• jessica st

Ledsen en tärna har hoppat av....

Hej

kan någon hjälpa min med råd i den här situationen.
    för att göra historien kort.
    tärnan hittade en klänning som hon köpte.
    jag vill att mina tärnor ska ha likadana klänningar och sa att jag köper andra, och att hon kunde lämna tillbaka den om hon ville.
    då skriker hon på mig och frågor om jag har tänkt att hon ska se ut som en mupp i kyrkan, hon vill igentligen ha en kort klänning och vi vill ha långa.
    hon har hotat flera gånger med att inte vara tärna om det inte blir som hn vill.
    jag har hittat ca 10 olika klänningar som båda tärnorna kunde få vara med och välja mellan, men utan att ha sett dom så säger hon att hon inte vill vara tärna.
    hon är en av dom skulle ta hand om festen, jag känner mig sviken och förstår inte varför hon vill göra det om hon inte förstår att det viktigaste för mig är att hon är tärna.
    när jag sa detta till henne ifråga sätter hon vår vänskap?
    nu säger hon att hon kan vara tärna om jag vill kompromissa om mitt bröllop.
    hon säger att hon inte klarar av att gå i kyrkan med 90 gäster, men hon kommer kunna hålla i festen???
    vad menar hon?
    jag är jätte ledsen och har gråtit massor, jag försöker förstå, men nu behöver jag råd, vad skulle andra ha gjort?
    ena stunden tänker jag, låt henne göra som hon vill och då får jag skita i mina drömmar, el hålla hårt på att hon gör mig besviken.

• Svar på tråden Ledsen en tärna har hoppat av....
  • Corona

Utan att ha läst övriga kommentarer... Ursäkta, det är väl inte hennes bröllop? Hon har ingen rätt att vara bridezilla på DITT bröllop! Jag förstår att du blev ledsen men det låter samtidigt som att du får en trevligare dag utan henne i följet. Hon kan komma som vanlig gäst och då ha på sig vad hon vill.

• JosSe Pedersen

Utan att ha läst vad alla andra skivit till dig, Men jag misstänker att dom har skrivit samma sak som jag kommer göra nu.
    Det är DIN och din M2B´s dag, ERAT bröllop! Inte hennes!
    Om det var jag som satt i din sits så hade jag nog sparkat henne i ändan (trots om det var min bästa väninna) och bett henne att gå. För oavsett om hon vill ha lång eller kort klänning så är det fortfarande ERAT bröllop.
    Om det är så att du verkligen vill ha henne som tärna, så får du nog helt enkelt säga till henne att det inte ska ske på hennes villkor, utan din och din M2B´s ..
    Passa det inte Galloschen henne, då får du nog tänka efter om du vill ha en annan tärna eller om du nöjer dig med 1...

Hoppas att allt löser sig!

• TinkerBelle

Jessica - din vän spelar på dina känslor och det är inte okej! Hon hoppas säkert att om hon pushar lite så får hon sin vilja fram. Gissar att så har varit i andra fall i er vänskaps relation. Samtidigt som jag förstår känslan av att känna sig obekväm i en kläning så känns hennes reaktion överdriven - det är din dag! Fundera på vad hon tillför som tärna och väg det mot hur viktigt det är att hon har den kläning du vill att hon ska ha? Jag tror (precis som någon nämnt tidigare) att bästa lösningen här är om ni kan enas, kompromisa, men om det inte går så låt henne kom som vanlig "gäst".

Hoppas det löser sig!

• Ozziechick

Jessica, stå på dig!!! Ni kommer ha ett underbart bröllop, med eller utan henne som tärna och festansvarig, så länge det blir som ni vill, inte som hon vill!

• jessica st

Jag är jätte glad över att ni alla förstår mig, det är som någon skrev inte klänningen som är viktig för mig längre utan att hon inte vill ta på sig något för min skull, att hon hotar med att inte vara tärna när hon inte får bestämma.
    jag har pratat med henne igen nu, och jag har sagt att det värsta du kan göra mot mig är att lämna mig som tärna pga en klänning, då säger hon helt plötsligt att hon vill vara tärna och hon tar på sig vad jag än vill i kyrkan även att hon kommer vara obekväm.
    hon säger att det verkar som att jag struntar i hur mkt det är som ska ordnas med festen och att jag glömmer bort vilken viktig roll det är.
    så nu har hon i alla fall ändrat på synen ang klänningen i kyrkan, så vad gör jag nu då?

• rannona

halååå din kompis e ju helt kocko. Hon får respetktera att du har valt långklänningar..!Vad e det för envis negativ vän du har??Jag tycker du ska stå på dig..låt inte henne bestämma det är din dag

• TinkerBelle

jessica st skrev 2009-03-05 23:14:18 följande:

hon säger att det verkar som att jag struntar i hur mkt det är som ska ordnas med festen och att jag glömmer bort vilken viktig roll det är.så nu har hon i alla fall ändrat på synen ang klänningen i kyrkan, så vad gör jag nu då?
    Men vad hände nu? Hon går med på kläningen och börjar istället beklaga sig över hur mycket arbete festen innebär....varför? Och blir det mindre att göra om hon får ha sina kläder? Är det så att hon använt kläningen som ursäkt för att kunna hoppa av som tärna, men egentligen så är hon osäker på om hon klarar av festen?

