• Anonym (Nyfiken)

Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?

Jag hade en väldigt intressant diskussion på jobbet idag om hur mycket pengar folk hade lagt, eller var villiga att lägga, på bröllop. Då vi är kollegor i samma lönesituation och jag har viss koll på vad deras partners jobbar med blev jag klart förvånad över hur de resonerade. På mitt arbete stämde inte alls mitt påstående om att inkomsterna bestämmer bröllopsbudgeten, så nu vill jag veta om jag är helt ute och cyklar som tycker inkomst borde vara en avgörande faktor..

Vad får ni, på ett ungefär, tillsammans in efter skatt och vad kommer ert bröllop att kosta (ej inräknat resan)?

• Svar på tråden Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?
  • Anonym (bröllop 2013)

Vi tjänar tillsammans ca 40.000:- efter skatt.
    Vi kommer att ha 60 gäster och vår budget är 50.000-60.000 kronor.

• Lilique

Vi får ca 26.000 tillsammans efter skatt. För vår del blir det ca 60 gäster med 45- 50.000 kronor som budget.

• Jane

Inkomst: ca 12 000kr, ca 450 gäster, budget ca. 80 000kr.
    Inkomsten spelar nog ingen roll för vad budgeten blir, det beror ju på hur mycket man har sparat också och hur mycket man är villig att lägga ut.

• Chicita

Jag vill inte berätta vad vi har för lönesituation. Men om man säger som så: 
    Jag = inte så mycket
    Han = Rätt bra inkomst
    Tillsammans = Vi behöver inte svälta, men vi är långt ifrån miljonärer om man säger så...

Vi hade inte planerat att lägga mer än max 30000 på vårt bröllop. Då skulle vi göra massor själva. Inklusive maten. Och då hade vi räknat med 80 gäster
    Nu fick vi tag i en cateringfirma som specialicerar sig på tidsenlig mat och som hade tallrikar mm att hyra också + underhållningen vi hade önskat oss gick att få till ett vettigt pris.
    I slutänden tror jag vi landade på 88000 istället och pga många avhopp så blev vi istället 65 personer.
    En del av de extra pengarna kunde vi lägga undan när vi fick 50000 mer än vi räknat med för vår lägenhet som vi sålde i samma veva som vi började planera bröllopet. Och sen ville min mamma (som ju tyvärr inte hann uppleva bröllopet) spara 500:- i månaden under drygt ett år till oss eftersom hon inte hade möjlighet att fysiskt hjälpa till. Resterande hade vi redan gjort upp en plan på hur vi skulle spara ihop till. 

Så vi gick från budgetbröllop till lite mer exklusivt tack vare en slump.
    Vi skulle aldrig lagt pengar på en annan cateringfirma som kom med "vanlig mat" det hade inte varit värt det för oss med vårt medeltidstema. Det hade snarare förstört hela stämningen för oss om det var potatisgratäng mm på vita tallrikar med silverbestick. Det här var ultimat... Och när det öppnades en möjlighet i budgeten så var det ju bara att köra.
    Visst, vi kunde behövt dom 50000 att lägga på en bättre bil än den vi har, eller investera i huset vi byggt... Men det var så här vi hade drömt om att ha bröllopet. Och då var det värt varenda krona... 

• Sara 120707

Jag pluggar och min sambo jobbar deltid och vi har ca 12-14 tusen ut i månaden.

Det går runt men inte mycket mer.

Bröllopsbudgeten ligger på ca 25 000men det tar vi från pengar jag sparat tidigare. Hösten efter bröllopet så kommer jag att få ut en livförsäkring på 20 000 så iom den så hamnar vi i ungefär samma läge som innan.

Vi ska ha typ tebröllop för 75 personer och middag för oss och sex vittnen.

• Anonym (Längtar)

Tillsammans har vi nog ca 40.000 efter skatt. När båda jobbar vill säga. Nu är ju jag föräldraledig och en av oss kommer ju att vara det i åtminstonde 1½år till. Då får vi ut mellan 25-28.000 beroende på hur många dagar vi tar ut. Vi hade från början tänkt ha ett bröllop med hela släkten och alla vänner (ca100pers). Men allt drar ju iväg när det gäller mat osv. Jag känner att jag kommer inte att orka stå och laga buffe till 100gäster när jag har två små barn att ta hänsyn till också. Dessutom är ringen viktig för mig och jag vill inte snåla på den. Så nu har vi bestämt oss för att ha bröllop tillsammans med familjen enbart och kanske våra resp. bästa vänner (12 vuxna och 7barn). Så slipper man bjuda en massa som man egentligen inte vill heller...bara för att man "måste".
    Vi tänkte gifta oss i kyrka och sedan äta middag och sova på hotell. Satsar på max 50.000 som vår buget(inklusive ring med sten i till mig och slät ring till honom).

• Fru 0728

Vi tjänar ca 45 000:- ihop efter skatt och vi lägger ca 55 000:- på vårt bröllop, bröllopsresa ej inräknat.

• Nudax

Jag tror inte heller det stämmer, det gör det inte för oss i alla fall. Vi får tillsammans efter skatt in runt 43,000/mån men har valt - för att vi vill det - att ha ett bröllop som går på runt 36.000.

• Nudax
    Kattpoet skrev 2011-05-30 18:43:31 följande:
    Jag tror det mer ens attityd  till pengar och till sig själv som avgör  hur mycket pengar man spenderar på ett bröllop.
    Håller med =)
  • Nudax
    Nudax skrev 2011-10-14 15:36:57 följande:
    Jag tror inte heller det stämmer, det gör det inte för oss i alla fall. Vi får tillsammans efter skatt in runt 43,000/mån men har valt - för att vi vill det - att ha ett bröllop som går på runt 36.000.
    Med 60 gäster c.a.
Svar på tråden Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?