• kmalmqvist

    Fick ni pengar när ni önskade det?

    Gifter mig i sommar och eftersom jag och min sambo bott ihop ett par år känns det som att vi har allt vi önskar oss till lägenheten. Därför har vi önskat oss birdrag till bröllopsresan men nu när det närmar sig börjar jag få känslan att vi kanske inte får så mycket pengar utan att gästerna hellre köper presenter trots våra önskningar.

    Ni som har önskat er pengar, fick ni det ni hade tänkt eller fick ni annat istället?

    Man tycker ju att det vore smidigt att bara ge oss pengar precis som vi önskat, men några gäster kanske det känns tråkigt och opersonligt? Hur skulle ni tänka?

  • Svar på tråden Fick ni pengar när ni önskade det?
  • augustesen
    knyttan skrev 2012-06-02 19:46:57 följande:
    Nej jag håller med, det känns helt fel att skriva ut ett konto nummer bara, och jag har haft mycket ångest över det, men har svårt att se någon annan väg, jag vet att några säkert kommer vilja ge något även om vi som sagt inte förväntar oss några stora summor och då vill man ju ändå göra det så smidigt som möjligt... resecheckar är som sagt inte ett alternativ för oss.
    Jag hade aldrig tanken på att skriva ut kontonummer, tog för givet att man brukade ta med sig ett kuvert. Men så var jag på mitt första bröllop nu i maj och där hade dom skrivit ut kontonr på deras hemsida. Tyckte det var lite konstigt i början och tyckte det kändes lite sniket (don´t ask me why är ju samma sak som kontant).

    Men sen har jag tänkt på det och konstaterat att det är ju mycket enklare :) Folk gör ju ändå allting online så underlättar ju för alla + att vi slipper såsa runt med en massa kontanter vilket jag tycker är lite läskigt.

    Vi hade med oss blommor + kort till brudparet ändå men förde snällt över vårt bidrag till deras konto. Alla nöjda :)
  • FruSSE

    För er som funderar kring det här med konto nr: Vi öppnade ett speciellt konto enbart för ändamålet. Det kan man göra enkelt via sin internetbank :) 

  • Pluppe
    FruSSE skrev 2012-06-02 22:05:01 följande:
    För er som funderar kring det här med konto nr: Vi öppnade ett speciellt konto enbart för ändamålet. Det kan man göra enkelt via sin internetbank :) 
    Det har vi med bestämt oss för att göra nu, bröllopstorget är bra, eller rent utsagt folket är bra på att visa för ovh nackdelar :) Kallar kontot Bröllopsrese-konto :)
  • Pluppe
    augustesen skrev 2012-06-02 21:53:49 följande:
    Jag hade aldrig tanken på att skriva ut kontonummer, tog för givet att man brukade ta med sig ett kuvert. Men så var jag på mitt första bröllop nu i maj och där hade dom skrivit ut kontonr på deras hemsida. Tyckte det var lite konstigt i början och tyckte det kändes lite sniket (don´t ask me why är ju samma sak som kontant).

    Men sen har jag tänkt på det och konstaterat att det är ju mycket enklare :) Folk gör ju ändå allting online så underlättar ju för alla + att vi slipper såsa runt med en massa kontanter vilket jag tycker är lite läskigt.

    Vi hade med oss blommor + kort till brudparet ändå men förde snällt över vårt bidrag till deras konto. Alla nöjda :)
  • Chicita

    Vi öppnade inget kontonummer, däremot snickrade svärfar ihop en låsbar pulpet där gästboken låg, och det var en springa i där kuvert kunde stoppas in för dom som ville skänka ett bidrag till resan.

    Jag själv föredrar att lämna presenten fysiskt, oavsett om det är pengar, resecheckar, en vas eller vad man nu har köpt.
    Och så är de flesta i vår omkrets också. Därför kändes det konstigt att ge ut ett kontonummer.
    Vi ville inte heller ha någon specifik låda som bara var avsedd för att stoppa kuverten i, och vi ville inte att någon skulle samla in kuverten...

    ...men vi ville gärna ha en gästbok.
    Så då gjorde vi två flugor på smällen (det är väl så uttrycket går va? Tungan ute ) och fixade en plats för gästboken. Där man (om man ville och hade något med sig) kunde stoppa i sitt kuvert.

