• jessica st

Ledsen en tärna har hoppat av....

Hej

kan någon hjälpa min med råd i den här situationen.
    för att göra historien kort.
    tärnan hittade en klänning som hon köpte.
    jag vill att mina tärnor ska ha likadana klänningar och sa att jag köper andra, och att hon kunde lämna tillbaka den om hon ville.
    då skriker hon på mig och frågor om jag har tänkt att hon ska se ut som en mupp i kyrkan, hon vill igentligen ha en kort klänning och vi vill ha långa.
    hon har hotat flera gånger med att inte vara tärna om det inte blir som hn vill.
    jag har hittat ca 10 olika klänningar som båda tärnorna kunde få vara med och välja mellan, men utan att ha sett dom så säger hon att hon inte vill vara tärna.
    hon är en av dom skulle ta hand om festen, jag känner mig sviken och förstår inte varför hon vill göra det om hon inte förstår att det viktigaste för mig är att hon är tärna.
    när jag sa detta till henne ifråga sätter hon vår vänskap?
    nu säger hon att hon kan vara tärna om jag vill kompromissa om mitt bröllop.
    hon säger att hon inte klarar av att gå i kyrkan med 90 gäster, men hon kommer kunna hålla i festen???
    vad menar hon?
    jag är jätte ledsen och har gråtit massor, jag försöker förstå, men nu behöver jag råd, vad skulle andra ha gjort?
    ena stunden tänker jag, låt henne göra som hon vill och då får jag skita i mina drömmar, el hålla hårt på att hon gör mig besviken.

• Svar på tråden Ledsen en tärna har hoppat av....
  • nennesjuttioåtta

En sak jag dock tänkte på, varför får inte gästerna ha en klänning i "er" färg???? Kan man säga så till gästerna?!

Däremot tycker jag Originalrosen skriver mycket klokt, lyssna på henne!

• tallolin

Hej!!
    Verkar inte vara värd att vara din tärna.. det här ska vara en lycklig och rolig dag för dig tillsammans med dina tärnor. Och nu tar hon bara energi från dig!!!
    Jag har mina 4 bästa vänner som tärnor. De blev alla väldigt glada över förfrågan men jag sa också att ingen skulle känna sig tvingad att säga ja utan att jag skulle förstå det.
    Vi diskuterade olika klänningar tillsammans och kom fram till något som jag tror alla blir nöjda med. De ska ha samma färg på klänning men får välja en egen modell som de känner sig bekväma i. Men detta var ngt som jag kände från början att jag ville. Hade någon av dem burit sig åt på det sättet som din tärna hade jag nog struntat i dem.
    Du förtjänar bätre!!!!
    Kram...

• passionsblomman

Jag tycker inte det låter som att er kommunikation fungerar tillräckligt bra för att det ska kunna bli en hjälp att hon håller i festen. Det här med hjälp bygger ju på att saker och ting ska bli lättare på olika sätt.
    Om hon är så här stirrig redan nu, är sannolikheten stor att hon kommer att vara än mer stressad när det väl är bröllopsdags. Det är knappast det ni behöver, någon av er!

• HurraViSkaGiftaOss

Var glad att du är av med henne. Hon är inte värd att vara din tärna!!

• flisa83

Ursäkta mig nu om jag kommer med lite för hårda ord! Men vad i h-vete är detta för "vän"??????
    Blir förbannad när jag läser om detta!!! Det är din och din sambos dag! En tärna ska lyssna på bruparets önskemål och hjälpa till så gott det går! inte komma med egna åsikter och krav om hon nu inte får den friheten av er som brudpar! denna dagen ska ju handla om er! ingen annan! förstår inte hon det så är hon ingen vidare kompis!!

det är helt ok att tacka nej för hennes del, men jag tycker det är taskigt! Hade jag varit tärna på min kompis bröllop, hade jag kommit i kycklingdress om hon nu hade velat det!!

• nångång

Har inte läst alla inlägg men spontant känns det som det ligger något annat bakom; avundsjuka kanske? Jag antar att ni är nära vänner och att du därmed känner henne väl? Har hon "personlighetsförändrats" i och med detta? För inte skulle du väl valt en tärna som du hade minsta känsla för skulle kunna bete sig som hon gör?
    Jag skulle befria henne från uppdraget. Hela uppdraget, även som festfixare. Jag skulle inte lita på att allt blev som jag ville under dessa förutsättningar.
    Vill du behålla henne som vän så skulle jag strunta i om hon kom i färgtemat trots att ni sagt till om motsatsen. Jag förstår att du har en bild av ert "perfekta" bröllop där var enda liten detalj stämmer. Den måste dock vägas mot verkligheten, och eventuella konsekvenser. Tro mig, det man i efterhand vill minnas är en bröllopsdag med perfekt STÄMNING. Inte perfekta detaljer. Lycka till KRAM

• nångång

ps ang att fråga någon annan, finns det inte någon familjemedelem du kan be om hjälp med festen istället?

• jessica st

svar till om man kan be gästerna att inte ta "våra" färger på sig.
    ja det kan man, jag har skrivit i inbjudan att det är valfri klädsel, dock ej vitt/ros eller silver.

det har nu gått 1,5 tim sedan jag frågade henne igen och jag får inte ens ett svar.

min sambo säger att jag ska tänka att det är bättre att det händer nu, och ja det är väl sant men jag vill ju inte att hon ska göra så här.

någon skrev att det kanske ligger svartsjuka bakom, hon är lite speciell och tycker extremt mkt mode och är utseende fixerad, inget fel i det, men jag tror att haken är att hon är rädd för att se ful ut på mitt bröllop.
    hon vågar inte låta mig välja klänning.
    hon säger att jag måste respektera att hon inte vill ta på sig vad som helst framför 90 gäster.
    vi har 2 barn och mkt är ordnat med att andra nära o kära ska hjälpa oss med sånt som rör barnen.

• passionsblomman

Om hon ska stå därframme som tärna eller ej, ser jag som det minsta problemet, det är en skitsak i långa loppet. Men det att hon skulle vara ansvarig för FESTEN...nej nej nej! Alla varningsklockor skräller och skramlar!!!!

Avstyr det snarast!

Svar på tråden Ledsen en tärna har hoppat av....