

  • mirre01

    ja vi har smakat vinerna och de har även våra föräldrar gjort mycket goda viner, och sen om man köper vodka från tyskland skulle den va ful? passar inte den vodkan folk synd för dem då, jag gifter mej för kärleken inte för att folk ska ha exklusivaste vinet eller vodkan,

  • mirre01

    håller med dig, och denna tråd va inte menat att bli som den verkar blivit, :( men för oss är ekonomin en stor del och vi gifter oss heldre än att inte gifta oss för ekonomin till fleratusen kr bröllop inte finns


    Amor in aeternum skrev 2012-05-11 21:22:43 följande:
    Jag för min del tycker inte att det spelar någon roll om någon spendera 10.000 eller 500.000, däremot det som spelar roll är när någon går in i en tråd och verkligen vill vara elak emot en person eller mot konceptet "billigt".

    Det är provocerande åt båda hållen, men de facto är det så att det här är ett forum med många olika koncept, brudar, ekononomiska situationer och livshistorier, det kommer att "bråkas" ibland, men respektera allas idéer istället, applådera istället för att lägga krokben för någon.

    För ja, det finns människor här som sagt som kör budget och önskar att det hade kunnat lägga mer på bröllopet, istället för att göra så att de knappt vågar visa sig på BT, ge råd och tips.

    Sen finns det såna som jag som kör budget för att vi vill det, inte för att vi inte har råd och tycker att livet efter bröllopet är viktigare än göra oss av med våra tillgångar.

    Och sen finns det allt mellan himmel och jord och det ska också naturligtvis respekteras och såna bröllop är minst lika roliga att planera och prata om.

    Men jag gillar som sagt inte när någon är elak.
  • ElinFalk85

    Jag tycker att man får fira sin dag precis hur man vill!
    jag och T (min man) bestämde oss snabbt att vi inte hade orken eller energin att pimpa någon lokal och blä.
    så vi bestämde oss fort att vi ville vara på restaurang.
    så för oss var det den stora posten. vi valde ett paket som restaurangen hade: 1 glas brudskål med snacks till. 3 glas öl eller vin till middagen, buffé, kaffe och tårta.
    restaurangen 15500kr.
    hår och smink: 500kr (gjorde själv, men köpte lite "material").
    klänning (inklusive underkjol): ca 3000kr uppsydd i kina, men dyr tull :(
    buketter: 1500kr (min 1000kr, tärnornas 250kr var)
    Väst, näsduk och slips till T: 800kr (kosym och fina skor hade han redan).
    Fotograf: 1450kr (vi betalade 100kr per bild och 50kr i porto, det är en kompis som fotat oss och använt oss i sin portfolio.
    Taxi: till kyrkan 300kr, hem 300kr, taxi för dj:n att ta sig hem 500kr (han är en mycket god vän och jobbade för mat och öl och hans t-bana hade slutat gå)
    transport till lokalen: 0kr (vi åkte i svärfars bil, det är tradition bland T och hans syskon)
    en natt på Spa-hotell: 4000kr (vi åkte dagen efter och var där i ett dygn)
    inbjudningar och tackkort: ca 500kr

    summa: ca 29.000kr men jag måste ha glömt saker för det blev dyrare det vet jag, är tröttmössa just nu.

  • Cosy
    Anneli256 skrev 2012-05-12 06:08:49 följande:

    Känner igen mig där :) det var ung så vi tänkte.. från början eller som sagt var vi tänkte mindre antal gäster från början. Ett tips.. glöm inte räkna "småkostnaderna " som vi gjorde.. underkläder 700.. kemtvätt av m2b frack 500 dekorationer till lokal 1600 osv osv.. :) Ni kanske har bättre koll på dom än vi hade :)


    Aniara.. det jag reagerade på i ditt inlägg var att du skrev.. "om man vill ha kvalitet och god mat så kostar det." Vår kuvertavgift är inte spec hög.. men hon som lagar maten är oerhört duktig och har ett mycket gott rykte. Är ofta anlitad Men jag vill tro att det är det skrivna språket som får mig att misstolka syftet med meningen.. För det är tråkigt om du tror på att det verkligen är så.. Med en del saker kan det stämma att man får vad man betalar för.. men definitivt inte alltid med mat.. Har ätit på många gourmet restauranger med höga priser.. o det är faktiskt inte alltid som maten varit så "outstanding" som den enligt priset borde vara :)


    Vi har försökt tänka över flera gånger över alla små utgifter för kläderna för 7000 ingår alla kläder även underkläder. min klänning plus hans kostym kostade tillsammans stax över 6000 tillsammasn vilket ger oss 1000kr för underkläder.

    Men det tillkommer mer saker som vi inte tänker på helatiden och då får man dra ner kostnaderna lite till. Så jag försöker utgå från att vi inte har några pengar hela tiden utan försöker hitta lösningar som är gratis eller snudd på gratis.

    Våra inbjudningskort gick på 500kr varav frimärken var 240 och kuvert 40 kr. Bara inbjudningarna (40stycken) kostar 220kr dvs 5,5styck. Då hade vi inte köpt det billigaste pappret ifs utan ville ha något som vi tyckte var finnare som kostade 80kr för 50stycken.

    Men till Ts; priset beror på vad man vill ha. Vill amn göra allt själv och orkar och har turen och möjligheten att förvara fynd samnt att man inte är superkräsen (tror inte att de som lyckas hålla en låg budget är super kräsen med att det vill ha ett speciellt märke, jag kan ha fel)

    Jag tycker ofta att kvalite och pris ofta hänger ihop men inte alltid. 
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • mirre01

    jag det är klart, förstår klart att folk gillar olika och det är otroligt spännande att se hur olika folk gör och tänker :)


    Cosy skrev 2012-05-13 11:13:11 följande:
    Vi har försökt tänka över flera gånger över alla små utgifter för kläderna för 7000 ingår alla kläder även underkläder. min klänning plus hans kostym kostade tillsammans stax över 6000 tillsammasn vilket ger oss 1000kr för underkläder.

    Men det tillkommer mer saker som vi inte tänker på helatiden och då får man dra ner kostnaderna lite till. Så jag försöker utgå från att vi inte har några pengar hela tiden utan försöker hitta lösningar som är gratis eller snudd på gratis.

    Våra inbjudningskort gick på 500kr varav frimärken var 240 och kuvert 40 kr. Bara inbjudningarna (40stycken) kostar 220kr dvs 5,5styck. Då hade vi inte köpt det billigaste pappret ifs utan ville ha något som vi tyckte var finnare som kostade 80kr för 50stycken.

    Men till Ts; priset beror på vad man vill ha. Vill amn göra allt själv och orkar och har turen och möjligheten att förvara fynd samnt att man inte är superkräsen (tror inte att de som lyckas hålla en låg budget är super kräsen med att det vill ha ett speciellt märke, jag kan ha fel)

    Jag tycker ofta att kvalite och pris ofta hänger ihop men inte alltid.
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Cosy
    mirre01 skrev 2012-05-10 21:22:39 följande:

    nej :) missa lite poster :) hade dottern skrickandes brevid


    skumpan har vi köpt ett billigare mousserande vin 600 kr


    inbjudan kostade oss 89 kr i papper sen ladda vi ned ett program för inbjudningar och gjorde dem själva


    fotograf är ej inhyrd har en kompis som har foto som intresse,


    make up o hår 600 kr


    transpor 400


     


    gav ni ut alla inbjudningar eller skicka ni några via posten?
     
    We did it on DreamHack. Geeky love
Svar på tråden 48 per bröllop elegant men under 15000 ????