• En till präst

Att det stämmer med prästen...

I en annan tråd funderar vi lite kring frågan om det där med att det ska "stämma" med prästen, och nu undrar jag:

Hur viktigt är det att det känns som om allt stämmer med prästen? Vad kan spela in för att det känns som om det inte stämmer, och framför allt;

Vad kan Du/ni som brudpar tänka er att "överse" med och vad är så störande att "fel" präst skulle förstöra vigseln?

• Svar på tråden Att det stämmer med prästen...
  • MV85
    Tooticki skrev 2009-03-04 18:53:31 följande:
    Fast poängen med syndernas förlåtelse är väl knappast att man ska kunna "synda" med gott samvete för att man ändå kan gå och bikta sig? Låter väldigt beräknande!
    Kan bara hålla med.... Dock inte mitt problem då det inte är jag som är troende
  • Tooticki
    MV85 skrev 2009-03-04 19:09:25 följande:
    Kan bara hålla med.... Dock inte mitt problem då det inte är jag som är troende
    Jag förstår...
  • Corona

Frågan vänder sig inte till mig men jag svarar ändå. Det är väl en himla stor skillnad på att vara lyhörd och att säga ja till allt! Men man kan inte bara sura / dumförklara den som inte är insatt / ironisera / etc. Jag tror nog att de flesta kan godta en förklaring till varför något är på det ena eller andra sättet om man får ett bra bemötande och ett bra samtal kring en fråga.

Ibland undrar jag vilka förfärliga brudpar ni har erfarenhet av då det verkar som om det förutsätts att man ska bli helt galen om man inte får sin vilja fram och ställa helt orimliga krav.

En till präst skrev 2009-03-04 13:05:56 följande:

Taha: Berätta gärna om hur Du ser på lyhördhet? Kan en präst vara lyhörd, men ändå säga nej till något?Kan en präst som säger ja till allt ändå sakna lyhördhet?
  • passionsblomman

Tja, det kan ju röra sig om sådana som den tjejen i en tråd i höstas som sa: "JAG vill och det är MIN dag, och om prästen tycker annorlunda så PISS OFF!!!", jag tror det är rätt ordagrant citerat...hon sa att hon skulle göra det klart på sitt vigselsamtal. Henne glömmer jag aldrig....

Corona skrev 2009-03-04 19:56:47 följande:
    Frågan vänder sig inte till mig men jag svarar ändå. Det är väl en himla stor skillnad på att vara lyhörd och att säga ja till allt! Men man kan inte bara sura / dumförklara den som inte är insatt / ironisera / etc. Jag tror nog att de flesta kan godta en förklaring till varför något är på det ena eller andra sättet om man får ett bra bemötande och ett bra samtal kring en fråga.Ibland undrar jag vilka förfärliga brudpar ni har erfarenhet av då det verkar som om det förutsätts att man ska bli helt galen om man inte får sin vilja fram och ställa helt orimliga krav. En till präst skrev 2009-03-04 13:05:56 följande:
  • Corona

Men hur representativ var den tjejen för den genomsnittliga bruden? Jag försvarar inte sådant, men man kan inte förutsätta att alla är sådana. (Vilket jag inte påstått att någon gjort heller.)

Jag svarar inte för henne och inte för Taha heller för den delen, jag bara skrev min uppfattning om lyhördhet kontra att säga nej.

passionsblomman skrev 2009-03-04 20:12:21 följande:
    Tja, det kan ju röra sig om sådana som den tjejen i en tråd i höstas som sa: "JAG vill och det är MIN dag, och om prästen tycker annorlunda så PISS OFF!!!", jag tror det är rätt ordagrant citerat...hon sa att hon skulle göra det klart på sitt vigselsamtal. Henne glömmer jag aldrig....
  • passionsblomman

Nej som tur är så är hon ju inte det. Ingen har väl påstått att merparten brudar skulle vara sådana heller, men jag har insett att de finns, både sedan jag började jobba med blommor och sedan jag började hänga här. Just det där "Jag vill och det är min dag" har blivit tydligt ibland och det förvånar mig, som aldrig hört tjejer "detaljregissera" "sin" dag på det sättet tidigare i mitt liv.

Jag säger inte emot ditt inlägg alls, kom bara att tänka på det exemplet som ett rätt talande i fråga om vad man också kan "råka ut för" som yrkesverksam och mötandes blivande brudar.

