• Soffan44

den ångestfyllda gästlistan

Återigen kommer ämnet om vilka man bör bjuda och inte bjuda upp. Känner jag lägger hälften av tiden som bör gå till rolig planering, åt ångest över gästlistan.

Kortfattat har jag en stor släkt, både på mamma och pappas sida. Jag umgås mycket och regelbundet med min mammas släkt och ska självklart bjuda dem, men i princip aldrig med min pappas släkt. Gillar dem absolut, men vi umgås inte, senast var en begravning för c:a 6 år sedan och nu så klart alldeles nyligen på ett dop. Tror att alla förväntar sig att bli bjudna, trots att vi inte umgås.

Det som gör att vi måste välja bort och sålla i gästlistan är att vi inte hittar någon lokal för c:a 120 personer som det blir om vi bjuder alla. Om vi inte bjuder min pappas släkt så är vi uppe i 70-80 personer och det känns mer rimligt och vi har fler alternativ när det kommer till lokal då. Så lokalfrågan och framför allt ekonomin är det som gör att vi känner att vi kanske måste sålla bort hela min pappas släkt plus delar av min sambos släkt (men för honom är det inte lika känsligt). Har precis börjat spara pengar och har ett år på oss, men kommer knappast hinna spara ihop den summan vi hade behövt för 120 pers.

Gahh.. vad göra. Hur tänker ni? Hur oartigt är det att inte bjuda släkt? Funderar på att "bara" bjuda till kyrkan men det känns så fel på något sätt, känns som att det blir jobbigt när de sedan ska hem när vi andra går vidare... känns nästan enklare att inte bjuda alls och förklara att vi bara bjuder de närmsta som vi umgås med.

Tankar och idéer mottages gärna!!

• Svar på tråden den ångestfyllda gästlistan
  • aniara

Jag kommer inte heller bjuda slækten på min pappas sida. Eller jo jag kommer nog att bjuda min faster (pappas enda syskon) och hennes man, men jag tror ærligt talat inte att de kommer. Min bror bjød både faster och kusiner med familjer men ingen osade ens. Och då ær min bror ændå den av oss "barn" som har bæst kontakt med den sidan av slækten. Jag tycker inte du ska kænna dig dum eller oartig før att du sållar bort mænniskor som du inte umgåtts med på så många år. Det ær erat brøllop och ni bestæmmer vilka ni vill ha dær.

• Silme

Usch, ja. Sitter också med massa ångest över gästlistan. Har dessutom tänkt på den i flera år trots att vi inte bestämt oss förrän nu att gifta oss nästa sommar... Obestämd

Mitt problem är dock inte stor släkt utan att delar av den inte kan hantera alkohol, bl.a. är min moster och hennes man alkoholister.
    Jag har nog dock äntligen kommit fram till hur jag ska göra (sambons släkt är det inga problem med, liten och relativt nykter Flört).
    Jag bjuder helt enkelt bara de vänner och släktingar som jag vill ha med på vår fest och som vi umgås regelbundet med och som har vett att bete sig vuxet.
    Jag vill inte sitta hela kvällen och oroa mig för att vissa element ska börja göra bort sig/ställa till en scen o.s.v. (De har sabbat ett antal julaftnar och födelsedagar redan...)
    Det kommer att bli ett jäkla liv men jag får väl ta det då.

Därmed håller jag med din tanke att bara bjuda de närmaste/de som ni umgås mer regelbundet med. Har man inte obehindrat med pengar är det bra att verkligen fundera igenom vilka man vill ha med på den stora dagen/vilka som det kan bli en mysig fest med. Så tänker i alla fall jag. Skrattande
    Att bara bjuda folk till kyrkan tror jag kan bli lite konstigt. Som du skriver, när vigseln är över får inte alla följa med vidare... Nu känner jag ju inte människorna det handlar om men jag kan tänka mig att det kan sticka i ögonen på en del...

• Bettina

Vet inte om ni räknat med barn som gör att det blir så många. Ett alternativ är då att ha barnfritt.
    Vi gjorde så och då "försvann" det drygt 20 st.
    Nu ville vi dessutom ha barnfritt så det var inte bara därför.
    Svårt detta med gästlistan.... 

• Trivia

Jag tycker att man ska bjuda de man känner för. Visst, det kanske kommer att vara en del som blir sura och det får man ju ha i åtanke. Etiketten säger ju att man ska bjuda släkten. Men släkten är ju ändå inga som man har valt själv att dela sitt liv med. Dem är man ju mer eller mindre påtvingad.
    Bröllopet ska ju vara en dag för er som ni vill dela med människor ni bryr er om och känner för.
    Tycker inte att det är fel att bara bjuda till kyrkan heller. Men man kanske inte åker så jättelångt om man nu bara är bjuden till kyrkan och tackar nej om man har lång resväg.

• Silketuss

Det kan inte vara rimligt att man ska ha ont i magen, eller vara orolig, ledsen eller så, på sin bröllopsdag. Det ska vara en dag som är präglad av glädje, lycka...även om man kanske bryter mot vissa etikettregler. Det har redan konstaterats en massa gånger, men är ändå lika sant, varje gång: man gifter sig för sin egen skull, inte för gästernas!  

