• weddingday

Olycklig gift efter bara 3 veckor.

Jag blev gift för 3 veckor sen och skulle vara lycklig men..
    Planeringen med själva brölloppet tog ca 1år, och det sluttade som ett riktigt sagobröllop, det var uerhört vackert på alla sätt.
    Min make och jag har varit tillsammans i 2år. Han har aldrig varit romantisk på något sätt, men vi har haft det bra och hjälpt veran med allt.
    Nu efter brölloppet har han blivet alls sämre?? med att visa känslor. Han kan gå dagor var han inte röra mig 1procent, inte kramar, inte pusser ingenting. Jag ligger ensam i sängen och fryser och jätte dåligt av hans beteende. Jag har berättet det för honom, och har har lovt att han skulle ändra sig, men inget händer.
    Det är mig som måste kramma osv, han ger INGET tillbaka, vad skall jag göra, jag håller inte detta ut.
    Är inte långt bort från att begära skilsmässe. Överreagera jag?

• Svar på tråden Olycklig gift efter bara 3 veckor.
  • Sebastiána

Man borde definitivt inte slå sin alldeles nyblivna fru på bröllopsnatten!!! Det är knappast ett sätt att visa att man älskar den man just gift sig med. Snarare verkar det vara ett tecken på att han INTE vill vara gift med henne, alternativt att han är VÄLDIGT svartsjuk och rädd för att bli lämnad vilket inte heller är en bra grund för ett föhållande. Vad vet jag...blev han svartsjuk för att TS dansade med fler än bara honom på bröllopsfesten (det är ju tradition att bruden ska dansa med alla manliga gäster - något jag hoppas slippa dock).

• olof

hoppas det ordnar sig... Kombinationen av att han lappade till dig plus inte varit sa varm efterat later ju inge vidare :(

Kort kommentar bara: ar ni gifta ar det val inte hans hus langre?

• Tooticki

Var försiktig med att göra dig beroende av en annan människa så att du känner dig fången i situationen så som du uppenbarligen gör nu. Har du egna pengar? Ett jobb? Någonstans som du kan flytta till temporärt med dina barn? Glöm inte att du har rätt att få komma till ett jourhem för misshandlade kvinnor för en tid. De kan vara svåra att hitta eftersom det är lite av poängen men om du ringer till Frivården eller socialstyrelsen i din kommun bör de kunna svara på vart du hittar närmaste jourhem.

Han har slagit dig, det är aldrig ok! Ju längre du stannar, desto mer blir du insyltad. Lämna honom, om inte annat för dina barns skull!

• Sebastiána

Just det! När ni nu är gifta äger ni huset tillsammans, såvida ni inte skrivit äktenskapsförord. Om ni skiljer er får ni antingen flytta båda två, sälja huset och dela på vinsten eller också måste han lösa ut dig om han vill bo kvar.

olof skrev 2008-11-19 15:23:34 följande:
    hoppas det ordnar sig... Kombinationen av att han lappade till dig plus inte varit sa varm efterat later ju inge vidare :(Kort kommentar bara: ar ni gifta ar det val inte hans hus langre?
  • PennyJenny
    Sebastiána skrev 2008-11-20 07:46:05 följande:
    Just det! När ni nu är gifta äger ni huset tillsammans, såvida ni inte skrivit äktenskapsförord. Om ni skiljer er får ni antingen flytta båda två, sälja huset och dela på vinsten eller också måste han lösa ut dig om han vill bo kvar.
    Har för mig att det inte är riktigt så enkelt, att om det är inom en viss tid (har för mig att jag sett något i stil med under första året = x %, andra året y % osv till fem år) efter bröllopet så är det inte bara 50/50 av alltihopa utan att det räknas om till viss del. Har för mig att jag läste det i DN ekonomi på söndagar där man kan fråga en jurist om familjerätt. Men jag är inte alls säker, kanske någon annan vet?

