• Anonym (Nyfiken)

Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?

Jag hade en väldigt intressant diskussion på jobbet idag om hur mycket pengar folk hade lagt, eller var villiga att lägga, på bröllop. Då vi är kollegor i samma lönesituation och jag har viss koll på vad deras partners jobbar med blev jag klart förvånad över hur de resonerade. På mitt arbete stämde inte alls mitt påstående om att inkomsterna bestämmer bröllopsbudgeten, så nu vill jag veta om jag är helt ute och cyklar som tycker inkomst borde vara en avgörande faktor..

Vad får ni, på ett ungefär, tillsammans in efter skatt och vad kommer ert bröllop att kosta (ej inräknat resan)?

• Svar på tråden Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?
  • Anonym

Vi har normalt en ca inkomst på 34 000:- men för tillfället och sen ett år tillbaka går vi på mamma/pappa penning och har en inkomst på mellan 23-28 000:- fram till årskiftet. och vårat bröllop kommer att gå på ca 70 000:-

• Anonym

När vi planerade bröllopet så  hade  han 11000 kr efter skatt och jag 7000 kr efter skatt MEN vi hade våran egen lägenheter och liv eftersom vi var i två olika länder så vi satte 10 000 kr som summan för bröllopet  eftersom vi inte hade råd med mer och att flytten skulle gå på  9000 kr till.

Jag vet många rika personer som inte spenderar massa pengar på hem, barn och bröllop och det är nog därför de har pengar i slutändan.

• Anonym (student)

Jag studerar och går alltså på studiestöd (i runda slängar 8-9000 i månaden) och min man får ut mellan 21-25000 i månaden beroende på olika bonusar och liknande. så mellan 29-34000 i månaden under större delen av året. Vi har utgifter på ca 15'000 i månaden (hyra, billån, mat etc), tror jag - måste erkänna att jag har dålig koll  
    Men i runda slängar så har vi minst 14000 över varje månad. Inga barn än så är väl det som håller nere kostnaderna Men det var hur som helst inga problem att få ihop till vårt bröllop som landade på under 20'000kr. Vi ville inte lägga alltför mycket på en enda dag utan kände att vi fick vårt drömbröllop för de pengarna. Sen lägger vi desto mer på resan

• Anonym (MIttemellan)

Vi har nog en mittemellanlön, cirka 40 000 tillsammans efter skatt. Hyresrätt, han har inga CSN-lån, jag har ett på ca 20 000 + ett lån på 70 000 för en operation jag gjort som var nödvändig men som inte gick via landstinget. Jag betalar cirka 1 600 kr i månaden på mina lån. Vi har inget sparkaptial att snacka om, sparar mest kortsiktigt + pensionsparar ett par hundralappar i månaden.

Vi hade en budget på 20 000 kr var, till bröllopet, men har nu fått hjälp både från hans föräldrar och från mina så nu kommer vi kanske betala max 5 000 kr var. Jättehärligt!

Att vårt bröllop antagligen kommer att vara den dyraste festen och dagen i våra liv, är en självklarhet för mig, men jag skulle aldrig, aldrig låna för ett bröllop, då skulle jag hellre göra det enklare eller med färre gäster. Jag tror mycket handlar om en attityd till pengar, många av mina vänner lever ständigt på kreditkort och en mycket högre standard än de egentligen har råd med, då är det också lätt att bröllopsfesten drar iväg.
    Jag har också varit sådan, när jag var yngre och inte mådde så bra i mig själv. Nu tycker jag det är fantastiskt och befriande att leva efte rmina tillgångar! Vill jag resa (vilket jag vill) så lever jag hellre på gröt två månader, köper en resa, ett lite sämre hotell och lagar frukosten själv, än slår på stort och lånar, reser och bor flott.

Man gör naturligtvis som man vill med sin ekonomi, men jag tycker att jag har mått bättre och bättre sedan jag slutade jaga lyx och flärd för lånade pengar.

• Pinkgrape

Vi har en inkomst på ca 20 000kr tillsammans efter skatt under sommaren, då jag inte får ut något studiestöd och annars får vi ca 26 000kr tillsammans. Vi är en familj på två vuxna, ett barn och tre katter. Vi bor inte jättebilligt och vi har ett lån på en bil. Vi har alltså inget större utrymme för sparande.

Vi har dock lyckats skrapa ihop 40 000kr till vårt bröllop. Vi har bjudit ca 80 personer, men vi kommer ha kuvertavgift för att få det hela att gå ihop.

Jag är mycket nöjd och hade vi haft en bättre inkomst hade nog den enda skillnaden varit att vi hade bjudit på maten och det hade puffat upp budgeten till närmare 70 000kr för bröllopet. I övrigt hade vi nog dock gjort precis som vi valt att göra nu :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Anonym

Vi har en inkomst på ca 48 000kr tillsammans efter skatt. Vi har båda studielån och så har vi ett ganska stort lån på vårt hus. I övrigt har vi inga lån, vi äger våra bilar osv. En stor del av våra löner går till att betala till huset då vi valt att amortera mycket varje månad. Tanken är ju då att vi skall ha ganska mer pengar över per månad om 2-3 år. Så vi lyxar oss inte så ofta trots att vi tjänar bra, det får komma senare.

Vår budget är ca 115 000 kr, då är en resa för 35 000 inräknat. Så alltså 80 000 för själva bröllopsdagen. Det känns rimligt för oss, vi kommer få en underbar bröllopsdag men vi lägger ändå inte så mycket att vi"borde" lagt det på huslånet istället.

• Anonym

Vi har ca 35000 kr efter skatt och bröllopsdagen kommer att kosta oss ca 150 000 kr. Har ca 75 gäster.

• Anonym

Vi får nog ut ca 47.000 kr per månad och bröllopet  går på 160.000 kr ex resa. Detta känns ok för oss, tar inte allt sparkapital till detta utan ska renovera hemma i huset under hösten, så vi blir inte barskrapade på kuppen.

• Anonym (privat ekonomi)

Intressant diskussion. Det verkar som om vi har en ganska bra inkomst tillsammans. Min sambo och jag har  55000:- kvar efter skatt och vårt bröllop hade en budget på ca 50.000:- men vi har överskrivit lite så den slutar väl på ca 70.000:-. Så vi tjänar hyfsat med pengar men lägger ingen jättesumma på bröllopet.

Med risk för att provocera någon, så har jag en löst tagen teori. Kan det vara så att om man har det gott ställt så känner man inget krav att ha ett stort och kostsamt bröllop? Har man lite pengar kanske man är mer mån om att "slå på stort" och lyxa just den här gången i livet och även visa det utåt. Det här är ett generellt påstående.  

• Heloise

Vi hade( när vi gifte oss) en gemensam inkomst på ca30 000kr efter skatt. Då studerade vi båda två heltod( och jobbade parallellt)
    Budget 45 000kr( som vi höll).

Svar på tråden Hög inkomst = dyrt bröllop? Låg inkomst = billigt bröllop?