den ångestfyllda gästlistan
Återigen kommer ämnet om vilka man bör bjuda och inte bjuda upp. Känner jag lägger hälften av tiden som bör gå till rolig planering, åt ångest över gästlistan.
Kortfattat har jag en stor släkt, både på mamma och pappas sida. Jag umgås mycket och regelbundet med min mammas släkt och ska självklart bjuda dem, men i princip aldrig med min pappas släkt. Gillar dem absolut, men vi umgås inte, senast var en begravning för c:a 6 år sedan och nu så klart alldeles nyligen på ett dop. Tror att alla förväntar sig att bli bjudna, trots att vi inte umgås.
Det som gör att vi måste välja bort och sålla i gästlistan är att vi inte hittar någon lokal för c:a 120 personer som det blir om vi bjuder alla. Om vi inte bjuder min pappas släkt så är vi uppe i 70-80 personer och det känns mer rimligt och vi har fler alternativ när det kommer till lokal då. Så lokalfrågan och framför allt ekonomin är det som gör att vi känner att vi kanske måste sålla bort hela min pappas släkt plus delar av min sambos släkt (men för honom är det inte lika känsligt). Har precis börjat spara pengar och har ett år på oss, men kommer knappast hinna spara ihop den summan vi hade behövt för 120 pers.
Gahh.. vad göra. Hur tänker ni? Hur oartigt är det att inte bjuda släkt? Funderar på att "bara" bjuda till kyrkan men det känns så fel på något sätt, känns som att det blir jobbigt när de sedan ska hem när vi andra går vidare... känns nästan enklare att inte bjuda alls och förklara att vi bara bjuder de närmsta som vi umgås med.
Tankar och idéer mottages gärna!!