• kmalmqvist

Fick ni pengar när ni önskade det?

Gifter mig i sommar och eftersom jag och min sambo bott ihop ett par år känns det som att vi har allt vi önskar oss till lägenheten. Därför har vi önskat oss birdrag till bröllopsresan men nu när det närmar sig börjar jag få känslan att vi kanske inte får så mycket pengar utan att gästerna hellre köper presenter trots våra önskningar.

Ni som har önskat er pengar, fick ni det ni hade tänkt eller fick ni annat istället?

Man tycker ju att det vore smidigt att bara ge oss pengar precis som vi önskat, men några gäster kanske det känns tråkigt och opersonligt? Hur skulle ni tänka?

• Svar på tråden Fick ni pengar när ni önskade det?
  • daniiel
    lisa29 skrev 2012-05-25 14:01:31 följande:
    Personligen hatar jag att ge pengar till vuxna människor.

Om man nu vill ha till sin resa så är det bra om man kan önska sig presentkort på en vald kedja tex. eller om man vet var man ska resa kan man skriva det så kan man ge pengarna i utländsk valuta.

Men att bara ge svenska pengar känns som att det kan hamna på matkontot nästa månad för att bröllopet kostade lite mkt och det är tyvärr inte jag villig att sponsar.

Sorry.
    Jag förstår mig verkligen inte på människor som resonerar som du om jag ska vara ärlig. Om ett bröllop innebär en ekonomisk påfrestning för dina vänner och de önskar sig en liten slant ifall någon vill ge något eller bidrag till bröllopsresan, spelar det någon roll vart pengarna i slutändan hamnar? Du ger väl en present, även i pengaform, för att du vill fira dina vänner? Det kan ju hända något så att paret inte har råd/möjlighet att åka på den där resan, trots att de fick pengar i bröllopspresent, ska de då låta pengarna ligga i ett par år tills de får möjlighet att åka? Är det inte bättre då att pengarna går till tex mat när det är lite tomt på kontot eller till något annat de behöver, tex laga bilen? Jag skulle bli jätteglad om jag kunde hjälpa mina vänner, oavsett om det var med deras drömresa eller bygga ut huset (har en vän som önskade sig pengar till i bröllopspresent) eller att se till att de har mat på bordet.
  • Dandelion

Jag skulle aldrig önska mig pengar av mina vänner. Vi vill inte ha någonting i bröllopspresent, vi vill fira dagen med vännerna och bjuda dem på en trevlig fest. De reser och bor över för vår skull, det är en present nog. Och om det nu är så att man har heltidsjobb och gott ställt, varför måste man då önska sig pengar "bara för att" önska sig något? 

• gbg2012
    Dandelion skrev 2012-05-25 15:22:09 följande:
    Jag skulle aldrig önska mig pengar av mina vänner. Vi vill inte ha någonting i bröllopspresent, vi vill fira dagen med vännerna och bjuda dem på en trevlig fest. De reser och bor över för vår skull, det är en present nog. Och om det nu är så att man har heltidsjobb och gott ställt, varför måste man då önska sig pengar "bara för att" önska sig något? 
    Ursäkta?? är detta riktat till mig eller?

Gott ställt har vi inte men det är inte så att vi önskar oss pengar till bröllopsresa för att vi är fattiga och egentligen ska använda de till matpengar, det var så jag menade! 

Våra vänner och släkt vill ge oss bröllopspresenter och inget konstigt i det och då önskar vi oss bidrag till bröllopsresan, vi ska åka till maldiverna och de bidrar gärna till vår resa dit. Jag var student när vi planerade vårt bröllop bara nu det senaste jag haft jobb!
  • daniiel
    Dandelion skrev 2012-05-25 15:22:09 följande:
    Det är ju dock skillnad på att ha ett heltidsjobb och gott om pengar så man kan unna sig vad man vill, tex en resa och att ha heltidsjobb så vardagen går ihop, men man måste spara ändå till tex resor. Jag tycker inte det är något fel med att önska sig ett litet bidrag då. Jag hade då, som sagt, velat vara med och bidra. Om det sedan är så att brudparet behöver pengar till något annat, vad det nu än må vara, så hade jag gladeligen bidragit till det också.