Inte för att det på något sätt skulle vara en anledning att stanna hos någon som slår en.
  • september2009bröllop

sen vet jag inte riktigt hur de e med barnen.. om man har gemensamma barn måste man ju genomgå 6 månaders betänketid efter det att man lämnat in papprerna och om man fortfarande vill skiljas efter de 6 månaderna går det igenom men detta gäller kanske även om inte barnen e gemensamma?

• Goldman
    Brudgummarna skrev 2008-11-18 11:26:58 följande:
    Om jag var knäckt av ekonomiska bekymmer och säkert trött efter alla bröllopsbestyr så skulle det kännas väldigt tungt om min nyblivna maka redan tre veckor efter bröllopet började tjata på mig att ändra egenskaper som jag alltid haft och jag skulle nog fundera varför jag gift mig med någon som inte älskar mig för den jag är.Att han gift sig med dig är väl ett tecken tusen gånger större än pussar och kramar att han älskar dig?Om du utan tjat visar att du uppskattar honom för den han är utan att direkt kräva motprestationer från honom så tror jag att han nog börjar mjukna upp om några veckor eller månader.Lycka till.
    Jag håller helt och hållet med! Vilken skillnad det blir så fort en kille tycker till om en kvinnas problem...!
    Alla tjejer verkar tycka synd om "weddingday", medans grabbarna kan se ur det manliga perspektivet.
    Skönt med lite testosteron.
  • Tooticki
    Goldman skrev 2008-11-20 09:06:04 följande:
    Jag håller helt och hållet med! Vilken skillnad det blir så fort en kille tycker till om en kvinnas problem...!Alla tjejer verkar tycka synd om "weddingday", medans grabbarna kan se ur det manliga perspektivet.Skönt med lite testosteron.
    Fast det är aldrig ok att slå någon!
  • Goldman

Måste tillägga att jag inte hade läst alla inlägg...
    Hade missat att han hade slagit dig...
    LÄMNA IDIOTEN så fort du kan!
    Jag har varit där själv...

• dfk

Fast nu fanns det våld med i bilden.....

• dfk

Hoppsan du hann skriva ett inlägg jag inte hann se.

• Bride in England

Intressant trad! TS - lamna honom for guds skull. Som nagon namnde sa ager ni nu huset tillsammans sa du behover honom inte. Han slog dig pa brollopsnatten o kallade dig hora. Jag hade lamnat honom samma natt. Du SKA INTE acceptera vald!!!

• Zsarah

Jag tycker du överreagerar om du tycker det är en orsak att skiljas.. Ibland har man svackor. Bröllopet kan ha tagit på orken.. vänta ut honom och tvinga honom INTE att krama dej, det blir bara värre då...

• Bride in England
    Zsarah skrev 2008-11-20 13:05:44 följande:
    Jag tycker du överreagerar om du tycker det är en orsak att skiljas.. Ibland har man svackor. Bröllopet kan ha tagit på orken.. vänta ut honom och tvinga honom INTE att krama dej, det blir bara värre då...
    Sag du inte hennes inlagg om vald? Han gav henne en orfil pa brollopsnatten...
  • Zsarah
    Zsarah skrev 2008-11-20 13:05:44 följande:
    Okej nu läsr jag att han har slagit dej, då tycker jag du ska lämna idioten..
  • gustafmatilda

Du bör absolut inte stanna kvar hos en person som gett sig på dig fysiskt och verbalt. Samtidigt så är ju detta mannen du älskar och gifte dig med för bara tre veckor sen, så kan inte vara lätt för dig på något sätt.

Men kom ihåg att det är HANS fel att han slagit dig, börja inte tänka tankar som att det på något sätt är ditt fel. Börjar tankarna gå i de banorna tror jag att det kan vara svårt att ta sig därifrån.

Jättebra att du söker hjälp! Men jag tror faktiskt att du skulle må bra av att komma ifrån huset. Som Tooticki nämner: har du någonstans att ta vägen tillsammans med dina barn? (för jag har förstått det som att det inte är hans barn?)

Lycka till med allt, stå på dig! Du är stark, låt honom inte bryta ner det!

Svar på tråden Olycklig gift efter bara 3 veckor.