• knyttan

    48 per bröllop elegant men under 15000 ????

    Vi har 45 pers på vårt bröllop och det kommer nog att gå på 45 000 totalt vilket jag inte tror räknas som speciellt dyrt. Då kommer mina föräldrar betala för mat och dryck så vi själva kommer inte lägga så mkt mer än 20 000. Det som egentligen drar iväg för oss är 10 000 på ringarna och 6000 på fotografen.
    Maten, catering, kommer gå på 12 000. Vi har ingen möjlighet eller ens lust att laga allt själva så där går ju så klart en hel del pengar. men som sagt, där ska vi få hjälp.
    Allt annat har vi lagt ganska lite pengar på,  vi ska till tyskland o köpa alkohol, lokalen där vi ska vara har vi fått låna helt gratis mm men i vilket fall som helst så blir det ju en hel del i slutänden...

  • knyttan
    Dejli skrev 2012-05-11 22:14:46 följande:
    Nej, där håller jag absolut med. På samma sätt som man (enligt mig) inte har någon rätt att säga "vad korkad du är som köper en klänning för 10 000 när man kan köpa en för 1000, så onödigt för en enda dag" så blir jag så less på folk som hela tiden gnäller på att de tycker att olika upplägg känns snåla, att det är bättre att vänta med bröllopet och spara mer för att man ska kunna bjuda alla på trerätters istället för att ha ett enklare bröllop eller ta kuvertavgift.

    Det är så olika vad som är "okej" i olika umgängeskretsar, så bara för att de i någons krets är snålt att inte bjuda på sittande trerätters middag med fri bar så måste ju inte det betyda att det känns snålt för någon annan... Såklart ska man kunna ge tips och råd utan att betraktas som elak, men jag tycker många saknar förmågan att tänka utanför lådan och se att andra kanske har en annan situation än den egna.
    Amen! Jag håller med dig om allt du säger!

    Vi kör budget för det är ungefär det vi har råd med - men nu när det mesta är betalt och jag frågar mig om jag hade gjort något annorlunda om jag hade haft dubbelt så stor budget - då är svaret nej! Vi komme rfå ett trevligt bröllop i precis vår stil och det är väl det viktigaste Glad Det som är ett måste för någon är en lyx för en annan och totalt slöseri för en tredje... det får väl vara upp till var och en alltihop.
    Kort sagt, glöm inte bort den fina BT-devisen: det är ER dag, NI bestämmer Tungan ute
  • knyttan
    mirre01 skrev 2012-05-12 11:16:18 följande:

    jag instämmer absolut inte med idg där om man vill ha kvalite så kostar det! uppenbarligen kommer vi undan BILLIGT och de kommer blir bra god mat alkohol super fin dukning ;)


    men förstår att folk kommer betala mer då dem anlitar firmor till att vilket vi inte gjort har som sagt turen med släkt som hjälper oss:I


     


    mirre01 skrev 2012-05-12 11:22:37 följande:

    jag skapade tråden för ja ville se hur andra lagt upp sina dagar och vad som drog iväg för dem, vi har valt ett billigt bröllop för vi älskar varandra och vädrerar mer att vi make & maka med släkt som bevittnar än att inte kunna gifta oss pga av ekonomin som tyvärr av sjukdomm kommer suga ett par år till,,,


    men jag förstår sago bröllop för tusen lappar och att man vill lägga dem


    och jag förstår även kärleken som kämpar emot ekonomiska hinder och lyckas skramla till bröllopet


    Vissa har många kontakter och kan få kompispriser på olika saker eller tom gratis även om det är proffsstandard. Andra känner folk som amatörfotar, eller gillar att sätta upp hår osv och är hyffsat duktiga på det och väljer att låta dem göra det istället för att betala för att få det bättre gjort för att man inte tycker det är värt kostnaden. Det är ju helt upp till var och en. Men det går ju eg inte att jämföra alls!

    Det är nog väldigt individuellt vad man lägger pengar på tror jag!

