• kmalmqvist

Fick ni pengar när ni önskade det?

Gifter mig i sommar och eftersom jag och min sambo bott ihop ett par år känns det som att vi har allt vi önskar oss till lägenheten. Därför har vi önskat oss birdrag till bröllopsresan men nu när det närmar sig börjar jag få känslan att vi kanske inte får så mycket pengar utan att gästerna hellre köper presenter trots våra önskningar.

Ni som har önskat er pengar, fick ni det ni hade tänkt eller fick ni annat istället?

Man tycker ju att det vore smidigt att bara ge oss pengar precis som vi önskat, men några gäster kanske det känns tråkigt och opersonligt? Hur skulle ni tänka?

• Svar på tråden Fick ni pengar när ni önskade det?
  • BettyBoop
    lisa29 skrev 2012-05-29 18:50:24 följande:
    Men jag har åkt för att vara med och fira bröllopet jag kanske har tagit semester för att kunna vara med och jag har köpt nya fina kläder som passar till bröllopet, då vill jag faktiskt inte betala pengar som går till deras bil/mat mm. Jag är ledsen. Jag kanske oxå skulle behvöa hjälp ekonomiskt efter det bröllopet. Önska er present på en resebyra så är det lättare. Har man inte råd att gifta sig dyrt så bör man hoppa över det tycker jag, för gästerna lägger faktiskt oxå ner en del tid och pengar på att fira.
    Jag ger gåvor utifrån vad den som ska få gåvan skulle bli glad över.. Det är väl det som är meningen med en gåva?  Har jag budgeterat för en gåva så ser jag till att gåvan blir något som mottagaren blir glad för och inte vad JAG skulle blivit glad för. Allt annat känns ganska meningslöst.

Att önska sig pengar behöver inte betyda att man inte har råd att gifta sig. Det kan faktiskt betyda att man är en vuxen människa med hemmet fullt av prylar och att man inte vill ha fler prylar. Även när man undanber sig presenter så brukar folk vilja ge en gåva. Och om folk nu vill ge en gåva så kan ett ekonomiskt bidrag vara det som passar bäst för då kan man välja själv hur man tex vill resa eller för all del något annat man som par vill göra.

När jag gett pengar så har jag faktiskt skitit högaktningsfullt i vad mottagaren har gjort med dem. Jag har tänkt att de önskat sig pengar, och blivit glada över min gåva av just pengar. Vad de sedan använt pengarna till.. om det varit paraplydrinkar på semestern eller massage hemma är inte min business. Lika lite som det är min business vad de har i sin kristallskål som tant Agda gav dem..
  • knyttan
    FruSSE skrev 2012-05-29 19:45:11 följande:
    Vi har inte så mycket önskat oss pengar som undbett oss prylar. Vi skrev och undrade om de ville dela denna fantastiska dag med oss och att det är gåva nog. Om de däremot ändå känner att de vill ge någonting så är ett bidrag till bröllopsresan önskvärt. (fast med andra ord).

Vår bröllopsresa är redan betald och klar, så det handlar inte om det. Det handlar inte heller om att vi skulle behöva pengarna, men jag själv vill alltid gärna ge någonting om någon fyller år och bjuder på kalas/man blir bjuden på middag/konfirmationer/bröllop osv. Om man är en person som väldigt gärna vill ge någonting så gör man också det. Då är det ju bättre att ge dom en hint om vad man i så fall helst vill ha då.

Presentcheckar på en resebyrå skulle jag ALDRIG önska mig. Inte ge bort heller. Om den resebyrån kursar så är pengarna kastade i sjön. Dessutom går vi aldrig till en resebyrå när vi ska resa någonstans. Bara tanken på att stå där med en galen 1,5-åring och inte få trycka på datorn själv utan behöva titta på en tant på 55+ som letar efter bokstäverna med pekfingervals...aldrig i livet!

Tycker det är tråkigt med personer som ser presenter som något man ger bort med förbehåll. Att de måste VETA exakt vad mottagaren använder presenten till. I samma stund som de ger bort något så är det ju inte längre deras.
    Varför skulle det vara bättre att köpa en fysisk sak som ingen vill ha och som bara blir ståendes? För vem var det bättre? Tillverkaren möjligtvis, men för givaren och mottagaren så är det ju bara energi och pengar kastade i sjön... 
    Håller helt med här! Vårt bröllop kommer nog bli en dyr historia eftersom många behöver resa, därför har vi sagt att vi tycker att allas närvaro är gåva nog. Men OM man vill ge något litet extra så vill vi ha bidrag till en bröllopsresa. Och det skulle i så fall bli till min sambos hemland så att vi kan fira med alla dem som skulle vilja komma men inte kan. För oss skulle då resecheckar vara totalt bortkastade pengar eftersom vi inte skulle kunna köpa den resan på en resebyrå (eller jo, kan kan vi men till tredubbelt pris!). Men enligt vissa här så är tydligen bara paketresor till Mallis godkända som bröllopsresor...  Som sagt, vi vet att vårt bröllop blir dyrt för många genom resa o hotell, men det är ju också frivilligt om de vill komma o anser sig ha råd. Vi förväntar oss absolut inga presenter heller just på grund av detta.
  • knyttan
    Anneli256 skrev 2012-06-01 22:18:15 följande:

Vi hade ett speciellt konto där man om man önskade kunde sätta in pengar. Tanken med kontot var att ingen skulle känna sig "utpekad" för att dom gav mindre eller mer..eller inget alls. Vi har faktiskt inte ens en aning om vem som gav vad och hur mycket. Bara slutsumman.

