• jessica st

Ledsen en tärna har hoppat av....

Hej

kan någon hjälpa min med råd i den här situationen.
    för att göra historien kort.
    tärnan hittade en klänning som hon köpte.
    jag vill att mina tärnor ska ha likadana klänningar och sa att jag köper andra, och att hon kunde lämna tillbaka den om hon ville.
    då skriker hon på mig och frågor om jag har tänkt att hon ska se ut som en mupp i kyrkan, hon vill igentligen ha en kort klänning och vi vill ha långa.
    hon har hotat flera gånger med att inte vara tärna om det inte blir som hn vill.
    jag har hittat ca 10 olika klänningar som båda tärnorna kunde få vara med och välja mellan, men utan att ha sett dom så säger hon att hon inte vill vara tärna.
    hon är en av dom skulle ta hand om festen, jag känner mig sviken och förstår inte varför hon vill göra det om hon inte förstår att det viktigaste för mig är att hon är tärna.
    när jag sa detta till henne ifråga sätter hon vår vänskap?
    nu säger hon att hon kan vara tärna om jag vill kompromissa om mitt bröllop.
    hon säger att hon inte klarar av att gå i kyrkan med 90 gäster, men hon kommer kunna hålla i festen???
    vad menar hon?
    jag är jätte ledsen och har gråtit massor, jag försöker förstå, men nu behöver jag råd, vad skulle andra ha gjort?
    ena stunden tänker jag, låt henne göra som hon vill och då får jag skita i mina drömmar, el hålla hårt på att hon gör mig besviken.

• Svar på tråden Ledsen en tärna har hoppat av....
  • Imma

Jag håller med dig och tycker att TS varit väldigt tillmötesgående.

Jag blir dock förvånad över många av svaren i tråden på temat "Det är ER dag om andra inte ställer upp på det kan de strunta i att komma!". Visst kan gästerna låta bli att komma, men hur kul blir festen då? Jag anser att man som värd är ansvarig för att festen blir lyckad och att man måste bestämma sig för vad som är viktigast - de egna önskemålen eller att gästerna trivs. När man har bestämt sig för det är det bara att köra på, men med risken att man trampar vissa på tårna.

Sååå lurade skrev 2009-03-06 10:41:17 följande:

Jag förstår ditt resonemnag, men i det här fallet tycker jag att TS har varit mer än sammarbetsvillig och verkligen försökt kompromissa. För som brudpar måste man få ha vissa önskemål om sitt bröllop vill jag påstå, Det handlar inte om att tärnan ska spökas ut, men hon har ju förkastat TS förslag utan att ens titta på dem. Det öär valfritt att vara tärna och tyvärr tror jag det är mycket mera bakom denna konflikt.
  • Originalrosen

OK, berätta vad hon ska göra avseende festen. Vad jag har förstått så var tanken att man skulle lämna osa till henne men nu är det till er istället. Det tolkar jag som att hon ska vara toastmadame. korrekt?

Toastmadame och tärna. Låter inte som en orimlig arbetsuppgift för en väninna som gifter sig. Det inkluderar kanske även att vara sammankallande för planeringen för möhippan - så vi inkluderar även det. Hepp - vanligt upplägg.

Har hon mer på sin lott?
    Städa, laga mat, duka, köpa vin, slicka frimärken, vara DJ, hämta blommor, fixa bordsdekorationer, köpa dukar, möta cateringfirman, skyffla snö - vad är det som är så hiiiiimla märkvärdigt, omständigt och jobbigt, mycket för henne? Berätta!

• Chrisse och Jonas

Tycker det låter farligt att ge henne för stort ansvar för hon verkar lite labil.
    Att hon är okej med det idag men i övermorgon har hon ändrat sig igen. Tänk på det.. om du vågar riskera det.

• sagasmamma

Känner spontant att hon kanske inte är rätt person att ta hand om bröllopsfesten och det är ditt bröllop och du som bestämmer, vill hon va tärna får hon rätta sig efter det för det är DIN dag inte hennes.

• Snäckan4

Det ÄR faktiskt brudparets dag men för att brudparets dag ska bli så bra som möjligt måste man tänka på att försöka göra det så bra som möjligt för ens gäster?

Så i det avseendet kan man väl säga att jag håller med dig, Imma. Dock instämmer jag också i att TS verkar ha varit mycket tillmötesgående även om man bara har hört ena sidan i konflikten.

