• En till präst

Att det stämmer med prästen...

I en annan tråd funderar vi lite kring frågan om det där med att det ska "stämma" med prästen, och nu undrar jag:

Hur viktigt är det att det känns som om allt stämmer med prästen? Vad kan spela in för att det känns som om det inte stämmer, och framför allt;

Vad kan Du/ni som brudpar tänka er att "överse" med och vad är så störande att "fel" präst skulle förstöra vigseln?

• Svar på tråden Att det stämmer med prästen...
  • Svanboet

Hav förtröstan mina vänner - alla som hänger här på BT är inte brudar som vill dirigera sitt bröllop i minsta detalj.

Jag blir själv väldigt förvånad över många typer av diskussioner som förs här och jag hoppas verkligen att majoriteten av brudparen i Sverige aldrig ens kommer på de flesta tankar som verkar cirkulera här.

• En till präst
    Svanboet skrev 2009-03-03 08:25:09 följande:
    Hav förtröstan mina vänner - alla som hänger här på BT är inte brudar som vill dirigera sitt bröllop i minsta detalj. Jag blir själv väldigt förvånad över många typer av diskussioner som förs här och jag hoppas verkligen att majoriteten av brudparen i Sverige aldrig ens kommer på de flesta tankar som verkar cirkulera här.
    De allra flesta brudpar jag möter är sansade och vettiga. Har aldrig gjort någon "enkät" med dem, men min gissning är att färre än hälften av dem varit här.

Det är färre brudpar som är gräsliga än de som är underbara, och allra flest är de som är som folk är mest.
  • Svanboet

Då andas vi ut och lutar oss tillbaka...

En till präst skrev 2009-03-03 18:03:28 följande:

De allra flesta brudpar jag möter är sansade och vettiga. Har aldrig gjort någon "enkät" med dem, men min gissning är att färre än hälften av dem varit här. Det är färre brudpar som är gräsliga än de som är underbara, och allra flest är de som är som folk är mest.
  • En till präst
    Svanboet skrev 2009-03-03 18:05:40 följande:
    Då andas vi ut och lutar oss tillbaka...En till präst skrev 2009-03-03 18:03:28 följande:
    Andas på!

Väldigt ofta är det fantastiskt fint att få först möta paren och höra deras historia och sen viga dem. Många är så seriösa, så glada för varandra och så fokuserade på att "Bygga ett bo" för sin kärlek att man blir varm i hjärtat och minns dem lång tid framöver.

De är faktiskt många fler än bridezillorna som regiserar filmen om sitt eget bröllop.

Och de allra flesta är bara... normala.
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2009-03-03 18:03:28 följande:

De allra flesta brudpar jag möter är sansade och vettiga. Har aldrig gjort någon "enkät" med dem, men min gissning är att färre än hälften av dem varit här. Det är färre brudpar som är gräsliga än de som är underbara, och allra flest är de som är som folk är mest.
    Jag frågade ett brudpar om de hade varit på Bröllopstorget. Det hade de, hade gjort en egen presentation - men när jag frågade om de skulle ha egendesignat toapapper svarade de förskräckt "Nej". Däremot servetter med monogram...
  • En till präst

Man kanske skulle göra en liten statistik under sommaren och kolla hur många av brudparen som varit här?

• Aleta

Det skulle vara intressant att få del av!
    En till präst skrev 2009-03-03 19:04:35 följande:

Man kanske skulle göra en liten statistik under sommaren och kolla hur många av brudparen som varit här?
  • Luucie

En till präst skrev 2009-03-03 18:21:05 följande:

Andas på!Väldigt ofta är det fantastiskt fint att få först möta paren och höra deras historia och sen viga dem. Många är så seriösa, så glada för varandra och så fokuserade på att "Bygga ett bo" för sin kärlek att man blir varm i hjärtat och minns dem lång tid framöver.De är faktiskt många fler än bridezillorna som regiserar filmen om sitt eget bröllop.Och de allra flesta är bara... normala.
    Jag tror att en präst med din attityd gentemot de som önskar något utöver det som kyrkan erbjuder i en vigsel är något som jag skulle ha svårt för...

Att påstå att folk inte är normala eller att det är "kossor" som leds in...ja jag har knappt ord

Nu lär jag aldrig få reda på om vår präst känner så ifall han/hon inte slänger det i ansiktet på oss, för vi har inga "ovanliga" önskemål.

I övrigt hoppas man väl att det ska vara ett trevligt samtal där man får något slags förtroende prästen. Att man tycker om personen helt enkelt.
  • En till präst
    Luucie skrev 2009-03-03 19:14:22 följande:
    En till präst skrev 2009-03-03 18:21:05 följande:
    Jag tror att en präst med din attityd gentemot de som önskar något utöver det som kyrkan erbjuder i en vigsel är något som jag skulle ha svårt för...Att påstå att folk inte är normala eller att det är "kossor" som leds in...ja jag har knappt ordNu lär jag aldrig få reda på om vår präst känner så ifall han/hon inte slänger det i ansiktet på oss, för vi har inga "ovanliga" önskemål.I övrigt hoppas man väl att det ska vara ett trevligt samtal där man får något slags förtroende prästen. Att man tycker om personen helt enkelt.
    Om Du tog illa upp av bilden av "kossan" ber jag om ursäkt. Den är så pass vanlig att jag trodde den gick att förstå, alltså som ett djur som går från en ägare till en annan.

Vad lägger Du i begreppet "normal" eftersom Du ogillar att jag säger att de flesta brudpar är normala? De flesta MÄNNISKOR är väl i någon mening normala menar jag. Och en del är mycket extrema åt ena eller andra hållet.
  • Luucie

Frågan är väl vad du lägger i begreppet "normal" eftersom det enligt dig uppenbarligen finns folk som inte är det...

Svar på tråden Att det stämmer med prästen...