• Anonym (Nyfiken)

Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?

Jag hade en väldigt intressant diskussion på jobbet idag om hur mycket pengar folk hade lagt, eller var villiga att lägga, på bröllop. Då vi är kollegor i samma lönesituation och jag har viss koll på vad deras partners jobbar med blev jag klart förvånad över hur de resonerade. På mitt arbete stämde inte alls mitt påstående om att inkomsterna bestämmer bröllopsbudgeten, så nu vill jag veta om jag är helt ute och cyklar som tycker inkomst borde vara en avgörande faktor..

Vad får ni, på ett ungefär, tillsammans in efter skatt och vad kommer ert bröllop att kosta (ej inräknat resan)?

• Svar på tråden Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?
  • Fröken Emma

Det är ju lite olika på vad man bedömmer är mycket pengar.
    Men vi har 75 gäster och en budget på 75 000. i det ingår det kläder, mat, ringar festlokal och boende, ingen resa.
    Vi har ca 40 efter skatt

• Anonym
    Anonym skrev 2011-11-13 21:29:46 följande:

Vi gifte oss för 4mån..

Jag hade då knappt ca 4500kr i månaden föräldraledig

Maken, ca 38000 efter skatt

Vi lade 17k på festen och 20k på mina ringar.

Även om vi hyfsat lätt hade kunnat få ihop mer (från det att vi bestämde oss för bröllop tog det 1mån så var vi gifta) så tycker vi inte att det är värt att lägga nå mer pengar än så.

Resa är inget vi tänkt på än.. har små barn som vi ännu inte vill vara borta länge från. men har kompisar som bor i Florida så vi har tänkt hälsa på dom nån gång nästa år.

Hur mycket vi lägger på den är inte bestämt.. men jag har dock sagt att jag INTE far med mindre än 20k i fickpengar till enbart MIG ;)

Vi ska ta med våra barn på bröllopsresan!
  • Fröken Emma
    Anonym skrev 2011-11-14 19:53:03 följande:
    Vi ska ta med våra barn på bröllopsresan!
    Vi me. Afrika safari!!
  • Anonym
    Fröken Emma skrev 2011-11-14 22:09:57 följande:
    Vi me. Afrika safari!!
    Coolt! Vi nöjer oss med Grekland!
  • Anonym (IT-kons & lärare)

Vi har ut 55´ tillsammans och vi har hittills gjort av med ca 30´ :) vi hade ingen budget what so ever, men har dock fått lyxen att få både maten och tårtan av snälla föräldrar,  men tyckte inte att vi behövde slå på stort för det :)

Vi gifter oss borgerligt, har middag för vår allra närmsta familj (25 pers ca) och har inte satsat så himla mycket på kläder osv (har köpt brudklänning billigt och hyr frackcoat) har en liten enkel brudbukett osv osv.. Det vi däremot lagt lite mer på är ringen, den fick vi dock på halva priset, men har ändå kostat 1/3 av det vi lagt ut ;)

Så jag tror inte alls att inkomsterna styr bröllopsbudgeten!! Så mycket annat spelar in, välbärgade, givmilda föräldrar, (Flört) vilken storlek man vill ha på sitt bröllop, om man kanske har varit gift förut, hur gammal man är osv osv! :)

Chicita skrev 2011-10-24 16:27:48 följande:
    jag skulle kunna tänka mig att det kan vara tvärt om också...
    De som har pengar och kanske kan lyxa till det med restaurangmiddagar, resor, fina bilar, bra boende mm kanske inte tycker att det är värt pengarna för en dag.

Medans de som inte har så mycket pengar kanske sparar, lånar och tigger ihop pengar för att en dag i sitt liv få vara princessor / prinsar och känna sig som miljonärer.
    Pengabrist kan få en att vara mer kreativ också och kanske lägga mer tid på egenhändigt tillverkade saker. För att få den där lyxkänslan under en dag. Medan det kanske inte är värt tiden det tar att tillverka saker för en som har pengar att betala med 
    Vi har ingen megahög inkomst, men vi ligger dock på 55´efter skatt, och vi tänker nog som du skriver.. Tycker inte att det behöver vara några extravaganser bara för att vi gifter oss, en fin dag fylld av kärlek består inte av hur mycket pengar man lagt ut osv. Vi satsar på god mat, gott vin och en ring som är förhållandevis dyr, eftersom den kommer jag bära i stort sett hela livet ut. Men resten? Näe..har inget behov av att det ska vara nåt jag inte är, d v s prinsessa :)
  • gbg2012
    Anonym (IT-kons & lärare) skrev 2011-11-17 09:23:45 följande:
    Vi har ut 55´ tillsammans och vi har hittills gjort av med ca 30´ :) vi hade ingen budget what so ever, men har dock fått lyxen att få både maten och tårtan av snälla föräldrar,  men tyckte inte att vi behövde slå på stort för det :)

Vi gifter oss borgerligt, har middag för vår allra närmsta familj (25 pers ca) och har inte satsat så himla mycket på kläder osv (har köpt brudklänning billigt och hyr frackcoat) har en liten enkel brudbukett osv osv.. Det vi däremot lagt lite mer på är ringen, den fick vi dock på halva priset, men har ändå kostat 1/3 av det vi lagt ut ;)

Så jag tror inte alls att inkomsterna styr bröllopsbudgeten!! Så mycket annat spelar in, välbärgade, givmilda föräldrar, (Flört) vilken storlek man vill ha på sitt bröllop, om man kanske har varit gift förut, hur gammal man är osv osv! :)
    Vår budget är 100-120. Hade våra föräldrar betalat middagen och tårtan hade inte vi heller lagt ut lika mycket, iaf 50 000 kr mindre. Sedan väljer vi nu att lyxa till det lite.

