• jessica st

Ledsen en tärna har hoppat av....

Hej

kan någon hjälpa min med råd i den här situationen.
    för att göra historien kort.
    tärnan hittade en klänning som hon köpte.
    jag vill att mina tärnor ska ha likadana klänningar och sa att jag köper andra, och att hon kunde lämna tillbaka den om hon ville.
    då skriker hon på mig och frågor om jag har tänkt att hon ska se ut som en mupp i kyrkan, hon vill igentligen ha en kort klänning och vi vill ha långa.
    hon har hotat flera gånger med att inte vara tärna om det inte blir som hn vill.
    jag har hittat ca 10 olika klänningar som båda tärnorna kunde få vara med och välja mellan, men utan att ha sett dom så säger hon att hon inte vill vara tärna.
    hon är en av dom skulle ta hand om festen, jag känner mig sviken och förstår inte varför hon vill göra det om hon inte förstår att det viktigaste för mig är att hon är tärna.
    när jag sa detta till henne ifråga sätter hon vår vänskap?
    nu säger hon att hon kan vara tärna om jag vill kompromissa om mitt bröllop.
    hon säger att hon inte klarar av att gå i kyrkan med 90 gäster, men hon kommer kunna hålla i festen???
    vad menar hon?
    jag är jätte ledsen och har gråtit massor, jag försöker förstå, men nu behöver jag råd, vad skulle andra ha gjort?
    ena stunden tänker jag, låt henne göra som hon vill och då får jag skita i mina drömmar, el hålla hårt på att hon gör mig besviken.

• Svar på tråden Ledsen en tärna har hoppat av....
  • Humlan66

Utan att ha läst alla inlägg

VÄLJ EN ANNAN TÄRNA.. det är ju erat bröllop för 17, inte hennes
    förklara för henne att när det är hennes tur att gifta sig kan HON bestämma, men nu är det DITT bröllop

Och sen är det väl ingen tärna om hon inte står där framme med dig eller hur ??

• PL080802

Oavsett vad som ligger bakom att ni bråkar förstår jag inte råden att ge upp en vänskap (sparka tärnan) för att personen inte är 100 % överrens med er eller har agerat dåligt i den här situationen. Ni är ju vänner av en anledning och att hon nu beter sig konstigt nu borde inte ändra på det. Jag skulle gå till botten med hennes beteende och försöka fokusera på henne en stund (inte kontakta henne och fråga om tärnklänningen och vad hon ska göra för er utan fråga hur hon mår och hur hon har det). Visst, bröllopet är er dag men ens vänner kan må dåligt av helt andra anledningar och då borde ju en nära vän finnas där. Att bara fokusera på sig själv för att man gifter sig (säger inte att du gör det men tror att det lätt blir så) gör att man kanske inte ser att personer i omgivningen mår dåligt. Enligt mig kan ett bröllop kan bara bli perfekt av personerna som är närvarande, inte av tex matchande färger eller lika långa klänningar. Hade hellre haft riktigt fula tärnklänningar än att vara osamns med en nära vän.

• Celeste97

En person som ringer runt till bröllopsparets gäster för att vända dem mot bröllopsparet är knappast en vän (snarare en fiende)! En person som ska hjälpa brudparet men istället krånglar, vägrar kompromissa och smiter undan från sitt ansvar är knappast en hjälpreda utan en stjälpreda.

Så vad vill du ha TS, inte är det väl en fientlig stjälpreda till tärna? En som ger dig dåligt samvete och ökar stressen inför er stora dag och som inte ens din M2B vill ha?

• Taha

Jessica, jag har haft med sådana människor att göra så här kommer några hårda ord.
    Dumpa henne som tärna, festfixare och framför allt vän.
    Förhoppningsvist tittar du tillbaka om ett par år och känner hur skönt det har varit att slippa människan.

• Marjo

Hur kan hon säga att hon är din vän när hon beter sig så. Skit i henne! Ni klarar av att fixa festen utan hennes hjälp, det lovar jag. Hon verkar mer skjälpa än hjälpa! Jag hade sagt till henne att hon inte längre var lämpad som tärna, eftersom hon inte respekterar dina önskemål på DIN viktiga dag!

• jessica st

PL080802 skriver att man inte ska ge upp en vänskap, jag har verkligen försökt att få med henne trots att hon gör så här.
    mitt förnuft säger att jag har inte tid att tänka på vad som gör henne så här just nu, hon borde ha tänkt efter innan hon gapar och skriker på mig om MITT bröllop.
    men samtidigt så vet jag att det finns en tid efter bröllopet och att denna sittsen förstör för framtida vänskap om den inte löser sig nu.
    hon har inte svarat på hela dagen!!! nu har jag dessutom frågat om hon blir nöjd om jag syr upp en klänning utefter hennnes till min andra tärna, det handlar inte om att den hon köpt är ful, snarare tvärtom, den är jätte fin, men den är inte rosa och vi har inte 2 st.
    jag viker mig om något jag har tänkt men inte ens ett svar!!!

• Marjo

Jag tycker inte hon är värd din vänskap efter bröllopet heller. Kanske om hon då kommer på hur dumt hon har betett sig mot dig och ber om ursäkt. Man ska vara rädd om sina vänner med då får det ju faktist vara ömsesidigt och hon behandlar dig inte som en vän just nu. Du måste tänka på dig själv och att du ska må bra och det gör du tydligt inte i denna situation!

• JustMeAndMyLove

Du kanske med dig själv bara ska sätta dig ner och fundera över er vänskap? För som det låter på hennes beteende verkar inte eran vänskap bygga på respekt och kärlek. Snarare maktspel (från hennes sida)

• Taha

Du ska inte behöva lägga tid på att gå omkring och må dåligt nu. En tärna eller för all del en vän ska vara ditt stöd. Inte ställa till med bråk och skrik över en klänning.
    Jag håller med om att man inte ska ge upp en vänskap, men är det verkligen det ni har?

• 090208

Grat INTE over henne!

Se ut som en mupp??? Kompromissa?? Det ar val det du och din man gor nar ni planerar brollop, inte du och tarnorna. Elak tycker jag hon ar!
    Ja, skulle kunna halla pa en hel dag och grymta...

Hoppas du snart kanner dig starkare sa du kan ringa och skalla. For det ska du nar nan svikit dig sa. Livet ar for kort for att inte saga ifran nar nan ar dum mot en...

Lycka till och styrke-kram fran mig!

Svar på tråden Ledsen en tärna har hoppat av....