Vi har nog en mittemellanlön, cirka 40 000 tillsammans efter skatt. Hyresrätt, han har inga CSN-lån, jag har ett på ca 20 000 + ett lån på 70 000 för en operation jag gjort som var nödvändig men som inte gick via landstinget. Jag betalar cirka 1 600 kr i månaden på mina lån. Vi har inget sparkaptial att snacka om, sparar mest kortsiktigt + pensionsparar ett par hundralappar i månaden.
Vi hade en budget på 20 000 kr var, till bröllopet, men har nu fått hjälp både från hans föräldrar och från mina så nu kommer vi kanske betala max 5 000 kr var. Jättehärligt!
Att vårt bröllop antagligen kommer att vara den dyraste festen och dagen i våra liv, är en självklarhet för mig, men jag skulle aldrig, aldrig låna för ett bröllop, då skulle jag hellre göra det enklare eller med färre gäster. Jag tror mycket handlar om en attityd till pengar, många av mina vänner lever ständigt på kreditkort och en mycket högre standard än de egentligen har råd med, då är det också lätt att bröllopsfesten drar iväg.
Jag har också varit sådan, när jag var yngre och inte mådde så bra i mig själv. Nu tycker jag det är fantastiskt och befriande att leva efte rmina tillgångar! Vill jag resa (vilket jag vill) så lever jag hellre på gröt två månader, köper en resa, ett lite sämre hotell och lagar frukosten själv, än slår på stort och lånar, reser och bor flott.
Man gör naturligtvis som man vill med sin ekonomi, men jag tycker att jag har mått bättre och bättre sedan jag slutade jaga lyx och flärd för lånade pengar.