Tycker det är intressant att era föräldrar erbjuder sig att betala trots att ni har ut så mycket pengar i månaden. Antar att det är olika det där.
  • Anonym

Vi får ut ca 60 000kr ut tillsammans. Vårt bröllop gick på 89 000kr och vi hade 35 gäster. Det var fint och flott. Bröllopsresan är inte inräknad i summan. Den ska vi åka på om 3 månader och den kommer att gå på 28 000kr.

Man gifter sig bara en gång va? =)

gbg2012 skrev 2011-11-17 11:37:11 följande:
    Vår budget är 100-120. Hade våra föräldrar betalat middagen och tårtan hade inte vi heller lagt ut lika mycket, iaf 50 000 kr mindre. Sedan väljer vi nu att lyxa till det lite.

Tycker det är intressant att era föräldrar erbjuder sig att betala trots att ni har ut så mycket pengar i månaden. Antar att det är olika det där.
    hehe.. jo.. det blir väl deras sätt att visa att de är delaktiga på nåt vis. Vi får ofta gåvor av dem, antar att de känner att de har råd och vill, trots att vi själva "tjänar så mycket"... det har egentligen inte alls med varandra att göra tycker jag. (gäller även skidresor, saker till barnen m m. Antar att de har så pass gott ställt att de gör det för att det är en fin gest bara)
  • ninnie

Vi har ut mellan 40000 o 50000 efter skatt..... Vi har två barn 3 o 4 år gamla, hus o två bilar... Vi kommer gifta oss i fjällen (bor i Skåne) o bjuder våra föräldrar på en all inclusive-vecka där :) Totalt med ringar,boende för oss o föräldrarna o allt annat under veckan hamnar budgeten ungefär på 40000.... Då gifter vi oss i snowboardkläderna :)

gbg2012 skrev 2011-11-17 11:37:11 följande:

...och sen pratar vi ju inte om mat/tårta för några 50´ heller... ;) mat till 25 pers går inte på fullt lika mycket. Flört
  • gbg2012
    Anonym (IT-kons & lärare) skrev 2011-11-17 13:31:08 följande:
    hehe.. jo.. det blir väl deras sätt att visa att de är delaktiga på nåt vis. Vi får ofta gåvor av dem, antar att de känner att de har råd och vill, trots att vi själva "tjänar så mycket"... det har egentligen inte alls med varandra att göra tycker jag. (gäller även skidresor, saker till barnen m m. Antar att de har så pass gott ställt att de gör det för att det är en fin gest bara)
    min familj är arbetarfamilj och vi tjänar mer än de. Vi har råd att ha ett relativt dyrt bröllop även om jag är arbetssökande för tillfället. Bor billigt och inga barn. =) Köpte en bil för en vecka sedan så nu har utgifterna ökat lite men unna oss är vi lite  väl bra på, hehe.

Sant skillnad på antal gäster. =) 

• Anonym (fördomsfull)

min fördom säger mig att det är tvärt om...
    låg inkomst: viktigt att lägga mycket pengar på bröllop, framför allt går mycket pengar på bruden som frisör, naglar, blommor, make up etc, men även mycket pengar går på kringsaker som dukning och trycksaker.
    hög inkomst: inte så viktigt. Möjligtvis köper man i så fall en snordyr ring och åker på en exotisk resa (inte till Thailand).

• Anonym (regn)
    Anonym (fördomsfull) skrev 2011-11-17 19:19:09 följande:
    min fördom säger mig att det är tvärt om...
    låg inkomst: viktigt att lägga mycket pengar på bröllop, framför allt går mycket pengar på bruden som frisör, naglar, blommor, make up etc, men även mycket pengar går på kringsaker som dukning och trycksaker.
    hög inkomst: inte så viktigt. Möjligtvis köper man i så fall en snordyr ring och åker på en exotisk resa (inte till Thailand).
    Njaa jag kan delvis förstå ditt argument men samtidigt inte. Det beror ju på vad man är för personer. Jag och min man har det väldigt dåligt ställt just nu, inga heltidsjobb, ingen lägenhet, inget körkort, ingen bil. Vi ska ändå ha ett bröllop i sommar, självklart lägger vi undan så mycket pengar vi kan till bröllopskassan, men inte för mycket. Är man ekonomisk så tänker man sig för tror jag. Okej jag kommer unna mig en dag i livet hos en frisör, sminkös och manikyrist, men om dom kostar 1 000 så kommer jag leta något för 500 kr. Nu är ju priserna jag räknade upp helt orimliga men det är bara ett exempel. Jag menar att om man är ekonomisk och tänker på hur man spenderar pengarna, så kommer man inte handla överflödiga saker till bröllopet, när man vet att man t.ex. som vi behöver en lägenhet.
  • Anonym

Vi har c.a 45000 efter skatt och la väl 70000 på bröllopet exklusive bröllopsresa.

Svar på tråden Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?