• Soffan44

den ångestfyllda gästlistan

Återigen kommer ämnet om vilka man bör bjuda och inte bjuda upp. Känner jag lägger hälften av tiden som bör gå till rolig planering, åt ångest över gästlistan.

Kortfattat har jag en stor släkt, både på mamma och pappas sida. Jag umgås mycket och regelbundet med min mammas släkt och ska självklart bjuda dem, men i princip aldrig med min pappas släkt. Gillar dem absolut, men vi umgås inte, senast var en begravning för c:a 6 år sedan och nu så klart alldeles nyligen på ett dop. Tror att alla förväntar sig att bli bjudna, trots att vi inte umgås.

Det som gör att vi måste välja bort och sålla i gästlistan är att vi inte hittar någon lokal för c:a 120 personer som det blir om vi bjuder alla. Om vi inte bjuder min pappas släkt så är vi uppe i 70-80 personer och det känns mer rimligt och vi har fler alternativ när det kommer till lokal då. Så lokalfrågan och framför allt ekonomin är det som gör att vi känner att vi kanske måste sålla bort hela min pappas släkt plus delar av min sambos släkt (men för honom är det inte lika känsligt). Har precis börjat spara pengar och har ett år på oss, men kommer knappast hinna spara ihop den summan vi hade behövt för 120 pers.

Gahh.. vad göra. Hur tänker ni? Hur oartigt är det att inte bjuda släkt? Funderar på att "bara" bjuda till kyrkan men det känns så fel på något sätt, känns som att det blir jobbigt när de sedan ska hem när vi andra går vidare... känns nästan enklare att inte bjuda alls och förklara att vi bara bjuder de närmsta som vi umgås med.

Tankar och idéer mottages gärna!!

• Svar på tråden den ångestfyllda gästlistan
  • Fröken Emma

Så olika det kan vara.
    Nån skrev " vi träfas minst 2 gånger om året, dom bjuder vi"
    Dom vi bjuder träffar vi minst en gång i månaden!

Ändå är det 70 på A-listan och 20 på B-listan.

Jag vill ha alla som kan göra vår speciell, med på bröllopet. Dom som gör oss glada helt enkelt.
    ( förutom svärföräldrarna dock)

• Rosi

Jag kommer inte heller bjuda min farsläkt.. Bjuder inte min far heller. men det är andra orsaker.
    Man ska bjuda dem man tycker, man ska inte behöva tänka på vad de andra tänker. Och de som har många släktingar räknar ofta inte med att komma, om man inte träffas regelbundet.

• Chicita
    Fröken Emma skrev 2011-09-13 18:29:36 följande:

Så olika det kan vara.
    Nån skrev " vi träfas minst 2 gånger om året, dom bjuder vi"
    Dom vi bjuder träffar vi minst en gång i månaden! 

Ja minst två gånger per år, eftersom det då är arrangerade släktträffar på syskonens (makens mammas syskon alltså) släktgård uppe i Särna Flört

Vissa av dom bor 60-70 mil från oss så det är naturligt att vi inte ser dom mer än dom gångerna, men det betyder ju inte att vi tycker sämre om dom för det *hehe*
    Några bor 2 mil ifrån oss och dom brukar vi ha hundträffar med lite då och då osv.

Jag kan vara tydligare tror jag, för det framgick nog inte hur jag menade... Glad
    Exempelvis: Jag har en vän som jag träffar kanske en gång per år, vi hörs sällan av via mail eller telefon men när vi ses så är det som om tiden isär inte existerade...
    Jag tycker egentligen inte att hur mycket man träffas har med saken att göra. Men jag skrev ut det ändå eftersom det vägde in i vårt beslut när vi ju faktiskt blev tvingade att gallra av ekonomiska och platstekniska skäl...
    Att inte välja de på min mammas sida var enkelt. Om dom inte ens kan masa sig hit när min mamma dör för att sörja henne och vara ett stöd så hade det inte spelat nån roll om vi haft tät kontakt i alla år Flört

Jag tror att relationen med släktingarna är viktigare än hur många gånger per år man träffar dom.
    Jag skulle inte bjuda någon släkting som jag ogillade, bara för att vi råkar träffas 2 ggr i veckan för att vi har gemensamma vänner (eller nåt sånt). Då skulle jag hellre bjuda nån släkting som jag kanske träffar vartannat år men som jag tycker väldigt bra om...

