• Anonym (Nyfiken)

Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?

Jag hade en väldigt intressant diskussion på jobbet idag om hur mycket pengar folk hade lagt, eller var villiga att lägga, på bröllop. Då vi är kollegor i samma lönesituation och jag har viss koll på vad deras partners jobbar med blev jag klart förvånad över hur de resonerade. På mitt arbete stämde inte alls mitt påstående om att inkomsterna bestämmer bröllopsbudgeten, så nu vill jag veta om jag är helt ute och cyklar som tycker inkomst borde vara en avgörande faktor..

Vad får ni, på ett ungefär, tillsammans in efter skatt och vad kommer ert bröllop att kosta (ej inräknat resan)?

• Svar på tråden Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?
  • Millemoj

Glömde säga att vi var ca 25 gäster på vårt bröllop, så därav en lite  mindre budget - om man nu kan kalla 50000 för ett budgetbröllop för 25 pers Glad

• TheD

Jag tror inte att det stämmer (det titeln säger).

Vi har inte satt en budget... Min fästman är  fast anställd och jag ä'r i grund arbetslös men jobbar lite då poch då och nu kommer jag jobba en himla massa! Vi handlar in saker lite då och då. Ett bröllop som går på 100.000:- kan säkerligen göras för 50.000:-

• Kattpoet

Jag tror det mer ens attityd  till pengar och till sig själv som avgör  hur mycket pengar man spenderar på ett bröllop.

• Anonym

Vi får ut ca 40000kr tilsammans i månaden och vårt bröllopsbudget ligger just nu på 170000kr och vi kommer ha ca 100gäster. 

Sedan önskar vi oss pengar i present, vilket alla gäster vet om, så vi tror iaf att vi kommer få ihop till minst halva bröllopskostnaden. 

Allt beror på vilket slags bröllop man vill ha och hur mycket man vill/kan göra själv....

• Anonym (Utomlands)

Vi får ut ca 70 000 kr efter skatt men vi vill ha ett litet bröllop med bara de allra närmsta så det blir ca 12-14 pers plus oss. Men vi gifter oss utomlands och betalar alla gästernas hotell i en vecka så det drar iväg. Pluss att vi har flyg för 4 i budgeten. Vi kommer nog landa på 70000 kr men då får vi en veckas semester på köpet

• Anonym (gott gifta)

Vi får ut ca 70.000 efter skatt, ett barn och bor i storstad.
    Vi hade 53 gäster och en budget på 120.000 ca. Vi var inte så petnoga med budgeten....
    Inkluderat i priset ingick inflygning av div slätktingar från mannens sida som drog iväg summan.

• Anonym (Svensson)

Ja, vad kan vi ha... typ 50 000 efter skatt. Bor i Sthlms innestad i en br. En bil, inga barn.
    Bröllopsbudget på ca 90 000 (ex ringar), 80 gäster. Resa ca 50 000.

Fick hjälp med ca halva brollöpskostnaderna... sparade själva i ca 7 månader.

• Mahy

Jag är student, min sambo jobbar vi får väl ihop ca 28 tusen efter skatt. Vi har satt en budget på ca 40 tusen, men då betalar min pappa fotografen, mamma klänningen och sambons föräldrar dekorationer/blommor. Vi har faktiskt inte sparat alls till bröllopet, Men jag håller på att sälja min lägenhet så vi tar därifrån och resten läggs in på lånet på min sambos lägenhet. Vi kommer ha ca 73 gäster, (blev mer än vad vi trodde) Och vi har en heldel sparpengar sedan innan, Men vi försöker att hela tiden betala allting på vår vanliga inkomst, typ nu betalde vi av lokalkostanden, tog en del från sparpengarna men största delen var vabliga pengar, vi kommer betala bandet av vår vanliga inkomst osv...catering ska inte betalas förrens efter så vi kommer ha lagt undan till det. Att ta lån utan ha något som man kan sälja för att betala av det skulle jag aldrig våga, Anledningen till att vi gifter oss nu är att vi vill ha barn, och vi vill båda vara gifta innan vi får barn :) Hade vi inte velat försöka få barn hade vi nog väntat och sparat mer, men samtidigt det är ju inte bröllopet i sig som är viktigt utan vad som kommer sen :)

• Rosi

Vi får in ca 32000-35000 i månaden..,
    Men vi kommer inte lägga mer än 30 000- 35000 på vårat bröllop...
    Kansek till och med mindre.. Vi gör allt pysser själva köper begandade saker kommer göra maten själva.

Svar på tråden Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?