• FelizLane

Vad har ni för klädkod?

Som rubriken lyder! Vad har ni för klädkod?

• Svar på tråden Vad har ni för klädkod?
  • aikidoaasa

Vi täntke ha smoking. Då får vi chansen att klä upp oss så "mycket" som vi vill. Det är ju ok att ha antingen långklänning eller kortare med den klädkoden.

• FelizLane

Kul att det blev en sån diskussion! :) Funderar själv på att ha mörk kostym. Men vad ska man ha om brudgummen har en ljus kostym på sig? Vad blir det för klädkod då? Kavaj eller?

• Imma

Om det är ett sommarbröllop fungerar "kavaj" utmärkt om brudgummen har en ljus kostym. Övrig tid på året innebär "kavaj" egentligen mörk kostym om man är noggrann.

FelizLane skrev 2009-11-23 09:16:23 följande:
    Kul att det blev en sån diskussion! :) Funderar själv på att ha mörk kostym. Men vad ska man ha om brudgummen har en ljus kostym på sig? Vad blir det för klädkod då? Kavaj eller?
  • Lyckliga013bruden

är inte mörk kostym, mörk kostym?
    Och kavaj mindre finklätt än mörk kostym?

Imma skrev 2009-11-23 09:19:29 följande:
    Om det är ett sommarbröllop fungerar "kavaj" utmärkt om brudgummen har en ljus kostym. Övrig tid på året innebär "kavaj" egentligen mörk kostym om man är noggrann.
  • shakynose
    Lyckliga013bruden skrev 2009-11-23 09:28:09 följande:
    är inte mörk kostym, mörk kostym?Och kavaj mindre finklätt än mörk kostym?
    Nej, "mörk kostym" är en nykonstruktion.
  • shakynose

Jag tycker också att det är helfjantigt med alternativa klädkoder då de oftast ställer till det ännu mer för gästerna. Att man skriver ut en klädsel betyder inte att man tvingar sina gäster att skaffa t.ex. en mörk kostym (till klädkod: kavaj) utan för att gästerna skall veta hur uppklädd tillstälningen är och välja sin egen klädsel därefter. Och som sagt: Det är aldrig ett krav man ställer på sina gäster, de är så välkomna i jeans och skinnväst även om det står smoking för det är upp till DEM om de vill följa klädkoden eller inte. Klädkoden är bara för att man skall veta vad det är man bryter mot!

Jag fick en inbjudan som jag inte förstod en gång och ringde och frågade vad sjutton de menade med "sommarfin" och då visade det sig att det INTE var okej med jeans och t-shirt eller kjol och top, utan det skulle vara skjorta och chinos och blommig klänning. Se där ja! Verkligen avslappnat och utan krav...

• Imma

Mörk kostym är egentligen ingen officiell klädkod, utan menar man mörk kostym skriver man "kavaj". Om man vill använda de ursprungliga koderna dvs.

Lyckliga013bruden skrev 2009-11-23 09:28:09 följande:
    är inte mörk kostym, mörk kostym?Och kavaj mindre finklätt än mörk kostym?
  • Lyckliga013bruden

fast då får man väl gå långt tillbaka.
    Och om kungen och riksdagens talman börjat använda klädkoden mörk kostym, så tycker nog jag att den är officiell.
    Ojoj vilket problem gästerna skulle få om man tar bort mörk kostym, och låter kavaj vara mörk kostym och udda kavaj är det vi tror att kavaj är. Hmm kanske ska göra så istället för lite mer spänning

Imma skrev 2009-11-23 09:52:03 följande:
    Mörk kostym är egentligen ingen officiell klädkod, utan menar man mörk kostym skriver man "kavaj". Om man vill använda de ursprungliga koderna dvs.
  • Lyckliga013bruden

från det ena till det andra, hur ska jag få min m2b att ha smoking istället för kostym?
    Han skulle vara snyggare i smoking, det är lite mer speciellt. Det jag är mest emot med kostymen är att han tänker köpa en som han sen använder till nyår och finare jobbfester och liknande. Den blir ju inte speciell för bröllopet som jag vill........hmmm

Svar på tråden Vad har ni för klädkod?