• Cosy

    48 per bröllop elegant men under 15000 ????

    Vi kommer var a runt 50-70personer och har en budget på 40 000.

    Då har vi köpt kläder tillsammans för 7 000kr
    Maten kommer gå på 14 000(estimerat vi ska försöka trycka ner den)
    Lokalen 3 000

    Alla trycksaker + frimärken 1 500 (där bara frimärkena kommer gå på 500kr) 

    Sen tillkommer det en massa annat lullull som serverings personal och underhållning med mera

    Så jag tror vi kommer få svårt att hålla oss kring 40 000kr 


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Cosy
    Anneli256 skrev 2012-05-12 06:08:49 följande:

    Känner igen mig där :) det var ung så vi tänkte.. från början eller som sagt var vi tänkte mindre antal gäster från början. Ett tips.. glöm inte räkna "småkostnaderna " som vi gjorde.. underkläder 700.. kemtvätt av m2b frack 500 dekorationer till lokal 1600 osv osv.. :) Ni kanske har bättre koll på dom än vi hade :)


    Aniara.. det jag reagerade på i ditt inlägg var att du skrev.. "om man vill ha kvalitet och god mat så kostar det." Vår kuvertavgift är inte spec hög.. men hon som lagar maten är oerhört duktig och har ett mycket gott rykte. Är ofta anlitad Men jag vill tro att det är det skrivna språket som får mig att misstolka syftet med meningen.. För det är tråkigt om du tror på att det verkligen är så.. Med en del saker kan det stämma att man får vad man betalar för.. men definitivt inte alltid med mat.. Har ätit på många gourmet restauranger med höga priser.. o det är faktiskt inte alltid som maten varit så "outstanding" som den enligt priset borde vara :)


    Vi har försökt tänka över flera gånger över alla små utgifter för kläderna för 7000 ingår alla kläder även underkläder. min klänning plus hans kostym kostade tillsammans stax över 6000 tillsammasn vilket ger oss 1000kr för underkläder.

    Men det tillkommer mer saker som vi inte tänker på helatiden och då får man dra ner kostnaderna lite till. Så jag försöker utgå från att vi inte har några pengar hela tiden utan försöker hitta lösningar som är gratis eller snudd på gratis.

    Våra inbjudningskort gick på 500kr varav frimärken var 240 och kuvert 40 kr. Bara inbjudningarna (40stycken) kostar 220kr dvs 5,5styck. Då hade vi inte köpt det billigaste pappret ifs utan ville ha något som vi tyckte var finnare som kostade 80kr för 50stycken.

    Men till Ts; priset beror på vad man vill ha. Vill amn göra allt själv och orkar och har turen och möjligheten att förvara fynd samnt att man inte är superkräsen (tror inte att de som lyckas hålla en låg budget är super kräsen med att det vill ha ett speciellt märke, jag kan ha fel)

    Jag tycker ofta att kvalite och pris ofta hänger ihop men inte alltid. 
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Cosy
    mirre01 skrev 2012-05-10 21:22:39 följande:

    nej :) missa lite poster :) hade dottern skrickandes brevid


    skumpan har vi köpt ett billigare mousserande vin 600 kr


    inbjudan kostade oss 89 kr i papper sen ladda vi ned ett program för inbjudningar och gjorde dem själva


    fotograf är ej inhyrd har en kompis som har foto som intresse,


    make up o hår 600 kr


    transpor 400


     


    gav ni ut alla inbjudningar eller skicka ni några via posten?
     
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Cosy
    mirre01 skrev 2012-05-13 19:27:56 följande:
    dem som bor här istan gick ja o delade ut en söndag när solen sken dem andra postade vi för de är lång väga gäster
    Så var frimärken och kuvert inräknande i dessa 89 kronor?
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Cosy
    mirre01 skrev 2012-05-14 15:26:37 följande:
    ja för dem som bodde långt borta :)
    Det är nästan overkligt biligt isf med tanke på att man kan inte köpa 15frimärken för den summan
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Cosy
    Green skrev 2012-05-14 20:18:50 följande:
    Det som irriterar (i det här fallet) är att någon påstår sig fixa allt för en viss summa men sen är inte allting medräknat!

