• En till präst

Att det stämmer med prästen...

I en annan tråd funderar vi lite kring frågan om det där med att det ska "stämma" med prästen, och nu undrar jag:

Hur viktigt är det att det känns som om allt stämmer med prästen? Vad kan spela in för att det känns som om det inte stämmer, och framför allt;

Vad kan Du/ni som brudpar tänka er att "överse" med och vad är så störande att "fel" präst skulle förstöra vigseln?

• Svar på tråden Att det stämmer med prästen...
  • Svanboet

Jag försöker inte på något sätt förringa dina val och hur du väljer att hantera din situation. Som En till präst skriver: Ibland verkar det godtyckligt bland blivande brudpar hur de hanterar situationer. Jag har sett brudar göra inlägg om hur underbar kyrkan de valt är och hur fint... (bla, bla, bal) men att de inte gillar prästen för att han är för gammal eller att de vill ha dopprästen som nu är pensionerad osv.

Det jag försöker framföra är att jag uppfattar en trend här på bt om att allt ska "se rätt ut" för att det ska "stämma" och då är det andra saker än t.ex. prästens kvalifikationer som påverkar valet av vigselpräst.

Corona skrev 2009-02-28 20:41:20 följande:
    Utan att veta något om din bakgrund... Det kanske har att göra med hur kristen/kyrklig man är, det där med hur viktigt det är? Jag är inte så kyrklig nu men har jobbat en del inom kyrkan tidigare (det var då jag jobbade med prästen). Därför känns det viktigt för mig, säger inte att det är rätt eller fel för någon annan.Men oavsett, lite konstigt skulle det trots allt vara om man typ aldrig varit inne i den kyrka man ska vigas i... eller? Det är ju en av de största stunderna i livet ju! Lite som att aldrig ha provat klänningen innan eller något. Tycker jag i alla fall
  • En till präst
    Corona skrev 2009-02-28 20:47:12 följande:
    Jag vill egentligen inte starta den typen av debatt, men varför är en kvinnlig präst fel???
    Om man själv står i en gammalkyrklig tradition är en kvinnlig präst otänkbart, det är helt begripligt för mig som kvinna och präst. Samma sak med att man i så fall inte vill ha en liberal präst, eftersom det då känns som en oseriös person.
  • Corona

Nädå, jag tolkar det inte så. Men för mig är det fråga om vilka jag delar dagen med snarare än hur det ser ut på ytan. (Förskräckligt om man väljer bort en präst för att han/hon är "för gammal"!)

Jag kanske är gammeldags men jag tycker inte att man ska glömma den kristna aspekten av ett kyrkbröllop Det är inte främst en vacker bakgrund till ens drömvigsel, det har en djupare betydelse.

Svanboet skrev 2009-02-28 20:47:24 följande:
    Jag försöker inte på något sätt förringa dina val och hur du väljer att hantera din situation. Som En till präst skriver: Ibland verkar det godtyckligt bland blivande brudpar hur de hanterar situationer. Jag har sett brudar göra inlägg om hur underbar kyrkan de valt är och hur fint... (bla, bla, bal) men att de inte gillar prästen för att han är för gammal eller att de vill ha dopprästen som nu är pensionerad osv. Det jag försöker framföra är att jag uppfattar en trend här på bt om att allt ska "se rätt ut" för att det ska "stämma" och då är det andra saker än t.ex. prästens kvalifikationer som påverkar valet av vigselpräst.
  • MV85

En till präst skrev 2009-02-28 20:50:40 följande:

Om man själv står i en gammalkyrklig tradition är en kvinnlig präst otänkbart, det är helt begripligt för mig som kvinna och präst. Samma sak med att man i så fall inte vill ha en liberal präst, eftersom det då känns som en oseriös person.
    Tackar, du hann före mig med svaret
  • Corona

Jag respekterar din tro MV85, även om jag inte delar den. Så ta det inte som personlig kritik!