Ni måste verkligen sitta ner och prata! Om hon ska vara ansvarig för festen är det viktigt att era förväntningar stämmer med varandra och att hon känner att hon har stöd om hon så behöver, annars kan det gå galet.
  • Alvs

Jag tycker att det verkar som om hon bara är ute efter att få sin vilja igenom oavsett. Det är DIN dag, inte hennes. Jag hade nog valt att bara ha henne som gäst, om ens det, för en riktig vän beter sig inte så!

• Imma

Med risk för att få hela den här tråden nu har jag en liten fundering.

Alla pratar om att det är ER dag och att alla runt omkring er ska ställa upp och vill de inte göra det på ERA villkor kan de låta bli att komma.

Jag håller inte med!

Absolut har din tärna betett sig barnsligt och er konflikt hade säkert gått att lösa på ett bra sätt om ni hade satt er ner tillsammans och pratat igenom vad som egentligen är hennes problem/rädsla med själva vigseln.

Dock skulle jag aldrig någonsin försöka diktera vad min tärna ska klä sig i på bröllopsdagen. Jag är mycket medveten om att mina bästa vänner är egna individer och det älskar jag dem för. Jag skulle aldrig utsätta dem för att känna sig som kuliss på mitt perfekt regisserade, färgmatchade bröllop. Visst är jag och min fästman/man huvudpersoner denna dag, men jag kommer att göra allt för att dagen blir lyckad för alla gäster, jag ser det verkligen inte som min och mannens dag, utan en dag som vi har valt att fira tillsammans med släkt och vänner och därmed blir det allas vår dag.

Min tärna kommer att få välja sin egen klänning. Jag känner henne väl och vet att hon inte kommer att dyka upp i en sopsäck, utan i en fin klänning. Om den klänning hon väljer inte matchar med inbjudningskorten eller min brudbukett struntar jag fullständigt i. För mig är det en ära att min bästa vän vill ställa upp och hon ska absolut känna sig bekväm i en klänning som hon faktiskt vill ha på sig.

TS, jag förstår att du är besviken, då du ansträngt dig till det yttersta för att få det att fungera med din tärna. Du måste dock kanske välja. Vad är viktigast; att ha din vän som tärna, eller att ha bröllopsbilder där alla tärnorna har samma klänningar?

• Sååå lurade

Jag förstår ditt resonemnag, men i det här fallet tycker jag att TS har varit mer än sammarbetsvillig och verkligen försökt kompromissa. För som brudpar måste man få ha vissa önskemål om sitt bröllop vill jag påstå, Det handlar inte om att tärnan ska spökas ut, men hon har ju förkastat TS förslag utan att ens titta på dem. Det öär valfritt att vara tärna och tyvärr tror jag det är mycket mera bakom denna konflikt.

Jag hoppas ni löser detta TS, men jag tror din tärna har tagit på sig lite för mycket som hon inte kan hantera. Jag vet inte om någon sagt det tidigare trots att jag läst hela tråden. men fråga tärnan om hon verkligen vill ha hand om festen. För just nu känns det bara som hon känner sig påtvingad nåt hon inte kan hantera.

Hade jag fått äran att hålla i en fest, vilket jag redan fått en gång så går jag in i uppgiften med liv och lust och skulle definitvit inte klaga. Däremot så pikade jag lite här i vintras om hur tufft det var ei efterhand ftersom vi vill att brudgummen på det bröllopet ska vara solist på vårt bröllop. Men det är enbart med glimten i ögat.
    Din vän är tyvärr väldigt egoistisk och i min aögon helt olämplig att ha ansvar över någonting rörande ert bröllop.

På vilket sätt är hon ansvarig föresten? Är hon toastmadem eller nåt liknande eller har hon som uppgift att fixa allt åt er? ÄR hon toastmadame så är det inte så jäkla jobbigt men ska hon fixa allt så får ni kanske göra en del saker själv istället...

Imma skrev 2009-03-06 10:21:14 följande:
    Med risk för att få hela den här tråden nu har jag en liten fundering.Alla pratar om att det är ER dag och att alla runt omkring er ska ställa upp och vill de inte göra det på ERA villkor kan de låta bli att komma.Jag håller inte med!Absolut har din tärna betett sig barnsligt och er konflikt hade säkert gått att lösa på ett bra sätt om ni hade satt er ner tillsammans och pratat igenom vad som egentligen är hennes problem/rädsla med själva vigseln.Dock skulle jag aldrig någonsin försöka diktera vad min tärna ska klä sig i på bröllopsdagen. Jag är mycket medveten om att mina bästa vänner är egna individer och det älskar jag dem för. Jag skulle aldrig utsätta dem för att känna sig som kuliss på mitt perfekt regisserade, färgmatchade bröllop. Visst är jag och min fästman/man huvudpersoner denna dag, men jag kommer att göra allt för att dagen blir lyckad för alla gäster, jag ser det verkligen inte som min och mannens dag, utan en dag som vi har valt att fira tillsammans med släkt och vänner och därmed blir det allas vår dag.Min tärna kommer att få välja sin egen klänning. Jag känner henne väl och vet att hon inte kommer att dyka upp i en sopsäck, utan i en fin klänning. Om den klänning hon väljer inte matchar med inbjudningskorten eller min brudbukett struntar jag fullständigt i. För mig är det en ära att min bästa vän vill ställa upp och hon ska absolut känna sig bekväm i en klänning som hon faktiskt vill ha på sig.TS, jag förstår att du är besviken, då du ansträngt dig till det yttersta för att få det att fungera med din tärna. Du måste dock kanske välja. Vad är viktigast; att ha din vän som tärna, eller att ha bröllopsbilder där alla tärnorna har samma klänningar?
Svar på tråden Ledsen en tärna har hoppat av....