    Fö så behöver man förbrukningsmateriel även till en laserskrivare Tungan ute
    Instämmer me föregående talare

    Jag frågar för att jag vill veta hur man lycakt trolla bort alla nollor bakom siffrorna so man kan få ner sin egna siffra. Har problem med det själv att få ner budgeten. Frimärken kanske inte har betydelse för er men för mig räknas varje liten krona om budgetten som vi satt skall hålla. Om någon lyckas få ner en post som jag har till en femtiondel så kanske jag vill veta hur personen gjorde. Jag är inte intresserad när folk säger att de använde sig av saker som de har hemma. det Är inte hela summan som det kostade att göra något. Får du sakerna eller har saker hemma skriv det istället för säg att du köpte saker för en viss summa men den egentligen kostade något annat material mässigt.

    JAg är inte intresserad av om din mosters mans kusins halvbrors dotter är florist och ger dig en bukett. Inte heller om du råkade ha din mors brudkläning. Jag vill veta är hutr folk gör för att ur en krona göra en underbarfest för sina nära och kära utan att hälften av gästerna bidrar med hela festetn.

    JAg vill inte klanka ner på dem som har det så här. Jag vill säga grattis till er som lyckas och har turen att ha folk omkring er som kan hjälpa till och har alla olika egenskaper i er vännkrets.

    Men om man sitter i min sits där du måste köpa allt själv och alla tjänster eller göra det själv. Så vill man veta hur folk lyckas få ner budgeten. Vill inte klanak ner på någon vill bara ha tips eller ta ideer för att lyckas själv. Jag har en önskan om vissa saker som jag gärna vill ha men har vi inte råd i budgeten så kan jag inte få det, men om vi lyckas kapa kostnader så finns det en möjlighet att jag kan få in de där extradetaljerna som jag faktiskt önskar.
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Cosy
    mirre01 skrev 2012-05-15 01:57:24 följande:
    tråden har spårat ut totalt mkt svarsjuka verkar det som och irretation, vi kommer ha en awesome bröllop vi gifter oss av kärleken inte av pengarna som är lagda <3 TRU LOVE <3
    Jag tror inget annat än att ni kommer ha en bra dag och jag hoppas inte du tog illa upp av  mina fråger men jag behöver verkligen hjälp med min egna budgett eftersom det har tillkommit utgifter som inte vart med från början. Även om vi har gått igenom de mesta hjälp guider som finns är det gäller budgett till bröllop
    yavanna81 skrev 2012-05-15 07:17:03 följande:

    Jag tycker också att den här tråden spårat ut och förstår inte varför Mirre ska förhöras om varje liten utgift. Kanske inte hon tog med allt i sin första lista. Jag har inte tagit med allt i i vår budget heller, mest för att det är svårt att minnas och seriöst så är knappast färg till bläckpatroner nått jag tänker på i en bröllopsbudget. Om Mirre och den blivande klarar att fixa ett bröllop för det priset är det väl jättebra.


    Jag tyckte det var kul att se folks budget så jag går tillbaka till att presentera det. Här är vår. Vi är 22 st.


    För att svara på mirres ursprungliga fråga om varför vår budget är högre så är det dels för att vi valt till en del grejer ni inte valt, tex sång på vigsel samt att vi valt en del dyrare alternativ. Utan någon som helst tvekan ligger den stor skillnaden i mat och dryck. Vi har valt ett dyrt alternativ. Men jag hittade inga billiga. Vi ville inte göra maten själv och oavsätt vilken kombination av lokal+ catering + personal vi tittade på så blev det inte billigare än 850 kr per kuvert, delvis för att vi bestämt oss för ganska få gäster och lokalkostnad/personalkostnaden inte blir billigare för det. Sen bor vi i en dyr del av landet. Då bestämde vi oss för att vi likabra kunde köpa en helheltslösning på ett relativt lyxigt ställe. MEN vi har pengarna. Jag förstår att ifall man har en relativt tajt budget är man mindre benägen att göra så.


