• FelizLane

Vad har ni för klädkod?

Som rubriken lyder! Vad har ni för klädkod?

• Svar på tråden Vad har ni för klädkod?
  • JuliaAmalia
    Zephiennia skrev 2009-11-19 20:37:38 följande:
    Jovisst finns det ingrodda genusperspektiv i hela vår tillvaro, men jag tror att det finns viktigare ställen att ge sig på de problemen än när det kommer till klädkod, som trots allt är en vänlighet gentemot ens gäster.Du kan ju alltid ge dig på att försöka utforma namn på de traditionella klädkoderna utifrån vad kvinnan har på sig, vilket jag själv försökt med och det är inte enkelt. Karlar väljer mellan olika färg på kostym och slips medan damer väljer mellan klänning, byxdress, kjol+blus mm. Det blir svårt att hitta termer som uttrycker det man vill säga med bara ett par få ord."Festfin" för mig är allt från snyggjeans och glittrig top via sommar- och cocktailklänningar till balklänning och folkdräkt. Så jag tycker precis som Burre Präst att man gör gästerna en otjänst genom att hitta på en egen klädkod, och att det inte handlar om ens egen ideologiska tillhörighet utan om en vänlighet mot gästerna för att de ska kunna få möjlighet att klä sig på samma nivå som övriga gäster och därmed känna en tillhörighet till övriga festsällskapet.
    Som jag skrev så hoppas och tror jag att alla gäster känner brudparet så väl (annars borde de ju inte blivit bjudna) att de vet vilken typ av fest det blir och därmed hur uppklädd/nerklädd man bör vara. Jag förstår inte grejen med att bestämma vad andra ska ha på sig på en fest, det är väl upp till var och en att bestämma vad man själv trivs i och tycker är fint. Att man klär upp sig på ett bröllop tror jag inte det finns någon tvekan om hos någon, det tror jag nog att alla förstår.

Ceke: Så du tycker att det känns okej att man än idag, i modern tid, på 2000-talet, fortfarande använder sig av den gamla mossiga synen att mannen är normen för människan? En jämställd människosyn handlar om att förändra synen på män och kvinnor från grund och botten, inte bara kämpa för lika löner osv. Det handlar om att skrota alla gamla tankar om mannens högre värde, att mannen alltid kommer främst och räknas som den "egentliga" människan som allting har rättats efter. Och även om det kan tyckas som en liten del det här med klädkoder så finns det ju en ojämställd grund i det hela och att förändra den är ett litet steg på vägen mot ett jämställt samhälle.
  • CeKe

Mja, just när det gäller klädkoder så är det ju rätt enkelt att skriva ut både mannens och kvinnans kläder, för att göra det mer jämlikt. Och nej, jag orkar inte bry mig så mycket om denna kamp mer än till att vi ska jobba för lika lön och samma värde. Och så håller jag inte med om att mannen idag räknas som den egentliga människan som allting rättar sig efter. Jag tycker inte heller att feminismrörelsen, som jag ibland känner, ska rikta in sig på att göra kvinnan mer värd än mannen, utna att båda parter ska ha samma möjligheter etc. Och jag tycker att vi ska börja beträffande våra barn, att medvetandegöra att inte använda de stereotypa blått och rosa för att visa barnens kön så att alla ska veta om de ska säga "oj vilken stor, stark pojke" eller "åh vilken söt liten flicka"... detär ju där vi lägger grunden....

JuliaAmalia skrev 2009-11-20 09:57:05 följande:
    Ceke: Så du tycker att det känns okej att man än idag, i modern tid, på 2000-talet, fortfarande använder sig av den gamla mossiga synen att mannen är normen för människan? En jämställd människosyn handlar om att förändra synen på män och kvinnor från grund och botten, inte bara kämpa för lika löner osv. Det handlar om att skrota alla gamla tankar om mannens högre värde, att mannen alltid kommer främst och räknas som den "egentliga" människan som allting har rättats efter. Och även om det kan tyckas som en liten del det här med klädkoder så finns det ju en ojämställd grund i det hela och att förändra den är ett litet steg på vägen mot ett jämställt samhälle.
  • Nordiskbrud

Vi vill att gästerna ska vara uppklädda, helst skulle jag velat ha smoking men eftersom få har det kör vi på mörk kostym. Skulle absolut inte vilja att någon kom i jeans eller liknande udda klädsel för bröllop.

(Personligen tycker jag att det är ruskigt irriterande med alla som hittar på egna klädkoder och/eller "räknar" med att gästerna vet hur uppklädda brudparet tycker att man bör komma klädd utifrån detta).

• Hjartafró

Vi körde mörk kostym, enkelt och tydligt för alla.

Om jag hade fått en inbjudan med klädkoden "skjorta" hade jag trott att någon behagade skämta. Skjorta = lucianattlinne, för mig.

• didis

Vi har "alltid" kavaj på fester så det blev det den här gången också.

Inte för att jag bryr mig om vad folk har på sig utan för att det är enklast för alla. De flesta brukar ha kostym resp festklänning men det har hänt att folk (läs min biologiska pappa! ) har dykt upp i jeans och döskalletshirt.

Normalt är jag rätt feministiskt lagd men i det här fallet kan jag inte se vitsen med att ändra om i etablerade klädkoder bara för att de anger mannens kläder men inte kvinnans. Klädkoden är en service till gästerna, diskussionen om genus i sammanhanget för tankarna till "Egalias döttrar" (tror jag boken hette) där det inte hette "man" (som i "man bör knäcka äggen först") utan "fru". Det blir lite löjeväckande faktiskt.

