• FelizLane

Vad har ni för klädkod?

Som rubriken lyder! Vad har ni för klädkod?

• Svar på tråden Vad har ni för klädkod?
  • CeKe

Sebastiána: Härligt initiativ... Känns som att det behövdes i den här tråden

• emilou77

Kan du inte vara glad för att han vill något då? Det är ju bådas bröllop...

Lyckliga013bruden skrev 2009-11-23 10:18:50 följande:
    Jag vet inte, han har sällan någon åsikt vilket jag brukar ha och då blir det som jag vill.
  • emilou77

Vi tror inte folk kommer känna sig obekväma då jag vet av erfarenhet att det kommer vara allt från jeans och skjorta, via miniklänning, till traditionella arabiska festdräkter.

Jag har kul när jag känner mig fin på fest, oavsett om andra går i jeans eller balklänning.

Sebastiána skrev 2009-11-23 11:43:22 följande:
    "Så fint jag kan" skulle då för mig innebära balklänningav siden eftersom jag har en sådan efter att ha varit tärna. Min bordgranne har kanske jeans. Och kanske kommer vi båda att känna oss obekväma.
  • Lyckliga013bruden

jovisst fast han vill ha kostym av typ lathet och snålhet.
    behöver han bara ge sig ut och leta upp en kostym som han kan ha på bröllopet och många framtida tillställningar. Han är kille han gillar inte att handla kläder.
    Det känns som fel anledningar. Hade känts bättre om han velat ha kostymen för han trivs i den eller känner sig snygg i den mm.

emilou77 skrev 2009-11-23 12:38:34 följande:
    Kan du inte vara glad för att han vill något då? Det är ju bådas bröllop...
  • emilou77

Se om du kan få med honom till en festbutik då där han får prova lite olika. Även om killar inte gillar att handla kläder så är de ju rätt fåfänga och smälter säkert när de ser sig själva i snygg smoking

Lyckliga013bruden skrev 2009-11-23 12:42:25 följande:
    jovisst fast han vill ha kostym av typ lathet och snålhet.behöver han bara ge sig ut och leta upp en kostym som han kan ha på bröllopet och många framtida tillställningar. Han är kille han gillar inte att handla kläder.Det känns som fel anledningar. Hade känts bättre om han velat ha kostymen för han trivs i den eller känner sig snygg i den mm.
  • Lyckliga013bruden

ojojoj det är inte det lättaste men jag kan ju försöka, kanke lättare att få honom att ta smokingen om han ser sig själv i en

emilou77 skrev 2009-11-23 12:46:50 följande:
    Se om du kan få med honom till en festbutik då där han får prova lite olika. Även om killar inte gillar att handla kläder så är de ju rätt fåfänga och smälter säkert när de ser sig själva i snygg smoking
  • emilou77

Ja, min bm blev mycket mer engagerad när han fick prova lite. Och ha en tjusig expidit som ojade sig över hur stilig han var...

Lyckliga013bruden skrev 2009-11-23 12:49:08 följande:
    ojojoj det är inte det lättaste men jag kan ju försöka, kanke lättare att få honom att ta smokingen om han ser sig själv i en
  • Lyckliga013bruden

Jag hoppas att det kan få samma effekt på min, men mina erfarenheter av hans tidigare klädshopping gör att det ser inte så ljust ut
    Just grejen att få honom till affären är ett projekt, jag brukar alltid muta honom när vi ska till ikea och liknande, annars går det inte.

• JuliaAmalia

Oj, här inne har det hänt mycket på ett par veckor. Jag fortsätter i alla fall hävda att klädkoderna är krävande och förlegade och som ni märker här inne är det inte så självklart vad de står för, dvs inte så enkelt för alla gäster.

Sen kan det ju vara så att vi har väldigt olika bekantskapskretsar då jag inte alls förstår hur ni tänker med att man ska känna sig utanför eller fel bara för att man bär en viss sorts kläder eller att ni inte vet vad era nära och kära har för slags bröllop. Känner man SIG SJÄLV fint klädd för ett bröllop då är man ju det, det kan ju ingen annan säga emot. Att sen inte alla har precis samma sorts klädsel spelar väl ingen roll?

Well well, vi har alla olika åsikter och alla gör vi olika. För mig kommer i alla fall inte våra gästers kläder vara det viktiga på vår bröllopsdag, det kommer vara deras närvaro.

• fromheretoeternity

Vi kommer skriva klädsel: okonventionell då vi ska ha en avslappnat trädgårdsbröllop.