    Kan bara prata för mig själv. Och jag beumdrar folk som kan hålla en budgett oavsett vad de har satt för siffra på budgeten. 

    MEn nu är det så här att jag har bara 40.000kr Och vi har nästan 70 gäster

    Vår budget ser ur så här

    Kläder Totalt 10.000
    För mig Kläning, skor och underkläder ungefär 4000kr
    För fästmanen Kostym plus väst ungefär 3000kr
    Dessa poster redan köpta
    Bukett max 700kr (har presentkort men skriver upp det iaf)
    Frisör 2000kr ( Upsättning samnt att hon sminkar mig med mitt egnda smink)
    Naglar 300kr

    Mat 15.000kr estimerat
    Caterad buffe samnt Godis buffe och tårta dricka.. allt typ av förtärings föremål   Vilket ger en kostnad för ungerfär 210kr per person.

    Lokal 3000kr (ingår poslin)

    Trycksaker Estimerat 2000kr
    (inbjudningar, sånghäften, festhäften och tackkort)
    Har märkt att de flesta bara skriver vad inbjudningarna kommer att kosta inte resteande trycksaker men det kanske bara är jag som vill ha flera häften och kort

    Utsmyckningar för lokalen estimerat till 2000
    (dukar bordsdekorationer, servetter, blommor)

    Serverings personal1500-2000
    (3-4 personer)

    En a cappella grupp 2000kr
    (500kr per person vi räknar med ungefär 4stycken)


    Övrigt redan köpt
    Såbubblor 327kr
    Skrivare 1000kr

    Buffert Budgett för oförutbara händelser 5000kr
    Kanske en onödig post men jag tror det är bra om den finns.

    Här Är budgetten 42327kr

    Det jag önskar är en ring som kostar 3800kr, hade inte tänkt ha en ring från början då min förlovningsring är veldig nätt.

    46127kr blir totall summan då håller inte budgetten, den höll inte utan ring heller. Så jag vet inte hur jag ska kapa utgifter så vi kan få budgeten att stämma därför försker jag fråga folk som har en liten nätt budgett hur det lyckas.
     

    Så för att förtydliga det så vill jag bara ha tips på hur man kappar i budegetn utan att kapa poster 
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Cosy

    KAn inte citera knyttan. Känns som vi har gått lite off topic hoppas inte ts tar illa upp

    Bra tips tyvär ser verkligheten ut någon annan

    Jag skulle prova detta i första hand:
    * Kläder 10.000 - ni har redan lagt 7000 totalt? Är det något ni absolut måste ha mer eller som saknas? Går det isf att låna det /sy själv eller köpa/hyra till mindre kostnad? Där går det kanske att spara någon tusenlapp?? (minus 1000 - 1500 kr)

    Kläderna är redan köpta. och vad jag vet så behövs det inte något mer, i de 10.000kr så är det sminking och bukett med. Det Jag skulle kunna dra ner på är sminkningen, men samtidigt så vill jag känna mig ompysslad under den dagen

    * Trycksaker 2000 - ok ni är många, men det kanske går att kapa här? Det finns massor av sätt att spara och pyssla i hop inbjudningar själv mm. Sånghäfte tror jag inte att ni behöver tex, kan ni inte ha det i festhäftet istället (inte för att det kanske sparar så jättemycket men det blir ju mindre material till framsida mm.)
    Ser också att ni har 1000 kr i budgeten för en skrivare, är det för att kuna skriva ut tryksaker? Kan ni låna någons istället? Elle rköp en billigare? Vi la 300 kr på våran skrivare (scanner + kopiator) och bättre behöver man inte för att skriva ut grejer med bra kvalité. (minus 500 - 1500 kr)