    Alla bröllop är ju olika så bara man själv är nöjd så är det väl bra Solig
  • knyttan
    aniara skrev 2012-05-12 17:02:40 följande:
    Jag uppfattade TS som att hon inte kunde förstå varför folk lägger så mycket pengar på mat och vin, m.m. när man kan få en BiB för 89 kr. Jag undrar om TS ens har smakat vinet? Jag fick intrycket att hon bara valt det absolut billigast möjliga. Det ÄR skillnad på vin som kostar 400 kr per flaska och vin som kostar 89 för en BiB. Det ÄR skillnad på Euroshoppper/Eldorados produkter och småskaligt, ekologiskt odlad mat. Det ÄR skillnad på mat lagad av en hobbykock och en proffskock. Jag köpte uteslutande Euroshopper och billigt vin när jag var student. Det funkade då. Nu gör jag det inte längre, för att jag har råd och har insett att det finns så mycket godare råvaror (som dessutom är bättre för vår miljö!) om man betalar lite mer. GIVETVIS ska man anpassa sig till sina ekonomiska förutsättningar. Men personligen skulle jag nog bjuda till en enklare fest om jag hade det så skralt att jag var tvungen att ta billigast billiga av allt för att få det att gå runt. Jag har som sagt varit student, och ganska många år också. Och jag har druckit tillräckligt med fulvodka och billigt vin i mina dagar för att veta hur dålig man blir av det. Otrevlig? Det får stå för dig.
    Ja visst är det skillnad på Euroshopper och närproducerat, 89 krs BiB och årgångsvin, hobbykock och proffskock - men om det nu är så att man är släkt med en proffskock och får all mat lagad till råvarupris, köper årgångsvinet i Tyskland (samma vin fast utan svensk alkoholskatt) och så vidare... Är det då lite sämre standard för att man har betalt mindre pengar? För det är lite så man kan uppfatta ditt inlägg.
    Saker blir inte exponentiellt bättre för att priset blir högre. På samma sätt som att allt inte är skräp bara för att det är billigt eller gratis.
  • knyttan
    Cosy skrev 2012-05-14 21:29:31 följande:
    Instämmer me föregående talare

    Jag frågar för att jag vill veta hur man lycakt trolla bort alla nollor bakom siffrorna so man kan få ner sin egna siffra. Har problem med det själv att få ner budgeten. Frimärken kanske inte har betydelse för er men för mig räknas varje liten krona om budgetten som vi satt skall hålla. Om någon lyckas få ner en post som jag har till en femtiondel så kanske jag vill veta hur personen gjorde. Jag är inte intresserad när folk säger att de använde sig av saker som de har hemma. det Är inte hela summan som det kostade att göra något. Får du sakerna eller har saker hemma skriv det istället för säg att du köpte saker för en viss summa men den egentligen kostade något annat material mässigt.

    JAg är inte intresserad av om din mosters mans kusins halvbrors dotter är florist och ger dig en bukett. Inte heller om du råkade ha din mors brudkläning. Jag vill veta är hutr folk gör för att ur en krona göra en underbarfest för sina nära och kära utan att hälften av gästerna bidrar med hela festetn.

    JAg vill inte klanka ner på dem som har det så här. Jag vill säga grattis till er som lyckas och har turen att ha folk omkring er som kan hjälpa till och har alla olika egenskaper i er vännkrets.