Jag är lite trött efter allt som varit den senaste tiden, så jag läser inte alltid igenom vad jag skrivit innan jag skickar det nu. Så ibland kommer visst bara hälften med som jag tänkt Oskyldig
  • Nudax

Nu vet jag ju inte hur nära dessa släktingar är er (har inte läst igenom hela tråden). Så jag har inte koll på om det rör sig om typ halvsyskon etc eller om det rör sig om farbröder, kusiner och så.

Själv har jag aldrig förstått det där med att bjuda in sistnämnda faktiskt. D.v.s. kusiner, mor/farbröder, eller andra släktingar OM man inte umgås med dem...

Vi har rätt stora NÄRA familjer, dv.s. mina syskon med sina föräldrar och detsamma för han, så vi har valt att endast bjuda nämsta familjen och vännerna (vilket i vårt fall ändå blir 60 pers) och känner oss inte minsta tveksamma till det.

Tänker att om ni träffar dem så sällan som var 6:e år borde ni inte ens behöva tänka tanken. Jag tänker som såhär: På MIN (ER) bröllopsfest vill jag kunna titta ut över alla bord och se ansikten jag känner mig nära till, personer som jag känner utan och innan och trivs med =)

• Soffan44
    niamh skrev 2011-09-13 08:28:41 följande:
    Vad läskigt det var att läsa ditt inlägg! Satt och tänkte "men, när skrev jag det här egentligen?", haha!

Vi vet fortfarande inte hur vi ska göra när det kommer till min pappas släkt. På mammas sida bjuder vi alla, det blir runt 20 personer, men dels umgås jag näst intill aldrig med pappas sida och dels är de hur många som helst! Har 36 kusiner bara på hans sida, och så fastrar, farbröder + respektive till både dem och kusiner, kusinbarn...you name it. Vi har inte råd med ett alltför stort bröllop och dessutom känns det lite halvdant att ha en massa människor där som man knappt känner. Samtidigt känner jag mig dum om jag inte bjuder dem, då många utav dem kom på (läs: bjöd in sig själva) till vår dotters dop för två år sedan, de hade med sig gåvor och vi hade rätt så trevligt. Men ändå... Jag känner att vi absolut måste bjuda min farmor i alla fall. Vi har ingen jättenära kontakt, men hyfsat bra, och hon är liksom min farmor. Men bjuder vi henne måste vi bjuda min faster som hon bor hos, vilket betyder att vi måste bjuda hennes man, vilket i sin tur betyder att vi måste bjuda mina tre vuxna kusiner + respektive + barn som också bor där = då kommer genast alla andra höra av sig och vara pissed för att de inte blivit bjudna. Känns sådär.

Vi har också funderat på det här med att bara bjuda till kyrkan, och för många vänner och bekanta kommer det bli så. De är mer än välkomna till ceremonin, men middagen firar vi med de allra närmaste. Har själv blivit inbjuden enbart till vigseln ett flertal gånger och har enbart blivit glad, aldrig tagit illa upp. Men som sagt, när det gäller släkten... Jag hade inte tagit illa upp om de inte bjöd mig, men jag vet att så inte är fallet sett från deras perspektiv... Uscha!
    Åh låter som att vi är lite i samma båt haha.. usch visst är det jobbigt. För mig är det likadant, det är för många i släkten som "måste" bjudas om man bjuder någon... och då vips blir det jättedyrt och massa folk.. Och som du skrev om ert dop, visst så klart blir det säkert väldigt trevligt, jag känner inte att det är så att jag inte vill bjuda dem egentligen, hade jag haft massa pengar och en stor lokal hade väl inte det skadat, men det kanske inte blir det bröllopet man egentligen vill ha ändå. Jag vill egentligen bara ha mina närmsta och det ska ju inte bli en släktåterträff..

Det kanske är som du säger att man bara blir glad att bli bjuden på vigsel, men frågan är om det är lättare med vänner, känns lite som att släkten eventuellt kan ta illa vid sig av en sådan inbjudan.. Även om jag själv inte hade gjort det!

Ja stackars oss :).. inte lätt!
  • Soffan44
    123ost skrev 2011-09-13 13:08:34 följande:
    Vi vill egentligen bjuda hela släkten men då skulle vi bli ca 140 personer och det har vi inte råd med.
    Vi har ingen kontakt med mina kusiner från mammas sida, så då bestämde vi oss för att vi inte bjuder mina kusiner, bara mostrar och morbröder.

Däremot har vi ganska bra kontakt med sambos kusiner från hans pappas sida så hela den bunten blir bjudna, skulle bara kännas konstigt om dom inte var där. Men vi kommer även bjuda sambons kusiner från hans mammas sida trots att vi inte har kontakt med dom.. men bara för att vi blev bjudna förra året på bröllop av en av kusinerna.

