• jessica st

Ledsen en tärna har hoppat av....

Hej

kan någon hjälpa min med råd i den här situationen.
    för att göra historien kort.
    tärnan hittade en klänning som hon köpte.
    jag vill att mina tärnor ska ha likadana klänningar och sa att jag köper andra, och att hon kunde lämna tillbaka den om hon ville.
    då skriker hon på mig och frågor om jag har tänkt att hon ska se ut som en mupp i kyrkan, hon vill igentligen ha en kort klänning och vi vill ha långa.
    hon har hotat flera gånger med att inte vara tärna om det inte blir som hn vill.
    jag har hittat ca 10 olika klänningar som båda tärnorna kunde få vara med och välja mellan, men utan att ha sett dom så säger hon att hon inte vill vara tärna.
    hon är en av dom skulle ta hand om festen, jag känner mig sviken och förstår inte varför hon vill göra det om hon inte förstår att det viktigaste för mig är att hon är tärna.
    när jag sa detta till henne ifråga sätter hon vår vänskap?
    nu säger hon att hon kan vara tärna om jag vill kompromissa om mitt bröllop.
    hon säger att hon inte klarar av att gå i kyrkan med 90 gäster, men hon kommer kunna hålla i festen???
    vad menar hon?
    jag är jätte ledsen och har gråtit massor, jag försöker förstå, men nu behöver jag råd, vad skulle andra ha gjort?
    ena stunden tänker jag, låt henne göra som hon vill och då får jag skita i mina drömmar, el hålla hårt på att hon gör mig besviken.

• Svar på tråden Ledsen en tärna har hoppat av....
  • jessica st

oj ne killen ska jag inte tvinga på en klänning jag lovar=)

• TinkerBelle

Hade kanske tagit udden ur allvaret : - D

jessica st skrev 2009-03-06 16:56:39 följande:

oj ne killen ska jag inte tvinga på en klänning jag lovar=)
  • Originalrosen

Jessica,
    Du behöver inte henne till festarrangemangen. Det var ju enkla saker, helt normalt eller till och med lite för att vara en toastmadame och tärna.

Jag stämmer in: Fimpa henne - det kommer bara att blir mer problem.

"Hej vännen. Eftersom du tycker att det är så mycket att göra till festen och har problem med klänningen som tärna så får du som du vill. Du slipper vara tärna och du slipper hålla någonting avseende festen. Du är välkommen till festen som min vän och jag ser fram emot att se dig där."

Det tycker jag att du ska säga till henne - och sedan inte backa på någonting. Hon förstör av någon anledning, bort med henne. Killen som redan är inblandad kan säkert utan problem ta hand om talen vid middagen. Be en vän att ta hand om tipspromenaden, en annan vän att vara med dig på morgonen. Hepp - problems solved.

• jessica st

hej

nu har jag fixat så en annan vän är med vid prov sminkning som smakråd, och hon kommer även hjälpa mig med klänningen och allt samma dag, jag ogillar att "prata skit" till gemensamma vänner men hon undrade ju såklart varför, så ja berättade och hon säger precis som ni.
    hon berättade också att min tärna har ringt till henne för några månader sedan och sagt att jag kommer se ful ut i klänningen som gravid, och hon kunde inte fatta hur jag kunde gifta mig gravid...tyvär så är jag inte gravid längre och jag visste att hon inte tyckte att det var en bra ide, men att hon ska prata till andra?
    min vän som fick höra detta hade inte velat förstöra mitt bröllop genom att berätta och skapa ett bråk, eftersom vi alla vet hur hon pratar om folk.
    vi skulle ha träffats igår och prata men jag kom mig inte för att ringa henne...

kilen som ska fixa festen har bett om lite hjälp, det är min sambos morbror, han jobbar dag och natt.

hur det än blir skulle det kännas dumt att låta henne hjälpa mig med min klänning.

• Birana

Jag måste bara fråga dig: VARFÖR VÄLJER DU EN TÄRNA SOM INTE BRYR SIG OM BRÖLLOPET?

Jag förstår om hon är din bästa vän eller duktig på att ordna fester men det är inte rinktigt samma sak som att välja en engagerad person som vill göra sitt bästa för att dagen ska bli perfekt för er. Jag ser inte logiken i att välja en sådan tärna.

• 090208

Men vilken gris!!