Jag kan dock tycka att om gästerna lagt ut pengar för resa och boende i samband med bröllopet, så är det fullt förståeligt om man inte kan/vill ge mer till brudparet. I sådana fall tror jag inte att brudparet har så höga förväntningar heller, utan de är nog glada att folk först och främst tagit sig tid och råd att komma.

Nu handlar det väl dock om de fall där gästerna kan ge något om de skulle vilja och att isåfall önskar sig brudparet i första hand bidrag till resa (eller annat). Det är ju inget krav eller måste, kan inte tänka mig att det är så för någon.
  • gbg2012
    daniiel skrev 2012-05-25 15:31:09 följande:
    Det är ju dock skillnad på att ha ett heltidsjobb och gott om pengar så man kan unna sig vad man vill, tex en resa och att ha heltidsjobb så vardagen går ihop, men man måste spara ändå till tex resor. Jag tycker inte det är något fel med att önska sig ett litet bidrag då. Jag hade då, som sagt, velat vara med och bidra. Om det sedan är så att brudparet behöver pengar till något annat, vad det nu än må vara, så hade jag gladeligen bidragit till det också.

Jag kan dock tycka att om gästerna lagt ut pengar för resa och boende i samband med bröllopet, så är det fullt förståeligt om man inte kan/vill ge mer till brudparet. I sådana fall tror jag inte att brudparet har så höga förväntningar heller, utan de är nog glada att folk först och främst tagit sig tid och råd att komma.

Nu handlar det väl dock om de fall där gästerna kan ge något om de skulle vilja och att isåfall önskar sig brudparet i första hand bidrag till resa (eller annat). Det är ju inget krav eller måste, kan inte tänka mig att det är så för någon.
    Precis tack!! Det är väldigt få av våra gäster som åker långt, de flesta bor i närheten och de som ska bo på hotell har bra jobb så det är inget problem för de. Vi begär såklart inte att vi ska ha pengar utan vi skrev det på hemsidan att om de vill ge något är bidrag till bröllopsresan väldigt uppskattat! 
  • augustesen

Vi kommer önska oss pengar och när några bekanta gifte sig någon vecka sedan gav vi dom pengar.

Förstår inte varför någon skulle köpa någonting om man specifikt ber om pengar :p Visst har folk frågat om det inte är några saker vi behöver, men nej. Vi kommer få en sak och det är en Assistenten från min mamma och det har hon sagt i flera år :)

Personligen tycker jag det är både enklare och trevligare att ge pengar..då får brudparet använda det till vad dom vill och slipper få en massa skit :p Men visst är det kul med personliga presenter, men jag vill inte ha några typiska glasskålar!

• daniiel
    gbg2012 skrev 2012-05-25 15:34:58 följande:
    Precis tack!! Det är väldigt få av våra gäster som åker långt, de flesta bor i närheten och de som ska bo på hotell har bra jobb så det är inget problem för de. Vi begär såklart inte att vi ska ha pengar utan vi skrev det på hemsidan att om de vill ge något är bidrag till bröllopsresan väldigt uppskattat! 
    Jamen precis, en önskan från brudparet om gästerna skulle vilja :) Jag tycker det är bra att man säger till om det, för är det så att man inte behöver en massa prylar, så är det ju bra om gästerna får veta det.

Haha jag tänker nästan aldrig i banorna att folk har många inresta gäster. Är så insnöad på vårat bröllop där vi hade 3 gäster av 60 som inte bor i samma stad som vi (där bröllopet var), så jag utgår ofta ifrån det, att alla gäster finns på plats så att säga :P
  • Chicita

Vi fick mestadels pengar.
    Sen en sån där "skoltavla" med medeltidsmotiv och en väldigt vackert textad hälsning på baksidan. Samt någon liten bok om kärlek och någon annan småsak.
    Men vi förväntade oss inget alls. 

Vi var väldigt tydliga med att vi helst av allt ville att gästerna kom (helt enkelt), och om dom ville lägga pengar på medeltidskläder så var vi väldigt tacksamma.
    Vi skrev också att om dom ville ge en gåva så var ett bidrag till resan eller direkt till festen det bästa.