• pettan

Vi kommer ha kavaj! Enkelt men lite finare än vardagskläder!

• Imma

Problemet, som jag ser det, med de etablerade klädkoderna är att den "lägsta" nivån är kavaj. Vi ville inte alls att våra gäster skulle känna sig tvugna att komma i kostym (som det ju faktiskt innebär) till hembygdsgården där vi skulle vara. Hade det funnits en etablerad kod något lägre än kavaj hade vi mer än gärna använt den. Eftersom det inte finns körde vi på "valfritt" (som jag redan skrivit) och vi hade inga problem med att gästerna kom i potatissäckar eller balklänningar, utan alla kom på ungefär samma nivå. Någon frågade oss vad vi trodde att de andra skulle ha på sig, men de flesta redde ut den knasiga klädsituationen som vi satte dem i med bravur.

• JuliaAmalia
    CeKe skrev 2009-11-20 10:16:53 följande:
    Mja, just när det gäller klädkoder så är det ju rätt enkelt att skriva ut både mannens och kvinnans kläder, för att göra det mer jämlikt. Och nej, jag orkar inte bry mig så mycket om denna kamp mer än till att vi ska jobba för lika lön och samma värde. Och så håller jag inte med om att mannen idag räknas som den egentliga människan som allting rättar sig efter. Jag tycker inte heller att feminismrörelsen, som jag ibland känner, ska rikta in sig på att göra kvinnan mer värd än mannen, utna att båda parter ska ha samma möjligheter etc. Och jag tycker att vi ska börja beträffande våra barn, att medvetandegöra att inte använda de stereotypa blått och rosa för att visa barnens kön så att alla ska veta om de ska säga "oj vilken stor, stark pojke" eller "åh vilken söt liten flicka"... det är ju där vi lägger grunden....
    Självklart lägger man grunden för sina barns människosyn när man uppfostrar dem, men det jag menar är att en gång i tiden var mannen den främsta människan med allt vad det innebar och att det finns många delar av detta kvar tycker i alla fall jag känns väldigt olustigt och omodernt, och bland dessa har vi tex klädkoderna.

Sen har jag aldrig sagt något om att värdera kvinnan högre, självklart ska båda könen ha samma värde. Detta är dock en av de vanligaste missuppfattningarna när man börjar prata om feminism och jämställdhet, att många tror att man vill ställa kvinnan högre som någon slags kompensation för alla tusen år av förtryck och lägre värde. Det är ju lika befängt som att mannen nu har ett högre värde i många fall.

Om man nu absolut vill ha en väldigt specifik klädkod så kan man självklart skriva ut båda parters klädsel, men att bara nämna mannens kläder av ren tradition tycker jag är förnedrande och förminskande.

Sen verkar det ju vara många som inte har en aning om vad de olika klädkoderna numera betyder och speciellt inte för kvinnorna, så vad kan då vara bättre än att ange en klädsel ALLA kan förstå i form av mer nutida benämningar?

Jag hävdar dessutom fortfarande att är man bjuden på ett bröllop så borde man känna brudparet så väl att man vet vilken typ av fest det rör sig om. Och vad har man egentligen för rätt att kräva vad ens gäster ska ha för kläder? Det är ju att kräva att någon kanske måste köpa något nytt om man nu inte har något som når upp till graden "mörk kostym", tex. Det tycker jag känns lika fräckt som att kräva presenter av gästerna. Vem förstår inte att man ska klä upp sig på ett bröllop, och vem har rätten att bestämma vad någon annan anser är uppklätt/fint? Dessutom, vad har gästernas kläder för betydelse för ert bröllop? Är det viktigaste inte att de gör er den äran att de kommer för att fira er, och att det sen blir en romantiskt, fantastisk och minnesvärd kväll tillsammans med nära och kära?
  • CeKe

Jag var på ett bröllop för ett par veckor sen och jag kan säga att jag känner bruden rätt bra (har bland annat bott ihop med henne 6 månader) men däremot har hon aldrig förut fixat någon liknande fest, mer än "slit & släng" fester eller surströmmingsskivor, så nej, jag hade inte en aning om vad hon önskade för kläder på oss gäster...

Däremot håller jag med dig om att man som brudpar ska vara glada för att folk vill komma och fira ens stora dag och att kläderna egentligen inte har någon betydelse!

JuliaAmalia skrev 2009-11-20 19:25:12 följande:
    Jag hävdar dessutom fortfarande att är man bjuden på ett bröllop så borde man känna brudparet så väl att man vet vilken typ av fest det rör sig om. Och vad har man egentligen för rätt att kräva vad ens gäster ska ha för kläder? Det är ju att kräva att någon kanske måste köpa något nytt om man nu inte har något som når upp till graden "mörk kostym", tex. Det tycker jag känns lika fräckt som att kräva presenter av gästerna. Vem förstår inte att man ska klä upp sig på ett bröllop, och vem har rätten att bestämma vad någon annan anser är uppklätt/fint? Dessutom, vad har gästernas kläder för betydelse för ert bröllop? Är det viktigaste inte att de gör er den äran att de kommer för att fira er, och att det sen blir en romantiskt, fantastisk och minnesvärd kväll tillsammans med nära och kära?
Svar på tråden Vad har ni för klädkod?