Ore skrev 2009-03-04 10:23:55 följande:
Är det bruden eller brudens far som är på väg att dö. Jag har för övrigt sett ett sådant exempel. Tragiskt, såklart. Men jag saknar relevans till varför man ska vilja gå till sitt bröllop med någon annan än sin blivande man vid sin sida, för att man är döende. För övrigt är ju alla döende, även om de flesta av oss har gott hopp om att leva ganska många decennier till. Angående nära relationer, så är det EN nära relation som är viktig under ett bröllop. Den mellan de blivande makarna. Det måste du också hålla med om, att den är den viktigaste... Och det är inte upp till brudparet att regissera sin kyrkliga vigsel hur som helst... Om prästen, som representant för kyrkan, tycker att den ordning som finns ska gälla, nämligen att brudparet går fram till altaret tillsammans, så är det ju så. Oavsett hur rimligt man själv tycker att ens önskemål är.
Varför vill man dela dagen med andra människor överhuvudtaget?
Varför skicka inbjudningar och bjuda på fest och mat?
Varför ha honörsbord där man placerar vissa ärade gäster när det ändå bara är EN relation som räknas?
Varför vill man dela den kanske viktigaste dagen i ens liv med en döende förälder som snart inte finns mer..? Ja säg det..
Jag vet inte vad de som ska gå in med sina anhöriga säger men i mitt hjärta finns det iallafall plats för fler än bara min blivande man. Och stora stunder i livet vill jag dela med dem.
Konstigare än så är det inte.