Ni får helt enkelt förklara för dom att det är dyrt och ni har inte råd, de flesta förstår nog.
    Ja det kanske är så "enkelt" att man får förklara och hoppas på förståelse...
  • Soffan44
    MrsT2011 skrev 2011-09-13 13:25:08 följande:
    Se meningen jag strukit under, håll fast vid den inställningen! Självklart ska man inte ha med folk på sitt eget bröllop som man inte umgås med. Det många brudpar inte tänker på är att bröllop är den mest personliga och romantiska tillställning man någonsin kommer att få uppleva i sin relation. Om inte gästerna har en personlig relation till brudparet, vad är då poängen?

Man ska kunna känna i luften hur glädje, kärlek och samhörighet strålar mellan brudparet och gästerna. Så kände vi, våra gäster var endast våra familjer och närmaste vänner, totalt 33 personer. Engagemanget och sammanhållningen hade aldrig blivit så starkt om våra släktingar hade varit närvarande. Vi träffar dem typ en gång om året på nån julmiddag och bor långt från dem.

Ett gott råd är att strunta i "kyrk-inbjudan". Det hör till god ton att skicka inbjudan till vigsel med efterföljande fika/lunch/middag/fest. De som är nyfikna och vill komma till kyrkan får själva ställa frågan. Man skickar inte en formell inbjudan till enbart vigseln.
    Tack för svaret, jag tror du har helt rätt ju mer jag känner på det.. en formell inbjudan till bara vigseln är nog inget som jag kan stå för om jag inte bjuder på fika/middag osv.. Vissa kanske har lättare för det, men jag hade nog känt mer stress över det på själva dagen, än om jag inte bjuder.
  • Soffan44

Det verkar som att det är många som har bekymmer med detta.. Man får väl försöka påminna sig om att det inte handlar om en stor fest där så många som möjligt som man träffat i sitt liv ska komma, utan en kärleksfest där de man har nära som vill dela glädje och kärlek med en är de som ska närvara. Ekonomi, lokal och andra bitar är ju faktorer som vi oundvikligen måste ta hänsyn till. Man får hoppas att folk har samma förståelse som man själv skulle ha..

• AlwaysAndForever2012

Samma problem här. Läste igenom lite snabbt vad alla skrivit och tyckte det var bra sagt att man har ju faktiskt inte valt sin släkt. det är ju typ påtvingad Så varför ska man bjuda alla dom
    JAg tycker det svåra dessutom är par. Jag vill tex bjuda min moster, men hennes karl umgås jag aldrig med och han är ingen rolig typ alls. då vill jag ju hellre lägga pengar på nån annan och sätta henne med lite roligare folk :) hur ska jag göra där tro.

Jag tycker inte du behöver bjuda din pappas släkt. umgås ni inte så ska du ju inte behöva umgås en sådan viktig dag. jag har också mindre kontakt med min pappas sida. min mamma har dessutom 6 syskon och jag har ca 25 kusiner. så det har blivit att ta de jag umgås mest med.

• Jessicaia

Vi kör stenhårt på att bara bjuda de vi vill och faktiskt umgås med! Blivande makens släkt är jättetajt och liten så alla därifrån får komma, t.o.m. hans fars kusin (inte speciellt nära egentligen). Min släkt är stor... och jag gillar inte alla... därav kommer vi bara bjuda de som vi träffat mer än typ 2 gånger det senaste året och som faktiskt skulle bidra med glädje till vigseln. Jag har skillda föräldrar och därför 5 styvsyskon. Styvsyskonen på mammas sida har jag bra kontakt med men de på pappas sida träffar vi knappt alls. Först tänkte vi inte bjuda några av dem alls, mest rättvist, men nu har vi ångrat oss men tänker att bara det syskon som haft ett längre förhållande får ta med sin respektive. Kanske lite hårt, men vi har liksom inte råd annars...

Från min pappas släkt bjuder jag bara farfar (och pappa med fru då). Hur kommer det sig egentligen att vi alla har sämre kontakt med pappans släkt?

Det är lite svårare med vänner tycker vi... vi har kommit överens om att vi bjuder de absolut bästa vännerna, blir 10 st med respektive, men så har man nära vänner som frågar mycket om bröllopet och räknar med att de får komma....jag har försökt förklara att vi inte kommer kunna bjuda alla vi vill pga ekonomiska skäl! DET är något vi grämer oss för, när inbjudningarna är utskickade och några av våra vänner kommer inse att de inte får någon...

