• En till präst

Att det stämmer med prästen...

I en annan tråd funderar vi lite kring frågan om det där med att det ska "stämma" med prästen, och nu undrar jag:

Hur viktigt är det att det känns som om allt stämmer med prästen? Vad kan spela in för att det känns som om det inte stämmer, och framför allt;

Vad kan Du/ni som brudpar tänka er att "överse" med och vad är så störande att "fel" präst skulle förstöra vigseln?

• Svar på tråden Att det stämmer med prästen...
  • Corona
    MV85 skrev 2009-02-28 21:08:52 följande:
    Corona: Att välja bort en kvinnlig präst handlar om tro - i alla fall i 90% av fallen.Det står i bibeln att kvinnan ska vara tyst i församlingen, alltså ska hon inte vara präst.
    Jo jag vet. Men igen, varför känns det fel? Jag frågar inte för att jäklas med dig, utan jag är genuint nyfiken. Vad är det som gör att det känns fel för dig? I Bibeln står det ju rätt mycket om rätt och fel och det är sällan man träffar någon håller med om allt, s a s.
  • Corona

Det är intressant att diskutara trosfrågor, menar jag

• MV85
    Corona skrev 2009-02-28 21:20:59 följande:
    Jo jag vet. Men igen, varför känns det fel? Jag frågar inte för att jäklas med dig, utan jag är genuint nyfiken. Vad är det som gör att det känns fel för dig? I Bibeln står det ju rätt mycket om rätt och fel och det är sällan man träffar någon håller med om allt, s a s.
    Det är inte mig det känns fel för, det är min m2b.. Han är väldigt konservativ rent generellt, och än värre när det kommer till kyrkans värld.
    Jag är personligen inte ens troende
  • Corona

Jag förstår. Ska inte ansätta dig mer då Tack för svaret!

• älskarlivet

Jag känner att för mig är det viktigt att prästen inte är för "stel" utan är lätt och ledig och bra att prata med.

• MV85
    Corona skrev 2009-02-28 21:23:35 följande:
    Jag förstår. Ska inte ansätta dig mer då Tack för svaret!
    hehehe de e lugnt Tycker själv sådant här är intressant och har haft mååååååånga och låååååååånga diskussioner med m2b om det hela
  • Corona

Det förstår jag absolut Man ska ju ändå prata om djupa saker vid vigselsamtalet.

älskarlivet skrev 2009-02-28 21:27:15 följande:
    Jag känner att för mig är det viktigt att prästen inte är för "stel" utan är lätt och ledig och bra att prata med.
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2009-02-28 21:27:15 följande:
    *Försöker förstå*

Menar Du att det känns bekvämt att prata med prästen?
    Hur "stel" kan en präst vara och ändå passera som acceptabel vigselpräst?
    När blir det oacceptabelt?
  • älskarlivet

Jag vill inte ha någon som bara står och ber böner eller läser texter utan någon som helst känsla, där det bara blir ord.

Jag vill känna förtroende för prästen, gärna få ett personligt vigseltal. Nu har vi själva valt vilken präst vi ska ha så det blir inga problem för oss

En till präst skrev 2009-02-28 21:34:54 följande:

*Försöker förstå*Menar Du att det känns bekvämt att prata med prästen?Hur "stel" kan en präst vara och ändå passera som acceptabel vigselpräst?När blir det oacceptabelt?
  • En till präst
    Corona skrev 2009-02-28 21:32:06 följande:
    Det förstår jag absolut Man ska ju ändå prata om djupa saker vid vigselsamtalet.
    I bästa fall, ja. Och ganska ofta.

Men en del par vill absolut inte prata om djupa saker, utan bara om yta och hur det här ska gå till. (Händer sällan, men när det händer måste man ju hantera det också).
Svar på tråden Att det stämmer med prästen...