(sorry...)
    jessica st skrev 2009-03-07 07:29:17 följande:

hon berättade också att min tärna har ringt till henne för några månader sedan och sagt att jag kommer se ful ut i klänningen som gravid, och hon kunde inte fatta hur jag kunde gifta mig gravid...
  • jojoånick09

tänker rätt spontant är det verkligen rätt person skall hålla i festen när hon inte ens kan ha på sig en klänning som du hittat åt henne??
    hon kunde bara ha den på sig i några timmar och sedan bytt om hon velat det... om hon inte kan acceptera dig och din mans önskningar och sätter sig på tvären kanske hon inte skulle komma över huvudtaget... säg till henne att hon kan väl bära klänningen under vigselakten och sedan ta på sig den klänning hon tycker är bra nog för henne... annars får det vara...

• Originalrosen

Nej, ju mer jag hör dig berätta....

Hon är ingen vän till dig. Allvarligt talat - vänner gör inte så här mot varandra!

Kapa bort henne helt och hållet från allting. Det blir en mardröm att ha henne kvar, t ex som toastmaster. Hon kommer inte att dra sig för att förnedra dig och din familj på din största dag. Om hon kan ringa till dina vänner och prata skit om dig, tror du att hon låter bli pinsamma saker som toastmaster?

Du ger henne tillfället, verktygen och makten att förnedra dig totalt. Det förtroendet och den makten skulle jag bara ge till någon jag litade på. Någon som inte missbrukar förtroende och makt.

• passionsblomman

Jag måste bara säga att jag aldrig i livet skulle känna mig bekväm som brud i situationen att en sådan "vän" har ansvar och en massa utrymme i festen som ska vara en höjdpukt i mitt liv! Jag skulle gruva ihjäl mig för vad hon skulle ställa till...

Låt henne inte få den chansen!

• tågjäntan

När jag läser sådana här berättelser blir jag glad över hur bra allt gick på vårt bröllop och så.
    Jag tycker det låter som att det är hon som vill ha mycket av uppmärksamheten, fast det är er stora dag.
    Var rädd om dig/er!
    Lycka till!

• jessica st

Nu har jag i alla fall bestämt mig för att hon inte passar in som tärna vad hon än säger.det spelar ingen roll om hon säger att hon komma i den klänningen jag har valt heller.

Hon skulle komma hit i dag för att prata istället, så jag skickade ett sms i morse och sa att en annan vän tittar hit en sväng i dag, så hon inte skulle komma samtidigt för att prata, tycker inte det passar sig.
    då skrev hon- ska hon ta min plats nu el vad?
    varför skriver du annars till mig att hon ska komma?
    jag skrev tillbaka att det inte är något konstigt med att hon ska komma och att jag inte tänker välja henne som tärna bara för det.
    fick tillbaka, Bra, bara så jag inte missförstår något här nu...
    precis så skrev hon.

Nu börjar jag bli orolig för att hon ska tjata om att hon tex: ser så ful ut på morgonen hos frisören och sånt.
    jag är rädd för att hon helt plötsligt bara vägrar vara med överhuvudtaget när vi står där om något går emot henne.

samtidigt som jag vet hur hon är så är hon ju min vän, och jag har tagit henne för den hon är innan, så därför velar jag fortfarande om fest delen.

När jag slog in presenterna till dom som hjälpt oss idag så tänkte jag att nu kommer hon säkert bli sur för att hon som är tärna får ett halsband och hon bara får ett champange glas från kostaboda, vilket killen som oxå hjälper till får, så att dom får lika saker.
    ska jag igentligen behöva tänka så här?
    så fort jag tittar på klänningar till tärnor, så har jag hört hennes röst i huvet när hon skriker att det är jävligt snällt av mig att tvinga på henne en klänning och få henne att se ut som en mupp...

om jag tar ställning om fest delen på samma sätt som att hon inte ska vara tärna, så är det ett beslut som på verkar framtiden och det vet jag.

• Originalrosen

Ja, jag avundas dig inte men ett beslut som är jobbigt idag att ta kommer bara att bli svårare ju närmare bröllopet du kommer.

Hon är inte din vän - hur kan du tro det? som hon har agerat, gör inte vänner mot varandra. Slut tro att hon är din vän. Hon utnyttjar dig.

• 090208

En grej som jag skulle tycka vart jakligt jobbigt ar ju om hon backar ur pa brollopsdagen, precis som du skriver. Att du inte kan lita pa henne.
    Ta inte risken att lata henne forstora din dag.

• Soon and very soon

lägg ner "kompisen"!!!

• Chrisse och Jonas

Ha henne bara som vanlig gäst.. ingenting annat.. alldeles för riskablet.

Svar på tråden Ledsen en tärna har hoppat av....