• Chicita

    Fick ni pengar när ni önskade det?

    Vi fick mestadels pengar.
    Sen en sån där "skoltavla" med medeltidsmotiv och en väldigt vackert textad hälsning på baksidan. Samt någon liten bok om kärlek och någon annan småsak.
    Men vi förväntade oss inget alls. 

    Vi var väldigt tydliga med att vi helst av allt ville att gästerna kom (helt enkelt), och om dom ville lägga pengar på medeltidskläder så var vi väldigt tacksamma.
    Vi skrev också att om dom ville ge en gåva så var ett bidrag till resan eller direkt till festen det bästa.

    Vi antod att våra föräldrar kanske skulle ge oss en slant, men vi hade inte förväntat oss något från någon annan över huvud taget.
    Så vi blev väldigt överraskade och otroligt glada och tacksamma när det genererade i ca 12000:- + några sak-gåvor ( från 62 gäster varav 2 spädbarn och 6 som inte hunnit bli tonåringar än).

  • Chicita
    lisa29 skrev 2012-05-29 18:50:24 följande:
    Men jag har åkt för att vara med och fira bröllopet jag kanske har tagit semester för att kunna vara med och jag har köpt nya fina kläder som passar till bröllopet, då vill jag faktiskt inte betala pengar som går till deras bil/mat mm. Jag är ledsen. Jag kanske oxå skulle behvöa hjälp ekonomiskt efter det bröllopet. Önska er present på en resebyra så är det lättare. Har man inte råd att gifta sig dyrt så bör man hoppa över det tycker jag, för gästerna lägger faktiskt oxå ner en del tid och pengar på att fira.
    Det finns inga lagar på att du behöver ge en present alls eller följa önskemålen som brudparet har.
    Så köp en vas du, eller ett set med handdukar... Eller varför inte ett bäddset?
    Eller varför köpa något alls?
    Du hedrar dom ju med din närvaro och dina nya fina kläder...

    Vi bokade inte vår resa via en resebyrå.
    Det gick inte att boka det vi ville via resebyrå helt enkelt.
    Men vi kanske skulle ha åkt på en annan resa då? Till en plats vi inte ville åka till bara för att kunna önska oss presentkort?

    Dålig inställning tycker jag.
    Vi fick pengar av snälla människor som ville hjälpa oss att få vår drömresa (nu blev det en mardrömsresa men det har inte med saken att göra). Om vi skulle önskat oss presentkort så hade vi lika gärna kunna önska oss mer prylar (vilket vi verkligen inte ville ha då vi slagit ihop två hem och dessutom byggt hus).
    Vi önskade oss egentligen bara att dom kom, hellst i medeltidskläder då, då det var temat. Men inget krav på det heller. Men om någon ändå ville ge något så var det alltså pengar som kunde hjälpa oss att lyxa till resan lite. Den var annars betald och klar flera månader innan bröllopet. Men det var ju trevligt att kunna unna oss något extra.

    Inga pengar förslösades dock i vårt fall.
    (istället för "inga djur skadades under inspelningen" om ingen förstod referensen)
  • Chicita

    Vi öppnade inget kontonummer, däremot snickrade svärfar ihop en låsbar pulpet där gästboken låg, och det var en springa i där kuvert kunde stoppas in för dom som ville skänka ett bidrag till resan.

    Jag själv föredrar att lämna presenten fysiskt, oavsett om det är pengar, resecheckar, en vas eller vad man nu har köpt.
    Och så är de flesta i vår omkrets också. Därför kändes det konstigt att ge ut ett kontonummer.
    Vi ville inte heller ha någon specifik låda som bara var avsedd för att stoppa kuverten i, och vi ville inte att någon skulle samla in kuverten...

    ...men vi ville gärna ha en gästbok.
    Så då gjorde vi två flugor på smällen (det är väl så uttrycket går va? Tungan ute ) och fixade en plats för gästboken. Där man (om man ville och hade något med sig) kunde stoppa i sitt kuvert.

  • Chicita
    Mariem skrev 2012-06-04 11:30:07 följande:
    Vi önskade oss pengar till resan och hade ett kontonr där man kunde sätta in pengar. Nu när vi har kollat (gifte oss i lördags) är det över 20 gäster av 75 som inte satt in något och inte gett oss någon present, kort eller någonting. Känns lite konstigt... Där ibland våra systrar, vår marsalk, tärna ,mfl... Tycker att det känns märkligt. Och ingenting som man kan ta upp med någon heller för då låter det som om man är girig... men någonting hade man ju faktiskt väntat sig. Själv är jag en sån som aldrig skulle komma på en "vanlig" middag utan en blomma eller något liknande. Vi syskon ger alltid presenter till varandra när vi träffas så det känns väldigt underligt. :/ Vad tycker ni? Har jag för höga förväntningar? eller tror ni att vissa ger i efterhand?
    Som redan sagts i tråden så är det många som vill ge en fysisk present.
    Alltså dom kommer med ett kuvert med pengar i istället. Eller så har dom pysslat ihop någon sak till er (eller köpt den där obligatoriska vasen Tungan ute )

    Själv brydde jag mig inte om vem som hade gett något. Inte heller hur mycket eller vad dom gav oss.
    Både svärmor och styvmor blev lite sura på mig när jag på natten i väntan på att limousinen skulle komma och ta med oss allihopa hem (vi som stannat kvar och städat lokalen), började öppna kuverten och flytta över pengarna i plånboken utan att kolla vem det var ifrån.
    Jag sa ifrån på skarpen att jag fullkomligt struntade i om dom gett bara ett kort, eller gett flera tusen. Alla skulle få samma stora tack av oss för att dom varit med och förgyllt vår dag. Och jag ville inte riskera att se på folk på ett annat sätt för att dom var mer generösa än jag trott, eller "snålare" än jag trott...
    Då blev dom tysta en stund, och sen kom det "ja det har du ju rätt i, så långt hade vi inte tänkt"... 
  • Chicita
    Mariem skrev 2012-06-04 11:53:48 följande:
    Ja, men vi har ju inte fått någon fysisk present! Inget kort,blomma eller någonting! Det var ju det som kändes konstigt!
    Det kan fortfarande komma.

    Å andra sidan så kan tärnor och marskalker se det som att dom har gett flera gåvor under hela tiden.
    Dels sin tid, för det tar tid att planera möhippor och svensexor mm som brudparet ofta förväntar sig att just dessa ska göra.
    Det kostar att arrangera såna saker + att det kostar ofta med kläder, smink, hår osv för dom också. Och att dessutom ge en present utöver det kan vara mer än vad man har råd med.

    Sen kan väl flera ha gått ihop om att sätta in pengar också så att du inte ser att vissa har gett, men att dom var med på ett hörn ändå? 
Svar på tråden Fick ni pengar när ni önskade det?