• Anonym (Nyfiken)

Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?

Jag hade en väldigt intressant diskussion på jobbet idag om hur mycket pengar folk hade lagt, eller var villiga att lägga, på bröllop. Då vi är kollegor i samma lönesituation och jag har viss koll på vad deras partners jobbar med blev jag klart förvånad över hur de resonerade. På mitt arbete stämde inte alls mitt påstående om att inkomsterna bestämmer bröllopsbudgeten, så nu vill jag veta om jag är helt ute och cyklar som tycker inkomst borde vara en avgörande faktor..

Vad får ni, på ett ungefär, tillsammans in efter skatt och vad kommer ert bröllop att kosta (ej inräknat resan)?

• Svar på tråden Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?
  • Anonym (160 000 kr)
    Anonym (privat ekonomi) skrev 2011-05-26 15:16:50 följande:
    Intressant diskussion. Det verkar som om vi har en ganska bra inkomst tillsammans. Min sambo och jag har  55000:- kvar efter skatt och vårt bröllop hade en budget på ca 50.000:- men vi har överskrivit lite så den slutar väl på ca 70.000:-. Så vi tjänar hyfsat med pengar men lägger ingen jättesumma på bröllopet.

Med risk för att provocera någon, så har jag en löst tagen teori. Kan det vara så att om man har det gott ställt så känner man inget krav att ha ett stort och kostsamt bröllop? Har man lite pengar kanske man är mer mån om att "slå på stort" och lyxa just den här gången i livet och även visa det utåt. Det här är ett generellt påstående.  
    Jag kan säga att det stämmer i mitt fall. :)
  • Anonym

Vi har just nu en inkomst på ca 18.000:-/månaden, då jag tyvärr är arbetslös. I höst får vi lite mer då jag får bidrag från CSN när jag börjar plugga. Vi är 2 vuxna + 1 barn i familjen. 18.000 är inte så mycket, speciellt inte om man jämför med en del andra i tråden som har mer än det dubbla, men vi lever gott, sparar och behöver inte direkt förbjuda oss något. Vår budget för bröllopet är ca 20.000:- för 65 personer & då ingår festlokal med två rätters, dryck, servering, städning etc. (ca 11.000). Vi kunde haft en större budget då både mina och hans föräldrar gärna vill vara med och betala, men vi har tackat nej eftersom 20.000:- känns mer än tillräckligt att lägga på en enda dag...

• Zelmah

Vi började spara efter jul och under våren har vi med mitt studiemedel på 8000 och med hans lön haft tillsammans mellan 22 000-28 000 kanske... inte säker eftersom vi haft mer eller mindre separat ekonomi de senaste åren eftersom vi varit särbos och haft varsin lägenhet under min studietid, han har dock betalat alla våra gemensamma nöjen eftersom jag haft mindre pengar. Hans inkomst har under våren varit lite högre än vanligt för han har fått beredskapsersättning och lite annat som har gjort att vi kunnat lägga undan pengar. Nu kommer han gå ner i lön igen och under sommaren kommer min inkomst ligga på kanske 5000 för att sedan bli bättre i augusti. Så i sommar kanske vi kommer ha 20 000- 22 000 gemensamt. Och två lägenheter att betala. Tur att jag får ett litet arv som kommer att rädda bröllopet. Vi har hittills 15 000 sparat. Där 4/5 kommer från hans inkomst, tur att jag kan bidra med arvet sen i af.

Vår budget på bröllopet ligger på ca 35 000, men jag tror att det kommer bli billigare då vi fått indikation på att vi förmodligen kommer få lite stöttning på vissa poster så som maten.. Sen har vi räknat allt i överkant. Hade vi haft mer inkomst vet jag ändå inte om vi hade lagt mer på bröllopet. Hade hellre lagt mer pengar på en resa i så fall eller till välgörenhet. För oss får vi ett perfekt bröllop för de pengarna vi lägger.

• Anonym (snart fru)

Vi har en gemensam inkomst på ca 35000kr efter skatt.
    Vår budget är på 60000kr för bröllopet, ex resan och vi har bjudit 55 gäster.

• Anonym

När min sambo friade till mig hade vi tillsammans ca 40 000 kr. Nu har vi 47 000 kr tillsammans.

Vårt bröllop blir bara dyarare och dyrare. I går bokade jag tid för fotografering som kostar 2 800 kr. Klänningen blev också dyrare än jag trodde. Ringarna blev också dyrare... Ja, det känns som jag kan fortsätta så hur länge som helst.

Vi tror att bröllopet kommer att kosta ca 120 000 kr utan bröllopsresa. Spännande i sammanhanget är att jag inte tycker vi har lyxigt bröllop. Det som kostar mest är livebandet och ringarna.

• Anonym (ekonom)

Omöjligt att jämföra enligt mig. Vi behöver typ 200 000 kr bara till handpenningen på det boende vi vill ha. Folk som bor på landet köper ju ett helt hus för de pengarna!

Dessutom lånar folk till allt möjligt idag, så inkomsterna spelar ingen roll längre. Några sms-lån senare kan du lika gärna gå back varje månad, kolla bara hur det ser ut i Lyxfällan.

Men visst, vi får ut ungefär 35000 tillsammans efter skatt, och "snattar" från vårt handpennings-sparande till vårt bröllop. 45000 plockar vi därifrån, mina föräldrar skjuter till 20000 = 65000 i bröllopsbudget.

• Anonym (ekonom)
    Anonym (privat ekonomi) skrev 2011-05-26 15:16:50 följande:
    Med risk för att provocera någon, så har jag en löst tagen teori. Kan det vara så att om man har det gott ställt så känner man inget krav att ha ett stort och kostsamt bröllop? Har man lite pengar kanske man är mer mån om att "slå på stort" och lyxa just den här gången i livet och även visa det utåt. Det här är ett generellt påstående.  
    Den känslan får jag också ibland!
  • Anonym (Helt okej!)

Jag studerar och tar lån ett år till ungefär, men om vi räknar på det med så får vi idag ut ca. 28.000 i månaden. Kanske lite mer.
    När jag är färdigutbildad kommer vi kanske få ca. 37.000 efter skatt ungefär.
    Och det är ju helt okej!

Vi har inga lån i nuläget, jag kommer få ett studielån på 120.000 kr för min treåriga utbildning.
    Känns inte heller som så mycket pengar då min utbildning ger mig garanterat jobb med medellön i sverige och en ganska fet lön i vissa andra närliggande länder.
    Jag är även garanterad jobb i de flesta länderna som här finns.

• Anonym

Förlåt! Glömde skriva att vi betalar ca. 50.000 på bröllopet och lika mycket på resan sen.
    Vi får ekonomisk hjälp till resten.

• Anonym

Vi har ungefär 55000 kr efter skatt tillsammans. Bröllopsbudgeten ligger på 170 000 kr + resa.

Svar på tråden Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?