• Anonym (Nyfiken)

Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?

Jag hade en väldigt intressant diskussion på jobbet idag om hur mycket pengar folk hade lagt, eller var villiga att lägga, på bröllop. Då vi är kollegor i samma lönesituation och jag har viss koll på vad deras partners jobbar med blev jag klart förvånad över hur de resonerade. På mitt arbete stämde inte alls mitt påstående om att inkomsterna bestämmer bröllopsbudgeten, så nu vill jag veta om jag är helt ute och cyklar som tycker inkomst borde vara en avgörande faktor..

Vad får ni, på ett ungefär, tillsammans in efter skatt och vad kommer ert bröllop att kosta (ej inräknat resan)?

• Svar på tråden Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?
  • aniara

Just nu är ingen typisk månad ekonomiskt för oss. Min sambo har timanställning i väntan på fast anställning. Vet inte vad han tjänar nu men när han blir fast får han ut ca 21 000 efter skatt + traktamente. Och själv är jag tillfälligt stationerad i Oslo vilket innebär att jag får ut typ 50 000 i månaden efter skatt. Vi har båda en del pengar på banken. Jag har studielån på ca 200 000 (eller var det 300?) och min sambo har bolån på dryga miljonen. Vår bröllopsbudget är 100 000 kr med 50 gäster. Vi kanske kommer få bidrag från våra föräldrar men vi har inte tänkt öka budgeten för det (även om det finns vissa saker vi inte riktigt får plats med i nuvarande budget) utan istället spara till kontantinsats på vårt nästa boende. Vi bor i en etta på 40 kvm just nu...

• Anonym (margarete)

Tillsammans har vi ut ca: 22000:- vi har räkningar varje månad på typ 7000:- alltså har vi 15000:- kvar varje månad och vi la vår budget på 10 000:- fr början (utan resa) men det gick över till 20.. sen 30.. nu vågar jag inte räkna efter mer ;D Resan kostade 17 000:- 

• Anonym (Ung)

Vi får ut ungefär 9500:- tillsammans i månaden (livet går ändå och vi lider inte på grund av dåligt med pengar!). Bröllopsbudgeten var från början ca 40 000, men nu ser det ut som att det kommer gå på mindre (mycket på grund av att vi hittade de ringar vi ville ha till ett betydligt billigare pris än vad vi trodde från början). Ca 55 gäster.

• filibustern

eftersom jag är studerande får jag bara lön på sommaren via vikariat, då får jag ca 30 000 på 3 månader. min m2b får 19 000 efter skatt. vårt bröllop kommer vi försöka hålla på mellan 15 och 20 000 för ca 20 gäster

• sofi 88

Eftersom jag är student och går på studielån vet jag inte hur man ska räkna, eftersom de pengar jag lever idag ska betalas tillbaka... Han jobbar och har en bra lön, vårt bröllop kommer hamna på kring 50 000 kr för bröllopet och kanske 20 000 för resan.

• Anonym

Vi får ut drygt 40 000 efter skatt när båda jobbar. En av oss är föräldraledig nu och vi snålar med dagar så vi kanske får ut ca 25 000 efter skatt just nu beroende på vem som är hemma då vi har olika mycket i föräldrapenning.

Vår budget ligger på drygt 40 000-60 000

• Anonym

Jag studerar men min m2be har ca 30 000 efter skatt. Vår budget ligger på ca 50-60 000 :)

• Anonym

Vi får ut ca 35000 ihop i månaden. Vår budget ligger på ca 60000 men då är resa till Grekland för två vuxna och två barn inräknat. Vi ska vara 40-45 gäster och ska ha buffé och tårta endast.

• Anonym

Okej, utan resa ca 40000 då...såg att det skulle vara utan!

• AnnaIgel

Vi har typ 50' ut i månaden, vi tänker oss 120' i budget exl. resa. Men relativt höga inkomster gör ju också att vi har dragit på oss ganska höga livsstilskostnader. Boende, bil, intressen mm. så det blir ju trots inkomsten tufft att spara ihop pengar.

Jag tror att man överlag har ett mer påkostat bröllop om man har högre inkomster.

Svar på tråden Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?