• Chicita

den ångestfyllda gästlistan

Vi gjorde så här:
    På makens mammas sida så träffar vi hela släkten (mostrar, morbröder, kusiner, kusinbarn osv) minst 2 ggr per år och många av dom ser vi oftare än så.
    Så där blev alla bjudna

På makens pappas sida så har jag bara träffat en faster och en farbror. Inga andra.
    Vi bjöd dom (+ respektive givetvis) samt en till faster med respektive som jag inte träffat förut men som var viktig för honom att få med.

På min mammas sida så är det inte så många. I stort sett bara brorsan och hans dotter + jag.
    Sen har jag en moster och två kusiner som jag inte träffat eller pratat med på 15 år minst innan mammas begravning, då jag ringde moster och berättade att mamma avlidit och när begravningen skulle vara - och fick till svar "tja då kanske man ska skicka en blomma då"...
    Så där var bara brorsan och hans lilltjej bjudna. Inga konstigheter där

På min pappas sida så valde vi först att bjuda pappa och hans sambo, samt pappas båda bröder med respektive och utelämna mina kusiner som jag inte träffat på flera år.
    Dessutom bjöd vi min farfars andra fru, min "extrafarmor" alltså.
    Alla utom pappa och hans sambo avböjde...
    Så då skyndade vi oss att bjuda kusinerna med respektive istället och dom kom Glad 

Sen blev det lite vänner och några jobbarkompisar.
    Det hoppade av en hel del på makens mammas sida (som annars var största posten av gäster) vi råkade ju gubevars lägga bröllopet samtidigt som den heliga älgjakten Flört 
    Nu jagade inte alla samma vecka i och för sig. Men det blev ju manfall ändå.

Vi bjöd 95 personer och vi blev 65 i slutänden 

• Chicita
    Fröken Emma skrev 2011-09-13 18:29:36 följande:

Så olika det kan vara.
    Nån skrev " vi träfas minst 2 gånger om året, dom bjuder vi"
    Dom vi bjuder träffar vi minst en gång i månaden! 

Ja minst två gånger per år, eftersom det då är arrangerade släktträffar på syskonens (makens mammas syskon alltså) släktgård uppe i Särna Flört

Vissa av dom bor 60-70 mil från oss så det är naturligt att vi inte ser dom mer än dom gångerna, men det betyder ju inte att vi tycker sämre om dom för det *hehe*
    Några bor 2 mil ifrån oss och dom brukar vi ha hundträffar med lite då och då osv.

Jag kan vara tydligare tror jag, för det framgick nog inte hur jag menade... Glad
    Exempelvis: Jag har en vän som jag träffar kanske en gång per år, vi hörs sällan av via mail eller telefon men när vi ses så är det som om tiden isär inte existerade...
    Jag tycker egentligen inte att hur mycket man träffas har med saken att göra. Men jag skrev ut det ändå eftersom det vägde in i vårt beslut när vi ju faktiskt blev tvingade att gallra av ekonomiska och platstekniska skäl...
    Att inte välja de på min mammas sida var enkelt. Om dom inte ens kan masa sig hit när min mamma dör för att sörja henne och vara ett stöd så hade det inte spelat nån roll om vi haft tät kontakt i alla år Flört

Jag tror att relationen med släktingarna är viktigare än hur många gånger per år man träffar dom.
    Jag skulle inte bjuda någon släkting som jag ogillade, bara för att vi råkar träffas 2 ggr i veckan för att vi har gemensamma vänner (eller nåt sånt). Då skulle jag hellre bjuda nån släkting som jag kanske träffar vartannat år men som jag tycker väldigt bra om...

Jag är lite trött efter allt som varit den senaste tiden, så jag läser inte alltid igenom vad jag skrivit innan jag skickar det nu. Så ibland kommer visst bara hälften med som jag tänkt Oskyldig
Svar på tråden den ångestfyllda gästlistan