• jessica st

Ledsen en tärna har hoppat av....

Hej

kan någon hjälpa min med råd i den här situationen.
    för att göra historien kort.
    tärnan hittade en klänning som hon köpte.
    jag vill att mina tärnor ska ha likadana klänningar och sa att jag köper andra, och att hon kunde lämna tillbaka den om hon ville.
    då skriker hon på mig och frågor om jag har tänkt att hon ska se ut som en mupp i kyrkan, hon vill igentligen ha en kort klänning och vi vill ha långa.
    hon har hotat flera gånger med att inte vara tärna om det inte blir som hn vill.
    jag har hittat ca 10 olika klänningar som båda tärnorna kunde få vara med och välja mellan, men utan att ha sett dom så säger hon att hon inte vill vara tärna.
    hon är en av dom skulle ta hand om festen, jag känner mig sviken och förstår inte varför hon vill göra det om hon inte förstår att det viktigaste för mig är att hon är tärna.
    när jag sa detta till henne ifråga sätter hon vår vänskap?
    nu säger hon att hon kan vara tärna om jag vill kompromissa om mitt bröllop.
    hon säger att hon inte klarar av att gå i kyrkan med 90 gäster, men hon kommer kunna hålla i festen???
    vad menar hon?
    jag är jätte ledsen och har gråtit massor, jag försöker förstå, men nu behöver jag råd, vad skulle andra ha gjort?
    ena stunden tänker jag, låt henne göra som hon vill och då får jag skita i mina drömmar, el hålla hårt på att hon gör mig besviken.

• Svar på tråden Ledsen en tärna har hoppat av....
  • Fru Indosaurie

hon kunde ju kolla på klänningarna iaf, och att reagera genom att säga att hon inte får bestämma någonting är ju lite märkligt..

• jessica st

jag har sagt till henne att jag kan förstå om hon inte klarar av det, och att då fixar vi någon annan till festen också, men grejen är den att hon kommer ju behöva stå ännu mer i centrum när hon ska hålla i en fest med 90 gäster.
    hade det inte varit för klänningen, och bara otrygghet så hade det inte blivit ett problem.

• Originalrosen

Hon beter sig som en svinloppa, barnrumpa och egotrippad. Du kan vara glad över att vara av med henne som tärna och låt henne för guds skull inte ta hand om festen.

Hon är illojal mot dig om hon ringer runt till gäster för att få sympati för sin sak.

Hon är inte och har förmodligen inte varit din vän - även om du har trott det. Hon har bara utnyttjat din vänskap men den har varit ensidig vilket är otroligt tydligt om det beteende du beskriver är korrekt.

• jessica st

Ja tyvär så är det jag skriver korrekt, jag vill inte att det ska vara det men men.
    nu har jag gett henne ett sista förslag, som är:
    Jag låter sy upp 2 klänningar efter deras mått, hon är tärna i kyrkan men slipper läsa dikt om det är jobbigt för henne.
    och jag har även bett om en vettig förklaring till varför festen skulle vara lättare, då antalet gäster fortfarande är det samma.
    min blivande man säger att jag ska strunta i det, för hon gör mig bara illa, och vad händer sen om hon inte får som hon vill med något annat, tänk om hon fortsätter hota med att inte vara tärna?

• nennesjuttioåtta

Ge tärnan sparken!

• styrbord

När jag blev tillfrågad av min kompis förra året om jag ville vara hennes tärna såg jag det som en stor ära. Det skulle aldrig ha fallit mig in att ställa några som helst krav. Jag skulle aldrig vilja ha en tärna som börjar bråka om saker redan i ett så här tidigt stadium, risken finns att det bara blir värre längre fram.
    Jag tycker helt enkelt att du ska fråga nån annan.

• Ore

Visserligen brukar man ju säga att det inte är ens fel att två träter, men av vad du skriver så verkar hon inte vara något tillmötesgående alls, vilket du verkar vara.

Tar hon inte reson, och om det inte går att kommunicera med henne så är det nog bättre att hon inte är tärna. Hon kan ju ha den fina klänningen hon köpte och komma till bröllopet som gäst...

• Originalrosen

Jessica,
    din blivande man har rätt. Du ska inte gå henne till mötes mer, det räcker nu. Välj en annan tärna, sparka henne både som tärna OCH festfixare.

Du, hennes konstrande och strulande har bara börjat om du låter henne fortsätta. Hon kommer med största sannolikhet förstöra hela din tid fram till bröllopet. Detta genom sina nycker och sitt sätt att sätta sig själv i fokus - istället för dig.

Tiden nu och fram till bröllopet är oerhört stressande, både för dig som person och för blivande brudpapret. Du behöver INTE en tärna i ditt liv som inte underlättar utan försvårar ditt liv. Bort, bort, bort!

Åh, vad jag önskar att du verkligen förstår vad vi alla säger här - och vad din man säger. Du går in i kvicksand annars.

• jessica st

Vi har nu 2 mån kvar till bröllopet och jag tycker att hon hade kunnat säga ifrån redan när hon förstod hur mkt gäster vi bjuder om det blir jobbigt.
    vi har hängt upp mkt på henne och igår fick jag i ren panik skicka ut ändring av o,s,a.
    festen och andra viktiga saker är upp byggt på henne och jag vet tyvär inte någon annan jag kan be.
    nu får vi ta hand om osa själva, och be någon vi igentligen inte vill ska ta hand om festen, den människan kommer säkert också känna sig som ett andra hands val.
    Vi har bett gästerna att inte ha kläder som följer färg temat så hon kan ju inte komma i klänningen som gäst heller, då den har "vår" färg.
    Det ända jag tänker just nu är att detta händer verkligen inte!!

• DarkBrideInWhite

Jessica: din tärna har helt missat poängen i vad tärneuppdraget går ut på - nämligen att vara din högra hand och göra din bröllopsdag så bra som möjligt för dig. Hon har istället valt att sätta sig själv i första hand och verkar tro att denna dag handlar om henne. Hon beter sig otroligt omoget och borde inte få äran att vara din tärna. Mitt råd är att ni hittar någon annan som kan ta på sig hennes uppgifter. Skulle ngn vän till mig fråga om jag kunde ta över den uppgiften pga av allt som hänt så skulle jag inte känna mig som ett andrahandsval utan mer som att jag verkligen skulle vilja gå in 100% för brudparets skulle och se till att få deras dag till precis det som de vill ha. Stort lycka till med ditt beslut!

Svar på tråden Ledsen en tärna har hoppat av....