Kan förstå att man inte vill ha en alltför liberal präst. Däremot tycker jag personligen att det är fel att välja bort någon på grund av kön - eller ålder, eller hudfärg, för den delen.

Tänker på den där dokumentären som gick i höstas, med en lesbisk tjej som läste till präst. Hon tyckte att det var helt förståeligt om ett par inte ville vigas av henne för att hon var homosexuell. Vad skulle ni andra säga om det?

• Svanboet

Om jag då får slänga in ett inlägg i denna fråga också... det är liksom bakvänt att hon som homosexuell får viga men inte vigas. Inte för att jag inte tycker att hon ska få studera till präst men det är ju faktiskt så att det står i bibeln (kan inte orden eller stället) att det är ämnat att vara man och kvinna och inget anant. Det står ju också att det mannen ska vara huvudet över kvinnan vilket jag tydligt motsätter mig.

Corona skrev 2009-02-28 21:04:08 följande:
    Jag respekterar din tro MV85, även om jag inte delar den. Så ta det inte som personlig kritik! Kan förstå att man inte vill ha en alltför liberal präst. Däremot tycker jag personligen att det är fel att välja bort någon på grund av kön - eller ålder, eller hudfärg, för den delen. Tänker på den där dokumentären som gick i höstas, med en lesbisk tjej som läste till präst. Hon tyckte att det var helt förståeligt om ett par inte ville vigas av henne för att hon var homosexuell. Vad skulle ni andra säga om det?
  • MV85

Corona: Att välja bort en kvinnlig präst handlar om tro - i alla fall i 90% av fallen.
    Det står i bibeln att kvinnan ska vara tyst i församlingen, alltså ska hon inte vara präst.
    Sen är det långt från alla som väljer att nu mera lägga någon vikt vid just den biten och ser det som självklart att kvinnor ska vara präster om de så önskar.

Jag kan förstå om någon väljer att inte bli vigd av en homosexuell präst, precis som jag förstår om någon väljer att inte bli vigd av en kvinna, en liberal eller borgligt - om det strider mot deras tro/övertygelse.

• En till präst

Fast när frågan ställs här på BT handlar det sällan om kön, ras eller sexuell läggning hos prästen utan om något mer diffust - "personkemiskt"....

Om vederbörande inte verkar så rolig,
    tillräckligt ung eller går med på vad som helst....

• Svanboet

Då får vi nog kanske sluta oss till att det är den där föreställningen av hur vigseln "ser ut" som avgör om de vill välja bort en präst eller inte. Bridezilla-varning!

En till präst skrev 2009-02-28 21:09:54 följande:

Fast när frågan ställs här på BT handlar det sällan om kön, ras eller sexuell läggning hos prästen utan om något mer diffust - "personkemiskt".... Om vederbörande inte verkar så rolig,tillräckligt ung eller går med på vad som helst....
  • Corona

Kontrollfreaks!

Man hör ju ibland historier om folk som ber prästen att inte nämna Gud så mycket under akten, trodde att det var en skröna men kanske inte då

Inte för att jag är den som skulle tvinga alla att vara renläriga för att få gifta sig i kyrkan, men man tycker ju att man skulle kunna räkna ut att Gud liksom hör till "paketet"!

En till präst skrev 2009-02-28 21:09:54 följande:

Fast när frågan ställs här på BT handlar det sällan om kön, ras eller sexuell läggning hos prästen utan om något mer diffust - "personkemiskt".... Om vederbörande inte verkar så rolig,tillräckligt ung eller går med på vad som helst....
    [/citat]
    Svanboet skrev 2009-02-28 21:11:24 följande:
    [citat]
    Då får vi nog kanske sluta oss till att det är den där föreställningen av hur vigseln "ser ut" som avgör om de vill välja bort en präst eller inte. Bridezilla-varning!En till präst skrev 2009-02-28 21:09:54 följande:
Svar på tråden Att det stämmer med prästen...