• Ekna

Bjud dom ni vill ska vara med er den dagen, bjud inte bara för att ni "måste" bjuda eller"borde" bjuda det är er dag ni som väljer. De är inte alls dumt att bjuda bara till kyrkan, väljer ni att bara bjuda till kyrkan kan ni ju välja bort ännu fler om ni så vill till själva middagen och festen. Men tänk så här, det är ert bröllop ingen annas bjud dom ni vill och dom ni känner för blir någon sur så vänd på de hade den personen bjudit er?
    Hoppas de löser sig och att du får rätt på vilka som du ska bjuda =)
    Lycka till =)

• Soffan44
    Silme skrev 2011-09-12 14:11:05 följande:
    Usch, ja. Sitter också med massa ångest över gästlistan. Har dessutom tänkt på den i flera år trots att vi inte bestämt oss förrän nu att gifta oss nästa sommar... Obestämd

Mitt problem är dock inte stor släkt utan att delar av den inte kan hantera alkohol, bl.a. är min moster och hennes man alkoholister.
    Jag har nog dock äntligen kommit fram till hur jag ska göra (sambons släkt är det inga problem med, liten och relativt nykter Flört).
    Jag bjuder helt enkelt bara de vänner och släktingar som jag vill ha med på vår fest och som vi umgås regelbundet med och som har vett att bete sig vuxet.
    Jag vill inte sitta hela kvällen och oroa mig för att vissa element ska börja göra bort sig/ställa till en scen o.s.v. (De har sabbat ett antal julaftnar och födelsedagar redan...)
    Det kommer att bli ett jäkla liv men jag får väl ta det då.

Därmed håller jag med din tanke att bara bjuda de närmaste/de som ni umgås mer regelbundet med. Har man inte obehindrat med pengar är det bra att verkligen fundera igenom vilka man vill ha med på den stora dagen/vilka som det kan bli en mysig fest med. Så tänker i alla fall jag. Skrattande
    Att bara bjuda folk till kyrkan tror jag kan bli lite konstigt. Som du skriver, när vigseln är över får inte alla följa med vidare... Nu känner jag ju inte människorna det handlar om men jag kan tänka mig att det kan sticka i ögonen på en del...
    Bra skrivet, det är ju som sagt de som man kan få en mysig dag med som man egentligen ska bjuda. Det borde inte vara så mycket ångest kring detta egentligen. Förstår att det känns lite jobbigt för er, att bjuda alkoholister när det är bröllop är alltid ett svårt övervägande. Hört om vissa som haft alkoholfritt, men i efterhand kännt att det var tråkigt då det egentligen inte var deras önskan utan snarare deras oro som resulterade i detta.

Som du säger, det kanske blir ett jäkla liv men vi får väl ta det ;)
  • Soffan44
    aniara skrev 2011-09-12 14:01:45 följande:
    Jag kommer inte heller bjuda slækten på min pappas sida. Eller jo jag kommer nog att bjuda min faster (pappas enda syskon) och hennes man, men jag tror ærligt talat inte att de kommer. Min bror bjød både faster och kusiner med familjer men ingen osade ens. Och då ær min bror ændå den av oss "barn" som har bæst kontakt med den sidan av slækten. Jag tycker inte du ska kænna dig dum eller oartig før att du sållar bort mænniskor som du inte umgåtts med på så många år. Det ær erat brøllop och ni bestæmmer vilka ni vill ha dær.
    Vad dåligt att de inte osade, det är det minsta man kan göra tycker jag! Ja det är ju faktiskt så att det är vårt bröllop och man måste försöka utgå från vilka man vill, inte vilka man bör bjuda.. men det är inte lätt..
  • Soffan44
    Bettina skrev 2011-09-12 14:15:03 följande:
    Vet inte om ni räknat med barn som gör att det blir så många. Ett alternativ är då att ha barnfritt.
    Vi gjorde så och då "försvann" det drygt 20 st.
    Nu ville vi dessutom ha barnfritt så det var inte bara därför.
    Svårt detta med gästlistan.... 
    Dessvärre har vi redan valt bort barn under c:a 16 år, men ändå.. jäkla stor släkt. Annars är det ett bra tips! Men visst är det svårt med gästlistan..är orolig över att folk kommer bli sura över det här med att man väljer bort barnen också..
  • Soffan44
    Silketuss skrev 2011-09-12 14:32:08 följande:
    Det kan inte vara rimligt att man ska ha ont i magen, eller vara orolig, ledsen eller så, på sin bröllopsdag. Det ska vara en dag som är präglad av glädje, lycka...även om man kanske bryter mot vissa etikettregler. Det har redan konstaterats en massa gånger, men är ändå lika sant, varje gång: man gifter sig för sin egen skull, inte för gästernas!  
    Tack för de orden. Kanske borde räcka så, man gör det verkligen för sin egen skull! Kan inte sägas en gång för mycket :)
Svar på tråden den ångestfyllda gästlistan