• FelizLane

Vad har ni för klädkod?

Som rubriken lyder! Vad har ni för klädkod?

• Svar på tråden Vad har ni för klädkod?
  • Peggy sue

Vi ska nog ha kostym eller/och kavaj, min sambo ska ha smoking

• Imma

Vi hade den "förbjudna" klädkoden "Valfritt". Eftersom vi hade festen på en hembygdsgård kändes tom kavaj för uppklätt, så vi lät gästerna välja.

• Alexxxi

Kostym, det är väldigt vanligt att folk klär upp sig mycket på bröllop där jag kommer ifrån, så vi brukar inte skriva klädkoder egentligen. Men finklätt brukar det va, många som har långklänningar eller korta cocktailklänningar och männen kostym.

Vad ska ni ha?

• Lyckliga013bruden

Vi har satt kavaj, vågade inte sätta valfritt. Men jag har sagt till de gäster jag pratat med att, hela, rena, bekväma och lite finare än de brukar ha.
    Jag vill inte att någon ska ha jeans egentligen men alla ska ju trivas.

• Imma

De allra flesta hade kostym eller klänning trots vår valfria klädkod. Någon enstaka hade finbyxor med kortärmad skjorta, men ingen kom i jeans (eller balklänning).

Lyckliga013bruden skrev 2009-11-19 13:01:45 följande:
    Vi har satt kavaj, vågade inte sätta valfritt. Men jag har sagt till de gäster jag pratat med att, hela, rena, bekväma och lite finare än de brukar ha.Jag vill inte att någon ska ha jeans egentligen men alla ska ju trivas.
  • Lyckliga013bruden

var på ett bröllop för några månader sen med valfritt som klädkod och folk kan ju klä sig, utan pekpinnar. Men gubben började nojja om det* och jag tyckte jag kunde ge mig där. Så får jag min vilja igenom många andra gånger

* lyssnade inte på hans motivering riktigt.

Imma skrev 2009-11-19 13:04:21 följande:
    De allra flesta hade kostym eller klänning trots vår valfria klädkod. Någon enstaka hade finbyxor med kortärmad skjorta, men ingen kom i jeans (eller balklänning).
  • J plus A likamed JA

Vi har tänkt skriva: "Klädsel under bröllopet önskas" i vår inbjudan;)

Känns som att folk ändå inte vet vad alla klädkoder betyder, eftersom det finns så många olika tycken om vad som menas med "kavaj" t.ex.. så. Det får nog bli valfritt, bara de inte kommer näck så;)

• CeKe

Är inte det väldigt olika att ha klädkod kostym eller kavaj?

Som kvinna är det, som jag förstått det, vid klädkod kostym tillåtet att ha kort kjol och linne. Helt enkelt samma klädsel som vid en finare vardag. Och då ska man enligt etikett inte ha en klänning av finare material.

Vid kostym är det långklänning (eller åtminstone klänning som går under knäna) och av finare tyg som siden, crepe och liknande som gäller som tjej...

Jag var på ett bröllop för ett par veckor sedan som hade klädkod kostym/kavaj och i stort sett alla gäster hade haft problem emd vad de skulle ha på sig, då det är så olika med de två klädkoderna.

Vi ska ha antingen valfri klädsel eller kavaj, har inte bestämt oss än =)

Det finns en massa sidor om klädkoder, ett tips: www.etikettdoktorn.se/Klader/vad%20och%20nar.htm

Peggy sue skrev 2009-11-19 12:57:29 följande:

Vi ska nog ha kostym eller/och kavaj, min sambo ska ha smoking
  • Lyckliga013bruden

vi har en hemsida där vi ska precisera lite bättre. citera någon bok eller sida om vad kavaj innebär och kanske lägga till någon mening om hur vi har tänkt. Men det fanns inte så mycket plats på inbjudan att skriva mer än kavaj.

• Lyckliga013bruden

skulle man som gäst inte veta vad som menas med klädkoden kan man ju alltid ringa och kolla.

Svar på tråden Vad har ni för klädkod?