Vad har ni för klädkod?
Som rubriken lyder! Vad har ni för klädkod?
Som rubriken lyder! Vad har ni för klädkod?
vi skrev kostym och klänning
Vi kommer nog ha kavaj. Vi tycker det passar bäst då vi har ett försommarbröllop i en liten skärgårdsort. Hade vi haft bröllopet på en herrgård eller ett slott hade det nog blivit mörk kostym. Klädseln bör ju anpassas efter miljön man är i och vill vi ju inte att det ska kännas för uppklätt och stelt bland alla båthus och klippor.
Jag skulle vilja ha väldigt uppklätt bröllop eller fest. Men m2b kommer troligtvis ha kostym, jag vill så gärna att han tar smoking men han måste få välja själv.
Jag vill inte heller att gästerna ska behöva köpa nya kläder, iaf damerna.
Jag fyller ju 30 om några år kanske ska börja hinta om superfin fest till mina kompisar så de kan spara ihop till nya klänningen i god tid
Vi skrev inget om det och de som var osäkra ringde, vårt svar valfritt fast ej jeans.
Alla hade kostym
Jag tycker att de gamla benämningarna så som kavaj, smoking osv känns så förlegade och inte särskilt nutida med tanke på genusperspektivet, så om vi kommer ha någon klädkod så blir det nog "festfint", "sommarfint" eller liknande. Jag vet med säkerhet att våra gäster kommer klä upp sig så det är inget jag bekymrar mig för.
mörk kostym alt högtidsdräkt (har inte bestämt oss än men jag vill väldigt inte vara den enda som är uppklädd till tänderna )
varför inte? det hör ju till lite
'Kostym' finns det ingen klädkod som heter, det är 'Mörk kostym' i så fall som är litet mer uppklätt än 'Kavaj'.
Vad man tar på sig är ju i slutändan valfritt ändå, så jag tycker det är artigare mot gästerna att ange en klädkod så att de som vill följa den vet var nivån ligger (och inte blir generade om de till exempel dyker upp mer uppklädda än brudparet, det är ju en riktig tabu-situation). De som känner sig irriterade över konformitet, eller helt enkelt inte gillar den sortens finkläder, har i allmänhet modet att klä sig i det de känner sig bekväma i ändå. För det som undrar över klädkoder finns det massor av ställen att slå upp sådant på, allt ifrån etikettböcker på biblioteket, till DN:s etikettspalt och diverse andra webbsidor.
Vi valde till slut 'Mörk kostym' för vi tror att många damer i vår bekantskapskrets skulle uppskatta att få ha finklänning på sig, däremot ville vi inte att någon skulle känna sig pressad att göra extra klädinköp, som kunde bli fallet om vi valt 'Högtidsdräkt'. De som känner oss vet att de får komma hur de vill, och det är i allmänhet mer accepterat att gå ned ett steg (till exempel från 'Mörk kostym' till finbyxor eller enklare klänning för damer) än att gå upp (ta lång klänning när det står 'Kavaj').