    Men om man sitter i min sits där du måste köpa allt själv och alla tjänster eller göra det själv. Så vill man veta hur folk lyckas få ner budgeten. Vill inte klanak ner på någon vill bara ha tips eller ta ideer för att lyckas själv. Jag har en önskan om vissa saker som jag gärna vill ha men har vi inte råd i budgeten så kan jag inte få det, men om vi lyckas kapa kostnader så finns det en möjlighet att jag kan få in de där extradetaljerna som jag faktiskt önskar.
    We did it on DreamHack. Geeky love
    Håller till viss del med. Ofta kan man se folk som har väldigt låga budgetar, men då har de inte räknat med saker, eller så får de allt från släktingar osv... Värsta jag har sett var i något bröllopsmagasin, där var ett par som sade sig haft "drömbröllopet" för 8000 kr. Med 70 inbjudna, fin klänning o ring mm. Men sen när man kollade deras budget så hade de vunnit ringen, fått en massa i bröllopspresent av släkt o familj + haft vänner som var fotografer o frisörer och konditorer mm mm. Och dte är ju såklart kul att de lyckades få ett så fint bröllop för en sådan liten kostnad för dem själva. Men att säga att bröllopet kostade 8000 är ju lite oärligt i så fall... Det hjälper ju inte mig som vill ha tips på hur jag ska kunna hålla nere min egen budget! Det är ju inte så att jag vips kan gå ut o skaffa mig en moster som är frisör bara sådär liksom... Vi måste också betala för att få allt gjort har inga "nyttiga" yrken i släkten på det viset Tungan ute. Däremot har jag faktiskt knyckt lite finare papper från jobbet för att skriva ut olika saker på, men det är väl det enda...
  • knyttan
    Cosy skrev 2012-05-15 08:52:17 följande:
    Jag tror inget annat än att ni kommer ha en bra dag och jag hoppas inte du tog illa upp av  mina fråger men jag behöver verkligen hjälp med min egna budgett eftersom det har tillkommit utgifter som inte vart med från början. Även om vi har gått igenom de mesta hjälp guider som finns är det gäller budgett till bröllop
    yavanna81 skrev 2012-05-15 07:17:03 följande:

    Jag tycker också att den här tråden spårat ut och förstår inte varför Mirre ska förhöras om varje liten utgift. Kanske inte hon tog med allt i sin första lista. Jag har inte tagit med allt i i vår budget heller, mest för att det är svårt att minnas och seriöst så är knappast färg till bläckpatroner nått jag tänker på i en bröllopsbudget. Om Mirre och den blivande klarar att fixa ett bröllop för det priset är det väl jättebra.


    Jag tyckte det var kul att se folks budget så jag går tillbaka till att presentera det. Här är vår. Vi är 22 st.


    För att svara på mirres ursprungliga fråga om varför vår budget är högre så är det dels för att vi valt till en del grejer ni inte valt, tex sång på vigsel samt att vi valt en del dyrare alternativ. Utan någon som helst tvekan ligger den stor skillnaden i mat och dryck. Vi har valt ett dyrt alternativ. Men jag hittade inga billiga. Vi ville inte göra maten själv och oavsätt vilken kombination av lokal+ catering + personal vi tittade på så blev det inte billigare än 850 kr per kuvert, delvis för att vi bestämt oss för ganska få gäster och lokalkostnad/personalkostnaden inte blir billigare för det. Sen bor vi i en dyr del av landet. Då bestämde vi oss för att vi likabra kunde köpa en helheltslösning på ett relativt lyxigt ställe. MEN vi har pengarna. Jag förstår att ifall man har en relativt tajt budget är man mindre benägen att göra så.


    Kan bara prata för mig själv. Och jag beumdrar folk som kan hålla en budgett oavsett vad de har satt för siffra på budgeten. 

    MEn nu är det så här att jag har bara 40.000kr Och vi har nästan 70 gäster

    Vår budget ser ur så här

    Kläder Totalt 10.000
    För mig Kläning, skor och underkläder ungefär 4000kr
    För fästmanen Kostym plus väst ungefär 3000kr
    Dessa poster redan köpta
    Bukett max 700kr (har presentkort men skriver upp det iaf)
    Frisör 2000kr ( Upsättning samnt att hon sminkar mig med mitt egnda smink)
    Naglar 300kr

    Mat 15.000kr estimerat
    Caterad buffe samnt Godis buffe och tårta dricka.. allt typ av förtärings föremål   Vilket ger en kostnad för ungerfär 210kr per person.