• CarroK

Vi skippar släkten och bjuder närmaste familj + vänner. Det är svårt nog ändå...man vill ju inte att folk ska bli ledsna.

• Soffan44

Vad skönt att höra att många resonerar som jag ;) Inte lätt men man måste ju sålla lite när man inte har en ekonomi som tillåter att man bjuder precis alla som man vill, hur jobbigt det än är! Synd bara att ångesten inte kan lägga sig hehe...

• Monica89

Nu har jag inte läst igenom tråden men jag har också en stor släkt, men har bestämt mig för att bjuda de som gratulerade oss till förlovningen för ett år sen.

• Soffan44
    Monica89 skrev 2011-11-02 09:15:21 följande:
    Nu har jag inte läst igenom tråden men jag har också en stor släkt, men har bestämt mig för att bjuda de som gratulerade oss till förlovningen för ett år sen.
    Intressant tanke där ;) Inte alla som gjorde det.. underlättade det för er med inbjudningarna? Många som inte gratulerade?
  • Aniara4

Det verkar jobbigt för alla er som har stora släkter som förväntar sig att bli bjudna, oavsett om man har kontakt eller inte. Jag inser att vi har tur som har så förstående släktingar!

Vi sållande hejvilt bland släktingarna, och det fanns många anledningar för den som ville att ta illa upp. Vi bjöd tre av mina kusiner, men inte deras halvsyskon (som är yngre och som jag inte alls haft samma kontakt med), min mammas syskon, men ingen från min pappas sida (det var på håret att pappa fick en inbjudan, tack och lov kom han inte). På makens sida bjöd vi alla hans föräldrars syskon, men inga kusiner. EN familj försökte tjata in sina barn, men vi stod på oss med att det var inga barn, och inga kusiner på hans sida, som gällde. Jag tror de såg på festen att det var samma regler för alla, och om de blev sura har de i alla fall vett att dölja det. Glad

Och min morbror har försäkrat att de inte tyckte det var konstigt att vi inte bjöd hans andra barnaskara, jag vet inte om det faktum att de inte skickade någon gratulation var en markering eller om de bara är unga och inte tyckte det behövdes. Jag vill inte stöta mig med dem, men eftersom vi ändå bara ses sådär vart tionde år så känns det inte helt livsavgörande...

• Jane

Jag har en enorm släkt och min man har en stor släkt men mindre än min. Vi kommer bjuda alla vi är nära med, nära för min del är dem man träffar minst 1 gång per år ( i mitt fall en gång per år, eftersom mina släktingar bor utomlands, men jag hade bjudit alla dessa ändå om de var i sverige). Jag tycker inte kilometrarna är en gräns man kan dra vid och säga att dom inte är nära släkt för att man inte ses så ofta. Nära släkt och vänner är dem man gillar att umgås med, har minnen med och respekterar.

Chicita skrev 2011-09-13 19:56:33 följande:
    Jag kan vara tydligare tror jag, för det framgick nog inte hur jag menade... Glad
    Exempelvis: Jag har en vän som jag träffar kanske en gång per år, vi hörs sällan av via mail eller telefon men när vi ses så är det som om tiden isär inte existerade...
    Håller med!!!
    Jag har en kompis jag gick i gymnasiet med och vi flyttade in i samma lägenhet när vi skulle studera vidare och bodde tillsammans i 3 år. Nu har jag flyttat tillbaka till min födelseort och hon är kvar där uppe. Vi träffas kanske 1-3 gång/år, men det är som du sa, tiden emellan fryses och det känns som att man inte varit ifrån varandra. Så henne kommer jag självklart bjuda. Liknande exempel,  lärde jag känna en annan tjej när jag läste på universitetet på annan ort, som vi blev "syskon-nära" med, hon flyttade sedan tillbaka till södra sverige och jag till min stad, vi har inte setts på 2 år, pratar inte i telefon (jag är en dålig telefonpratare), mejlar aldrig, har skrivit till och från på FB, men ändå kommer jag bjuda henne till mitt bröllop. Hon har en speciell plats i mitt hjärta och tiden, de tre år vi umgicks var speciella och kommer aldrig att glömmas, därför ska även hon bli bjuden.

Så för att kortfattat berätta vilka jag tycker man inte ska bjuda så är det dem man känner att man inte har något gemensamt med. De man inte respekterar eller känner tillräckligt. Men jag bjuder hällre avlägsna släktingar än jobbarkompisar .
Svar på tråden den ångestfyllda gästlistan