didis skrev 2009-03-01 09:55:45 följande:
Jag tänker så här även om jag förstår att du tycker det är skillnad mellan våra yrken.Ibland, men inte ofta, har jag som tandläkare patienter som jag inte passar ihop med. Vanligvis tycker de detsamma och byter tandläkare, kankse till kollegan i rummet brevid. Det innebär inte nödvändigtvis kritik mot mitt arbete utan bara att vi inte känner oss bekväma tillsammans. Det som är rätt för den ena är det inte för den andre.Jag förstår om man som präst är hjärtligt trött på brudpar som vill styra o ställa och att man inte själv ser sig som den serviceperson som brudparet tycker man borde vara. Samtidigt - är det ett så stort problem? HUr ofta vill brudpar byta präst efter vigselsamtalen?En till präst skrev 2009-03-01 09:33:58 följande:
I verkligheten är det inte alls ett stort problem, det är här på BT det ständigt talas om att man ska byta präst om den man inte fått duger.
Vad de som pratar om det inte fattar är att det rent praktiskt är ett betydligt större problem än att byta tandläkare, eftersom präster inte är så många. Och: Ja, jag vol absolut ha en så bra tandläkare som möjligt.
Och byter om jag skulle få ett riktigt stolpskott som gör mig illa eller är otrevlig. Skillnaden är att en tandläkare återser man med viss regelbundenhet. De brudar som diskuterar hurdan präst de vill ha verkar inte intresserade av en fortsatt regelbunden kontakt med prästen i fråga, utan bara av att deras dag ska vara så perfekt att tom prästen ska matcha temat.
För mig är det stor skillnad på om en präst skulle vara olämplig för sitt yrke, behandla människor illa eller vara slarvig - och om h*n bara är en mindre kul person.