Vad har ni för klädkod?
Som rubriken lyder! Vad har ni för klädkod?
Som rubriken lyder! Vad har ni för klädkod?
Vi kommer att gå ifrån allt vad traditioner heter när det gäller klädkoden och kort och gott skriva skjorta.
Vi gifter oss i augusti och chansen att det är varmt är förhoppningsvis stor och då kan det vara skönt för herrarna i sällskapet att slippa komma i full mundering.
Men varför tycker ni att det är en bra idé att hitta på egna klädkoder istället för att använda de som finns?
det undrar jag också =) Det gör det bara förvirrat för de stackars gästerna!
De gamla "förlegade" klädkoderna har ju fördelen att det är ganska lätt att reda ut vad de innebär. Jag är av den åsikten att en klädkod är en service man ger gästerna för att de inte ska behöva känna sig fåniga för att de klätt sig antingen för fint eller för enkelt än de övriga gästerna.
Att då ange en egenpåhittad klädkod hjälper ju inte gästerna. Det blir ungefär som att skriva: "Vi gifter oss i vår favoritkyrka på eftermiddagen" istället för att använda de gamla vanliga tråkiga sätten att ange tid och plats.
eller varför inte helt enkelt skriva klädkoden för både man och kvinna? Typ mörk kostym & finare klänning? eller Kavaj & kjol/klänning? eller bara helt enkelt "finare vardagsklädsel" (som ju klädkoden kavaj står för...)
fast måste nog erkänna att jag ibland tycker att genusperspektivet dras lite för långt.. men det tillhör en annan tråd och diskussion
Jovisst finns det ingrodda genusperspektiv i hela vår tillvaro, men jag tror att det finns viktigare ställen att ge sig på de problemen än när det kommer till klädkod, som trots allt är en vänlighet gentemot ens gäster.
Du kan ju alltid ge dig på att försöka utforma namn på de traditionella klädkoderna utifrån vad kvinnan har på sig, vilket jag själv försökt med och det är inte enkelt. Karlar väljer mellan olika färg på kostym och slips medan damer väljer mellan klänning, byxdress, kjol+blus mm. Det blir svårt att hitta termer som uttrycker det man vill säga med bara ett par få ord.
"Festfin" för mig är allt från snyggjeans och glittrig top via sommar- och cocktailklänningar till balklänning och folkdräkt. Så jag tycker precis som Burre Präst att man gör gästerna en otjänst genom att hitta på en egen klädkod, och att det inte handlar om ens egen ideologiska tillhörighet utan om en vänlighet mot gästerna för att de ska kunna få möjlighet att klä sig på samma nivå som övriga gäster och därmed känna en tillhörighet till övriga festsällskapet.
Finns det någon klädkod som beskriver att man accepterar att mannen bara kommer i skjorta istället för en hel kostym?
I så fall använder vi gärna den istället för att undvika förvirring
Tja, Kvaj betyder ju finare vardagsklädsel, så den kommer väl i sådana fall närmast?
eller hm, nu hittade jag att det betyder absolut inte jeans, att det förr var samma som "mörk kostym", men átt det med tiden luckrats upp
då får det nog bli valfria kläder för oss