Corona skrev 2009-03-04 20:15:22 följande:
    Men hur representativ var den tjejen för den genomsnittliga bruden? Jag försvarar inte sådant, men man kan inte förutsätta att alla är sådana. (Vilket jag inte påstått att någon gjort heller.)Jag svarar inte för henne och inte för Taha heller för den delen, jag bara skrev min uppfattning om lyhördhet kontra att säga nej.
  • En till präst
    Corona skrev 2009-03-04 19:56:47 följande:
    Frågan vänder sig inte till mig men jag svarar ändå. Det är väl en himla stor skillnad på att vara lyhörd och att säga ja till allt! Men man kan inte bara sura / dumförklara den som inte är insatt / ironisera / etc. Jag tror nog att de flesta kan godta en förklaring till varför något är på det ena eller andra sättet om man får ett bra bemötande och ett bra samtal kring en fråga.Ibland undrar jag vilka förfärliga brudpar ni har erfarenhet av då det verkar som om det förutsätts att man ska bli helt galen om man inte får sin vilja fram och ställa helt orimliga krav. En till präst skrev 2009-03-04 13:05:56 följande:
    Jag har erfarenhet av ganska förfärliga brudpar. Men de är en försvinnande minoritet i den ganska stora skara jag har vigt.
    Saken är dock att de som faktiskt blir helt galna om de inte får sin vilja fram ändå tar "stor plats" i förhållande till andra brudpar eftersom det blir så mycket tjafs kring dem.

Det tar massor av tid och ännu mer kraft - inte bara för mig som präst, utan även för vaktmästare och musiker.

Dock vill jag understryka att även om dessa par FINNS och ibland överträffar det man ser på TV så är de flesta brudpar inte alls så.
  • Luucie
    Ore skrev 2009-03-04 10:23:55 följande:
    Är det bruden eller brudens far som är på väg att dö. Jag har för övrigt sett ett sådant exempel. Tragiskt, såklart. Men jag saknar relevans till varför man ska vilja gå till sitt bröllop med någon annan än sin blivande man vid sin sida, för att man är döende. För övrigt är ju alla döende, även om de flesta av oss har gott hopp om att leva ganska många decennier till. Angående nära relationer, så är det EN nära relation som är viktig under ett bröllop. Den mellan de blivande makarna. Det måste du också hålla med om, att den är den viktigaste... Och det är inte upp till brudparet att regissera sin kyrkliga vigsel hur som helst... Om prästen, som representant för kyrkan, tycker att den ordning som finns ska gälla, nämligen att brudparet går fram till altaret tillsammans, så är det ju så. Oavsett hur rimligt man själv tycker att ens önskemål är.
    Varför vill man dela dagen med andra människor överhuvudtaget?
    Varför skicka inbjudningar och bjuda på fest och mat?
    Varför ha honörsbord där man placerar vissa ärade gäster när det ändå bara är EN relation som räknas?

Varför vill man dela den kanske viktigaste dagen i ens liv med en döende förälder som snart inte finns mer..? Ja säg det..

Jag vet inte vad de som ska gå in med sina anhöriga säger men i mitt hjärta finns det iallafall plats för fler än bara min blivande man. Och stora stunder i livet vill jag dela med dem.
    Konstigare än så är det inte.
  • Shortvalleywoman

Jag har ju stött på en del präster, som jag absolut inte skulle vilja ha som vigselpräst. Vilket beror på att jag bott i ett Shartauan-bälte, där många av präster är otroligt konservativa.

En av dem förstörde min mormors begravning, med en av de mörkaste och svartaste predikningar jag någonsin hört. (Vet inte om han hade ett horn i sidan till henne, eftersom hon alltid smet från samlingssalen på sjukhemmet när prästen kom. Hon fördrog att sitta ensam på sitt rum och lyssna på Snoddas i freestylen istället för att lyssna på predikan.) Han brydde sig inte om att prata en sekund med min mamma om mormor innan begravningen.

En annan av prästerna där har ett otroligt jobbigt talfel, som gör att han är olidlig att lyssna på. Har suttit åtskilliga skolavslutningar och stört mig på hans röst. Den är så störande att det är svårt att koncentrera sig på vad han säger. Han vägrade dessutom att döpa mig om jag inte gick hans konfirmandkurs, så jag kan väl säga att jag inte gillar honom något vidare.