    Vi Gör inbjudningarna själva med hjälp av program och skrivpapper. Vi har köpt lite dyrare papper som pärmar till alla häften (50stycken 79kr). Sånghäft är egentligen psalmhäften för kyrkan. Vi var tvugna att införskaffa en skrivare för att kunna trycka själva och inte anlita en firma för det, och om vi ändå skulle skaffa en skrivare så ville vi ha någon som hade fått bra betyg i tester eftersom jag har fått dåliga erfarenheter av hemma skrivare.. Vi har ingen vi kan låna i från. I trycksaker så ingår öven frimärken för cirka 500kr var nog inte tillräckligt tydliga

    * Utsmyckningar 2000 - se om ni kan hyra dukar o servetter av cateringfirman ist för att köpa. Använd saker som man kan hitta gratis som dekoration (kottar, blommor o blad, stenar, snäckor.. allt beroende på årstid och var ni bor). Fynda grejer på loppis. (minus 500 kr)

    Vi kommer köpa knoppa lakan som dukar har hittat tyg till servetter för 120kr räcker till 60stycken. Alla blommor kommer vi plocka från naturen, vi har aluminium burkar som ljushållare som vi dekorerat med spillmateriall från tidigare pyssel så jag har inte räknat med det i budgetten för det var egentligen något som jag tänkt slänga. Det som har varit dyrt är alla ljus som kostar mycket även om vi hitta dem till extra pris. VI har nästan allt nu som vi behöver och vi har inte kommit till 1000kr så vi har antagligen översetimerat denna punkt.

    * A capella grupp 2000kr - nu är det ju bara min åsikt, men om jag hade snortajt budget så skulle jag kapat denna post. Annars kan ni kanske bara ha 3 sångare ist för 4? (minus 500 kr)

    Visst detta kanske är en onödig utgift, men denna post har betydelse för oss och är viktig

    * Övrigt 5000 kr. Det är nog bra att ha en buffert för oförutsedda utgifter, men ni kanske kan halvera denna summa om ni är säkra på att ni har med åtminstone alla grejer som kan förväntas dra iväg. Om man har glömt budgetera för fotografen eller bröllopsnatten är det ju en sak, men man kommer inte råka spendera 5000 på servetter, om du fattar hur jag menar. (minus 3000 kr)

    Jag är en en olycksfågel. Och jag vill ha en buffert som skulle vara tillräcklig om helvetet skulle braka lös just den dagen av någon anledning. Kanske är korkat men Samtidigt om inget händer så kommer inte dessa pengar spenderas och vi har då inte lagt mer än 35 000 Och har då en möjlighet att åka iväg på en minisemster lite senare.

    Serveringspersonal: kan ni se om ni kan få folk att ställa upp mot gentjänster (barnpassning, biltvätt, kattvakt) istället, eller kanske mot en flaska vin eller en biobiljett? Ska ni ha sittande servering? Kan ni tänka er att ha buffe istället? Då skulle ni kanske kunna klara er med 2 pers istället för med fyra. Där kan ni kanske spara 500 - 1000 kr till. 

    Serverings personalen är vänner till oss som jag ber om en tjänst och hjälp den dagen. Vi Behöver hjälp från dem cirka tolv timmar. Jag skulle själv ställa upp gratis om en vän frågade mig men jag kan inte be någon annan att göra det för mig utan att de få ersättning. De offrar en hel dag för oss utan att få något igen, det känns fel i min värld. Vi tror vi klarar oss på 3 men det är så mycket som de ska göra så jag vill inte att det ska vara för mycket för varje person att göra. Vill inte ytnytja någons vilja att hjälpa mig och min fästman.

    JAg tackar för tipsen men tyvärr så fungerar de inte i vårat fall och ursäktar ts för att jag lånar din tråd. TYvärr har vi inga som kan göra tjänster eller har de yrken som behövs i detta fall


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Cosy

    Köper man alla tjänster som jag gör så drar det iväg. Jag hade hoppat av gjädje om jag hade haft samma möjligheter som ts.. det hade minskat min matbudget från 15.000 till 3.750


    We did it on DreamHack. Geeky love
Svar på tråden 48 per bröllop elegant men under 15000 ????