Vad har ni för klädkod?
Som rubriken lyder! Vad har ni för klädkod?
Som rubriken lyder! Vad har ni för klädkod?
Mja, just när det gäller klädkoder så är det ju rätt enkelt att skriva ut både mannens och kvinnans kläder, för att göra det mer jämlikt. Och nej, jag orkar inte bry mig så mycket om denna kamp mer än till att vi ska jobba för lika lön och samma värde. Och så håller jag inte med om att mannen idag räknas som den egentliga människan som allting rättar sig efter. Jag tycker inte heller att feminismrörelsen, som jag ibland känner, ska rikta in sig på att göra kvinnan mer värd än mannen, utna att båda parter ska ha samma möjligheter etc. Och jag tycker att vi ska börja beträffande våra barn, att medvetandegöra att inte använda de stereotypa blått och rosa för att visa barnens kön så att alla ska veta om de ska säga "oj vilken stor, stark pojke" eller "åh vilken söt liten flicka"... detär ju där vi lägger grunden....
Vi kör mörk kostym
Vi vill att gästerna ska vara uppklädda, helst skulle jag velat ha smoking men eftersom få har det kör vi på mörk kostym. Skulle absolut inte vilja att någon kom i jeans eller liknande udda klädsel för bröllop.
(Personligen tycker jag att det är ruskigt irriterande med alla som hittar på egna klädkoder och/eller "räknar" med att gästerna vet hur uppklädda brudparet tycker att man bör komma klädd utifrån detta).
Vi körde mörk kostym, enkelt och tydligt för alla.
Om jag hade fått en inbjudan med klädkoden "skjorta" hade jag trott att någon behagade skämta. Skjorta = lucianattlinne, för mig.
Vi har "alltid" kavaj på fester så det blev det den här gången också.
Inte för att jag bryr mig om vad folk har på sig utan för att det är enklast för alla. De flesta brukar ha kostym resp festklänning men det har hänt att folk (läs min biologiska pappa! ) har dykt upp i jeans och döskalletshirt.
Normalt är jag rätt feministiskt lagd men i det här fallet kan jag inte se vitsen med att ändra om i etablerade klädkoder bara för att de anger mannens kläder men inte kvinnans. Klädkoden är en service till gästerna, diskussionen om genus i sammanhanget för tankarna till "Egalias döttrar" (tror jag boken hette) där det inte hette "man" (som i "man bör knäcka äggen först") utan "fru". Det blir lite löjeväckande faktiskt.
Vi kommer ha kavaj! Enkelt men lite finare än vardagskläder!
Problemet, som jag ser det, med de etablerade klädkoderna är att den "lägsta" nivån är kavaj. Vi ville inte alls att våra gäster skulle känna sig tvugna att komma i kostym (som det ju faktiskt innebär) till hembygdsgården där vi skulle vara. Hade det funnits en etablerad kod något lägre än kavaj hade vi mer än gärna använt den. Eftersom det inte finns körde vi på "valfritt" (som jag redan skrivit) och vi hade inga problem med att gästerna kom i potatissäckar eller balklänningar, utan alla kom på ungefär samma nivå. Någon frågade oss vad vi trodde att de andra skulle ha på sig, men de flesta redde ut den knasiga klädsituationen som vi satte dem i med bravur.
Jag var på ett bröllop för ett par veckor sen och jag kan säga att jag känner bruden rätt bra (har bland annat bott ihop med henne 6 månader) men däremot har hon aldrig förut fixat någon liknande fest, mer än "slit & släng" fester eller surströmmingsskivor, så nej, jag hade inte en aning om vad hon önskade för kläder på oss gäster...
Däremot håller jag med dig om att man som brudpar ska vara glada för att folk vill komma och fira ens stora dag och att kläderna egentligen inte har någon betydelse!