• FelizLane

Vad har ni för klädkod?

Som rubriken lyder! Vad har ni för klädkod?

• Svar på tråden Vad har ni för klädkod?
  • ascensionday

Och vad är då, av nyfikenhet, en klädkod som ALLA kan förstå?

• mammacatta

Tramsig diskussion.
    En klädkod handlar om att göra det lätt för gästerna, inte att "kämpa för kvinnans frigörelse".
    En kvinna får klä sig i kavaj om hon vill. Huvudsaken att ingen på festen känner sig utanför - och där har du knäckfrågan.

En kod ska berätta ungefär hur alla kommer se ut. Är det jeans eller naket? Balklänning eller baddräkt?
    Det är totalt oviktigt vem som är jämlik, det ska vara en kod alla förstår.
    Men visst, skriv ut att kvinnan ska ha aftonklänning isf trad. högtidsdräkt. Sen kan vi bänka er vid telefonen för att svara på frågor.

• JuliaAmalia
    ascensionday skrev 2009-11-20 19:51:05 följande:
    Och vad är då, av nyfikenhet, en klädkod som ALLA kan förstå?
    T ex "festfint". Det antyder ju uppklätt och fint för fest och sedan är det upp till var och en att bestämma vad de känner sig fina och bekväma i. Att tvinga någon att kränga på sig en smoking eller hellång aftonklänning som inte alls känner sig bekväm i det tycker i alla fall jag känns väldigt oartigt och egoistiskt av brudparet.

mammacatta: Så varför lägger du dig då i denna diskussion om du anser att den är "tramsig"?

För övrigt verkar du inte ha läst igenom tidigare inlägg eftersom du inte verkar ha förstått innebörden av det jag har skrivit. Det jag menade var att benämningarna av klädkoderna är bara en del av den gamla mossiga snedvridna människosynen och jag tycker att det är dags att övergå till en mer modern syn och moderna benämningar.

Jag förstår inte heller vad man menar när man säger att ingen ska behöva känna sig utanför? Vad har ni för bekantskapskretser där kläderna spelar så stor roll att man kan känna sig "utanför" pga sina kläder. ALLA förstår att man bör klä upp sig på ett bröllop, det kan det inte finnas någon tvekan om, och varför då inte lita på det utan komma och kräva att gästerna ska bära en viss sorts kläder?

Och att hävda att alla förstår vad klädkoderna så som "mörk kostym" tex står för, både vad det gäller kvinnan och mannen, är ju ren lögn. Man läser ju ständigt frågor om vad kvinnan får bära vid koden "smoking", om man får ha olika färg på byxor och kavaj vid "mörk kostym", om man kan ha byxor som kvinna osv osv osv i all oändlighet. Det gör det ju knappast glasklart att använda sig av dessa så kallade koder.
  • CeKe

Det tillhör väl ändå allmänbildningen. Den äldre genartionen vet garanterat vad klädkoderna innebär och den yngre är rätt bra på att googla på saker, så ser egentligen inget problem där.. Får man en inbjudan med en traditionell klädkod och inte vet vad den betyder, är det kanske dags att ta reda på det...

JuliaAmalia skrev 2009-11-21 14:00:39 följande:
    Och att hävda att alla förstår vad klädkoderna så som "mörk kostym" tex står för, både vad det gäller kvinnan och mannen, är ju ren lögn. Man läser ju ständigt frågor om vad kvinnan får bära vid koden "smoking", om man får ha olika färg på byxor och kavaj vid "mörk kostym", om man kan ha byxor som kvinna osv osv osv i all oändlighet. Det gör det ju knappast glasklart att använda sig av dessa så kallade koder.
  • JuliaAmalia
    CeKe skrev 2009-11-21 14:54:47 följande:
    Det tillhör väl ändå allmänbildningen. Den äldre genartionen vet garanterat vad klädkoderna innebär och den yngre är rätt bra på att googla på saker, så ser egentligen inget problem där.. Får man en inbjudan med en traditionell klädkod och inte vet vad den betyder, är det kanske dags att ta reda på det...
    Just det, den ÄLDRE generationen. Kanske dags att uppdatera koderna (alternativs skrota dem) eftersom dagens generation måste googla sig till det för att veta, alltså inget som numera hör till allmänbildningen och något som inte riktigt fått fäste i dagens samhälle.
  • feministbrud

Jag förstår absolut inte var festfint betyder. Balklännning? Sommarklänning? Snygga jeans och glittertop?

Jag tycker att man ska använda befintliga klädkoder och vi hade kavaj.

Klädkod är inget krav, utan ett riktmärke för att gästerna ska känna sig bekväma.

• CeKe

Ja, eller så är det bra även för den yngre generationen att lära sig lite vett och etikett...

JuliaAmalia skrev 2009-11-21 23:50:58 följande:
    Just det, den ÄLDRE generationen. Kanske dags att uppdatera koderna (alternativs skrota dem) eftersom dagens generation måste googla sig till det för att veta, alltså inget som numera hör till allmänbildningen och något som inte riktigt fått fäste i dagens samhälle.
  • emilou77

Vår klädkod är:

"Så fint du kan"

Svar på tråden Vad har ni för klädkod?