Hur ordnade ni detta? Jag menar det med att inte se transaktionerna?
  • Pluppe

Jag tycker det är en smart grej det här med att föra över till ett konto men ändå gillar jag inte idén ändå.. Har ingen aning om varför, men på något sätt skulle det kännas fel att skriva ut kontonumret bara sådär till folk, känns lite påtvingat (om jag får se det från mitt håll utan att få en yxa i ryggen).. Men med en bra formulering kanske detta skulle funka? Några förslag?

Jag känner väl ändå lite det här med att önska sig resecheckar... Hur stor är chansen att ett stort bolag som t.ex. VING går i konka? Känns inte så sannolikt.. Att vi valde just ett specifikt bolag var dessutom för att alla inte skulle gå och köpa på olika så man har lite checkar där och lite checkar där.. Jag vet nästintill till 100 procent att enda gången min blivande man kommer hänga med utomlands är när vi åker på bröllopsresan så det känns inte som man kan göra resor med alla bolag..

• knyttan
    Pluppe skrev 2012-06-02 19:38:23 följande:
    Jag tycker det är en smart grej det här med att föra över till ett konto men ändå gillar jag inte idén ändå.. Har ingen aning om varför, men på något sätt skulle det kännas fel att skriva ut kontonumret bara sådär till folk, känns lite påtvingat (om jag får se det från mitt håll utan att få en yxa i ryggen).. Men med en bra formulering kanske detta skulle funka? Några förslag?

Jag känner väl ändå lite det här med att önska sig resecheckar... Hur stor är chansen att ett stort bolag som t.ex. VING går i konka? Känns inte så sannolikt.. Att vi valde just ett specifikt bolag var dessutom för att alla inte skulle gå och köpa på olika så man har lite checkar där och lite checkar där.. Jag vet nästintill till 100 procent att enda gången min blivande man kommer hänga med utomlands är när vi åker på bröllopsresan så det känns inte som man kan göra resor med alla bolag..
    Nej jag håller med, det känns helt fel att skriva ut ett konto nummer bara, och jag har haft mycket ångest över det, men har svårt att se någon annan väg, jag vet att några säkert kommer vilja ge något även om vi som sagt inte förväntar oss några stora summor och då vill man ju ändå göra det så smidigt som möjligt... resecheckar är som sagt inte ett alternativ för oss.
  • FruSSE

Vi skrev i infon att antingen kan de sätta in valfri summa på konto nr ... eller så får de gärna lägga pengarna i ett kuvert, skriva en hälsning och sen lämna detta till värdparet på plats. På så sätt kan vi i lugn och ro läsa hälsningarna och så senare.
    Självklart påpekade vi igen att den största gåvan är att dom är där och firar med oss.  

• Anneli256
    knyttan skrev 2012-06-01 22:46:08 följande:
    Hur ordnade ni detta? Jag menar det med att inte se transaktionerna?
    Förlåt var nog lite otydlig där.. Vi har helt enkelt bara låtit bli att kontrollera vem som satt in vad. Om vi hade velat så hade vi kunnat kontrollera. Bara överfört pengarna till vårt uttagskonto när vi åkte iväg.
  • Hame

Vi önskade oss upplevelser eller bidrag till bröllopsresan. Vi hade skrivit en lista med förslag, tex djungeltrekking, snorkelutflykt och matlagningskurs. Resan gick till Thailand och det var inte möjligt för gästerna att faktiskt boka dessa sakerna åt oss utan de förde över pengar till min mamma och paxade sakerna av henne. Sedan gav de oss kort där de skrivit vad de gett. Mamma förde över pengarna till oss, vi åkte till Thailand, "gjorde" presenterna och fotograferade under tiden. Sedan skickade vi med ett foto med varje tackkort på oss utförandes presenten. 

Så vi fick egentligen pengar rätt och slätt, men de användes till att förgylla vår bröllopsresa. Av en del fick vi helt enkelt pengar (både kronor och bath) i kuvert, och de användes på resan. Av en del fick vi upplevelser på hemmaplan och de var också väldigt uppskattade. 

Vi hade bott ihop länge och behövde verkligen inga grejer till hemmet.  Jag är väldigt kräsen med inredningssaker så att köpa vaser och liknande till mig är omöjligt. Jag gissar att ingen blir glad av att lägga pengar på en vas som sedan hamnar i föråddet hos oss i något år och sedan åker till Myrorna. Jag tycker man skall ge brudparet det de önskat i den mån man har råd och möjlighet. Vi hade även med billiga saker på vår lista, som tex "En drink var på stranden, 40 kr". Vi hade hellre blivit bjudna på fika hemma hos någon än att få grejer vi inte vill ha, så det handlade absolut inte om värdet. 

• Pluppe
    FruSSE skrev 2012-06-02 20:02:42 följande:
    Vi skrev i infon att antingen kan de sätta in valfri summa på konto nr ... eller så får de gärna lägga pengarna i ett kuvert, skriva en hälsning och sen lämna detta till värdparet på plats. På så sätt kan vi i lugn och ro läsa hälsningarna och så senare.
    Självklart påpekade vi igen att den största gåvan är att dom är där och firar med oss.  
    Det där var bra skrivet! Vi har ju redan skickat ut inbjudningarna så vi bestämde här nu att man kunde formulera något liknande men att skriva något i stil med "för kontonummer kontakta värdparet" på vår bröllopsblogg..
  • Pluppe
    knyttan skrev 2012-06-02 19:46:57 följande:
    Nej jag håller med, det känns helt fel att skriva ut ett konto nummer bara, och jag har haft mycket ångest över det, men har svårt att se någon annan väg, jag vet att några säkert kommer vilja ge något även om vi som sagt inte förväntar oss några stora summor och då vill man ju ändå göra det så smidigt som möjligt... resecheckar är som sagt inte ett alternativ för oss.
Svar på tråden Fick ni pengar när ni önskade det?