  • Pluppe

    Vi har med gjort en "kuvert-låda", känns lite roligare och smidigare så slarvas förhoppnigsvis inga kuvert bort :)

  • knyttan
    Pluppe skrev 2012-06-02 23:43:26 följande:
    Vi har med gjort en "kuvert-låda", känns lite roligare och smidigare så slarvas förhoppnigsvis inga kuvert bort :)
    Ja det har vi också tänkt ha! Men det får nog bli ett separat konto med som vi skriver på hemsidan om man vill använda det istället.
  • CJIGBG

    Så här gjorde vi i alla fall:
    På vår hemsida hade vi info om allt möjligt och där tryckte vi även in denna:

    Gåvor
    Det vi önskar oss mest är din närvaro så därför önskar vi oss ingenting annat.
    Detta tas dock inte alltid som ett godtagbart svar så om ni trots detta ändå skulle känna att ni vill ge oss något så får ni gärna hjälpa till och bidra till att vår bröllopsresa blir något extra.
    Vid eventuella frågor om hur detta kan göras och ske praktiskt hänvisar vi vidare till brudens storasyster XXX Kontaktuppgifter till henne hittar du under "Kontakta oss"

    Sedan lät vi henne ta diskussionerna :)
    Hon hade sedan löst det hela med att hon under bröllopsmiddag tog mig och min man lite avsides, gav oss en bok där hon skrivit totalsumman vi fått på olika saker de ville att vi skulle göra (vissa hade spec att de ville att det skulle vara till mat, muta maffian (lite skämt då vi ska åka till Sicilien) osv och alla namn och en låda med motsvarande summa.

    Vi fick faktiskt sedemera galet mycket så att jag personligen tycker att det faktiskt känns lite jobbigt (jag har alltid betalat allt sedan jag blev myndig själv)....men som sagt, det verkar nästan vara omöjligt att gifta sig utan att säga något för ett "Tack men nej tack" funkar inte. 

  • lyckliga jag

    Jag har köpt en liten resväska, typ barnstorlek på loppis, som jag ska pimpa i vårt färgtema lila-silver-vitt och göra ett brevinkast i på sidan som gästerna får stoppa kuverten i.
    Gästerna som jag pratat med tycker att det är perfekt att kunna ge pengar till vår resa till London som vi åker på senare i höst (gifter oss 18/8) istället för att behöva jaga runt på stan för att hitta den "rätta" presenten. 

  • Vott

    I första hand önskade vi oss allas närvaro, det var det viktigaste för oss så som jag gissar att det är för de flesta andra här.

    De som ville ge nått uppmanades att ge bidrag till vår resa och vi hade ett kontonr som min mamma startat så vi ändå fick en överraskning på bröllopsdagen.

    För oss var det här perfekt. De flesta, som vi fick nått av, gav oss pengar men vi fick också en flaska bubbel, ett par glasskålar, ett par finglas, en vinranka, en kaffekvarn och lite andra sådana saker. Men det blev lite lagom med saker och bra med fickpengar till vår smekmånad också.

    Att ha ett kontonummer är tråkigt det håller jag med om men samtidigt så tyckte jag det skulle vara lite småotäckt och väldigt omodernt att ha så stora summor kontant. 

    Jag förstår inte riktigt varför det ska vara så hemskt att ge pengar, är det bättre att få/ge saker som kankse ryker i nästa flytt?

     Hade vi inte fått en krona till vår smekresa hade den ändå gått till samma ställe och vi hade antagligen gjort ungefär samma saker, men nu kunde vi unna oss lite mer och inte tänka så mycket på vad saker kostade.

  • Mariem

    Vi önskade oss pengar till resan och hade ett kontonr där man kunde sätta in pengar. Nu när vi har kollat (gifte oss i lördags) är det över 20 gäster av 75 som inte satt in något och inte gett oss någon present, kort eller någonting. Känns lite konstigt... Där ibland våra systrar, vår marsalk, tärna ,mfl... Tycker att det känns märkligt. Och ingenting som man kan ta upp med någon heller för då låter det som om man är girig... men någonting hade man ju faktiskt väntat sig. Själv är jag en sån som aldrig skulle komma på en "vanlig" middag utan en blomma eller något liknande. Vi syskon ger alltid presenter till varandra när vi träffas så det känns väldigt underligt. :/ Vad tycker ni? Har jag för höga förväntningar? eller tror ni att vissa ger i efterhand?

