den ångestfyllda gästlistan
Vi gjorde så här:
På makens mammas sida så träffar vi hela släkten (mostrar, morbröder, kusiner, kusinbarn osv) minst 2 ggr per år och många av dom ser vi oftare än så.
Så där blev alla bjudna
På makens pappas sida så har jag bara träffat en faster och en farbror. Inga andra.
Vi bjöd dom (+ respektive givetvis) samt en till faster med respektive som jag inte träffat förut men som var viktig för honom att få med.
På min mammas sida så är det inte så många. I stort sett bara brorsan och hans dotter + jag.
Sen har jag en moster och två kusiner som jag inte träffat eller pratat med på 15 år minst innan mammas begravning, då jag ringde moster och berättade att mamma avlidit och när begravningen skulle vara - och fick till svar "tja då kanske man ska skicka en blomma då"...
Så där var bara brorsan och hans lilltjej bjudna. Inga konstigheter där
På min pappas sida så valde vi först att bjuda pappa och hans sambo, samt pappas båda bröder med respektive och utelämna mina kusiner som jag inte träffat på flera år.
Dessutom bjöd vi min farfars andra fru, min "extrafarmor" alltså.
Alla utom pappa och hans sambo avböjde...
Så då skyndade vi oss att bjuda kusinerna med respektive istället och dom kom
Sen blev det lite vänner och några jobbarkompisar.
Det hoppade av en hel del på makens mammas sida (som annars var största posten av gäster) vi råkade ju gubevars lägga bröllopet samtidigt som den heliga älgjakten
Nu jagade inte alla samma vecka i och för sig. Men det blev ju manfall ändå.
Vi bjöd 95 personer och vi blev 65 i slutänden