• En till präst

Att det stämmer med prästen...

I en annan tråd funderar vi lite kring frågan om det där med att det ska "stämma" med prästen, och nu undrar jag:

Hur viktigt är det att det känns som om allt stämmer med prästen? Vad kan spela in för att det känns som om det inte stämmer, och framför allt;

Vad kan Du/ni som brudpar tänka er att "överse" med och vad är så störande att "fel" präst skulle förstöra vigseln?

• Svar på tråden Att det stämmer med prästen...
  • En till präst
    Luucie skrev 2009-03-03 19:24:54 följande:
    Frågan är väl vad du lägger i begreppet "normal" eftersom det enligt dig uppenbarligen finns folk som inte är det...
    Normal i fråga om människor i allmänhet är väl att man har en någorlunda verklighetsuppfattning, kan komunicera med andra och fungera tillsammans med andra.

Normal i fråga om brudpar är nog samma sak. Och de flesta är normala. De som inte är det har ofta blivit fartblinda - de vill styra och ställa med alla (inte bara prästen.)
    Och de tänker och tror på fullt allvar att världen faktiskt snurrar kring dem. Det är tack och lov o-normalt, i betydelsen inte det vanliga.

Brudar som drabbas av denna fartblindhet kan bli så själupptagna att de inte märker att de behandlar sina närmaste illa i sin strävan efter "MIN perfekta dag". Det är faktiskt inte sunt. Men det är inte det normala.
  • Svanboet

Jag vet inte om det fattas ett inlägg eller om jag bara är blind men jag hittar inget ställe i denna tråd där brudparen tillskrivs bilden "kossan".

Ville bara ta en till präst lite i försvar för jag uppfattar inte alls att h*n har konstig syn på vad som skulle kunna kallas församlingen här inne på BT. Visst är vi ganska många vilsna får här men kanske ingen kossa... en och annan byffel har jag ju stött på men som h*n säger: Mest fol som är som folk är mest.

En till präst skrev 2009-03-03 19:21:50 följande:

Om Du tog illa upp av bilden av "kossan" ber jag om ursäkt. Den är så pass vanlig att jag trodde den gick att förstå, alltså som ett djur som går från en ägare till en annan.Vad lägger Du i begreppet "normal" eftersom Du ogillar att jag säger att de flesta brudpar är normala? De flesta MÄNNISKOR är väl i någon mening normala menar jag. Och en del är mycket extrema åt ena eller andra hållet.
  • Melisabeth

En till präst skrev 2009-03-03 19:37:09 följande:

Brudar som drabbas av denna fartblindhet kan bli så själupptagna att de inte märker att de behandlar sina närmaste illa i sin strävan efter "MIN perfekta dag". Det är faktiskt inte sunt. Men det är inte det normala.
    Ingen av er som har stött på en BRUDGUM som är sådan?
  • Svanboet

Det undrar jag också! Finns det inga "groomzillas" där ute?

Melisabeth skrev 2009-03-03 22:34:03 följande:
    En till präst skrev 2009-03-03 19:37:09 följande:
    Ingen av er som har stött på en BRUDGUM som är sådan?
  • Taha

Även om det inte "stämmer" med prästen skulle vi gifta oss i kyrkan. Det skulle inte heller "förstöra" vår dag på något sätt. Däremot är det naturligtvis trevligare om det "stämmer" och det skulle förhöja upplevelsen eftersom det är en djupt personlig och viktig stund man delar tillsammans.
    Jag hoppas att när det blir vår tur så får vi en präst som känner att vi respekterar hans/hennes person och församling men som också respekterar oss och är lyhörd inför våra inspel.

• En till präst
    Svanboet skrev 2009-03-03 22:36:18 följande:
    Det undrar jag också! Finns det inga "groomzillas" där ute?
    Det förekommer, men är inte så vanligt. Jag (och vaktmästaren, vikarierande vaktmästaren, kontorspersonalen OCH musikern) har haft att göra med EN... Fast han kändes som ett par stycken...

• Luucie

Kan det vara så att prästar blir lite "fartblinda" också ibland
    när man helt ignorerar det som skrivs i olika trådar vad det gäller tex brudöverlämning, ingång i kyrkan etc?

Många av de fall jag läst om här på BT har ju velat gå in med sina fädrer för att de är sjuka och håller på att dö. Eller för att de har en väldigt nära relation till personen i fråga och skulle tycka det var en fin upplevelse.

Och när det gäller att gå in ensam så handlade den tråden om romantik och "ett första ögonblick" när man ser varandra i kyrkan och inte om en brud som vill skrida in med strålkastare, under stående ovationer.

Jag står fast vid att jag inte tycker att det är några konstiga önskemål och jag tror inte att det bara är "fartblinda" brudar som vill ha det så utan faktiskt en hel del sk "normala" brupar också.

• Kajsalisan

Jag håller helt med Taha, att en bra kemi med prästen förhöjer stämningen, men knappast är något problem om det skulle vara att det inte var den bästa kemin. Det skulle få vara bra extremt om jag skulle byta präst. Men vi har nog fått en av de bästa! Och som råkar vara min konfirmationspräst och ungdomsledare.. :) Nu valde vi inte aktivt präst, men kapellet vi valt har ingen egen präst då det är mer en sommarkyrka, men församlingen som vår präst tillhör är den som sammarbetar med denna kyrka. Känns bara så himla tryggt och skönt med en präst som har samma syn på gud som en själv.

• Taha

Luucie, jag tror du har en poäng där. Jag anser inte att jag är en Bridezilla och gifter man sig i kyrkan är det naturligtvis kyrkans regler man följer. Samtidigt önskar jag lite mer förståelse från en del av prästerna. Jag vill absolut eskorteras in av min far. Det är extremt viktigt för mig. Inte för att "det är så man gör i amerikanska filmer" utan helt enkelt för att min far och jag alltid haft en väldigt nära relation och han har alltid varit min stöttepelare.

På vilket sätt ska jag förklara för min far att trots att jag vill att han ska va min stöd där på väg fram till altaret så avråder mig prästen det eftersom han/hon ser detta som symbol för kvinnoförtryck? Var tog budskapet om kärlek och förståelse vägen? Jag håller med om att vi människor har ett ansvar att identifiera negativa traditioner så som förtryck och försöka eliminera dem. Samtidigt blir en handling vad du gör det till. Äktenskap exempelvis är ett tvång i vissa länder men för andra symbolisear den kärlek. Vi måste försöka öka förståelsen istället för att bara sätta regler.

• Duchess

Luucie och Taha:

Varför tror ni att det alltid är brudens särskilda relation till pappan som man vill understryka i samband med vigseln? Det måste ju rimligen vara många brudar som har en särskild relation till sin mamma, och dessutom brudgummar med mycket speciella relationer till sin mor eller far.

Svar på tråden Att det stämmer med prästen...