  • Chicita
    Mariem skrev 2012-06-04 11:30:07 följande:
    Vi önskade oss pengar till resan och hade ett kontonr där man kunde sätta in pengar. Nu när vi har kollat (gifte oss i lördags) är det över 20 gäster av 75 som inte satt in något och inte gett oss någon present, kort eller någonting. Känns lite konstigt... Där ibland våra systrar, vår marsalk, tärna ,mfl... Tycker att det känns märkligt. Och ingenting som man kan ta upp med någon heller för då låter det som om man är girig... men någonting hade man ju faktiskt väntat sig. Själv är jag en sån som aldrig skulle komma på en "vanlig" middag utan en blomma eller något liknande. Vi syskon ger alltid presenter till varandra när vi träffas så det känns väldigt underligt. :/ Vad tycker ni? Har jag för höga förväntningar? eller tror ni att vissa ger i efterhand?
    Som redan sagts i tråden så är det många som vill ge en fysisk present.
    Alltså dom kommer med ett kuvert med pengar i istället. Eller så har dom pysslat ihop någon sak till er (eller köpt den där obligatoriska vasen Tungan ute )

    Själv brydde jag mig inte om vem som hade gett något. Inte heller hur mycket eller vad dom gav oss.
    Både svärmor och styvmor blev lite sura på mig när jag på natten i väntan på att limousinen skulle komma och ta med oss allihopa hem (vi som stannat kvar och städat lokalen), började öppna kuverten och flytta över pengarna i plånboken utan att kolla vem det var ifrån.
    Jag sa ifrån på skarpen att jag fullkomligt struntade i om dom gett bara ett kort, eller gett flera tusen. Alla skulle få samma stora tack av oss för att dom varit med och förgyllt vår dag. Och jag ville inte riskera att se på folk på ett annat sätt för att dom var mer generösa än jag trott, eller "snålare" än jag trott...
    Då blev dom tysta en stund, och sen kom det "ja det har du ju rätt i, så långt hade vi inte tänkt"... 
  • Mariem
    Chicita skrev 2012-06-04 11:41:00 följande:
    Som redan sagts i tråden så är det många som vill ge en fysisk present.
    Alltså dom kommer med ett kuvert med pengar i istället. Eller så har dom pysslat ihop någon sak till er (eller köpt den där obligatoriska vasen Tungan ute )

    Själv brydde jag mig inte om vem som hade gett något. Inte heller hur mycket eller vad dom gav oss.
    Både svärmor och styvmor blev lite sura på mig när jag på natten i väntan på att limousinen skulle komma och ta med oss allihopa hem (vi som stannat kvar och städat lokalen), började öppna kuverten och flytta över pengarna i plånboken utan att kolla vem det var ifrån.
    Jag sa ifrån på skarpen att jag fullkomligt struntade i om dom gett bara ett kort, eller gett flera tusen. Alla skulle få samma stora tack av oss för att dom varit med och förgyllt vår dag. Och jag ville inte riskera att se på folk på ett annat sätt för att dom var mer generösa än jag trott, eller "snålare" än jag trott...
    Då blev dom tysta en stund, och sen kom det "ja det har du ju rätt i, så långt hade vi inte tänkt"...
    Ja, men vi har ju inte fått någon fysisk present! Inget kort,blomma eller någonting! Det var ju det som kändes konstigt!
  • Chicita
    Mariem skrev 2012-06-04 11:53:48 följande:
    Ja, men vi har ju inte fått någon fysisk present! Inget kort,blomma eller någonting! Det var ju det som kändes konstigt!
    Det kan fortfarande komma.

    Å andra sidan så kan tärnor och marskalker se det som att dom har gett flera gåvor under hela tiden.
    Dels sin tid, för det tar tid att planera möhippor och svensexor mm som brudparet ofta förväntar sig att just dessa ska göra.
    Det kostar att arrangera såna saker + att det kostar ofta med kläder, smink, hår osv för dom också. Och att dessutom ge en present utöver det kan vara mer än vad man har råd med.

    Sen kan väl flera ha gått ihop om att sätta in pengar också så att du inte ser att vissa har gett, men att dom var med på ett hörn ändå? 
Svar på tråden Fick ni pengar när ni önskade det?