Så jag kan väl sammanfatta det som att högkonservativa Shartauanska präster med talfel - nej tack! Det skulle kännas svårt att bli vigd av en person, vars värderingar ligger så långt ifrån våra. Jag ser mig själv som kristen, men min GUD står för barmhärighet, nåd och kärlek. Ett av de viktigaste bibelorden för mig är "Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken."
    1 Korinthierbrevet 13:13

Nu är det ju redan klart med vem vi ska ha som präst, för vi har en god relation till min sambos kusin, och hon blev prästvigd för några år sedan. Vi har redan frågat henne och hon blev jätteglad för förtroendet. Jag hoppas dock att det inte kommer bli något problem med den kyrka vi väljer att vi redan har en präst. (Hade hon verkat i en kyrka så hade vi valt den, men hennes tjänst är inte knuten till någon specifik kyrka utan till en verksamhet.)

Vill dessutom tillägga att de flesta präster jag mött utanför min gamla hemförsamling har varit bra. Och även där har det nu kommit in åtminstone en kanonpräst, han höll i min morbrors begravning och den ceremonin blev en tröst i sorgen, för han gjorde den så personlig.

• En till präst

Schartaubältet kan förstås vara lite speciellt. Jag vet och förstår hur såna präster tänker, och respekterar det.

Men - de funkar bäst i små fromma sammanhang där alla delar och förstår tron på ett liknande sätt. I mötet med mer genomsnittliga svenskar kan de uppfattas precis så svåra som det Du beskriver. Tråkigt att det var så med Din mormors begravning.

Nu till er vigsel med "medhavd" präst - Det borde inte vara något problem. Alla präster i Sverige får viga var som helst.

Vanligen hör man som präst av sig till den församlingen i förväg, säger hej och kollar läget. Sen tjänstgör vaktmästare och musiker från församlingen i vigselgudstjänsten.

Skulle det vara en EXTREMT kvinnoprästfientlig församling vigseln ska ske i (apropå schartaubältet) så KAN det vara så att vaktmästare eller musiker inte vill jobba med "er" präst, men det måste i så fall församlingens kyrkoherde lösa och skaffa fram ersättare. Så det blir aldrig ert problem. Om det ni skulle vara så.

(Behöver ju inte måla f-n på väggen)

• Shortvalleywoman

Tack för ditt svar!

Vi har inte bestämt kyrka ännu, men jag tror det lutar åt kyrkan i vår hemförsamling och då borde det verkligen inte bli något problem. Dels så har församlingen redan en kvinnlig präst och dels så har min sambos kusin jobbat i den församlingen innan hon blev präst. Så hon känner ju de flesta som jobbar där...

Angående Schartauanerna så respekterar jag deras synsätt, även om jag inte delar det. Tyvärr så känns det ibland som att den respekten är ganska enkelriktad...

• Tooticki

Ok, nu har jag googlat och slagit upp och jag kan inte hitta något om vad schartauanerna står för, någon som vill förklara?

• MV85
    Tooticki skrev 2009-03-06 08:46:08 följande:
    Ok, nu har jag googlat och slagit upp och jag kan inte hitta något om vad schartauanerna står för, någon som vill förklara?
    Väldigt gammalkyrkliga präster... En "rörelse" inom svenska kyrkan som främst finns på västkusten.
    Om jag inte missuppfattat det hela totalt, men det tror jag inte...
  • Tooticki
    MV85 skrev 2009-03-06 09:34:49 följande:
    Väldigt gammalkyrkliga präster... En "rörelse" inom svenska kyrkan som främst finns på västkusten.Om jag inte missuppfattat det hela totalt, men det tror jag inte...
    Tack!

Någon som kan förklara mer ingående? Kommer från och bor på västkusten och har aldrig hört eller läst uttrycket förrän i denna tråd.
  • Aleta

Jag vet att Wikipedia inte alltid är tillförlitligt, man ska ju alltid kolla diskussionssidorna också, men det fanns ingen diskussion om detta:
    sv.wikipedia.org/wiki/Schartauanism
    Och en artikel:
    www.lundsdomkyrka.org/tronsinsida/helmerahlback.shtml

Tooticki skrev 2009-03-06 10:01:54 följande:
    Tack!Någon som kan förklara mer ingående? Kommer från och bor på västkusten och har aldrig hört eller läst uttrycket förrän i denna tråd.
Svar på tråden Att det stämmer med prästen...