• Sebastiána
    JuliaAmalia skrev 2009-11-28 21:34:50 följande:
    Oj, här inne har det hänt mycket på ett par veckor. Jag fortsätter i alla fall hävda att klädkoderna är krävande och förlegade och som ni märker här inne är det inte så självklart vad de står för, dvs inte så enkelt för alla gäster. Sen kan det ju vara så att vi har väldigt olika bekantskapskretsar då jag inte alls förstår hur ni tänker med att man ska känna sig utanför eller fel bara för att man bär en viss sorts kläder eller att ni inte vet vad era nära och kära har för slags bröllop. Känner man SIG SJÄLV fint klädd för ett bröllop då är man ju det, det kan ju ingen annan säga emot. Att sen inte alla har precis samma sorts klädsel spelar väl ingen roll?Well well, vi har alla olika åsikter och alla gör vi olika. För mig kommer i alla fall inte våra gästers kläder vara det viktiga på vår bröllopsdag, det kommer vara deras närvaro.
    Många klär upp sig lite extra vid nyår. Varför kan man inte göra det när man ska på bröllop? OBS! Jag pratar inte om långklänning och frack nu.
  • Sebastiána
    fromheretoeternity skrev 2009-11-29 00:07:43 följande:
    Vi kommer skriva klädsel: okonventionell då vi ska ha en avslappnat trädgårdsbröllop.
    Med okonventionell, menar ni då att man får klä sig hur som helst? Jag såg Annika Lanz i en virkad kroppsdräkt med bröst som tittade fram vid urringningen. DET var verkligen en okonventionell klädsel
  • soonAmrs

Min blivande proppsar på att skriva:

Klädsel: Ja tack!

• Sebastiána
    soonAmrs skrev 2009-11-29 15:42:53 följande:
    Min blivande proppsar på att skriva: Klädsel: Ja tack!

Det blir ju egentligen detsamma som "Valfritt"

Jag tolkar "Valfritt" som "vanlig festklädsel", alltså sånt man hade tänkt ha om man skulle gå på 30-årsfest eller liknande.
  • fromheretoeternity
    Sebastiána skrev 2009-11-29 14:42:19 följande:
    Med okonventionell, menar ni då att man får klä sig hur som helst? Jag såg Annika Lanz i en virkad kroppsdräkt med bröst som tittade fram vid urringningen. DET var verkligen en okonventionell klädsel
    Ja, våra gäster får ha på sig vad som helst. Om någon av dem kommer i virkad kroppsdräkt är det deras problem inte mitt. Sånt skiter jag fullständigt i.
    Alternativet var att skriva kavaj, men jag tycker att det är helt ok om någon vill komma i chinos och skjorta utan slips eftersom vi ska vara utomhus i mina föräldrars trädgård, och då är det dumt att tvinga på folk kavaj tycker jag.
    Med okonventionell menar vi avslappnad klädsel, men jag tror ändå att de flesta kommer ha kavaj, som kostym eller udda kavaj.
  • Sebastiána
    fromheretoeternity skrev 2009-11-29 16:29:28 följande:
    Ja, våra gäster får ha på sig vad som helst. Om någon av dem kommer i virkad kroppsdräkt är det deras problem inte mitt. Sånt skiter jag fullständigt i.Alternativet var att skriva kavaj, men jag tycker att det är helt ok om någon vill komma i chinos och skjorta utan slips eftersom vi ska vara utomhus i mina föräldrars trädgård, och då är det dumt att tvinga på folk kavaj tycker jag.Med okonventionell menar vi avslappnad klädsel, men jag tror ändå att de flesta kommer ha kavaj, som kostym eller udda kavaj.
    Ja, de flesta tolkar nog också den klädkoden som "valfritt".
  • ascensionday

Fast jag tycker Sebastiána visade väldigt tydligt i sitt inlägg hur lätt det är att ta reda på vad de traditionella klädkoderna betyder. Internet är din vän!

JuliaAmalia skrev 2009-11-28 21:34:50 följande:
    Oj, här inne har det hänt mycket på ett par veckor. Jag fortsätter i alla fall hävda att klädkoderna är krävande och förlegade och som ni märker här inne är det inte så självklart vad de står för, dvs inte så enkelt för alla gäster. Sen kan det ju vara så att vi har väldigt olika bekantskapskretsar då jag inte alls förstår hur ni tänker med att man ska känna sig utanför eller fel bara för att man bär en viss sorts kläder eller att ni inte vet vad era nära och kära har för slags bröllop. Känner man SIG SJÄLV fint klädd för ett bröllop då är man ju det, det kan ju ingen annan säga emot. Att sen inte alla har precis samma sorts klädsel spelar väl ingen roll?Well well, vi har alla olika åsikter och alla gör vi olika. För mig kommer i alla fall inte våra gästers kläder vara det viktiga på vår bröllopsdag, det kommer vara deras närvaro.
  • Chris24

Alltså.. vi har ingen klädkod? Hahaha, läser igenom alla och hur duktiga och strikta ni alla är!

• 0Maria0

Vi kommer att skriva Klädsel: kavaj i inbjudan och informationsbladet som följer med står det:
    Klädsel: Kavaj betyder enligt tradition mörk (mörkgrå eller mörkblå) kostym. Idag är man inte alltid så noggrann med detta utan accepterar även kostym i andra färger; ljusare, kritstrecksrandig osv. Till klädseln hör ljus skjorta (vit skjorta höjer finhetsnivån) och slips eller fluga. Kvinnor bär kortare (inte kortkort) dräkt eller klänning med ev. tillhörande kavaj eller byxdress. Lång klänning kan också gå bra, men ingen hellång/golvlång afton- eller festlig långklänning ("balklänning") som vid finare klädkoder.

Hoppas att det går fram vilken nivå man vill ha det på då... Våra vänner är inga problem - de flesta har varit i studentvärlden där klädkoderna är vanliga, det är väl några släktingar som kanske inte har koll...

Svar på tråden Vad har ni för klädkod?