Jeez skrev 2009-02-28 21:47:26 följande:
Om man lyfter blicken lite från detta när man känner präster/ brudpar och därför går bortom "sin" församling (vilket inte alls är konstigt):En intressant aspekt av denna fråga handlar också om hur man ser på ämbetet och bärare av det. Vad gör en vigsel giltig (mer än det juridiska) eller nattvarden? Är det den enskilda prästen med hela sin mänsklighet, sina åsikter, sin tro, sina handlingar? Eller är det ATT personen är prästvigd och arbetar i enlighet med kyrkans ordning? Det jag vill problematisera är att jag tycker att det är knepigt att välja ut vissa präster, inom en viss kyrka, pga åsikter, deras kön eller något annat. Om det är det första så borde det egentligen vara lika knepigt att låta sig vigas av en man som stannar och verkar i en kyrka som också viger kvinnor tänker jag.En annan bit handlar om kollegialiteten mellan präster. Varför tar man över huvud taget vigslar utanför sin egen tjänst? Är det ett uttryck för att man vill vara tillgänglig och ställa upp för medlemmarna(med baksidan av myntet att det blir en slags konkurrenssituation)? Handlar det i slutändan mest om våra egna egon? Att det är kittlande att vara utvald och efterfrågad? Om inte på söndagens högmässa, så åtminstone på en vigsel? (När man inte har någon tidigare relation till brudpar som frågar en, ska jag kanske tillägga). Eller finns där en kritik mot kollegor och deras jobb?
Jag tror det handlar mycket om ego när präster åker milsvida kring för att verkställa vigslar till människor de inte har någon relation till, men som av någon anledning frågat dem om en vigsel (tjänstgörande präst kanske inte gjorde som bruden ville.)
Själv gör jag aldrig en vigsel i en annan prästs församling om jag inte har en tydlig relation till paret, och först pratat med Kyrkoherde i församlingen.