Imma skrev 2009-03-06 10:21:14 följande:
    Med risk för att få hela den här tråden nu har jag en liten fundering.Alla pratar om att det är ER dag och att alla runt omkring er ska ställa upp och vill de inte göra det på ERA villkor kan de låta bli att komma.Jag håller inte med!
  • jessica st

Hej på er.
    jag vill bara säga att jg vet att detta är min sida av konflikten, men grejen är den att det är sant från båda håll, hon erkänner ju t,o,m att det handlar om klänningen...
    hon har som uppgift: vara tärna vara med mig på morgonen, äta champange frukost som jag har beställt och en massa annat lyx som kostar samman lagt 5000kr, detta var ett förslag från henne.
    sen ska vi gå in i kyrkan, jag frågade om hon ville läsa en dikt, det frågade jag henne 3,5 mån innan bröllopet och då blev hon lite sur för att jag hade dålig framförhållning...denna dag vi jag frågade henne så hade vi planeringsmöte och allt jag o min sambo kommit på skulle lämnas över till henne och en annan kille som ska hjälpa till med lite.
    efter kyrkan ska hon åka med bestman till fotoplatsen och vara med på kort, efter det ska hon åka till festen där en kille redan tagit emot gästerna.
    hon ska dela ut tipspromenad saker, hon ska hålla välkomst tal, hålla i ett korsord och scharader och "styra" festen lite med sånger och sånt.
    något annat har vi inte bett henne om, hämta blommor gör vi själva, alla kort och häften gör vi själva, handlar in alla små saker gör vi oxå.
    den andra kille som ska hjälpa till har överiga saker att göra, det kommer en dj och en trollkar.
    härom dagen tyckte hon att vi hade kommit på för mkt till festen så då tyckte hon att vi kunde ta bort något...
    jag hade gjort egna present påsr till gästerna, då sa hon direkt- men det här snöret ska du väl inte ha?
    nu har jag köpt påsar istället för det blev inget kul.

• jessica st

glömde lite...
    igår berättade hon hur synd det var om henne som hade köpt en klänning till den killen som oxå hjälper till med festen.
    hon säger att hon vill be min sambo om ursäkt oxå, men hon håller fortfarande fast vid att hon inte kommer känna sig bekvämd och att det är viktigt att vi lovar att hon får byta om på festen.
    hon frågade om hon fick klippa av sin klänning och ha den på festen som en kort istället, nej nej sa jag vi vill ju ha långa klänningar, hon fortsätter hela tiden med att tänja på vad vi vill.
    jag sa till henne igår att från min sida är det inte klänningen som är det viktigaste längre utan att du inte känner att du kan göra det jag vill på mitt bröllop, det sårar mer.
    jag sa att jag skulle kunna ha en kyklingdress på henne bröllop om hon bad mig, och då sa hon- det säger du nu ja när du inte vet hur mkt det är som ska göras, och att hon hade tänkt låta sina tärnor ha vad dom ville på sig.
    jag sa åt henne att du kan inte gapa och skrika om det är något annat som händer- då svarade hon att det brukar hon inte göra för det är sånt som lina (hennes andra bäste vän) håller på med.

i presentationerna om gästerna hade jag skrivit att hon är min bäste vän, jag har tagit bort det nu, för det spelar ingen roll om hon är tärna längre för det jag känner inom mig kan inte ändras nu.

• TinkerBelle

Nu skrev du väl ändå galet? Har hon köpt en kläning till KILLEN som oxå hjälper till med festen? Vad har jag missat?

jessica st skrev 2009-03-06 13:08:08 följande:

glömde lite... igår berättade hon hur synd det var om henne som hade köpt en klänning till den killen som oxå hjälper till med festen.
  • Ore
    TinkerBelle skrev 2009-03-06 14:32:49 följande:
    Nu skrev du väl ändå galet? Har hon köpt en kläning till KILLEN som oxå hjälper till med festen? Vad har jag missat?jessica st skrev 2009-03-06 13:08:08 följande:
    Tror att hon hon berättade för den killen hur synd det var om henne som köpt en klänning som hon inte fick använda för den "elaka bruden". Typ...
  • Snäckan4
    TinkerBelle skrev 2009-03-06 14:32:49 följande:
    Nu skrev du väl ändå galet? Har hon köpt en kläning till KILLEN som oxå hjälper till med festen? Vad har jag missat?jessica st skrev 2009-03-06 13:08:08 följande:
    Det var nog bara meningsbyggnadsfel...
Svar på tråden Ledsen en tärna har hoppat av....