    Lokal 3000kr (ingår poslin)

    Trycksaker Estimerat 2000kr
    (inbjudningar, sånghäften, festhäften och tackkort)
    Har märkt att de flesta bara skriver vad inbjudningarna kommer att kosta inte resteande trycksaker men det kanske bara är jag som vill ha flera häften och kort

    Utsmyckningar för lokalen estimerat till 2000
    (dukar bordsdekorationer, servetter, blommor)

    Serverings personal1500-2000
    (3-4 personer)

    En a cappella grupp 2000kr
    (500kr per person vi räknar med ungefär 4stycken)


    Övrigt redan köpt
    Såbubblor 327kr
    Skrivare 1000kr

    Buffert Budgett för oförutbara händelser 5000kr
    Kanske en onödig post men jag tror det är bra om den finns.

    Här Är budgetten 42327kr

    Det jag önskar är en ring som kostar 3800kr, hade inte tänkt ha en ring från början då min förlovningsring är veldig nätt.

    46127kr blir totall summan då håller inte budgetten, den höll inte utan ring heller. Så jag vet inte hur jag ska kapa utgifter så vi kan få budgeten att stämma därför försker jag fråga folk som har en liten nätt budgett hur det lyckas.
     

    Så för att förtydliga det så vill jag bara ha tips på hur man kappar i budegetn utan att kapa poster 
    We did it on DreamHack. Geeky love
    Jag skulle prova detta i första hand:
    * Kläder 10.000 - ni har redan lagt 7000 totalt? Är det något ni absolut måste ha mer eller som saknas? Går det isf att låna det /sy själv eller köpa/hyra till mindre kostnad? Där går det kanske att spara någon tusenlapp?? (minus 1000 - 1500 kr)
    * Trycksaker 2000 - ok ni är många, men det kanske går att kapa här? Det finns massor av sätt att spara och pyssla i hop inbjudningar själv mm. Sånghäfte tror jag inte att ni behöver tex, kan ni inte ha det i festhäftet istället (inte för att det kanske sparar så jättemycket men det blir ju mindre material till framsida mm.)
    Ser också att ni har 1000 kr i budgeten för en skrivare, är det för att kuna skriva ut tryksaker? Kan ni låna någons istället? Elle rköp en billigare? Vi la 300 kr på våran skrivare (scanner + kopiator) och bättre behöver man inte för att skriva ut grejer med bra kvalité. (minus 500 - 1500 kr)
    * Utsmyckningar 2000 - se om ni kan hyra dukar o servetter av cateringfirman ist för att köpa. Använd saker som man kan hitta gratis som dekoration (kottar, blommor o blad, stenar, snäckor.. allt beroende på årstid och var ni bor). Fynda grejer på loppis. (minus 500 kr)
    * A capella grupp 2000kr - nu är det ju bara min åsikt, men om jag hade snortajt budget så skulle jag kapat denna post. Annars kan ni kanske bara ha 3 sångare ist för 4? (minus 500 kr)
    * Övrigt 5000 kr. Det är nog bra att ha en buffert för oförutsedda utgifter, men ni kanske kan halvera denna summa om ni är säkra på att ni har med åtminstone alla grejer som kan förväntas dra iväg. Om man har glömt budgetera för fotografen eller bröllopsnatten är det ju en sak, men man kommer inte råka spendera 5000 på servetter, om du fattar hur jag menar. (minus 3000 kr)

    Med dessa förrändringar så räknar jag med att ni kan kapa budgeten med 5 - 6000 kr. Men det är ju lätt för mig att kapa, det är bara så det ser ut att det skulle kunna gå att dra ner på de posterna.
  • knyttan

    Ah en grej till:
    Serveringspersonal: kan ni se om ni kan få folk att ställa upp mot gentjänster (barnpassning, biltvätt, kattvakt) istället, eller kanske mot en flaska vin eller en biobiljett? Ska ni ha sittande servering? Kan ni tänka er att ha buffe istället? Då skulle ni kanske kunna klara er med 2 pers istället för med fyra. Där kan ni kanske spara 500 - 1000 kr till.

Svar på tråden 48 per bröllop elegant men under 15000 ????