Vi antod att våra föräldrar kanske skulle ge oss en slant, men vi hade inte förväntat oss något från någon annan över huvud taget.
    Så vi blev väldigt överraskade och otroligt glada och tacksamma när det genererade i ca 12000:- + några sak-gåvor ( från 62 gäster varav 2 spädbarn och 6 som inte hunnit bli tonåringar än).

• lisa29
    daniiel skrev 2012-05-25 14:53:02 följande:
    Jag förstår mig verkligen inte på människor som resonerar som du om jag ska vara ärlig. Om ett bröllop innebär en ekonomisk påfrestning för dina vänner och de önskar sig en liten slant ifall någon vill ge något eller bidrag till bröllopsresan, spelar det någon roll vart pengarna i slutändan hamnar? Du ger väl en present, även i pengaform, för att du vill fira dina vänner? Det kan ju hända något så att paret inte har råd/möjlighet att åka på den där resan, trots att de fick pengar i bröllopspresent, ska de då låta pengarna ligga i ett par år tills de får möjlighet att åka? Är det inte bättre då att pengarna går till tex mat när det är lite tomt på kontot eller till något annat de behöver, tex laga bilen? Jag skulle bli jätteglad om jag kunde hjälpa mina vänner, oavsett om det var med deras drömresa eller bygga ut huset (har en vän som önskade sig pengar till i bröllopspresent) eller att se till att de har mat på bordet.
    Men jag har åkt för att vara med och fira bröllopet jag kanske har tagit semester för att kunna vara med och jag har köpt nya fina kläder som passar till bröllopet, då vill jag faktiskt inte betala pengar som går till deras bil/mat mm. Jag är ledsen. Jag kanske oxå skulle behvöa hjälp ekonomiskt efter det bröllopet. Önska er present på en resebyra så är det lättare. Har man inte råd att gifta sig dyrt så bör man hoppa över det tycker jag, för gästerna lägger faktiskt oxå ner en del tid och pengar på att fira.
  • Chicita
    lisa29 skrev 2012-05-29 18:50:24 följande:
    Men jag har åkt för att vara med och fira bröllopet jag kanske har tagit semester för att kunna vara med och jag har köpt nya fina kläder som passar till bröllopet, då vill jag faktiskt inte betala pengar som går till deras bil/mat mm. Jag är ledsen. Jag kanske oxå skulle behvöa hjälp ekonomiskt efter det bröllopet. Önska er present på en resebyra så är det lättare. Har man inte råd att gifta sig dyrt så bör man hoppa över det tycker jag, för gästerna lägger faktiskt oxå ner en del tid och pengar på att fira.
    Det finns inga lagar på att du behöver ge en present alls eller följa önskemålen som brudparet har.
    Så köp en vas du, eller ett set med handdukar... Eller varför inte ett bäddset?
    Eller varför köpa något alls?
    Du hedrar dom ju med din närvaro och dina nya fina kläder...

Vi bokade inte vår resa via en resebyrå.
    Det gick inte att boka det vi ville via resebyrå helt enkelt.
    Men vi kanske skulle ha åkt på en annan resa då? Till en plats vi inte ville åka till bara för att kunna önska oss presentkort?

Dålig inställning tycker jag.
    Vi fick pengar av snälla människor som ville hjälpa oss att få vår drömresa (nu blev det en mardrömsresa men det har inte med saken att göra). Om vi skulle önskat oss presentkort så hade vi lika gärna kunna önska oss mer prylar (vilket vi verkligen inte ville ha då vi slagit ihop två hem och dessutom byggt hus).
    Vi önskade oss egentligen bara att dom kom, hellst i medeltidskläder då, då det var temat. Men inget krav på det heller. Men om någon ändå ville ge något så var det alltså pengar som kunde hjälpa oss att lyxa till resan lite. Den var annars betald och klar flera månader innan bröllopet. Men det var ju trevligt att kunna unna oss något extra.

Inga pengar förslösades dock i vårt fall.
    (istället för "inga djur skadades under inspelningen" om ingen förstod referensen)
Svar på tråden Fick ni pengar när ni önskade det?